Vi Bilägares forum

BMW i3 väcks till liv – i form av en eldriven 3-serie

BMW i3 väcks till liv – i form av en eldriven 3-serie

BMW ska återanvända modellnamnet i3 för en eldriven version av 3-serien. Men den kommer inte till Sverige.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-04-03 06:30

Kommentarer

Tråkigt att denna elbil som dessutom ser ut som en "bil" och med rimliga prestanda inte kommer till Europa. Hade kunnat vara en elbil i min smak helt klart.

Uppdaterat: 2022-04-03 08:03

Gissar att de inte kan tillverka nog många ännu.
Dvs den släpps längre fram

Uppdaterat: 2022-04-03 09:32
Gillar kurvor och rondeller

Hoppas hoppa att den kommer till Sverige också!

Uppdaterat: 2022-04-03 14:34

Japp, instämmer med övriga. Hoppas den kommer till Sverige. Skulle dock önska något större batteri och snabbladdning på åtminstone 150 kW.

Uppdaterat: 2022-04-03 14:43

Ändå får man berömma BMW för att de som FÅ andra tillverkar elbilar som är BILAR och inte SUV och crossovers.
Bra!
Jag gillar att köra, inte åka bil

Uppdaterat: 2022-04-03 15:00
Gillar kurvor och rondeller

Verkar mycket lovande.

Kan hoppas på vettig fyrhjulsdrift i den också.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-04-03 20:53
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Om den är 150tkr billigare än i4 i Kina så kommer den i Sverige fortfarande ligga på över 700tkr vilket innebär 0kr i bonus, dvs låga säljsiffror. Troligen därför BMW inte ens bryr sig om att sälja bilen i Sverige.

Uppdaterat: 2022-04-03 22:23

En vettig BMW kanske som ser ut som en bil.
Tyvärr för dyr.

Den dagen Skoda Octavia kommer som elbil skriver jag på direkt.
Men det lär väl inte hända i denna vansinniga suv trends tid vi lever i. 🙄

Uppdaterat: 2022-04-04 06:58
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Den verkar lovande ned tanke på förbrukning. Ett intressant val för den lite konservative bilköparen, som gillar "the old school" av instrumentbrädor.

Uppdaterat: 2022-04-04 07:38

mso, håller med dig .. en eldriven Octavia hade varit perfekt, helst hatchback eller sedan. Körde ca 75 mil i helgen med en V60 T8.. som jag tyckte var ganska vettig. V60 var lite tung, och drog ca 0,7 liter/mil .. i snitt, och jag snittade nog på ca 85 km/h under resan... siffran får väl anses vara OK. Dock hade nog en Octavia dragit ca 25% mindre. Om de kommer fram med nya elbilar som ser ut mer som vanliga bilar, hoppas jag de försöker hålla nere vikten för att minska förbrukningen.

Uppdaterat: 2022-04-04 09:41

MrMartin - om du läser artikeln så framgår det att den inte skall säljas i Europa ö h t - det blir alltså inte bara vi svenskar som blir utan denna bil. Lite tråkigt man man tycka.

Uppdaterat: 2022-04-04 09:52

Pi: Fast om tillräckligt många efterfrågar den också i EU lär man ändra på det tänker jag mig. Kanske att BMW börjar i Kina och sedan går ut på bredare front? Så brukar ju exempelvis de japanska biltillverkarna göra.

Och 3-serien är i grunden en populär bil, så varför inte också sälja den som eldriven.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-04-04 10:24
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Så kan det vara A.L men det var slutsatsen att det var vår kommande 700.000 kr gräns för bonus och att det var denna som skulle göra att BMW inte skulle importera bilen till Sverige som jag opponerade lite emot.

Uppdaterat: 2022-04-04 10:43

Regeringen vill att vi ska köra "Folkelbilar" denna BMW är för lyxig och dyr för att få bonus. Jag skulle nog kunna tänka mig att köpa en utan bonus ändå.

Uppdaterat: 2022-04-04 17:05

Det finns tyvärr inga "folk-elbilar" ännu men förhoppningsvis dyker det upp mera rimligt prissatta elbilar. Personligen tycker jag att man kunde sänka taket för bonus till 500.000 kr - då skulle det säkert dyka upp flera "rimligt prissatta elbilar". Kolla t ex hur det är i premium-billandet Tyskland.

Uppdaterat: 2022-04-04 17:16

Ja här håller jag med dig Pi. Subventionerna bör tas bort helt då biltillverkarna räknar in den som en intäkt, d.v.s man sätter ett orimligt högt pris på bilen.

Elbilen behöver inte subventioner. Den är fullt konkurrenskraftig utan.

Därför bör de strykas.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-04-04 21:51
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

A.L - håller med om att subventionerna helt borde slopas men som ett steg på vägen kunde man sänka maxpriset till 500.000 kr. Bara det skulle nog ha en stark påverkan på elbilspriserna.

Uppdaterat: 2022-04-04 22:51