Vi Bilägares forum

Svenskt pris för Xpeng P5: Så mycket kostar elbilen

Svenskt pris för Xpeng P5: Så mycket kostar elbilen

Xpeng blir knappast något lågprismärke på den svenska marknaden. Nu är prislappen för den första lanseringsmodellen klar.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-04-21 13:17

Kommentarer

Jag ser den som något överprissatt.

Uppdaterat: 2022-04-21 18:43

Det gäller väl att den måste bevisa att den är prisvärd om den ska ha något berättigande.
Men kanske kommer man med ett MG-liknande val, ett attraktivt leasingerbjudande för att få ut bilen på marknaden?

Uppdaterat: 2022-04-21 20:59
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det priset gör den död på marknaden.

Uppdaterat: 2022-04-21 20:32

Priset är kanske i överkant, men egentligen spelar det ingen roll. Allt de behöver är att kunna göra bilen tillgänglig inom en rimlig tid så kommer folk köpa/leasa hursomhelst. Just nu är väntetiderna allt från 9 till 14 månader på i princip alla elbilar som säljs förutom nån enstaka lagerbil som finns kvar.

Uppdaterat: 2022-04-21 20:49

Svårt att tro folk väljer denna framför Tesla. Dock kan jag föreställa mig att folk väljer bort Polestar framför denna. Framför allt om leasingpriset är lågt och leveranstiden kort.

Uppdaterat: 2022-04-21 20:57

Skrattretande höga priser. Kan få en polestar eller en Renault megane electric eler en Cupra Born mm för de pengarna så varför välja en ganska ful och dyr okänd kines? ex peng på den.

Uppdaterat: 2022-04-21 21:14

Det är tomt i bilhallarna, inga begagnade bilar kvar? Bonus-Malus och dyra elbilar.. och dyra nya bilar överlag börjar sätta sina spår.

Uppdaterat: 2022-04-22 16:41

Ca 250 tkr för en liten "cross Yaris" idag.. och jag som köpte ny bil för 8-9 år sedan i mellanklass och gav ca 210 tkr. Det är orimliga priser!

Uppdaterat: 2022-04-22 16:42

Kines som kines ? Polestar är ju ett litet pyttemärke med miljardförluster på sina 20-30 tusen tillverkade bilar, som dessutom är kinesiskt med ett fd svenskt varumärke likt MG med engelska rötter

Uppdaterat: 2022-04-22 20:19

Du vet att Hertz beställde 65000 Polestar för två veckor sedan…
De kommer växa enormt nu när de säljs på allt fler marknader.

Uppdaterat: 2022-04-22 20:25

Junkers
Du vet väl att det är 65000 över fem år, Hertz världen över…
Nu vet jag inte hur många Polestar som tillverkas per år, läser dock att de vill att Gent ska tillverka P2. Det kanske de redan börjat med?

Har svårt att tro att det kommer ske någon större försäljningsökning av Polestars men en fördel med Hertz-affären är väl att hyrbilskundema får upp ögonen för Polestar.

Uppdaterat: 2022-04-22 20:39

Jag förstår inte hur man kan ha så kategoriska åsikter om priset på en produkt man inte vet någonting om?
Det här kanske är en bil som är väl värd sitt pris eller är det en riktig skitbil som inte borde lämnat tillverkningsbandet!
Men är det inte säkrast att man försöker ta reda på lite mer innan man dissar den?
Personligen tror jag några kinesbilar får det svårt här, dels genom förutfattade meningar och dels för att de kanske verkligen är skräp.
Men man kanske bör vara lite försiktig och inte generalisera, jag minns hur det var när japanska bilar började säljas i Sverige.

Uppdaterat: 2022-04-22 21:09
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Axa skrev:

Junkers
Du vet väl att det är 65000 över fem år, Hertz världen över…
Nu vet jag inte hur många Polestar som tillverkas per år, läser dock att de vill att Gent ska tillverka P2. Det kanske de redan börjat med?
Har svårt att tro att det kommer ske någon större försäljningsökning av Polestars men en fördel med Hertz-affären är väl att hyrbilskundema får upp ögonen för Polestar.

