Vi Bilägares forum

Bonus-malus skärps ytterligare – så hög blir skatten

Bonus-malus skärps ytterligare – så hög blir skatten

Regeringen får igenom ytterligare en skärpning av bonus-malus-systemet. Det innebär ännu en skattesmäll för törstiga förbränningsbilar. Så här stor blir skillnaden.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-04-20 16:39

Kommentarer

A.L skrev:

Om man sänker hastigheten förlorar man värdefull restid. Den längre restiden innebär en förlust - på total nivå i mångmiljardklassen (bara trängseln i vägnätet är skattad till någonstans kring 8-10 miljarder per år - och det är en undervärderad siffra).

Att byta till en mindre bil är ett annat alternativ, men kommer då att resultera i fler döda och skadade i trafiken. John minns säkert diskussionen vi hade med Norge, där man har mindre fordon men också kör betydligt långsammare (vilket påverkar deras effektivitet negativt).

Nu vet jag inte om AL medvetet misstolkar mitt tidigare inlägg om hur man som enskild person kan påverka sin egen drivmedelsförbrukning.

Hur som helst är "argumenten" ovan till varför man inte kan minska sin förbrukning utan att få negativa konsekvenser på köpet, uppenbart tecken på att man har just offerkoftan på sig och därmed ser sig som ett hjälplöst offer för yttre omständigheter och att man själv inte kan påverka situationen i positiv riktning.

Vem tror (förutom då kanske AL), att man inte kan påverka sin kostnad för drivmedel, genom att hålla laglig hastighet och speciellt om man innan gjort motsatsen? Vem (förutom då kanske AL) sätter ett likhetstecken mellan en bils krocksäkerhet och hur hög förbrukningen är? Att det kan vara markant skillnad i hur törstig en bil är, även i samma modellserie, tycks gått många förbi.

Uppdaterat: 2022-04-25 01:38
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
Masterplanner skrev:

Transportberoendet är ju ingen naturlag, utan något som har byggts upp där varor skickas kors och tvärs över planeten, därför att transporter har blivit löjligt billiga när oljan brukats som än oändlig resurs utan negativa konsekvenser. Att det inte var hållbart i längden har man kunnat inse långt innan klimatfrågan blev aktuell.

Ja, öppnar man ögonen och ser verkligheten som den är, ser man att du objektivt sett har rätt.

Uppdaterat: 2022-04-24 23:24
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
J.L skrev:

Sverige tillhör bland de rikaste länderna och det vore ynkedom om inte Sverige kan ligga i bräschen för denna omställning, som kommer skapa ofantligt många nya exportinkomster till landet och öka vårt välstånd. Går man på din strategi att konservera det gamla är det bara att blicka tillbaka på Facit Åtvidaberg, som gick till historien på grund av en stor omställning (elektronik)

Ja, men lyckligtvis är det en stor omställning på gång i landet och det är tänkt att Sverige ska bli ett hållbart välfärdssamhälle som är fossilfritt och klimatneutralt till år 2045.

https://www.sverigesmiljomal.se/etappmalen/utslapp-av-vaxthusgaser-till-ar-2045/

Uppdaterat: 2022-04-24 23:24
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
J.L skrev:

Tror du allvarligt SnookerPro att en regering med Åkesson, som statsminister beroende på majoriteten kommer dramatiskt sänka bilpriser och bränslepriser ? Enkelt att sitta på läktaren och tycka hur "matchen" ska spelas.

1) Åkesson blir inte statsminister. (Men om det demokratiska systemet så vill, då blir det också så.)
2) Jag tror inte att du ens behöver oroa dig för SD i en regering. (Men om det demokratiska systemet så vill, då blir det också så.)
3) Nej, jag tror inte att en högerregering "drastiskt kommer att sänka bilpriser och bränslepriser". (Bilpriser???) Jag var mycket tydlig ovan: Vi måste bara bryta den oerhört negativa spiral som den här regeringen - under allehanda sjuka hot från Miljöpartiet - har tvingat på bilismen och bilägarna. Det är ju känt sedan länge att högerregeringar vill se sänkningar av bränslepriser, skatter med mera. Vi måste röra om i grytan - och bryta det vidriga Miljöpartiets Putin-inflytande. Det får inte bli ytterligare fyra år med denna cirkusregering - även om Löfven stack och lämnade ett kaos efter sig! Grejen är ju att Miljöpartiets mörka skugga fortfarande tynger regeringsarbetet. Därför måste vi bryta spiralen i höstens val.

Och inte heller i årets deklaration höjdes reseavdraget, det ligger kvar på 18:50 kronor per mil - vilket det har gjort sedan 2009 ... Snacka om att pissa i ansiktet på dem som måste ta bilen till jobbet. Inte ser man mycket av solidaritet här i tråden från den/dem som röstar vänster, inte!

Uppdaterat: 2022-04-25 02:05
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
John2008 skrev:

Nu vet jag inte om AL medvetet misstolkar mitt tidigare inlägg om hur man som enskild person kan påverka sin egen drivmedelsförbrukning.

På individnivå kan man som förare påverka saker - jag skriver om det i mitt svar till J.L ovan. Om det var din poäng är vi överens om den saken.

John2008 skrev:

Hur som helst är "argumenten" ovan till varför man inte kan minska sin förbrukning utan att få negativa konsekvenser på köpet,

Förlorar man tid och komfort är det negativa effekter. Hur stor förlusten blir beror på individen själv. En del värdesätter då sin tid lågt, medan andra har högre timpeng, och gör därför olika förluster kopplat till längre restid.
Samma sak med komforten. En del värdesätter en komfortabel bil högt, medan andra tycker att de är ok att bli trötta av sin körning och på så vis prestera sämre när man anländer till målet. I vilken grad är återigen individuellt. Men att där finns en påverkan är medicinskt väl belagt.

John2008 skrev:

uppenbart tecken på att man har just offerkoftan på sig och därmed ser sig som ett hjälplöst offer för yttre omständigheter och att man själv inte kan påverka situationen i positiv riktning. ,

För egen del kan man spara droppar genom exempelvis ECO-driving. Men på total nivå är det svårare att påverka. Och det är på totalen som transportpriserna påverkar vår köpkraft.

John2008 skrev:

Vem (förutom då kanske AL) sätter ett likhetstecken mellan en bils krocksäkerhet och hur hög förbrukningen är? Att det kan vara markant skillnad i hur törstig en bil är, även i samma modellserie, tycks gått många förbi.

Krocksäkerheten hänger ihop med storleken på fordonet. Det är ett fysikaliskt väl belagt faktum. En XC90 har därför lägre skadeföljd än en V60 - trots att de i många och mycket bygger på samma teknik. Samma förhållande ser du hos andra bilmärken. Att däremot välja en diesel eller elbil istället för en bensin har mig veterligen mycket ringa effekt på skadeföljden (just så länge man håller sig till en och samma bilmärke och modell).

Men tvingar man folk att köpa mindre fordon (som tokstollarna tycker är alldeles förträffligt) så kommer vi få fler döda och skadade i trafiken - allt annat lika.

Sedan noterar jag återigen att John duckar min avslutande fråga. Varför? Har John verkligen så svårt att ta till sig grundläggande fakta?

MVH AL

Uppdaterat: 2022-04-25 14:12
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”