Vi Bilägares forum

Provkörning: Skoda Enyaq Coupé RS (2022)

Provkörning: Skoda Enyaq Coupé RS (2022)

Med sluttande bakruta blir foträta Skoda Enyaq redo för fingatan. Det gäller dock att denna är väldigt slät, för sportfjädringen skjuter komforten i sank.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-04-02 15:20

Kommentarer

Feltänkt? Ja - framförallt att sätta en "komfortknutte" i en prestandabil.

Uppdaterat: 2022-04-03 07:45

Fast varför skall en familjeinriktad, högbyggd Skoda betraktas som en "prestandabil" ? Bilen i sig skulle kunna passa undertecknad men då uppenbarligen i en lite "mjukare" version. Men med dagens leveranstider på elbilar får man nog fortsätta köra fossildrivet, tyvärr.

Uppdaterat: 2022-04-03 08:08

Men en prestandabil som väger 2255 kg!
Vad sjutton ska den vara bra till?
Naturligtvis kan det vara en utmärkt bil att färdas snabbt med, men då vore det väl bra om det gick att göra komfortabelt också!
Jag tycker artikelförfattaren har helt rätt, ingen kör väl banrace med den här klumpen och om man nu har sådana väldiga leveransproblem med sina produkter vore det väl vettigt att bara göra några få av den här värstingmodellen för att visa att man kan och för att göra fjortisarna impade och sedan koncentrera tillverkningen på en användbar bekväm variant.

Uppdaterat: 2022-04-03 09:27
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Handlar inte om bana vs komfort, utan om att bilen ska vara sportigare.
Men Skoda, varför inte kunna köpa bilen med olika chassi till valfri motor ?
Så alla kan få som dom vill.

För mig är bra chassi (stabil) viktigare än stark motor.
Det jag anser vara stabilt, tycker andra är obekvämt hårt.

Uppdaterat: 2022-04-03 09:41
Gillar kurvor och rondeller

De mest frekventa beskrivningarna i bilreklamen är "sportig" och "dynamisk." Positivt värdeladdade buzzwords som egentligen inte betyder något vettigt. Men de säljer bilar, annars skulle de inte användas så ofta...

Uppdaterat: 2022-04-03 09:57

Som jag förstår så kommer Enyaq Coupe med mer normal chassisättning framöver. De gör som många andra och lanserar de dyraste modellerna först.

Hur Sportline-chassit upplevs kan ju även bero på däckdimension. Andra testare upplever det onekligen stötigt med 21-tummare men att 20-tummare blir betydligt mindre stötigt.
Därtill ger sportline mindre kräng och SUV-känsla i kurvorna enligt rapporter.

Jag valde Sportline till min Enyaq. Inte för att den skulle blir sportig utan pga skönare stolar och mindre av SUV-känsla när man styr igen en rondell.
Gällande stötigheten så har de flesta rapporterat om att det inte är så farligt med 20–tum vilket är standard. Någon upplevde 21-tum på vanliga chassit betydligt mer stötigt.

Jag hade tyvärr inte möjlighet att testa och kan inte föreställa mig att det skulle vara stötigare än min tidigare Leon FR.

Uppdaterat: 2022-04-03 10:14

Har trots allt lite svårt att förstå att det skulle kunna vara sån skillnad på 20" resp 21" hjul. Hade man sagt 18" kontra 21" hade jag haft större förståelse för skillnaden.

Uppdaterat: 2022-04-03 10:18

Jag minns ännu hur det var i min ungdom, trots att det är länge sedan, men då var stora bilar, som kunde väga 1500 kg, bekväma, ofta med lite mjukare fjädring som ibland gjorde dem lite gungiga.
Mindre bilar, ca 800 kg, hade ofta hård eller knappt någon fjädring och många var obekväma.
På den tiden ansågs komfort vara en lyx och just komfort framhölls som ett starkt säljargument.
Senare blev "Sport" ett säljargument och många tillverkare lade till det prefixet utan att behöva leva upp till det.
Idag väger en stor bil minst 2000 kg och en liten upp till 1500 kg, men det de har gemensamt är ofta brist på komfortabel fjädring.
Saab var ju t.ex. tidiga med den dumma benämningen Sportkombi på sin skåpbil, men man lyckades ju ändå behålla komforten på de flesta modellerna.
När ska dessa dumheter upphöra, det är ju transportverktyg man har att göra med och då ska de väl vara så bekväma som möjligt.
Det nya prefixet borde vara "Komfort" och fjädringen borde återinföras!
Det är ju ingen skillnad i svårighet att passera en hastighetskontroll med för hög hastighet med en komfortabel bil än med en sportig!

