Regeringen får igenom ytterligare en skärpning av bonus-malus-systemet. Det innebär ännu en skattesmäll för törstiga förbränningsbilar. Så här stor blir skillnaden.
Regeringen får igenom ytterligare en skärpning av bonus-malus-systemet. Det innebär ännu en skattesmäll för törstiga förbränningsbilar. Så här stor blir skillnaden.
Kommentarer
Nu vet jag inte om AL medvetet misstolkar mitt tidigare inlägg om hur man som enskild person kan påverka sin egen drivmedelsförbrukning.
Hur som helst är "argumenten" ovan till varför man inte kan minska sin förbrukning utan att få negativa konsekvenser på köpet, uppenbart tecken på att man har just offerkoftan på sig och därmed ser sig som ett hjälplöst offer för yttre omständigheter och att man själv inte kan påverka situationen i positiv riktning.
Vem tror (förutom då kanske AL), att man inte kan påverka sin kostnad för drivmedel, genom att hålla laglig hastighet och speciellt om man innan gjort motsatsen? Vem (förutom då kanske AL) sätter ett likhetstecken mellan en bils krocksäkerhet och hur hög förbrukningen är? Att det kan vara markant skillnad i hur törstig en bil är, även i samma modellserie, tycks gått många förbi.
Ja, öppnar man ögonen och ser verkligheten som den är, ser man att du objektivt sett har rätt.
Ja, men lyckligtvis är det en stor omställning på gång i landet och det är tänkt att Sverige ska bli ett hållbart välfärdssamhälle som är fossilfritt och klimatneutralt till år 2045.
https://www.sverigesmiljomal.se/etappmalen/utslapp-av-vaxthusgaser-till-ar-2045/
1) Åkesson blir inte statsminister. (Men om det demokratiska systemet så vill, då blir det också så.)
2) Jag tror inte att du ens behöver oroa dig för SD i en regering. (Men om det demokratiska systemet så vill, då blir det också så.)
3) Nej, jag tror inte att en högerregering "drastiskt kommer att sänka bilpriser och bränslepriser". (Bilpriser???) Jag var mycket tydlig ovan: Vi måste bara bryta den oerhört negativa spiral som den här regeringen - under allehanda sjuka hot från Miljöpartiet - har tvingat på bilismen och bilägarna. Det är ju känt sedan länge att högerregeringar vill se sänkningar av bränslepriser, skatter med mera. Vi måste röra om i grytan - och bryta det vidriga Miljöpartiets Putin-inflytande. Det får inte bli ytterligare fyra år med denna cirkusregering - även om Löfven stack och lämnade ett kaos efter sig! Grejen är ju att Miljöpartiets mörka skugga fortfarande tynger regeringsarbetet. Därför måste vi bryta spiralen i höstens val.
Och inte heller i årets deklaration höjdes reseavdraget, det ligger kvar på 18:50 kronor per mil - vilket det har gjort sedan 2009 ... Snacka om att pissa i ansiktet på dem som måste ta bilen till jobbet. Inte ser man mycket av solidaritet här i tråden från den/dem som röstar vänster, inte!
På individnivå kan man som förare påverka saker - jag skriver om det i mitt svar till J.L ovan. Om det var din poäng är vi överens om den saken.
Förlorar man tid och komfort är det negativa effekter. Hur stor förlusten blir beror på individen själv. En del värdesätter då sin tid lågt, medan andra har högre timpeng, och gör därför olika förluster kopplat till längre restid.
Samma sak med komforten. En del värdesätter en komfortabel bil högt, medan andra tycker att de är ok att bli trötta av sin körning och på så vis prestera sämre när man anländer till målet. I vilken grad är återigen individuellt. Men att där finns en påverkan är medicinskt väl belagt.
För egen del kan man spara droppar genom exempelvis ECO-driving. Men på total nivå är det svårare att påverka. Och det är på totalen som transportpriserna påverkar vår köpkraft.
Krocksäkerheten hänger ihop med storleken på fordonet. Det är ett fysikaliskt väl belagt faktum. En XC90 har därför lägre skadeföljd än en V60 - trots att de i många och mycket bygger på samma teknik. Samma förhållande ser du hos andra bilmärken. Att däremot välja en diesel eller elbil istället för en bensin har mig veterligen mycket ringa effekt på skadeföljden (just så länge man håller sig till en och samma bilmärke och modell).
Men tvingar man folk att köpa mindre fordon (som tokstollarna tycker är alldeles förträffligt) så kommer vi få fler döda och skadade i trafiken - allt annat lika.
Sedan noterar jag återigen att John duckar min avslutande fråga. Varför? Har John verkligen så svårt att ta till sig grundläggande fakta?
MVH AL
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.