Att koppla upp trafikljusen mot bilarna för att ge en ”grön våg” kan ha stor betydelse för klimatet även i mellanstora städer.
Att koppla upp trafikljusen mot bilarna för att ge en ”grön våg” kan ha stor betydelse för klimatet även i mellanstora städer.
Kommentarer
Alltså, kommer man på detta först nu? Bara tanken på att en 2 ton tung bil skall stanna, accelerera vid varje trafikljus får mig att se hur bränslemätaren sjunker. Hybrid bilar har stor fördel i städerna.. om bilen kan rulla upp i lite fart innan förbränningsmotorn startar igång sparar mycket bränsle. Saken är den, att vi borde haft hybrider redan på 1990 talet.. varför gjorde vi inget åt utsläppen för 30 år sedan?
Politiker är väldigt sena i tanken eller så bryr de sig inte. Detta är precis som hx30 säger.
I Karlskoga hade de "grön våg" på E18 genom stan på 80-talet. Vägen var begränsad till 70 och så satt det skyltar bredvid vägen som visade vilken hastighet man skulle hålla för att få grönt vid nästa korsning. Minnet påstår att den räknade ner till 40 som lägst, men det kan vara fel.
Det var skitsvårt att få rätt fart på moppen för att slippa stanna.
I Karlskoga fungerade trafikljusen jette bra.(med bil)
Men sen togs de bort den funktionen, undrar varför?
Lika är det med dessa fart hinder (miljöhinder) som finns utsprida huller å buller
Det är inte ljusen som är "dumma" det är politikerna. Jag är helt övertygad om att man med flit styr trafikljusen så att det ska bli köer, för att få bilisterna att tycka att det är skit att sitta i kö och ta bussen/tåget istället.
walle - då är det väl dags för dig också att kasta dig in i politiken så att du kan styra upp allt till det bättre.
Nej, som jag skrivit tidigare, brist på kompetens. De gör sitt allra bästa, det gör de flesta människor
Att trafkljusen alltid fungerar som det är tänkt och alltså reagerar när det är trafik, skulle vara ett stort framsteg bara det. Tyvärr är långt ifrån så alltid fallet och i staden där jag bor har det många gånger fungerat mindre bra och jag har haft en hel del mailkontakt med kommunen angående strulande trafikljus och det har ofta varit en långsam och trög process. För det mesta har det varit sensorerna i marken som varit den felande länken.
Helt riktigt. Här i Linköping införde man ”röda vågen” för ett 10-tal år sedan på Hamngatan som är en gata med mycket trafik, främst morgon och sen eftermiddag i samband med arbetsdagen slut. Där satte man alltså röda vågen så att all trafik får rött vid varje trafikljus (ca 5-6 stycken) för att bilister skulle bli irriterade och välja en yttre ringled istället. Från södra Lkpg till norra är det ca 7-8 km om man åker via den kortaste vägen (den nämnda med röda vågen). Åker man yttre ringleden så är det dubbla vilket ingen gör. Mindre trafik har det inte blivit utan det har skapat mer kaos många ggr då man ibland kan fastna mitt i en korsning.
Grön våg är väl inget nytt, men fungerar bara när det är en enda stor trafikled som kan prioriteras, inte i ett större sammanhängande nät där det kommer mycket trafik från alla håll. Mycket effektivare vore det däremot om trafiken optimerades från en central trafikledning, som anpassar fart och vägval till att optimera flödet i vägnätet, men då blir det väl en massa gnäll om det istället.
Vi kanske skulle ha det som i vissa sydliga länder där rött ljus bara anses som en rekommendation.
Varför stanna om det inte kommer någon korsande och gör det det gäller ”Störst kör först”?
Nå, vi är väl för laglydiga som väl är, men tillåten högersväng med väjningsplikt mot rött ljus, som i USA, borde tillåtas!
Det finns ju olika trafikljus. En del går på timer, andra på rörelse och det finns även de med sensorer i gatan. Finns säkert fler sorter.
Problemet, vad jag har hört, är att det saknas kompetens. Erfarna tekniker går i pension och det finns få som kan systemen. Går något sönder så kan det gå veckor innan det blir lagat, vilket man har fått erfara här på orten några gånger.
Nu kommer hybridbilarna, då är problemet borta, de flesta väljer att köra på el genom städerna.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.