Vi Bilägares forum

Polestar 2 uppdateras med längre räckvidd

Polestar 2 uppdateras med längre räckvidd

Den billigaste versionen av Polestar 2 får större batteri och mer effekt.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-04-27 13:34

Kommentarer

Den som väljer Pluspaketet får även en förbättrad värmepump som klarar ett större temperaturområde (sju minusgrader till 25 plusgrader)

Vad är standardversionen på då? Jag som inte ännu hoppat på elbilståget undrar om hur värmen blir i bilen om det är kallare än säg 10°

Uppdaterat: 2022-04-27 19:01
Lambda skrev:

Den som väljer Pluspaketet får även en förbättrad värmepump som klarar ett större temperaturområde (sju minusgrader till 25 plusgrader)
Vad är standardversionen på då? Jag som inte ännu hoppat på elbilståget undrar om hur värmen blir i bilen om det är kallare än säg 10°

Värme blir det även utan värmepump, men det går åt fler elektroner för att fixa den.

Uppdaterat: 2022-04-27 19:15

Hur fungerar annars en värmepump i elbilar i Norrland när det är säg 20-30 minusgrader? Fryser folk häcken av sig eller (går så klart ha stolsvärme :) )

Uppdaterat: 2022-04-27 20:54
- Peugeot e-208 GT 2022
bejje skrev:

Hur fungerar annars en värmepump i elbilar i Norrland när det är säg 20-30 minusgrader? Fryser folk häcken av sig eller (går så klart ha stolsvärme :) )

Då är det endast elvärmaren på ca 5kWsom står för all värme. Därför den stora ökningen av förbrukning vid kallt väder

Uppdaterat: 2022-04-27 21:04

Kan de kapa 400 kg på vikten också? Räckvidd kommer öka mycket och modellen får många fördelar (effektivare, sliter mindre däck .. och mindre miljöpåverkan).

Uppdaterat: 2022-04-27 21:37
Mr Snoid skrev:

bejje skrev:
Hur fungerar annars en värmepump i elbilar i Norrland när det är säg 20-30 minusgrader? Fryser folk häcken av sig eller (går så klart ha stolsvärme :) )

Då är det endast elvärmaren på ca 5kWsom står för all värme. Därför den stora ökningen av förbrukning vid kallt väder

Har alla elbilar både och då?
Tänker på min egen elbil t.ex. en Peugeot e-208. Den har värmepump som de flesta andra, men skulle gissa att det är allt den har.

Nu bor jag visserligen i södra Sverige där det sällan är kallare än -5, men kan hända att jag åker upp till Dalarna runt Jul och där har jag varit med om närmare -30 för några år sedan runt den tiden.

Trist då om man får leva med -10 inne i bilen eller nåt sånt.

Uppdaterat: 2022-04-27 21:48
- Peugeot e-208 GT 2022

bejje, en resistiv direktverkande värmare har du, men om den räcker för att få det tillräckligt varmt vid -30 får du kolla.
Luftvärmepumpar ger inte mycket värme under -10.

Uppdaterat: 2022-04-27 21:59
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse, jag vet inte vad det är du säger, vad menar du med dom orden? "en resistiv direktverkande värmare"

Jag har hört att min bil har en värmepump, mer än så vet jag inte.
Men som sagt, runtomkring där jag bor har det nog inte varit kallare än -6 kanske senaste åren. Möjligen mitt i natten, men då sover jag, annars inte. Senast jag såg riktigt kalla temperaturer här var nog kanske 2013-2014 nångång. Då var det nedåt -12 här. Kallare än så har det inte varit och annars sällan kallare än några få minusgrader.

Men det vore ju intressant att veta vad som händer med värmen i bilen om det skulle vara -30 ute. Hur kallt kan det bli inne i bilen? Någon vet säkert som har elbil i norr och det kan säkert skilja sig mellan märken och hur effektiv värmepump man har.

Uppdaterat: 2022-04-27 22:11
- Peugeot e-208 GT 2022

Bejje, när värmepumpen inte orkar med har du elvärme (resistiv direktverkande elvärmare) där strömmen tas från batteriet. Jag tror inte att värmen är något problem ner till -30, men det finns en gräns för vad elvärmen klarar.

