Vi Bilägares forum

Bilfria dagar och sänkt hastighet ska lösa oljekrisen

Bilfria dagar och sänkt hastighet ska lösa oljekrisen

Världens länder kan minska beroendet av rysk olja med tio olika åtgärder, enligt IEA.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-03-21 09:20

Kommentarer

Lycka till att göra de där inskränkningarna i folks vardag.
Bilfria söndagar, tåg istället för flyg, effektivare användning av godstrafik, uppmuntra bildelning. Inget av detta är något som är realistiskt, utan bara sådant som miljöinriktigade lobbybyråer och institut ser som en utopi (som de gärna kallar verklighet).

Uppdaterat: 2022-03-21 14:12

Det kommer att bli din verklighet Isoderlund, snabbare än vad du tror...

Uppdaterat: 2022-03-21 17:04

OK men förstår inte riktigt hur just Ryssland drabbas av föreslagna åtgärder.

Uppdaterat: 2022-03-21 21:33
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Många bilister kör redan idag långt över skyltad hastighet, så vad blir resultatet om man sänker hastigheterna ytterligare och fortsätter med dagens obefintliga polisövervakning? Ungefär lika med noll, skulle jag tro.

Hittills har jag inte märkt att drivmedelspriserna fått personbilar och tung trafik att ta det lugnare i trafiken, utan sannolikt behöver det höjas en hel del till innan det märks på körstilen.

Uppdaterat: 2022-03-21 22:46
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Har gjort precis samma reflektion som du john2008 ang hastigheterna på våra vägar kontra det höga bränslepriserna. Många skulle ju onekligen kunna reducera effekterna av de höga priserna genom att ändra sitt beteende i trafiken.

Uppdaterat: 2022-03-22 09:21

Världen konsumerar ca 100 miljoner fat olja per dag varav ca 24 miljoner fat olja blir någon typ fordons/båt/flyg bränsle

Har de ingen plan för hur man ska kunna minska behovet av de övriga 76 miljonerna fat olja per dag?

Fjärrvärmen i Uppsala är fortfarande ca 50% fossilbaserad, ungefär lika stora fossila CO2 utsläpp som trafiken i Uppsala. Inga förslag på sänka fjärrvärmen med säg 2 grader och inget varmvatten på söndagar typ?

Uppdaterat: 2022-03-25 22:28

S-klasse, det finns en teknisk tröghet i systemet som inte tillåter sådana åtgärder, men allt fler värmeverk byggs i Sverige för att vara oberoende av fossil energi.

Uppdaterat: 2022-03-26 11:08
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse, enligt tidigare artiklar i Uppsala siktar man på att fjärrvärmen där ska vara fossilfri till 2030, nere på 50% fossilbaserad ungefär kring 2022. Beroendet av torv är visst ett stort problem.

Min poäng är att problem inte alltid är så lätta att lösa som artiklar och utredningar som dessa beskriver. Stirrar man bara på delar av problemet men inte på helheten missar man lätt hela målet. Exempelvis även om man skulle ta bort varenda flygplan varenda privatbil i hela världen skulle fortfarande typ 90-95% av de årliga utsläppen av fossilbaserade växthusgaser finnas kvar, därmed inte sagt att vi inte ska jobba på fossilfria alternativ för flyg och privatbilar också och där finns det fler alternativ än enbart batteri elbilar och laddstolpar för att nå målen.

Uppdaterat: 2022-03-26 19:05
Pi skrev:

Har gjort precis samma reflektion som du john2008 ang hastigheterna på våra vägar kontra det höga bränslepriserna. Många skulle ju onekligen kunna reducera effekterna av de höga priserna genom att ändra sitt beteende i trafiken.

De kanske har bråttom hem för att kunna kommentera på olika forum om de "hemska priserna" på drivmedel. = )

Uppdaterat: 2022-03-29 01:41
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
John2008 skrev:

Pi skrev:
Har gjort precis samma reflektion som du john2008 ang hastigheterna på våra vägar kontra det höga bränslepriserna. Många skulle ju onekligen kunna reducera effekterna av de höga priserna genom att ändra sitt beteende i trafiken.

De kanske har bråttom hem för att kunna kommentera på olika forum om de "hemska priserna" på drivmedel. = )

Ja eller så sitter de hemma på kammaren och tycker att google kan ersätta akademisk kompetens och grundläggande färdigheter...

Och när det grundläggande saknas kan man ju alltid ägna sig åt anklagelser och skenmanövrar.

Allt för att dölja den egna kompetensbristen.

