Vi Bilägares forum

Så står sig nya Kia EV6 mot konkurrenterna

Så står sig nya Kia EV6 mot konkurrenterna

Kia EV6 GT ska locka med mycket prestanda för pengarna. Så här står sig elbilen mot de tuffaste konkurrenterna.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-04-08 12:01

Kommentarer

Tesla fortsätter att leda. Lättast, längst räckvidd, lägst förbrukning. Konstigt att de andra inte lyckas komma ikapp.

Uppdaterat: 2022-04-08 13:14

Det är verkligen tur att det finns möjlighet att skaffa sig en sådan här pubertetsraket, det är säkert många som behöver ta sig upp med sin 2,2 tons maskin till 100 på 3 sekunder!

Jag har blivit lite bekväm av mig och lite snål med stigande ålder, jag skulle vilja ha en komfortabel elbil som väger max 1500 kg och klarar 35-40 mil på en laddning och som kostar max 300000:-
Den behöver inte vara snabb, det gör inget om det skulle ta fem sekunder till 100, det har jag tid över till.

Uppdaterat: 2022-04-08 13:29
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag skulle gärna ha en sådan här - så pubertal är jag fortfarande. Men med 42 mils räckvidd är den inte intressant. Tänk bara efter två fullgasövningar, då lär man ha förbrukat stora delar av kapaciteten.

Så för min del skulle jag köra en Tesla istället.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-04-08 13:32
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Om man nöjer sig med den "vanliga" Kia EV6 får man 52 mils räckvidd till ett pris av "bara" 585 000 kronor. Och står man ut med en vanlig e-Niro får man 45 mils räckvidd till "reapriset" 480 000 kronor. Jag förstår verkligen inte den här galenskapen med fullständigt överspecade modeller.

Jag ser fram mot den dagen när Mercedes börjar trycka ner tekniken från konceptbilen, som ska klara sig på bara en kW per mil. I kombination med nya och bättre batterier lär vi få se räckvidder på en bra bit över 100 mil. Som jag skrev en annan gång: Jag är tillräckligt gammal för att kunna köra bensinbil livet ut, men samtidigt tillräckligt "ung" för att att kunna köpa en elbil om tio år när tekniken har lämnat åtminstone experimentstadiet.

Uppdaterat: 2022-04-08 15:15
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Nya Niro EV börjar i sin nya "inropar-nivå" Action på 496.000 kr och den "gamla" går tydligen inte att beställa längre enl min närmaste Kia-handlare.
Nya Niro EV i "mittimellan-nivån" Advance kostar 521.000 kr. Lite väl mycket i mina ögon men den lär nog sälja ändå.

Uppdaterat: 2022-04-08 15:40
johnkommentar skrev:

Tesla fortsätter att leda. Lättast, längst räckvidd, lägst förbrukning. Konstigt att de andra inte lyckas komma ikapp.

Inte konstigt, de har massivt tekniskt försprång inom batteri och elbils-elektronik.
De saknar dock förfining, som gjort att jag inte köper en.

Under tiden har andra tillverkare fått panik och slänger ut slarvigt byggda bilar. (ombyggda fossilbilar med batteri)
Därför saknar de bagageutrymme fram och är SUV, då de höjt ett fossilchassi för att få plats för batterier.
Men nu kommer moderna elbilar ut på marknaden, men då är de fortfarande "gen 1" där Tesla är på "gen 3". Och det märks.

Men tyskarna kommer starkt, lägger man ihop tyskarna Merc, BMW, VW-gruppen ligger de på 3'e plats efter Tesla och BYD över global sales.
Och de kan, till skillnad från Tesla och alla andra inkl Kina/Asien/USA, bygga förfining i sina produkter!
Dock ser jag att Tesla nu tar tag i buller och de senaste är bättre ihopskruvade. Bra!
Ska bli spännande att följa utvecklingen.
Tesla kommer behålla ledningen länge. Kina kommer stenhårt.
Tror att Stellantis-bilar (samling av dåliga biltillverkare från Frankrike, USA och Italien) får det mycket tufft då de aldrig varit bra på kvalitet, innovation och försäljning.

Uppdaterat: 2022-04-09 12:30
Gillar kurvor och rondeller
SnookerPro skrev:

Om man nöjer sig med den "vanliga" Kia EV6 får man 52 mils räckvidd till ett pris av "bara" 585 000 kronor. Och står man ut med en vanlig e-Niro får man 45 mils räckvidd till "reapriset" 480 000 kronor. Jag förstår verkligen inte den här galenskapen med fullständigt överspecade modeller.
Jag ser fram mot den dagen när Mercedes börjar trycka ner tekniken från konceptbilen, som ska klara sig på bara en kW per mil. I kombination med nya och bättre batterier lär vi få se räckvidder på en bra bit över 100 mil. Som jag skrev en annan gång: Jag är tillräckligt gammal för att kunna köra bensinbil livet ut, men samtidigt tillräckligt "ung" för att att kunna köpa en elbil om tio år när tekniken har lämnat åtminstone experimentstadiet.

Ja Kia EV6 för 585 000 kronor har jag kört. Prisvärd men va fan...600k för en bil?
När Kina's bilar väller in kommer prisnivån tryckas ned. Så var försiktiga, var beredda på värdefall

Uppdaterat: 2022-04-09 12:34
Gillar kurvor och rondeller

Mc
Värdefallet var och är ju ett faktum även för de dyrare fossilbilarna, i typ premiumklassen. Min gissning är att om några år har elbilar motsvarande halveringstid på värdet som fossilbilar haft.

Jag håller med om Tesla. I framkant när det gäller elbilsteknik men i mitt tycke lite sisådär på olika sätt som bilar.

Uppdaterat: 2022-04-09 13:01

Ja exakt, 600k är en risk oavsett biltyp.
50% på 3år är 300k = en jäkla massa pengar i värdeminskning.
Snabb teknikutveckling leder till slut till massiv värdeminskning. Så är det alltid.

Uppdaterat: 2022-04-09 13:43
Gillar kurvor och rondeller