Uppdaterat: 2022-04-03 10:59
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Pi
Intervallet för Enyaq är 19-21 tum. Det sägs vara stor skillnad mellan 19 och 21 tum på vanliga Enyaq.
Jag provkörde med 20 tum och den upplevdes inte stötigare än Octavian. Tvärtom. Enyaq väger en hel del och som saabnisse är inne på så hjälper tyngden till att maskera en del stötighet.

Hur det blir med Sportline vet jag ju inte. Så lite spännande är det. :-)

Uppdaterat: 2022-04-03 14:18
saabnisse skrev:

Jag minns ännu hur det var i min ungdom, trots att det är länge sedan, men då var stora bilar, som kunde väga 1500 kg, bekväma, ofta med lite mjukare fjädring som ibland gjorde dem lite gungiga.
Mindre bilar, ca 800 kg, hade ofta hård eller knappt någon fjädring och många var obekväma.
På den tiden ansågs komfort vara en lyx och just komfort framhölls som ett starkt säljargument.

Ja för att DÅ kunde man inte göra bilar både bekväma och sportiga. Man fick välja.
Nu kan man det.
Även ljudkomforten är skyhögt bättre nu.
Och nu när de flesta är helt ok tysta, bekväma - finns det liksom bara sportigheten kvar att konkurrera med.

saabnisse skrev:

När ska dessa dumheter upphöra, det är ju transportverktyg man har att göra med och då ska de väl vara så bekväma som möjligt.

Själv tycker jag att det ska vara en upplevelse att åka bil.

Uppdaterat: 2022-04-03 15:08
Gillar kurvor och rondeller

Jag vet inte om jag håller med dig om ljudkomforten MC. Möjligtvis att man fått bort vindbrus och diverse gnek från inredningen samt dämpat kraftöverföringen. Dock har ju vägljudet blivit betydligt mer påtagligt, särskilt på dålig svensk motorväg.

Det är därför jag inte förstår mig på lågprofilsjukan. Tycker man klarar sig utmärkt på 15 eller möjligen 16. Och utan 40-45-profil. Då får man nytta av de allt styvare karosserna och de allt mer avskärmade hjulupphängningarna.

Men det är bara min åsikt.

Men en bil som f.ö kombinerade kördynamik med en fin komfort var Citroen Xantia Activa. Synd bara att den fick gå i graven.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-04-03 16:48
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

A.L
Nu håller jag helt med dig, även när det gäller Xantia!
Och absolut när det gäller däckdimensionen, men idag köper man däck för att man har fått för sig att det är snyggt med en jättefälg med ett lager isoleringsband runt för det har förståsigpåarna sagt!
Det var bättre förr!

Uppdaterat: 2022-04-03 17:05
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja Xantia körde jag vid ett tillfälle och det var en underbar upplevelse.

Synd att den försvann. Bönräknarna dömde helt enkelt ut den..

Borde vara samlarvärde på den. Skulle kunna tänka mig att lägga ett bud om jag hittar någon som är i ok skick.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-04-03 17:27
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Här håller jag absolut med A.L och saabnisse.

Uppdaterat: 2022-04-03 17:28

Det finns många kriterier för vägegenskaper/handling, och det finns många som inte "förstår frågan" - de "framför" sin bil.
Dom skall inte köpa en bil med "prestanda chassi" - vilket den bedömda bilen tycks ha. Eftersom jag inte kört bilen, har jag ingen uppfattning om chassisättning/styvhet står i proportion till egenskaperna, men jag vet att utan en viss hårdhet/styvhet, kan man inte få riktigt bra vägegenskaper - för dom som kan köra bil.

Uppdaterat: 2022-04-03 18:50

Nisse. En av mina bilar har "jättefälgar" - och "jättedäck". Jag har inte köpt den för chassikomfort - utan prestanda - så jag accepterar den "inte fullt så bra" chassikomforten. Jag kan köra rundor runt den bedömda bilen.

"Bättre förr"? Bästa däcken "förr" var Michelin X - inte världens mest komfortabla - men OK i många avseenden. Dock långt ifrån dagens Michelin Sport 4s med avseende på: bromsverkan, sidogrepp och våtgrepp.

Uppdaterat: 2022-04-03 19:05
A.L skrev:

Jag vet inte om jag håller med dig om ljudkomforten MC. Möjligtvis att man fått bort vindbrus och diverse gnek från inredningen samt dämpat kraftöverföringen. Dock har ju vägljudet blivit betydligt mer påtagligt, särskilt på dålig svensk motorväg.

