Vi Bilägares forum

Volvo rullar ut Recharge-däck till fler modeller

Volvo rullar ut Recharge-däck till fler modeller

Volvo har börjat rulla ut de nya Recharge-däcken till fler modeller. ”Det är inte vilka året runt-däck som helst”, hävdar Magnus Holst på Volvo Cars kommunikationsavdelning.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-04-05 05:40

Kommentarer

Enda gången jag skulle kunna tänka mig att ha dedär, de är väll precis i brytpunkten på höst och vår. Så kan man spara på dubbdäcken några veckor.
Där i oktober/november
Och (slutet av) mars till slutet av april

Uppdaterat: 2022-04-05 08:23

Inte vilket däck som helst, det är ”magiskt” precis som plåt som inte rostar…

Uppdaterat: 2022-04-05 08:38
Axa skrev:

Inte vilket däck som helst, det är ”magiskt” precis som plåt som inte rostar…

+100

Uppdaterat: 2022-04-05 09:28

Vid återgång till sommardäck krävs bästa möjliga grepp på torr asfalt när man genom hårda men kontrollerade inbromsningar försöker göra skivor och klossar rena.
Detta är mycket svårare att göra med traditionella allseasondäck. Kommer det att gå lika dåligt med dessa magiska däck blir det en dröm för verkstäder som får tjäna pengar på byten av skivor och klossar!

Uppdaterat: 2022-04-05 09:30

5 April, och det snöar i södra Sverige. Skulle byta till sommardäck, men det går inte.. vädret är väldigt lurigt i år. Jag tror att nu, om någonsin har det nog inte varit viktigare att ha "rätt" däck på bilen. Att köra med året-om-däck är inte lösningen och jag ser faran i att jag tror många säkert sitter där bakom ratten och känner sig tryggare än någonsin utan vetskapen att de nog aldrig haft en bil med sämre förutsättningar för bra vägenegenskaper (högre bil med generellt sämre vägegenskaper och samtidigt sämre däck).

Uppdaterat: 2022-04-05 09:31

I mitt område är det vanligtvis "rechargedäckförhållanden" dvs varken det ena eller det andra. Jag skulle gärna byta till sådana däck för att slippa skifta beroende på växlande väder. ;-)

https://www.dagensps.se/motor/test-ar-volvos-nya-dack-verkligen-livsfarliga/

Uppdaterat: 2022-04-05 09:48
Mycket vatten har runnit under hjulen...

"– Detta är inte är vilka året runt-däck som helst utan däck som tagits fram i samarbete med däcktillverkarna"

Eh..Vem skulle annars ta fram däcken om inte däcktillverkarna?

Uppdaterat: 2022-04-05 10:39

Hur många bilmärken och modeller levereras numera med lättrullande ekonomidäck för att få ner den officiella deklarationen för att uppfylla lagkrav och som ger dåligt grepp?

Det skrivs om enstaka exempel men vad som vore intressant är att få veta det om samtliga som en standardupplysning,
Nya Astra har sådana däck och trots att bilen är speciellt utvecklad för att klara av den typen av däck med dåligt fäste blir resultatet onödigt dåligt vid undanmanövrer i högre hastigheter, det går perfekt upp till en viss hastighet där däcken plötsligt börjar glida rakt fram när man vrider på ratten, det syns att bilen självt inte har några problem alls men att däcken helt saknar fäste.

Dessutom har den ingenjör om utvecklade chassit sagt att om man bytte däck skulle prestanda och egenskaper förbättras märkbart.

Det här är en säkerhetsfråga och den upplysningen borde finnas tillgänglig så att den som vill själv kan byta till bättre däck.

Själv skulle jag inte drömma om att åka omkring med sådana däck utan räkna in kostanden för nya däck i nybilspriset, att sedan förbrukningen ökar är ett pris man får acceptera.

Uppdaterat: 2022-04-05 10:49

Många gissningar och åsikter men ingen som testat däcken än...

På papperet låter det naturligtvis som en mindre bra idé men hur det fungerar i praktiken vet ingen än, kan faktiskt vara så att däcken passar 90% av svenskarna och deras körvanor.

Och naturligtvis så har denna typ av däck utvecklats sedan medelsvensson testade ett par för 10 år sedan, dömde ut dem och utifrån den upplevelsen för alltid kommer att såga däcktypen rakt av.

Och hur står däcken sig i jämförelse med diverse lågprisdäck som prånglas ut för en billig penning?
Kanske rentav säkrare med dessa året-runt däck istället för ett par 500 kronors vinterdäck och dito sommar.

