Vi Bilägares forum

Mercedes EQXX halverar förbrukningen på testrunda

Mercedes EQXX halverar förbrukningen på testrunda

Mercedes har kört en testrunda med supereffektiva elbilen EQXX. Förbrukningen blev bara hälften så hög som i EQS.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-04-14 10:11

Kommentarer

Bra att det blir mer fokus på förbrukning och utveckling för att sänka den även för elbilar.

Uppdaterat: 2022-04-14 10:23

Solceller på bilen lär knappast minska förbrukningen - dvs hur mycket energi motorn eller motorerna drar - även om det såklart kan minska behovet av extern energiförsörjning, dvs laddning.

Uppdaterat: 2022-04-14 11:29

Axa, receptet fanns redan...ett exempel ifrån vardagen..en XC60 mot en Octavia. XC60 drar ca 80-90% mer bensin på motorvägen vid 110 km/h. Modellerna är lika breda och långa. Det som skiljer är ca 10-15 cm på höjden och 500-600 kg. Hade man bara byggt vidare på elbilar som liknade Astra, Focus och Octavia mm (eller V60) hade vi idag haft elbilar med 40-50% räckvidd. De tunga batteriet drar ner räckvidd, då det effektivt motverkar längre räckvidd vid ett större och tyngre batteri. Det skulle säkert lätt att gå att räkna ut vart gränsen går där det knappt är lönt att öka batteriets storlek pga vikt problematiken.

Uppdaterat: 2022-04-14 11:29

Hx
Jag menade just förbrukning för elbilar. Det har ju varit rätt mycket snack om räckvidd och batteristorlek samt laddprestanda.

Uppdaterat: 2022-04-14 12:15

Bra jobbat Mercedes Benz!

Uppdaterat: 2022-04-14 12:17

Som jag skrev i ett tidigare inlägg: Det är det här har jag väntat på. Om fem till tio år ser vi räckvidder på långt över 100 mil i vanliga produktionsbilar - dock med en betydligt mer annorlunda design.

Uppdaterat: 2022-04-14 12:21
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Tror snarare på att man kommer att nyttja möjligheten till batterier med lägre kapacitet för att minska vikt och kostnad. 100 mil är det få som behöver på en laddning.

Uppdaterat: 2022-04-14 14:50

För att elbilen ska slå igenom på riktigt bred front krävs inte bara energitäta batterier med lång räckvidd utan minst lika viktigt är snabbladdning i bilen och utmed vägarna till ett rimligt pris, annars blir elbilen lika dyr eller dyrare att köra jämfört med diesel / bensinbilen.

Att betala runt 7 - 10 kr per kWh eller i vissa fall ännu mer gör elbilen dyr i drift och ointressant för gemeneman.

Jag tror, för egen del, att smärtgränsen ligger på ca 5 kr per kWh med laddhastighet på minst 150 kWh.

Uppdaterat: 2022-04-14 16:36

Swenssons - stationens maximala laddeffekt, t ex 150 kW, är ingen konstant utan är vad själva stationen maximalt och under de bästa betingelserna kan leverera. Men det kan vara så att flera stolpar delar på den maximala effekten som finns tillgänglig. Sen har du själva bilen och även om den är specad till säg max 150 kW så är det ofta under en högst begränsad del av laddförloppet som detta gäller och även här under bästa tänkbara yttre betingelser - vilket nog tyvärr sällan gäller. En jämn laddkurva som kan vara klart lägre än dessa max-siffror kan ofta vara minst lika effektiv - om inte effektivare. Detta med laddning - laddeffekter och laddkurvor inkl yttre betingelser som temperaturer i luften och på batteriet - är en aning mera komplicerat än att "hälla i" 50 l bensin i tanken.

Uppdaterat: 2022-04-14 16:53
Pi skrev:

Tror snarare på att man kommer att nyttja möjligheten till batterier med lägre kapacitet för att minska vikt och kostnad. 100 mil är det få som behöver på en laddning.

Folk vill inte hålla på att skita ner sig med en sladd! Det finns bara fördelar med lång räckvidd. Minimalt med "tankande", inte smutsa ner sig oftare än nödvändigt samt billigare i längden (förhoppningsvis!). Plus att batterierna inte slits så mycket. Alla vill åka bekvämt, och då är det störande att behöva stanna och ladda mer än vad som är absolut nödvändigt.

Uppdaterat: 2022-04-14 19:58
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Pi har helt rätt i att batterierna börjar närma sig max och troligen kommer krympa framöver. Nu "behövs" stora batteripack för att locka bakåtsträvare att byta teknologi. När de väl har vant sig vid att använda elbil tittar de i plånboken och inser vad de betalar för energilagringsmöjlighet som de inte nyttjar.

Uppdaterat: 2022-04-14 21:07

Mäkinen - i kombination med bilar som drar mindre energi.

Uppdaterat: 2022-04-14 22:24

Snooker:
Du har faktiskt en poäng med att batteriet ska vara stort tex att det ska räcka 100 mil. Varför?

