Vi Bilägares forum

Regeringen / MP extremt ointelligens?

Regeringen / MP extremt ointelligens?

Noterade idag att det fossila dieselpriset steg med 1,29 kr per liter medans det klimatsmarta HVO100 steg hutlösa 4,20 kr!!! per liter till 24,23 kr!!!! per liter medan otäck klimatvidrig bensin bara ökar ca 50 öre per liter.

- Hur, ursäkta ordvalet, i helvete tänker MP / regeringen?

- OM de ens tänker alls???

Givet att man vill sänka de klimatpåverkande Co2 utsläppen ska man självklart för det första straffbeskatta bensinen och inte dieseln som per ce innehåller mer än tre gånger mer bioandel än vad bensinen gör. Utöver att dieselbilen i sig har ca 30% lägre Co2 utsläpp jmf med bensinbilen. 
 

Till detta straffbeskattas dieselmotorerna flera gånger värre än klimatvidriga bensinare.

Nä, fy fan för denna sosseregering som tillsammans med MP driver svenska folket till ekonomiskt och klimatologiskt vansinne!

 

Så här drivs intelligent klimatpolitik som kapar Co2 utsläpp på ett ansvarsfullt sätt:

1. Sänk dieselpriset under bensinpriset 

2. Sänk HVO100 priset minst en krona under det fossila dieselpriset.

3. Höjskatten på bensinbilarna

4. Sänk fordinsskatten på dieselbilarna under bensinbilarnas fordonsskattenivå.

Ps i vår dieselbil slutar vi tanka HVO100 idag och kommer framförallt att köra merparten med vår / fruns ID3 ds.

Uppdaterat: 2022-01-01 18:37

Kommentarer

hilife skrev:

I slutänden har vi bara åstadkommit en inlåsning av ett tidigare fritt och rörligt folk där den sista verkliga individuella friheten vanligt folk kunnat åtnjuta, offrats, egentligen inte till nån nytta alls?

Och skulle ett fortsatt högt beroende av importerade ändbara fossila drivmedel från mer eller mindre suspekta stater innebära större frihet och göra att en omställning går snabbare och att klimatmål enklare nås?

Priset vid pump har verkligen långt ifrån alltid att göra med svensk politik, även om de högljudda i debatten kan få det att verka så.

Uppdaterat: 2022-03-29 02:15
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
John2008 skrev:

Och skulle ett fortsatt högt beroende av importerade ändbara fossila drivmedel från mer eller mindre suspekta stater innebära större frihet och göra att en omställning går snabbare och att klimatmål enklare nås?
Priset vid pump har verkligen långt ifrån alltid att göra med svensk politik, även om de högljudda i debatten kan få det att verka så.

Inser att det är mer än politik bakom pumppriserna men här i Sverige kan du väl ändå inte förneka att politiska sk miljöbeslut påverkat priset ganska ansenligt? Jag tror inte det är bra att vara "beroende" av något alls men ärligt talat, vi har mig veterligen inga fossila tillgångar i vårt land och alltså, måste vi importera? Det finns inga oljeexporterande länder som inte är diktaturer i nån mening så vad är alternativen om man nu är, som vi faktiskt är, fossilberoende? Klimatmålen i all ära men vi har en vardag och ett liv som ska fungera under tiden, ska vi stå här med ren luft men dö av svält för att transporterna slutat fungera?

Om klimatångestdebatten hade inletts med realla alternativ som folk kan ta till sig och har ekonomi för så hade ingen skattepiska behövts? En god lösning är att man tillhandahåller en produkt som är så attraktiv att man inte i andra änden måste beskatta ihjäl det oönskade ( i detta fallet fossila bränslen). Det är inte raketforskning men miljörörelsen har hela tiden gapat sig hesa över förbud och skam. Jag tror folk är trötta på på det och slutar lyssna (är det någon som tar en person som Bolund på allvar nu 2022?), det är ju tragiskt för vi kan verkligen behöva engagemang och människor som tar till sig kunskap och tänker på att inte leva över tillgångarna och agera i god anda för miljön. Tror aldrig Sverige (planeten) varit i större behov av ett parti som värnar om miljön men få tror nog att tex miljöpartiet är svaret på det behovet. Det är öppet för åsikter helt klart.

Uppdaterat: 2022-03-29 11:02
/Hilife

hilife - tror du glömde Nordsjö-oljan vi köper ifrån Norge. Såvida inte också Norge är en diktatur...:)

Uppdaterat: 2022-03-29 11:08
Pi skrev:

hilife - tror du glömde Nordsjö-oljan vi köper ifrån Norge. Såvida inte också Norge är en diktatur...:)

HAHA, ja tänkte nog den skulle komma men Rosengrens kommentar om Norge klingar fortfarande - "sista öststaten i väst", det var inte direkt smickrande men, ok, inte en diktatur då. Däremot, jag läste att vi tydligen tar väldigt, väldigt liten del av vår import från just Norge och att den stora delen är från Ryssland, där är jag osäker på källan. Även om nu oljeutvinning inte går att nämna i samma mening som klimatsmart så är det isf ganska märkligt att vi inte tar ALL vår oljeimport från Norge? Det borde ju vara möjligt att till och med ha en pipeline? Oavsett borde det varit den kortaste vägen att frakta råvaran.

Uppdaterat: 2022-03-29 13:04
/Hilife
hilife skrev:

En god lösning är att man tillhandahåller en produkt som är så attraktiv att man inte i andra änden måste beskatta ihjäl det oönskade ( i detta fallet fossila bränslen). Det är inte raketforskning men miljörörelsen har hela tiden gapat sig hesa över förbud och skam. Jag tror folk är trötta på på det och slutar lyssna (är det någon som tar en person som Bolund på allvar nu 2022?)

Exakt.
Kunde ha undvikits
Alltid bättre att ha positiva drivkrafter, än förbud och skam!

Och beroende till andra är dåligt, alltid.
Men det var få som förstod det för en månad sedan. Tyvärr!
Putin utnyttjar detta beroende nu. Verkligen illa.

Uppdaterat: 2022-03-29 14:07
Gillar kurvor och rondeller

hilife - och jag har löst att det är precis tvärtom - alltså den stora majoriteten är Nordsjöolja och Ryssland står bara för en minoritet av vår oljeimport. Vill minnas att det var runt 6 % ifrån Ryssland innan nuvarande krigssituation.

Uppdaterat: 2022-03-29 17:52

Enligt Google så importerar Sverige nästan 50% råolja ifrån Norge och sammanlagt 65% ifrån Nordjöområdet. Ryssland står för 8% råolja till Sverige. Resten ifrån övriga världen, typ 27%.

Uppdaterat: 2022-03-29 18:51