Uppdaterat: 2023-03-21 08:26

Höga brösttoner, ungefär som när man gick över till dubbfria vinterdäck för många år sedan. Det var ju otänkbart att det skulle gå att köra på vintern med odubbade vinterdäck. Själv har jag kört på odubbat så länge så att jag glömt bort när jag senast hade dubbdäck på mina bilar. Naturligtvis beror det väl mest på var man bor i landet hur lyckat det är med dubb eller utan dubb. Men som sagt har kört otaliga bilar av olika fabrikat med friktionsdäck på vintern och det har funkat klanderfritt. Jag har ju beställt en XC40 Recharge, som kommer att levereras med dessa året-runt-däck. Visst har jag funderat mycket och länge på hur det ska funka, men tar det lite med ro. Har ju provkört en XC40 Recharge fwd under en halv dag med dessa däck, och det var inget jag tänkte på i körningen som var besvärande eller skapade situationer som skapade någon rädsla. Det var ganska normala vinterförhållande för att vara Stockholmsområdet. Men det jag har lärt mig under alla dessa år med odubbade vinterdäck är att ta det lite lugnt, titta och känna väglaget, hålla avstånd, ta det extra lugnt i gatukorsningar m.m. Med andra ord använda sunt förnuft. Det tror jag många som kör med dubbdäck faktiskt saknar idag, de kör bilen som om det vore sommarväglag. Ytterfil i 120km/h och tror de är odödliga.
Men vi får väl se i höst hur det känns med året-runt-däcken. Osvuret är bäst.

Uppdaterat: 2022-04-05 11:42

Fast läser men däckstester så kan man ju i alla fall konstatera att sommardäck fungerar dåligt i vinterväglag och vinterdäck, t ex friktionsdäck, fungerar lika dåligt i sommarväglag. Och jag tror inte att man hittat den magiska formeln för att skapa ett däck som matchar bra sommardäck i sommarväglag och bra vinterdäck i vinterväglag. Det blir nog som all "kombinations-utrustning" - inte bra på nåt, tyvärr.

Uppdaterat: 2022-04-05 14:21

Katastrofalt misstag av Volvo som byggt upp sitt varumärke på säkerhet. Dom förlorar så mkt trovärdighet på detta. Bättre om dom varit ärliga i sin kommunikation.

Uppdaterat: 2022-04-05 14:55

All-season/året-runt-däck är alldeles utmärkta, förutsatt att du bir någonstans där vädret är tämligen konstant året runt t.ex Kalifornien eller Medelhavsområdet....
Bor man där man har 4 "riktiga" årstider bör man ha 2 omgångar däck, "All Season"-däck är dock konsekventa; dom är varken bra på sommaren eller på vintern utan det sämsta av alla världar tyvärr.

Tyvärr är det även vissa marknader i världen där allt handlar om "milage" ("livslängd") på däcken och man offrar många goda däck-egenskaper för att hålla extra många mil....

Uppdaterat: 2022-04-05 16:31

Pinjong, den artikeln är inget test utan bara en provkörning. Inga bromstester, inga undanmanöverprov, inga tester av vattenplaning, utan bara vanlig körning en vecka. Inget som utmanar däcken.

De är sämre på vintern än europeiska dubbfria, som i sin tur har sämre bromsgrepp och fungerar sämre i undamnanöver i minusgrader än nordiska dubbfria. Detta har svenska tester visat. Men även europeiska tester av vinterdäck har visat att allväders-däcken fungerar sämre i mellaneuropeiska milda vintrar.

De fungerar även sämre än sommardäck i sommarväglag. Finns tester i europeiska tidningar på det. Det däck som fungerat bäst av allvädersdäcken på sommaren, är Michelin Cross Climate och Bridgestone WeatherControl. De har också mer sommargrepp än vintergrepp, och marknadsförs inte som "allvädersdäck" utan mer som sommardäck som fungerar bättre i kyla än andra sommardäck. Men de har ändå sämre våtgrepp och sämre körkänsla, fungerar sämre i undanmanöverprov på alla underlag, än sommardäck. Men klarar vattenplaning helt Ok.

Så jag tillåter mig vara skeptisk mot dessa Pirelli, fast Volvo sagt de utvecklat Pirellidäcken "i samarbete med en däcktillverkare". Jaha?
Brukar biltillverkare utveckla däck själva eller vad är poängen att däcken utvecklas av däcktillverkare? Hmm....

Uppdaterat: 2022-04-05 16:51

För många är däck bara något svart som skyddar fälgen... Dessa bilister gillar åretruntdäck, för att de slipper ha två omgångar hjul och skifta två gånger om året. Sämre broms- styr- och våtgrepp, äh vadå? Kör man försiktigt så duger väl däcken, eller?

Uppdaterat: 2022-04-05 17:05

Det finns säker folk som tycker det här är toppen. Allväders- eller varken-eller-däck blir kanon för de som inte bryr sig om sin eller andras säkerhet. Kinesiska skitdäck säljs ju med stor framgång, speciellt till personer som skaffat stora dyra fälgar till fina bilen.
Jag har inte sett någon test av recharge-däck men jag har svårt att tro att något magiskt plötsligt hänt just nu.

