Vi Bilägares forum

Så funkar batteribyte i Nios elbilar: ”En unik fördel”

Så funkar batteribyte i Nios elbilar: ”En unik fördel”

Kinesiska Nio storsatsar inte bara på snabbladdande elbilar utan också på batteribyte som ska få ut föraren på vägen ännu snabbare. Så här fungerar tekniken.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-04-05 10:20

Kommentarer

Det blir inte några billiga mil precis, med den kostnaden och med lilla batteriet kommer det att kosta 14:-/kW i svenska pengar när man nyttjar de två laddningarna och om man räknar med ett snitt på 2kW/10km passerar man ju fossilbilars energikostnad med råge.
Jag undrar om det här är vettigt?

Uppdaterat: 2022-04-05 11:05
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Har jag missat något eller var kan man hitta dessa snabbladdare? Jag har bara läst om långsamma och ännu långsammare laddare än så länge.
Allt som tar längre tid än att tanka en bensinbil full är långsamt.
Hade tagit cirka fem minuter att ladda ett batterifordon fullt så är det godkänt.

Uppdaterat: 2022-04-05 11:37

Går att köpa batteriet också istället för att hyra dom. Renault zoe har tidigare haft batterihyra.

Uppdaterat: 2022-04-05 13:09
Elbilar

Bygga är en sak. Undrar vad det kostar att bemanna upp en station och hur arbetsvillkoren kommer se ut? Funderar också på vad personalen ska göra under dö tiden, däckbyten och service också? Har själv jobbat som bilmek och 5 min kan man ta med en nypa salt tillkommer ofta komplikationer. Kan va en bult som jävlas etc. ett enkelt jobb kan lätt ta mkt lång tid. Behövs det beställas delar kan bilen bli stående också.

Uppdaterat: 2022-04-05 14:03

Dana jag skulle gissa att det nog inte är mer än en anställd per station som jobbar. Det mesta lär skötas med maskiner. Behövs bara en person som övervakar att allt funkar som det ska.

Dock tycker jag hela idén är sånt slöseri med pengar och resurser. Som artikeln tar upp. Det kostar en massa pengar att bygga varje station och de måste ha ett flertal batterier extra producerade per station. Det blir dyrt och det är batterier som istället hade kunnat gå till fler nya bilar.

Idag laddar man många nya bilar på typ en kvart och då menar jag så klart inte från 0-100 utan från relativt låg procent till relativt hög.

Säg att man tycker batteribyte är bra och man kommer till en station, men det är kö. Då hade det varit bättre med lediga snabbladdare istället, men det förutsätter också att det finns lediga. Sverige behöver bygga ut snabbladdare mycket snabbare. På många platser finns det för få laddare så att det blir köbildning och då kan det ta tid.

Uppdaterat: 2022-04-05 16:25
- Peugeot e-208 GT 2022

Batteribyte i Norge.
https://m.youtube.com/watch?v=7eHL9wI-ywQ

Uppdaterat: 2022-04-05 21:28
Elbilar

nära 6min, snart kommer laddning vara lika snabb.
Som jag alltid sagt, BYTE är en dum ide av flera skäl

Uppdaterat: 2022-04-06 12:02
Gillar kurvor och rondeller

Nåja, tex Ioniq 5 kan ju i optimala förhållanden ladda på 10 mil på 5 min.

Uppdaterat: 2022-04-06 12:51