Vi Bilägares forum

Lotuschefens brutalt ärliga svar: ”Det säger allt…”

Lotuschefens brutalt ärliga svar: ”Det säger allt…”

Lotus behöver sälja en eldriven suv för att överleva och fortsätta utveckla sportbilar, säger märkeschefen i en intervju.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-04-28 07:10

Kommentarer

"Brutalt ärliga svar"!?
Det torde inte ha undgått någon - rimligt insatt - att Porsche sedan länge drar in mest pengar på SUV:ar. Än så länge IC motorer, men snart el. Möjligen kan man - delvis av nostalgiska skäl - behålla någon med helt eller delvis IC.

Uppdaterat: 2022-04-28 07:26

Colin Chapman vänder sig i sin grav, skaparen av lätta och enkla sportbilar med fokus på prestanda och med så lite elektronik som möjligt. Men tiderna ändras och SUV:ar är vad marknaden vill ha. Det är bara att acceptera det om man vill överleva som företag. T o m Ferrari ägnar sig åt SUV:ar nu. Och Aston Martin. Maserati. Lamborghini... I stort sett alla sportvagnsmärken gör SUV:ar. Och Ford Mustang har blivit en el-SUV. Snart lär väl Corvette komma som SUV...

Nu väntar vi bara på en De Tomaso SUV också. :)

Uppdaterat: 2022-04-28 09:21

Inför en maxvikt för personbilar i Sverige-1500kg så blir vi av med dessa töntiga stadsjeepar och vi får en bättre säkerhet för alla trafikanter och en lite mindre belastning på miljön.

Uppdaterat: 2022-04-28 09:38

Stefan, då vill du alltså förbjuda elbilarna från Sverige. En vanlig elbil som Hyundai Ioniq 5, som inte är en SUV, väger 1600 kg inklusive batteripaketet. På vilket sätt tycker du att det är töntigt med elbilar?
På vilket sätt får vi bättre säkerhet genom att förbjuda elbilar?
Elbilar har ju ofta högre säkerhet än andra, mycket tack vare fina säkerhetshöjande assistanssystem.
På vilket sätt mår miljön bättre av att förbjuda elbilar?
Det är ju fossilbilar som spyr ut Co2 ut i atmosfären och ökar hastigheten i klimatförändringarna. Det mår inte miljön bra av.

Uppdaterat: 2022-04-28 11:26

Enligt den samlade "expertisen" här i trådarna så behöver ju inte biltillverkarna konstruera sina produkter baserat på kundernas efterfrågan. Det räcker med lite reklam så har man skapat efterfrågan av små lätta sportbilar som är så enorm att alla SUV:ar helt enkelt kommer gå i graven.

Ja det är nog tur att det finns företagsledare som lever i verkligheten.... :-)

MVH AL

Uppdaterat: 2022-04-28 11:27
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Raphael, maxvikten-1500kg var bara ett exempel. Jag har förståelse för om den behöver vara högre för en eldriven personbil, men andelen stadsjeepar oavsett fosil eller eldrift måste minska. De är på väg att dominera i trafiken och är pga sin storlek, höjd och tyngd sämre för trafiksäkerheten och miljön. Och jag tycker att de är töntiga, pinsamt att åka omkring i en låtsasterrängbil.

Uppdaterat: 2022-04-28 11:40

Colin roterar med 5000 rpm
Den som inte gör el-SUV överlever inte.... Gäller även Ferrari.De Tomaso kommer med "samma motor" som jag har - men effekten ökad med 20 hk - till 530.
Det är bekräftat att Corvette kommer som elbil.
Jag tycker att vi också skall acceptera enbart svarta bilar - vad som är gott nog till Henry Ford......
Vi som inte har "töntig" stadsjeep - får vi behålla?
Vi som har SUV/"stadsjeep" som väger under 1800 kg - får vi behålla?
Min historiska Turbo, väger mindre än 1500 kg., men drar - gärna - strax över litern. OK?

Uppdaterat: 2022-04-28 11:51
Raphael skrev:

Stefan, då vill du alltså förbjuda elbilarna från Sverige. En vanlig elbil som Hyundai Ioniq 5, som inte är en SUV, väger 1600 kg inklusive batteripaketet.

Nu bommar du allt grovt. Du får lägga på närmare ett halvt ton på ditt antagande.

Uppdaterat: 2022-04-28 12:39

Det roliga är att vi skulle minska utsläppen..och det gör man med en SUV istället för vanliga bilar?? Maxvikten på bilar tycker jag borde begränsas..det är inte rimligt att bilar väger mer än två ton!? Pressa biltillverkare istället för att bara säga att detta är vad kunderna vill ha...vilket jag inte tror är sant egentligen. Vill man ha kort räckvidd, däck som slits ut i förtid och mindre bagageutrymme?? Konstigt...om du frågar mig, detta är EXAKT vad jag INTE vill HA!

Uppdaterat: 2022-04-28 16:52
hx30 skrev:

Det roliga är att vi skulle minska utsläppen..och det gör man med en SUV istället för vanliga bilar?? Maxvikten på bilar tycker jag borde begränsas..det är inte rimligt att bilar väger mer än två ton!? Pressa biltillverkare istället för att bara säga att detta är vad kunderna vill ha...vilket jag inte tror är sant egentligen. Vill man ha kort räckvidd, däck som slits ut i förtid och mindre bagageutrymme?? Konstigt...om du frågar mig, detta är EXAKT vad jag INTE vill HA!

Och du vill ha en elbil med låååång räckvidd, minst 50 mil brukar du skriva, i motorvägsfart vintertid.
Inte lite motsägelsefull i dina önskningar.

Uppdaterat: 2022-04-28 20:03
Raphael skrev:

En vanlig elbil som Hyundai Ioniq 5, som inte är en SUV, väger 1600 kg inklusive batteripaketet.

Dragvikten är 1 600 kg och tjänstevikten 2 097 kg för Ioniq (uppgifter från oktober 2021).

Uppdaterat: 2022-04-28 22:55
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Det är nog i stort sett bara nya Megane E-Tech av de nya elbilar som man kanske kan karaktärisera som "familjebilar" som klarar runt 1600 kg i tjänstevikt.

Uppdaterat: 2022-04-29 09:53
Raphael skrev:

Stefan, då vill du alltså förbjuda elbilarna från Sverige. En vanlig elbil som Hyundai Ioniq 5, som inte är en SUV, väger 1600 kg inklusive batteripaketet.

Den är 1.6m hög = kunde varit 2dm lägre och haft strömlinjeformad design för att kunna komma längre på sitt batteri.
Och som andra påpekat väger den över 2 ton

Uppdaterat: 2022-04-30 12:16
Gillar kurvor och rondeller
Pi skrev:

Det är nog i stort sett bara nya Megane E-Tech av de nya elbilar som man kanske kan karaktärisera som "familjebilar" som klarar runt 1600 kg i tjänstevikt.

Riktigt jäkla SNYGG!

Uppdaterat: 2022-04-30 12:58
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Raphael skrev:
Stefan, då vill du alltså förbjuda elbilarna från Sverige. En vanlig elbil som Hyundai Ioniq 5, som inte är en SUV, väger 1600 kg inklusive batteripaketet.

Den är 1.6m hög = kunde varit 2dm lägre och haft strömlinjeformad design för att kunna komma längre på sitt batteri.
Och som andra påpekat väger den över 2 ton

Ioniq 5 klassas väl som mellanstor SUV? Annars finns ju EV6 som är lite lägre men väger in på något liknande.

Uppdaterat: 2022-04-30 13:48