Sportbilen var i princip dödförklarad – då kom den enkla lilla Mazda MX-5 och ställde allt till rätta.
Mazda fick en superhit med MX-5: Vilken uppståndelse!
Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-03-27 06:20
Sportbilen var i princip dödförklarad – då kom den enkla lilla Mazda MX-5 och ställde allt till rätta.
Kommentarer
Man kan ju jämföra med MC som ju inte många köper för transportbehovet utan för att det är trevligt att köra.
Och hade Leyland klarat av att ta fram en bil som MX 5 hade de inte behövt lägga ner MGB, men det kunde de inte!
Nu var ju MGB en gammal konstruktion med rötter i trettiotalet medan MX 5 var modern, men det var just den stelbenta inställningen till det nya som blev slutet för den brittiska bilindustrin.
Det märkliga är ju Morgan som säljer allt de kan få fram!
MX 5 däremot är ju vad många ville ha, en enkel, men helt modern bil som var rolig att köra, synd att den var så rostbenägen.
Har en ND, klart trevlig bil men krävs att man trimmar den och byter stötdämp/fjädrar så den går lågt, stabilt och balanserat
Min uppfattning är att det sämsta man kan göra med en MX5 är att styva upp fjädringen och ge den mer grepp. Då överlastar man chassiet och flyttar greppet så man måste köra fortare för att ha kul.
Av senaste generationen är det allmänt ansett att minsta motorn ger mest körglädje.
Det är faktiskt tvärt om.
Har du kört olika ND? Och olika chassin?
Jag har kört en och tyckte att den hade tappat renhet från NA.
Nakayama som har designat den föredrar 1.5:an. Han borde veta.
Ja för att 1.5 var högvarvig.
2.0-motorn var en snabbt framtagen nödlösning pga krav från USA. De hann inte modda den för att bli Miata-mässig.
Vilket löstes med andra generationen av ND som har en tämligen ombyggd motor som varvar mer.
Har du kört både 1.5, 2.0 och "2.0 gen2"
Stämmer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.