Vi Bilägares forum

Volvo satsar på supersnabb elbilsladdning

Volvo satsar på supersnabb elbilsladdning

Framtida elbilsmodeller från Volvo ska kunna laddas upp betydligt snabbare än dagens elbilar.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-04-20 06:20

Kommentarer

Så de menar på att där dessa "bilar" ska användas så är det alltid samma färdväg, samma väder och temperatur samt samma last? Hur ska de annars garantera 16 mil på fem minuters laddning?

Tillverkarna borde istället redovisa vad laddning från nästan tomt batteri till fulladdat batteri tar och sluta dölja hur dålig tekniken fortfarande är.

Batteribilar är fortfarande ett politiskt jippo och inget mer.

Uppdaterat: 2022-04-20 07:20

Och då menar du att alla batterier har samma storlek?

Uppdaterat: 2022-04-20 07:25

Storedote att bilen ger 160 km på 5 min oavsett Soc tex 65-100% Klarar dom detta så är batterikemin helt ny iallafall. Idag rekommenderas 80% för bättre batteri hälsa och att kurvan faller där

Uppdaterat: 2022-04-20 07:39
Elbilar
McTar skrev:

Och då menar du att alla batterier har samma storlek?

Nej, det menar jag inte alls.
Laddtid från kanske 5% till 100% för varje modell bör anges så att man vet när man kan tänkas ha tillgång till ett brukbart fordon.

Uppdaterat: 2022-04-20 07:46

Jag tror att de flesta är nöjda om de kan ta sin bil laddad till 80% hemifrån och åka det man ska.
Har man sedan 160 km hem till ordinarie laddare är det väl utmärkt att kunna fylla tillräckligt på bara fem minuter.
Finns väl ingen anledning att fylla fullt vid en publik laddare om man inte behöver!

Uppdaterat: 2022-04-20 09:00
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Helt rätt tänkt, saabnisse ! Sen är jag som vanligt skeptisk till nya, fantastiska batteritekniker innan jag sett dessa som kommersiella applikationer - om vi skall kommentera artikeln i sig. Och glöm inte att just drivbatterier till elbilar är en av de allra mest krävande applikationerna där bl a livslängds-kravet är oerhört stort jämfört med många andra applikationer.

Uppdaterat: 2022-04-20 10:00
Dunderkommentatorn skrev:

McTar skrev:
Och då menar du att alla batterier har samma storlek?

Nej, det menar jag inte alls.
Laddtid från kanske 5% till 100% för varje modell bör anges så att man vet när man kan tänkas ha tillgång till ett brukbart fordon.

Jag tror faktiskt att de flesta anger laddtider.
Sedan så tar det längre tid att ladda 100kwh än 50kwh, så jämförelsen kilometer per minut är inte fel, det tycker jag är intressant information.
Oftast laddar man som Saabnisse skriver, lagom så man tar sig hem - till "billiga" kWh.

Uppdaterat: 2022-04-20 10:04

Förstår inte det sensationella i Volvos pressrelease "Supersnabb elbilsladdning". 16 mil och 32 kw blir storleksordningen en 350 kw laddare, vilket Porsche har i dag och Ionity. I praktiken klarar man sig mycket bra på den infrastruktur som Tesla erbjuder med V2 laddare upp till 150 kW.

Uppdaterat: 2022-04-20 10:13

Om inte annat så skall ju dessutom elnätet palla för dessa enorma laddeffekter. Tror att majoriteten av elbilister är i större behov av flera 50--100 kW-laddare än betydligt färre laddare med väldigt hög effekt.

Uppdaterat: 2022-04-20 10:18

Håller med JL. Förstår inte det sensationella.
När Volvo väl lanserar sin snabbladdande elbil så ligger Tesla eller Kia/Hyundai steget före och har ännu snabbare laddning.

Uppdaterat: 2022-04-20 10:50

Men åter - även om bilen skulle kunna ta emot väldigt hög laddeffekt så måste ju denna i så fall också finnas till hands och där har vi ett problem - om inte annat.

Uppdaterat: 2022-04-20 11:00

Pi
Jo, det är ytterligare en faktor.
Men om jag vore långpendlare så finns bara ett vettigt alternativ och det är Tesla. Och det kommer vara det enda vettiga under längre tid framöver.

Den som laddar hemma kommer inte ha särskilt stor nytta av ”supersnabb” laddning.

Uppdaterat: 2022-04-20 20:51