RAV4 är ju känd som bullerburk och här har nog inte Toyota brytt sig så mycket om den svenska marknaden med sin ojämna vägbeläggning.
Isolera bort ljud från hjulupphängning går att göra, men det ska ske redan på konstruktionsstadiet och kan bli dyrt därför blir det alltid en kompromiss.
Att bli av med oljudet i efterhand är näst intill omöjligt, bättre att byta bil om man störs väldigt av det.
Toyota har tystare modeller, men det gäller att prova ordentligt före köp.
Uppdaterat: 2022-01-07 11:22
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Snart är ju alla bilar SUV:ar som nosar på 2 000 kilo och långt över det - och med breda däck. Sedan är många elbilar rena blyklumparna som väger in på bortåt 2 200 kilo - självklart också med breda däck. Utvecklingen i många delar går åt helt fel håll.
När det gäller buller i kupén är det föga överraskande mest förekommande i småbilar, och man kan verkligen undra varför tillverkarna inte lägger bara lite mer tid på att få till en någorlunda hygglig ljudisolering. Det saknas i praktiken isolering överallt, inte ens motorhuvens undersida är isolerad. Visst, bilens pris måste hållas nere, men inte kan det väl kosta mer än tusenlapp extra per producerad bil att klämma in någon form av isolering i de mest utsatta områdena?
Intressant att saabnisse återigen "lyfte fram" Toyota ... Så fort som jag såg att saabnisse hade skrivit ett inlägg kunde jag känna att "nu kommer det igen"! =)
Uppdaterat: 2022-01-07 19:19
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
SnookerPro, du noterade händelsevis inte att jag skrev att Toyota har tystare modeller, jag kan t.ex. rekommendera Camry och de flesta av Lexus modeller.
Men RAV4 tyckte jag var tystare förr i tiden, men det kanske beror på min ökande känslighet för buller.
Uppdaterat: 2022-01-07 15:33
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Gissar att den ständiga jakten på "sportigare" bilar hos motorjournalistkåren och att bilarna skall gå så fort som möjligt i diverse "älgtest" också får den effekten att bussningar m m blir hårdare/styvare och därmed för mera ljud vidare till karossen. Och sen dessa stora, breda och tunna däck som tydligen är ett måste numera.
SnookerPro, du noterade händelsevis inte att jag skrev att Toyota har tystare modeller, jag kan t.ex. rekommendera Camry och de flesta av Lexus modeller.
Men RAV4 tyckte jag var tystare förr i tiden, men det kanske beror på min ökande känslighet för buller.
Det gjorde jag, men det blir ju bara en relativitet i sammanhanget eftersom du utgår från Toyota som bullriga bilar överlag. Då säger inte "tystare modeller" särskilt mycket.
Uppdaterat: 2022-01-07 19:26
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
Nog bara Camry som är tyst av Toyotas modeller. Annars är det Lexus som gäller.
Min tidigare Rav4 -15 väsnades väldigt mycket. Nuvarande Corolla TS också ganska högljudd, om man kommer över 90 km/h. Avensis var lite mer okej minns jag. Blir mest störande när man åker långt, de dagliga kortare turerna spelar ingen roll för min del och de utgör ju 95% av min körning.
Kommentarer
RAV4 är ju känd som bullerburk och här har nog inte Toyota brytt sig så mycket om den svenska marknaden med sin ojämna vägbeläggning.
Isolera bort ljud från hjulupphängning går att göra, men det ska ske redan på konstruktionsstadiet och kan bli dyrt därför blir det alltid en kompromiss.
Att bli av med oljudet i efterhand är näst intill omöjligt, bättre att byta bil om man störs väldigt av det.
Toyota har tystare modeller, men det gäller att prova ordentligt före köp.
Snart är ju alla bilar SUV:ar som nosar på 2 000 kilo och långt över det - och med breda däck. Sedan är många elbilar rena blyklumparna som väger in på bortåt 2 200 kilo - självklart också med breda däck. Utvecklingen i många delar går åt helt fel håll.
När det gäller buller i kupén är det föga överraskande mest förekommande i småbilar, och man kan verkligen undra varför tillverkarna inte lägger bara lite mer tid på att få till en någorlunda hygglig ljudisolering. Det saknas i praktiken isolering överallt, inte ens motorhuvens undersida är isolerad. Visst, bilens pris måste hållas nere, men inte kan det väl kosta mer än tusenlapp extra per producerad bil att klämma in någon form av isolering i de mest utsatta områdena?
Intressant att saabnisse återigen "lyfte fram" Toyota ... Så fort som jag såg att saabnisse hade skrivit ett inlägg kunde jag känna att "nu kommer det igen"! =)
SnookerPro,
Du tror inte att det kan bero på att den som ställde frågan kallade sig **RAV4?
SnookerPro, du noterade händelsevis inte att jag skrev att Toyota har tystare modeller, jag kan t.ex. rekommendera Camry och de flesta av Lexus modeller.
Men RAV4 tyckte jag var tystare förr i tiden, men det kanske beror på min ökande känslighet för buller.
Gissar att den ständiga jakten på "sportigare" bilar hos motorjournalistkåren och att bilarna skall gå så fort som möjligt i diverse "älgtest" också får den effekten att bussningar m m blir hårdare/styvare och därmed för mera ljud vidare till karossen. Och sen dessa stora, breda och tunna däck som tydligen är ett måste numera.
Det gjorde jag, men det blir ju bara en relativitet i sammanhanget eftersom du utgår från Toyota som bullriga bilar överlag. Då säger inte "tystare modeller" särskilt mycket.
SnookerPro, jag skulle kunna förklara för dig, men jag tycker det är meningslöst!
Nog bara Camry som är tyst av Toyotas modeller. Annars är det Lexus som gäller.
Min tidigare Rav4 -15 väsnades väldigt mycket. Nuvarande Corolla TS också ganska högljudd, om man kommer över 90 km/h. Avensis var lite mer okej minns jag. Blir mest störande när man åker långt, de dagliga kortare turerna spelar ingen roll för min del och de utgör ju 95% av min körning.
Ja nyaste Camry är fin. Men De nyaste Lexus har tappat enl mig, de andra har numera kommit ifatt
Camry lider väl av samma brist som många elbilar nämligen obefintlig dragvikt - har jag för mig i alla fall. Annars säkert en trevlig bil.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.