Uppdaterat: 2022-04-28 07:57

Det finns elbilar med beprövad teknik från ett märke som säljer + 1 miljon bilar per år där allt som behövs finns, värme, värmepump, laddinfrastruktur, fungerande OTA som kommer med förbättringar 1 gång per månad.

Uppdaterat: 2022-04-28 08:16
J.L skrev:

Det finns elbilar med beprövad teknik från ett märke som säljer + 1 miljon bilar per år där allt som behövs finns, värme, värmepump, laddinfrastruktur, fungerande OTA som kommer med förbättringar 1 gång per månad.

Det finns även andra fabrikat som också fungerar alldeles ypperligt och som har beprövad värmepumps teknik.
Någon har viskat att, det där andra fabrikatet har haft stora problem med sina nyligen introducerade värmepumpar….

Uppdaterat: 2022-04-28 09:41

I minus 22 grader har jag kört min id.3 på långkörning.
Under resan varierade tempen mellan -22 och -17. Högsta hastighet ca 100km/h varav den mesta av tiden gick 80-90km/h. Under den tiden drog bilen 2,2kwh/mil. Tempen var inställd på 21 grader och förvärmd.
Inga som helst problem med värmen/klimatet.
Edit: att förvärma från -22 till +21grader tog ca 20minuter

Uppdaterat: 2022-04-28 10:56

Inte ens ViBs journalister verkar alltid kunna skilja på värmepump och elektrisk resistiv värmare (även kallat PTC-element, "brödrost" etc.), så jag förstår förvirringen.

Uppdaterat: 2022-04-28 13:41

För att återgå till rubriken så är detta en av de elbils-modeller som jag möjligen skulle kunna tänka mig. Har det mesta jag vill ha så ett av få tänkbara alternativ. Snygg dessutom - i mina ögon. Nackdelen är väl främst dess hunger på elektroner.

Uppdaterat: 2022-04-28 18:25

Har inte haft några bekymmer med värmepumpen i min TM3:a, som går mycket effektivt. Ett intressant tankeexperiment är, om fordonsparken skulle bestå av enbart elbilar, skulle storleksordningen 20 TWh energi sparas av storleksordningen 30 TWh inmatad energi.

Uppdaterat: 2022-04-28 19:14

Pi
Nackdelen är väl att det har varit en del problem med Polestar.

Uppdaterat: 2022-04-28 20:19
Axa skrev:

Pi
Nackdelen är väl att det har varit en del problem med Polestar.

Som med de flesta nya elbilar. Oavsett vilken FB grupp du kollar på så är det många problem som avhandlas. Ja till och med Tesla har massor av problem 🤣

Uppdaterat: 2022-04-28 20:55
Mr Snoid skrev:

Axa skrev:
Pi
Nackdelen är väl att det har varit en del problem med Polestar.

Som med de flesta nya elbilar. Oavsett vilken FB grupp du kollar på så är det många problem som avhandlas. Ja till och med Tesla har massor av problem 🤣

Visst har andra elbilar också problem. Dock får jag uppfattningen av att Polestar har en del hårdvaruproblem som kanske andra inte har.

Uppdaterat: 2022-04-28 23:12

Vilken biltillverkare har inte problem med sinafossilbilar? Upplever Tesla som oerhört stabila avseende hård o mjukvara, att man dessutom får en OTA varje månad som förfinar, förbättrar och buggfixar och en o annan rolig feature är ju grädde på moset. Jag förstår varför de blivit det nya riktmärket för de traditionella biltillverkarna.

Uppdaterat: 2022-04-29 07:39

Fast om man läser diverse "kartläggningar" över fel på bilarna så är det ju oftast Tesla som är absolut värst. Inte så underligt egentligen då det ofta är tekniktunga bilar som köps in av företag och därmed har förhållandevis långa körsträckor. Men för mig verkar Tesla verkligen tillämpa principen att skicka ut bilar på marknaden och låta ägarna göra komplettbilsutprovningen..:-) Nej, mjukvara kan inte fixa allt - vilket är tydligt hos dessa fordon:-)

Men observera: Underlag som skall kartlägga felnivån är generellt ofta är mycket osäkra och fyllda av allehanda egentolkningar och bias- så de är i regel svåra att använda för att ta reda på vilket märke som är minst eller mest behäftade med fel - för de som har intresse av att göra sådana jämförelser.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-04-29 09:09
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”