Japp, jag vet det.
Men Polestar har hittills sålts i ganska få länder, de håller just nu på att etablera sig på många fler marknader och av vad jag sett av dessa nya länders journalisternaå är de enormt imponerade och sätter Polestar som bättre än Tesla Model 3 på ganska många plan.
Polestar kommer ju också med flera nya modeller i de mer populära segmenten de närmsta åren så jag tror absolut att de kommer öka enormt mycket framöver.

Tesla kommer vara topp 3 under ganska många år framöver dock inte säkert 1:a eftersom kinesiska BYD är på väg att gå om i antalet sålda elbilar om deras ökningstakt fortsätter på samma sätt som senaste året. Både BYD och Tesla kan närma sig 2 miljoner bilar i årstakt inom snar framtid.

Vad gäller Xpeng så tycker jag inte P5 har utseendet för sig och de borde satt in sitt 800V system som laddar med 480kW innan de lanserade den här.

Nio ET5 och ET7 är däremot enormt snygga bilar med allt på plats, billiga kommer de dock inte vara men behöver de vara det när de har väldigt högt teknikinnehåll och är väldigt snygga både in och utvändigt?

Uppdaterat: 2022-04-22 22:14

Nu har vi alltså Xpeng här som kommer bli Sveriges mest sålda bil och driva europeiska märkena i konkurs. Den kinesiska elbilsrevolutionen är över oss och alla kommer köpa kinesiskt eftersom de är så billiga och har överlägsen teknik och prestanda.

Junkers lovade premiumprestanda till lågpris med Xpeng. Vi har även MG och Maxus som med dålig värme, svajig fjädring, usla chassin och dålig laddhastighet är tekniskt överlägsna europeiska märken. Maxus Euniq 5 som nyligen i Aftonbladet dömdes ut som den sämsta elbilen som de kört.

Och snart kommer Nio som även den är tekniskt överlägsen och kommer säljas till lågpris.

Var det inte det som Junkers har gått ut med i inlägg efter inlägg?

Men jag tror fortfarande inte att europeiska märken behöver vara oroliga. Kineserna är hypade, men nu ser vi att de inte står för den revolution och överlägsenhet som de framställts som i detta forum.

Uppdaterat: 2022-04-23 10:21

Men ge dom några år, ni får inte glömma japanerna då de intog världen för 50 år sedan. Skräp då, bra nu

Uppdaterat: 2022-04-23 12:44
Gillar kurvor och rondeller

Men asiatiska bilar kommer aldrig vara lika bra i kyla som Svenska/Tyska

Uppdaterat: 2022-04-23 12:44
Gillar kurvor och rondeller

Fast tidigare introduktioner av nya märken har ju ofta varit synonymt med klart lägre priser än konkurrenterna men de nya Kinesiska märkena är ju inte riktigt så fokuserade på att priskonkurrera - möjligen med nåt undantag för hyres-priserna för enstaka modeller.

Uppdaterat: 2022-04-23 12:57

Skrev inget om priset.
Brist på elbilar = varför ska de ha superlågt pris?
Kan ju räcka med kortare lev-tider (tillsammans med hyfsade egenskaper), för att locka köpare

Uppdaterat: 2022-04-23 13:17
Gillar kurvor och rondeller

Kinabilarna kanske kommer att konkurrera med leveranstider i stället, det finns ju många elbilsintresserade som inte vill vänta ett år på en ny bil.

Uppdaterat: 2022-04-23 13:20
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag har flera gånger skrivit att Nio och Xpeng inte kommer att bli lågpris.

De märken med lägre pris kommer att vara MG och BYD. BYD har ju dock både och så det beror på vad de väljer att lansera.

Uppdaterat: 2022-04-23 15:00

Rätt långa leveranstider även på t ex MG om man skall tro handlaren på orten så inte ens den ev konkurrensfördelen tycks vara nån fördel.

Uppdaterat: 2022-04-23 17:23

Nej för MG gäller väl leasingavgiften som konkurrensmedel?