Jo, man ska ju inte ladda mer än 80% av maxkapacitet som då blir 80 mil för att inte skada batteriet i onödan vilket gör att småbatterier inte är lika bra.

MEN det får ej heller kosta skjortan att snabbladda bilen på tex 150 kWh laddare. Idag är det dyrare ju större laddare du använder på tex macken. Det SKA vara samma pris per kWh oavsett laddhastighet!

Uppdaterat: 2022-04-14 22:43

Hur många gånger de senaste åren har vi hört nyheter om elbilen som "ska klara 100 mil på en laddning", men som ännu inte serietillverkas? Det är många gånger nu. Mycket snack och lite verkstad...

Visst är det bra med konceptbilar som den i artikeln, men det brukar tyvärr sluta med väldigt urvattnade versioner och vad gäller använd teknik i de bilar man sedan säljer. Många sköna miljarder kronor ser ut att ha plöjts ned till i stort sett ingen nytta hos många biltillverkare för man helt enkelt valt att skrota det man tidigare utvecklat och ofta lär det ha varit räknenissarna som kom fram till att det "blev för dyrt".

Uppdaterat: 2022-04-15 02:57
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Det var inte längesedan folk ställde krav om att elbil ska ha minst 50 mil räckvidd för att det skulle vara intressant. Nu finns det elbilar med den räckvidden men tydligen är det nya att det ska vara 100 mil.

Samma sak med dragkapacitet.

Uppdaterat: 2022-04-15 00:23
Axa skrev:

Det var inte längesedan folk ställde krav om att elbil ska ha minst 50 mil räckvidd för att det skulle vara intressant.

Personligen tycker jag 50 mil är tillräckligt, men att lägga runt 500 000 - 600 000 kr för att få en ny elbil som klarar det, men nej tack.

Uppdaterat: 2022-04-15 03:04
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Jag tror inte på låga sportbilar, och lika lite på SUV modeller. Nu måste det utvecklas förnuftiga modeller med vikt på under två ton och en räckvidd på ca 40-50 mil i landsvägs hastighet (90-100 km/h). Jag vet att det är tekniskt möjligt redan idag det jag talar om. Men ingen biltillverkare har släppt någon modell som är nära detta målet jag beskriver. Ioniq första generationen är nog det närmaste jag kommer att tänka på, dock hade den för litet batteri och en del missar.

Uppdaterat: 2022-04-15 04:27
Pi skrev:

Mäkinen - i kombination med bilar som drar mindre energi.

Precis så!
En strömlinjeformad kaross med effektiv drivlina och batteri för 35-40 mil borde kunna bli betydligt lättare och därigenom krävs mindre hjul som i sin tur kräver mindre energi vid användning.

Uppdaterat: 2022-04-15 10:21

John
Jo, ekonomin är ju en annan sak. Men det går ju att köpa en elbil som klarar runt 50 mil (sommartid) utan att behöva betala de pengar du nämner. Dock blir ju bilen ganska utrustningsfattig.

Uppdaterat: 2022-04-15 10:51

Jag tror att det är dags att sluta med den allmänna skrivningen "köpa bil" kopplad till pris för numera hyr man ju ofta sin bil och det priset är inte jämt proportionellt relaterat till köpe-priset när man jämför olika bilar. Så det är nog bäst att bedöma bilar efter både hyres-priset och köpes-priset när man bl a talar om hur prisvärd en viss bilmodell är.

Uppdaterat: 2022-04-15 11:04

Pi
Det är sant. Dock pressas ju hyrpriser(leasing) på ett annat sätt än köppris. För företagen är det en fördel att leasa mht till inlåsning och därav prispressen. Lite som med andra typer av abonnemang.

Min poäng är dock att målstolparna flyttas vartefter från de mest motsträviga. Är det inte räckvidd, så är det något annat som inte duger utifrån ett fossilbilsperspektiv. Laddhastighet, förbrukning, prestanda, markfrigång, frunk eller inte, you name it.

Uppdaterat: 2022-04-15 11:59

Axa - men jag antar att vi talar om "privatköpare" i dessa spalter och inte företagsköpare. Så i grunden kvarstår min anmärkning om detta med priser/kostnader vs finansieringsform.
Sen håller jag absolut med om ditt sista stycke ovan.

Uppdaterat: 2022-04-15 12:28

Pi
Förtydligande ovan, jag menade att det är fördel för bilföretagen eller såg som erbjuder leasing till privatkunder.

Uppdaterat: 2022-04-15 14:46
John2008 skrev:

Axa skrev:
Det var inte längesedan folk ställde krav om att elbil ska ha minst 50 mil räckvidd för att det skulle vara intressant.

Personligen tycker jag 50 mil är tillräckligt, men att lägga runt 500 000 - 600 000 kr för att få en ny elbil som klarar det, men nej tack.

Ska man få sålt bilar för 5-600 kSEK och mer, behöver man locka de som
A/ kan betala
B/ sälja något som de vill ha
= fräcka SUV

Uppdaterat: 2022-04-15 15:54
Gillar kurvor och rondeller