Vi Bilägares forum

Dubbla lågmilare på auktion: ”Ett skick som inte finns”

Dubbla lågmilare på auktion: ”Ett skick som inte finns”

Två vanliga vardagsbilar som blir allt ovanligare på vägarna ska snart säljas på auktion.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-04-12 14:50

Kommentarer

Javisst men den som köper Kadetten bör också se sig om efter en ny styrdator till motorn, det fanns begagnade tidigare men numera är de nog svåra att få tag i, den som sitter i 1.6i med katalysator 1988 är inte från Opels tyska verksamhet med Bosch och Siemens utan kommer från GM i Singapore och 100 % av dem har gått sönder vid 5000-6000 mil.

Uppdaterat: 2022-04-12 17:35

Det här är inga roliga eller unika bilmodeller värda att betala mycket pengar för. Morsan hade en ny kadett "Club"- 87 automat. Surrig motor och dålig automatlåda. Fick den som tur var stulen efter några år och köpte istället en Corolla automat-mycket bättre bil. Farsan hade en Sierra med huggig fordkoppling och knackande motor- vanligt på de äldre Sierrorna.

Uppdaterat: 2022-04-12 17:57

Båda bilarna var med i TVs topp 5 sämsta bilarna i slutet på 90 talet, redan då var de utrotningshotade.
Roligast var namnen de hade till Oplarna, Ångest Omegan och Kalkon Kadetten.
Men kul att det finns några fina ex kvar även av de sämsta.
Övriga bilar på listan var Scorpio och XM.
Har själv haft en Kadett GT -87. Fick byta bakre skärmkanter när jag köpte bilen -93. Störtsköna Recarostolar, bra väghållning och snål motor, annars fanns inget positivt.

Uppdaterat: 2022-04-12 21:14

"Båda bilarna var med i TVs topp 5 sämsta bilarna i slutet på 90 talet, redan då var de utrotningshotade."
TV är det Teknikens Värld?

I vilket fall som helst vann Kadett 1991 ett jätte test med samtliga bilar i hela storleksklassen i Teknikens Värld, "Den bästa Golfen kommer från Opel" skrev man bland annat, där man speciellt noterade det höga kvalitetsintrycket, hur ofta vinner en 7 år gammal bil ett sådant krävande test.

Vi kan nog lugnt förutsätta att den som åkt i en Kadett 87 aldrig haft något att göra med den uppdaterade från 89-91.

Det är ganska talande att alla haft de dåliga årsmodellerna och ingen de bra, de tidiga årsmodellerna av alla bilar säljer massor och sedan sjunker försäljningen kraftigt när de blir äldre, samtidigt som de blir bättre och bättre för varje år som de tillverkas och det sista året nästan är perfekta och felfria och just det året säljs nästan inga alls.

Så hur intelligent är det att kasta sig över en ny modell och att helt vägra köpa en gammal, resultaten talar ju för sig själv, men ingen lär sig någonting, varje ny generation upprepar den föregåendes misstag - och skyller lika envist sin egen dumhet på allt och alla.

Uppdaterat: 2022-04-12 22:44

Jo då, har god erfarenhet av den nyare, vi hade 12 st -90 på biluthyrningen där jag jobbade på verkstaden.
Men de bilarna fick bara gå 3 år innan de byttes ut mot Corollor, så de hann inte gå så långt, men vi bytte några styrboxar som du nämnde.

Uppdaterat: 2022-04-12 23:38
N-iklas skrev:

Javisst men den som köper Kadetten bör också se sig om efter en ny styrdator till motorn, det fanns begagnade tidigare men numera är de nog svåra att få tag i, den som sitter i 1.6i med katalysator 1988 är inte från Opels tyska verksamhet med Bosch och Siemens utan kommer från GM i Singapore och 100 % av dem har gått sönder vid 5000-6000 mil.

Nej inte 100%. Jag köpte en ny Club när den kom och körde 8000 mil utan problem innan jag bytte bil.
Den var en trevlig bil att köra.

Uppdaterat: 2022-04-13 07:43
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Vi hade en Kadett E -87 1,6D när jag var barn. Det blev så småningom min första bil när jag fyllde 18. Det fanns naturligtvis ingen som helst prestanda i bilen med sina 54 dieselhästar. Den var bullrig och liknade en traktor i körsättet med dagens mått. Men den var pålitlig och den gick billigt. Vi hade den i 13 år och det enda vi bytte var avgasröret och vattenpumpen. Annars var den felfri.

Uppdaterat: 2022-04-13 08:00

Vi hade en Kadett -85, med 1,3 l snikmotorn, ingen AC, styrservo eller centrallås. Den gick i 10 år, men vid ett hjulskifte gick domkraften igenom den upprostade tröskellådan. Minns inte reparationer, men det var nog en budgetbil.

Uppdaterat: 2022-04-13 08:10

Jag noterar att både Kadetten och Sierran i auktionen är de billigaste och enklaste modellerna i i respektive serie. Varför skulle man vilja spara en sån?

Uppdaterat: 2022-04-13 09:18

Sierran som vi övertog från grannen var en pigg bil men bensintanken fick ett rosthål på översidan där gruset samlade sig, plockade ner två tankar på skroten som förstås hade hål på tanken de med så det var bara att köpa en ny tank som skroten sålde!

Uppdaterat: 2022-04-13 09:36
Elbil2

En bil som stått orörd i ca 30 år i garage eller uthus, är inte en bil i nyskick. Många verkar tro det, och betalar överpris för dessa reliker.