Uppdaterat: 2022-04-23 18:09
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Även om jag tycker att Xpengen inte var så sjåpig så har jag svårt att tro den slår igenom på bred front i Europa. Särskilt med tanke på konkurrensen i elbilsträsket.

Min gissning är att elbilsmarknaden i Europa kommer domineras av främst Tesla, sedan VAG, Stellantis och koreanerna närmaste åren.

Uppdaterat: 2022-04-23 18:11

Jag tror detsamma men BYD har chans, de tillverkar som det ser ut snart lika många elbilar som Tesla per år. Dock är det ju i världen så Europa dröjer nog…

Uppdaterat: 2022-04-23 21:56

Tesla, BYD o tyskarna är nu topp 3 i statistiken globalt.
Stellantis tror jag är chanslös. För dåliga.

Uppdaterat: 2022-04-23 22:15
Gillar kurvor och rondeller

Grundar detta på deras teknologi och förmåga att bygga bilar med interna resurser.

Uppdaterat: 2022-04-23 22:17
Gillar kurvor och rondeller

Mc
Mjo, de globala siffrorna för BYD är ju lite missvisande då det har en väldigt stor hemmamarknad där de säljer bra.
Vad gäller Stellantis så tror jag att de kommer gå bra i Europa då de har en väldig stor andel redan nu och konservativa köpare.

Uppdaterat: 2022-04-23 22:37
Axa skrev:

Mc
Mjo, de globala siffrorna för BYD är ju lite missvisande då det har en väldigt stor hemmamarknad där de säljer bra.
Vad gäller Stellantis så tror jag att de kommer gå bra i Europa då de har en väldig stor andel redan nu och konservativa köpare.

Att sälja bra i EU kommer inte räcka.
Global försäljning kommer över tid vara nyckeln till framgång.
Otroligt stor teknikutveckling = stora kostnader för att hänga med. Dessa kostnader kan man inte bära om man inte har stora volymer, samt vara duktig på innovation. Ser inte att Stellantis har förmåga till innovation, alls.
Studera hur Tesla och BYD tillverkar bilar, otroligt imponerande effektivt. Tyskarna är efter men de har förfining! Och de kommer komma ikapp avseende förmåga att bygga bilar effektivt.
BMW tex har 10 års erfarenhet av att montera i3 som är VÄLDIGT hightech. Även i8 faktiskt.

Uppdaterat: 2022-04-24 23:02
Gillar kurvor och rondeller

Man ska inte glömma VAG som med ett par plattformar lyckats ta fram flera märken och många modeller.
Dessutom har man ju sedan flera decennier ett världsomspännande nät som grundades med VW typ 1 och 2.
Skulle tro att det är bland de mest kända fordonen i världen, långt före alla kinamärken som många inte känner till ens i hemlandet.

Uppdaterat: 2022-04-25 08:29
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Mc
Men nu tänkte jag främst på elbilsmarknaden i Europa. Stellantis och övriga kan gott och väl klara sig hyggligt bra globalt då omställningen där kommer gå långsammare.

Uppdaterat: 2022-04-25 18:05
saabnisse skrev:

Man ska inte glömma VAG som med ett par plattformar lyckats ta fram flera märken och många modeller.

Ja, de räknas ju in i "tyskarna", som jag skrev om för två dagar sedan.

Uppdaterat: 2022-04-25 21:06
Gillar kurvor och rondeller
Axa skrev:

Mc
Men nu tänkte jag främst på elbilsmarknaden i Europa. Stellantis och övriga kan gott och väl klara sig hyggligt bra globalt då omställningen där kommer gå långsammare.

Vi får väl se tiden ann.
Historien visar att vid teknikskiften (paradigmskifte skulle andra kalla det) kommer nya företag fram och gamla försvinner.
På vilket sätt anser du att Stellantis har förmåga till snabb innovation?

Uppdaterat: 2022-04-25 21:09
Gillar kurvor och rondeller

MC
De har en existerande elbilsplattform och jag tänker att de således är med på tåget. Sedan tänkte jag främst på att de är starka på hemmamarknaderna. Både Peugeot och Fiat ökade elbilsförsäljningen ordentligt i Europa under 2021.

Uppdaterat: 2022-04-25 22:14