Ja, vägljudet märks mer då allt annat dämpas
Men kör en äldre bil så märker du hur illa ljudkomforten varit.

Uppdaterat: 2022-04-03 19:10
Gillar kurvor och rondeller

Vill minnas att ViB vid nåt tillfälle hade med en gammal Volvo i samband med ljudmätningarna och den gamla bilen placerade sig förvånansvärt högt när det gällde ljudkomforten.

Uppdaterat: 2022-04-03 19:21
motorcykelentusiasten skrev:

A.L skrev:
Jag vet inte om jag håller med dig om ljudkomforten MC. Möjligtvis att man fått bort vindbrus och diverse gnek från inredningen samt dämpat kraftöverföringen. Dock har ju vägljudet blivit betydligt mer påtagligt, särskilt på dålig svensk motorväg.

Ja, vägljudet märks mer då allt annat dämpas
Men kör en äldre bil så märker du hur illa ljudkomforten varit.

Håller med om att vissa "källor" dämpats. Vindbrus existerar exempelvis knappt i min bil. Har laminerade rutor. Däremot låter det desto mer från (diesel)motorn även om det blir tyst i jämn fart.

Vägljudet är också ok så länge man har dämpning i däcken. Utan sådan blir det inget bra.

Men totalt skulle moderna bilar kunna vara tystare om man lät bli sportdäcken med sin bredd och låga profil och styva uppbyggnad. Det märker man ganska snabbt vintertid även om det förstås inte är hela sanningen.

Rent teoretiskt borde i alla fall de nya "lättrullade" däcken gå tystare än de vanliga lågprofilarna . De har ju visat sig ha sämre friktion, men som vanligt finns det förstås många förklaringar och orsaker till buller. Och vi uppfattar det ju dessutom olika.

När det är snö brukar jag i alla fall njuta. Då blir vägljudet betydligt lägre än när det är sommarväglag och torr vägbana.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-04-03 20:49
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Pi skrev:

Vill minnas att ViB vid nåt tillfälle hade med en gammal Volvo i samband med ljudmätningarna och den gamla bilen placerade sig förvånansvärt högt när det gällde ljudkomforten.

Ja det var en Volvo 245 som mättes upp också. Och den var en av de "tystare" i testet. Men det kan ju bero på många saker.

För mig ändå en obegriplig utveckling.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-04-03 20:51
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Testa en, lovar du blir chockad över bristen på komfort.
Mätning säger lite om den upplevda bullernivån, vibrationer mm

Uppdaterat: 2022-04-03 21:16
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Testa en, lovar du blir chockad över bristen på komfort.
Mätning säger lite om den upplevda bullernivån, vibrationer mm

Har inte testat och håller med om att buller är subjektivt och svårt att testa på ett objektivt sätt.

Kanske en tråd att starta?

MVH AL

Uppdaterat: 2022-04-03 21:52
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Tjalle skrev:

Feltänkt? Ja - framförallt att sätta en "komfortknutte" i en prestandabil.

En familjebil som gör 0-100 på 6.5 sekunder kallas helt plötsligt för "prestandabil" bara för att man ger den en skrikig färg och en RS-logga...

Uppdaterat: 2022-04-03 22:30

Ja, då säljer de fler. Trots ännu högre pris.
Folk är lättlurade

Uppdaterat: 2022-04-03 23:45
Gillar kurvor och rondeller

Snygg färg!

Uppdaterat: 2022-04-04 17:04

Varför är inte fler kritiska till dessa nya modeller med stora hjul (19-21 tum)?.. jag tycker 18 tum är för mycket. Körde en V60 T8.. med stora hjul, ingen bra komfort alls om man jämför med min egen Octavia som rullar runt på 16 tum's hjul.

Uppdaterat: 2022-04-06 21:29
hx30 skrev:

Varför är inte fler kritiska till dessa nya modeller med stora hjul (19-21 tum)?.. jag tycker 18 tum är för mycket. Körde en V60 T8.. med stora hjul, ingen bra komfort alls om man jämför med min egen Octavia som rullar runt på 16 tum's hjul.

Därför att det är snyggt och fräckt (enl Guran)! Håller inte med...

Uppdaterat: 2022-04-06 21:32

Jag hörde en podcast idag där en ägare av en Tesla X påstod att han tappar 15% räckvidd med sina "snygga" 22" jämfört med 19".

Uppdaterat: 2022-04-06 21:42