Uppdaterat: 2022-04-13 09:46
Raphael skrev:

Jag noterar att både Kadetten och Sierran i auktionen är de billigaste och enklaste modellerna i i respektive serie. Varför skulle man vilja spara en sån?

Det är de som blir ovanliga och faktiskt representerar det folk köpte i massor. En RS500 Cosworth ska det mycket till för att den ska skrotas och för vardagskulturen är den inget bra exempel.

Jag hade två Sierror i olika grad av förintelse. Först en XR4x4 med 2,8 under huven som drog bränsle som en ojusterad V8 och sen en 2,9i GL sedan. Betydligt trevligare förbrukning på den senare motorn tills tanken rostade sönder. Då sålde jag den till en reservdelsförsäljare på Kindwalls.

Uppdaterat: 2022-04-13 10:34

Hade en silverfärgad Sierra sedan 2-liters, årsmodell 88.
Köpte den i fint skick och den höll sig i fint skick. Kan inte minnas att jag hade problem med den trots många mil. Sammantaget var jag rätt nöjd med den.

Skulle jag vilja äga den idag? Nej.

Uppdaterat: 2022-04-13 10:51

Kadett E fick ett otroligt långt liv efter nedläggningen av Opel-versionen 1991. Under 1990-talet tillverkades den som Daewoo i bl.a. Rumänien och Sydkorea, och ända till 2016 i Uzbekistan.

Uppdaterat: 2022-04-13 18:53

Köpte en Kadett GT-88 ny då det begav sig. Ja Recarostolarna var underbara. Är beroende av dessa sedan dess.

Uppdaterat: 2022-04-13 20:57
Gillar kurvor och rondeller

Framtiden blir tråkig för de som lever. Ingen kommer få uppleva känslan av att hitta en gammal bil sån stått i många år, och glädjen när motorn hoppar igång.
En elbil som sått i 30 år kommer nog inte gå igång alls.

Uppdaterat: 2022-04-13 23:44

Rikard
Det finns fortfarande ganska mycket skrot som gömmer sig och det kommer nog att finnas återuppståndelse i ännu ett par decennier.
Det som bekymrar mig är det allt svalare intresse för mekanik som breder ut sig.
Dagens bilar inbjuder inte till skruvande med all sin kattskinnselektricitet och för att lära sig grunderna gäller ju att få ett intresse för museum och att lära sig av deras objekt.
Tyvärr förvandlas ju dessa ofta till en typ av pedagogisk lekdagis där historien för länge sedan gömts undan.

Uppdaterat: 2022-04-18 19:30
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Å andra sidan så är intresset för ny teknik och dagens/framtidens IT helt ointressant för 50 plussare. Ett barnbarn får oftast lära mormor hur en mobiltelefon fungerar.

Uppdaterat: 2022-04-18 22:30
Rikard skrev:

Framtiden blir tråkig för de som lever. Ingen kommer få uppleva känslan av att hitta en gammal bil sån stått i många år, och glädjen när motorn hoppar igång.
En elbil som sått i 30 år kommer nog inte gå igång alls.

En gammal elbil kan du nog få igång, men då kanske det behöver bytas till rätt hårdvara för data och att ha de senaste uppdateringarna av mjukvaran. Sannolikt kommer det "digitala" bli spiken i kistan för många av framtidens bilmodeller och vara det som främst begränsar livslängden på dem.

Uppdaterat: 2022-04-18 23:42
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
Axa skrev:

Å andra sidan så är intresset för ny teknik och dagens/framtidens IT helt ointressant för 50 plussare. Ett barnbarn får oftast lära mormor hur en mobiltelefon fungerar.

Men det finns inte mycket mekanik i en mobiltelefon!
Så fort det blir lite behov av mekanik blir det mormor som får förklara för barnbarnen hur ett spett fungerar!

Uppdaterat: 2022-04-19 09:08
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Axa - dra inte alla "50-plussare" över en kam. Själv får jag som 70-plussare ofta assistera när det uppkommer IT-relaterade problem...:) Liksom problem av mera mekanisk art.

Uppdaterat: 2022-04-19 09:45

Ja även jag som 60-plussare har fått ställ upp som dator/telefonexpert åt släkten under många år. Nu börjar dock den yngre generationen i släkten alltmer överta min roll och det har jag inget emot. :)

Uppdaterat: 2022-04-19 10:10

Jo visst, jag generaliserar en aning.
För övrigt har jag inga problem att starta upp min gamla iPhone 3Gs. Funkar fortfarande.

Uppdaterat: 2022-04-19 19:19
Rikard skrev:

Framtiden blir tråkig för de som lever. Ingen kommer få uppleva känslan av att hitta en gammal bil sån stått i många år, och glädjen när motorn hoppar igång.
En elbil som sått i 30 år kommer nog inte gå igång alls.

Det kan nog räcka med tio år!
Det räcker med att en slavdator pajar och även om det finns kompatibla ersättningsdelar finns det ingen programvara som passar.
En fullt fungerande bil kan bli nödvändig att skrotas för att en elektronikenhet för någon tia pajat!
Och det kommer att gälla alla bilar med lite mer avancerad elektronik.
Så vi måste nog se till att bevara alla "rena" gamlingar så gott det går.

Uppdaterat: 2022-04-20 08:22
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Samma sak som Rikard och saabnisse beskriver lär nog också gälla dagens konventionellt drivna nyare bilar.

Uppdaterat: 2022-04-20 09:55