För alla andra som är intresserade så finns det studier och experiment (inte valda länkar via google utan riktiga undersökningar som behandlas med hjälp av insamlad data) som visar en koppling mellan vald hastighet och kostnaden. Då har man kunnat visa, att när föraren blir "direktfakturerad" för den högre olyckskostnaden så lättar vederbörande på gasen. Just denna körbeteendemekanism visade sig betydligt starkare än exempelvis en högre bensinskatt, troligtvis på grund av den direkta återkopplingen.

Motsvarande erfarenheter har man också kunnat se i fallet trängsel och p-avgifter. När föraren får en direkt återkoppling tycks föraren snabbare justera sitt beteende än via andra åtgärder. Det stämmer också väl med hur förarna i genomsnitt riskkompenserar med dubbade vinterdäck, ABS-bromsar eller ESP.

Det är därför som alla som har lite grundläggande koll på vad de pratar om tycker att bränsleskatter är idiotiska och egentligen borde ersättas med något annat mer effektiv styrmedel, såsom kilometeravgifter eller liknande.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-03-29 20:14
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Vissa kämpar emot frenetiskt och förnekar den allt snabbare förändringen av vårt klimat. Såga ner ett träd och analysera årsringarna så ser man att det blir allt glesare, vilket visar en signifikant ökad tillväxt senaste 20-30 åren. Färre och färre tror på att det beror på normalvariation med smältande polarisar och glaciärer.

Uppdaterat: 2022-03-29 22:49

Jaha J.L. ägna du dig åt att såga träd. Det verkar vara väl i linje med ditt perspektiv och nog lättare än att utveckla alla motsägelser.

Så kan andra lösa de problem som uppstår när man bränner olja och beräkna hur en korrekt prissättning av densamma skall utformas...

MVH AL

Uppdaterat: 2022-03-29 23:40
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

Ja eller så sitter de hemma på kammaren och tycker att google kan ersätta akademisk kompetens och grundläggande färdigheter...

Och när det grundläggande saknas kan man ju alltid ägna sig åt anklagelser och skenmanövrar.

Allt för att dölja den egna kompetensbristen.

Kompetensbrist kan man ju tala om när man inte förstår att det ofta finns ett starkt samband mellan körd hastighet och drivmedelsförbrukning.
Kör du t ex i 100 km/ tim. på 80-väg (vilket jag ser är vanligt) får du enligt fysikens lagar högre kostnader för drivmedel. Att sakna grundläggande färdigheter som att köra lagligt och samtidigt klaga över höga priser vid pumpen, är ju högst patetiskt och bevis på oförstånd.

Uppdaterat: 2022-04-02 01:56
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
John2008 skrev:

A.L skrev:

Kompetensbrist kan man ju tala om när man inte förstår att det ofta finns ett starkt samband mellan körd hastighet och drivmedelsförbrukning.
Kör du t ex i 100 km/ tim. på 80-väg (vilket jag ser är vanligt) får du enligt fysikens lagar högre kostnader för drivmedel. Att sakna grundläggande färdigheter som att köra lagligt och samtidigt klaga över höga priser vid pumpen, är ju högst patetiskt och bevis på oförstånd.

John klipper och klistrar i sedvanlig ordning. Det är de färdigheter han har lyckats plocka med sig från grundskolan, apropå oförstånd. Men det är intressant att John pratar om fysikens lagar. Kan vår Google-autodidakta miljöspecialist måhända utveckla detta lite mer? Har du någon funktion som beskriver ökningen måhända? Kan du visa på den? Googla är du ju bra på, du hittar säkert något även om du inte kommer kunna förklara vad där står:-)

Angående kostnadsökningen (som var vad jag kommenterade innan John klippte och klistrade) så gäller samma sak (men det som John inte ville bemöta). Det finns studier och experiment (inte valda länkar via google utan riktiga undersökningar som behandlas med hjälp av insamlad data) som visar en koppling mellan vald hastighet och kostnaden (det John "missade" att kommentera och istället hittade han på att jag sagt något annat). Då har man kunnat visa, att när föraren blir "direktfakturerad" för den högre olyckskostnaden så lättar vederbörande på gasen. Just denna körbeteendemekanism visade sig betydligt starkare än exempelvis en högre bensinskatt, troligtvis på grund av den direkta återkopplingen.

Motsvarande erfarenheter har man också kunnat se i fallet trängsel och p-avgifter. När föraren får en direkt återkoppling tycks föraren snabbare justera sitt beteende än via andra åtgärder. Det stämmer också väl med hur förarna i genomsnitt riskkompenserar med dubbade vinterdäck, ABS-bromsar eller ESP.

Det är därför som alla som har lite grundläggande koll på vad de pratar om tycker att bränsleskatter är idiotiska och egentligen borde ersättas med något annat mer effektiv styrmedel, såsom kilometeravgifter eller liknande.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-04-02 08:32
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”