Uppdaterat: 2022-04-05 20:08
40-talisten skrev:

För många är däck bara något svart som skyddar fälgen... Dessa bilister gillar åretruntdäck, för att de slipper ha två omgångar hjul och skifta två gånger om året. Sämre broms- styr- och våtgrepp, äh vadå? Kör man försiktigt så duger väl däcken, eller?

Visst kan man läsa ett vinterdäckstest och sedan köpa det bästa vinterdäcket. Men kör man sedan däcket under samma förhållanden som i testet? Om inte kanske ett helt annat däck är bättre.

Jag kommer aldrig att köpa billiga däck men måste ju ändå tänka till lite om den miljö jag kör min bil i. Förmodligen har även Volvo tänkt till då jag gissar att de fortsatt vill ha ett högt renommé när det gäller säkerhet.

Uppdaterat: 2022-04-05 22:43
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Bra däck är viktiga för oss i detta forum, om jag skulle tippa.
Men gemene man tänker inte så.

Michelins bästa däck för mig på alla bilar. Liten extrakostnad givet allt annat i bilbudgeten

Uppdaterat: 2022-04-06 11:49
Gillar kurvor och rondeller

Vinterdäckstester testar däck under snö, is, på torr och våt vägbana i kallare förhållanden. Inte bara snö och is. Och ViB testar ju även vattenplaning för vinterdäck. Dvs regn. Mildväder. Ett modernt vinterdäck ska inte bara klara snö och is. Däck är alltid kompromisser och i däcktesterna framkommer också kompromissen, så man får köpa det som passar ens behov bäst.

Året-runt-däck har en gummiblandning som är anpassad för +5 - +15 grader. Det är där de har sitt "peak moment". Under 5+ grader så tappar de grepp jämfört med ett vinterdäck. Över +15 grader tappar de grepp jämfört med ett sommardäck.

Det går inte att göra en gummiblandning (inte än) som fungerar bra i alla temperaturer. Gummiblandningen i däcken är temperaturkänsliga.

Så utifrån ett svenskt perspektiv där vintrarna kan ha från några plusgrader till många minus, och där vi även kan ha över +30 på sommaren, så känns åretrunt-däck rätt värdelösa.

De är gjorda för ett klimat som är jämnare i temperatur. Utan sommarhetta och utan Isbjörns-vinter. De ligger emellan.

Så det är egentligen bara på hösten och våren som det i Sverige finns de förhållanden som de är tänkta för. Och det är ju lite snävt.

Däcken på Volvos bilar verkar vara en variant av Pirelli Scorpion All Season SF2. Det har samma mönster och liknande däckkonstruktion som Pirelli Cinturato All Season SF2. Finns t ex detta test av åretruntdäck, och de har med ett sommardäck och ett vinterdäck som referens.
https://alltyretests.com/pirelli-cinturato-all-season-sf2-test-review/

De testar inte på is, men de testar torrt, vått och snö.
Föga förvånande är referens-sommar bäst på torrt och referens-vinter är bäst på snö.
Referens-sommar har 5 meter kortare bromssträcka på torrt än Pirelli, som ändå var det näst bästa året-runt-däcket på torrt.
Det är som skillnaden mellan ett sommardäck-premium och sommardäck-budget.

Uppdaterat: 2022-04-06 16:35

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20210312/framtidsdacket/

"Men i Göteborg, ja det kommer snö, men man är ute med saltbilen innan man kör till jobbet. Då fungerar de här däcken alldeles utmärkt, då är de fantastiskt bra i snöslask. Då är det mer våtgreppet än vintergreppet och sajpningen som greppar i snön. Snökristallerna förändras med saltet, så i Göteborgsregionen fungerar de utmärkt året runt, svarar Stefan Sällqvist."

Jag bor just i Göteborgsregionen och då fungerar förmodligen Pirellis däck lika bra om inte bättre än mina nuvarande kontinentala Michelindäck som jag använder som "vinter"-däck.

Uppdaterat: 2022-04-06 18:36
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Fast om dom fungerar bättre än "kontinentala Michelindäck" vintertid så borde de vara ett mellanting mellan dessa och "nordiska friktionsdäck" och i så fall är dom nog inte speciellt bra sommartid. Som sagt - tror det är lite svårt att trolla med väggrepp.

Uppdaterat: 2022-04-06 19:12

Så bra att de utvecklats tillsammans med däcktillverkare. Det bekymrar mig dock att Volvo försöker få det att framstå som unikt. Det kan ju bara betyda att sommardäcken som följde med min Volvo INTE är utvecklat tillsammans med däcktillverkare? I så fall är det nog läge att reklamera

Uppdaterat: 2022-04-07 21:09