Vi Bilägares forum

Suvar och pickuper orsakar fler farliga olyckor

Suvar och pickuper orsakar fler farliga olyckor

Stora bilar som suvar och pickuper innebär högre olycksrisk för fotgängare i korsningar, visar nya siffror.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-03-21 06:30

Kommentarer

Men sluta tillverka dem!!, något annat löser inte problemet utan snarare kommer det att förvärras. Tyvärr styr rädslan vad folk köper för biltyp, de är rädda och tror att en stor klumpigt tung SUV skall vara bättre.

Inför SUV skatt nu! Eller förbjud dem i städerna. .. bara vi slipper eländet.

Uppdaterat: 2022-03-21 12:14

Jag har redan tagit upp detta många gånger, att till exempel SUV:ar inte är bra i trafiken av många anledningar. Det här är en av de orsakerna, att de dels skymmer sikten för andra trafikanter, dels skymmer sikten för sig själva.

Uppdaterat: 2022-03-21 18:30
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Nu fick de största SUV hatarna vatten på sin kvarn.
Det märks att denna undersökning kommer ifrån USA och nog inte är representativ för Europa. För hur kan man påstå följande om att köra på fotgängare : "Att risken är så mycket högre kan bero på att de så kallade A-stolparna skymmer sikten, enligt IIHS." Det är väl inte större A-stolpar på en SUV än på vilken större Sedan eller Kombi vad jag upplevt. Jag har haft ett otal vanliga sedaner och kombis och nu 2 SUVar och upplever att jag numera har mycket bättre koll på min omgivning än förut.

Uppdaterat: 2022-03-21 19:04

Bilen är det inget fel på, det är föraren.

Uppdaterat: 2022-03-21 19:43

Christer
Orsaken är inte klarlagd. De säger att det KAN bero på a-stolpen men att det behöver undersökas närmare.

Uppdaterat: 2022-03-21 20:04

Jag har kört bil snart 30 år .. och provkört en del SUV, en sak är säker.. dessa är inte lätta att köra till att börja med. Formfaktorn på dessa modeller passar inte in med vanliga bilar. Sikten intill en SUV är helt klart sämre. Mindre föremål och små barn försvinner i siktfältet lätt intill fordonet. Jag tror det är en kombination av många faktorer som samverkar, det är helt enkelt klumpigare bilar som är mindre smidiga och som i många fall skymmer mycket av sikten för andra. Egentligen behöver man inte ens säga SUV, samma sak sker med lätta lastbilar, MPV eller andra motsvarande biltyper där du sitter högre upp... kör runt med större karosser och där bilen i sig är både tyngre och större och därmed svårare att hantera.. om nu någon "rantar" om just ordet SUV. Det mesta är ganska logiskt om man tänker efter lite. Har sett många taffliga försök av nyblivna SUV ägare som försöker parkera sitt nya fordon, inte är det lättare än innan kan jag säga.. och i vissa fall rinner bägaren över så att säga (ej godkänd parkering).

Uppdaterat: 2022-03-21 23:22
Axa skrev:

Christer
Orsaken är inte klarlagd. De säger att det KAN bero på a-stolpen men att det behöver undersökas närmare.

Om man inte har på fötterna ska man inte påstå något i en undersökning, för då är det ingen seriös undersökning.

Uppdaterat: 2022-03-22 08:35

hx30 skrev: "Jag har kört bil snart 30 år .. och provkört en del SUV, en sak är säker.. dessa är inte lätta att köra till att börja med. Formfaktorn på dessa modeller passar inte in med vanliga bilar. Sikten intill en SUV är helt klart sämre."

Jag håller inte med och jag har inte bara provkört SUVar utan ägt SUVar i 5 år och påstår att jag aldrig haft bättre koll på min omgivning i min SUV än nu. För det första så är det sensorer i bilens alla 4 hörn och dessutom varnar bilen med väldigt ljudliga signaler om något, en bil eller barn eller vuxna, rör sig bakom bilen om jag skall backa. Dessutom har jag 360 graderskamera som upptäcker allt som jag händelsevis skulle missa med ögonen, genom att titta ut genom rutorna. Så jag ser inte problemet som hx30 gör, för det är nog som Rikard skriver "Bilen är det inget fel på, det är föraren."

Uppdaterat: 2022-03-22 08:47

Fast sensorer och kameror finns ju numera i alla typer av nyare personfordon men i vissa typer är det helt klart ett krav för att ö h t ha nån form av kontroll av omgivningen. Men vi skall inte heller glömma att många av de stora fordon som finns i trafik inte har all denna övervakningsteknik och då blir det genast lite mera problematiskt. Nåt så trivialt och enkelt som backkamera borde för flera år sedan varit ett NCAP-krav eftersom många bila sen flera år tillbaka redan haft multimedia-skärmar men trots det inte en backkamera - och så är det tyvärr fortfarande. Lite småkul är det att de allra billigaste bilarna som Kia Picanto haft både rattvärme och backkamera under flera års tid som standardutrustning men att man ofta får betala extra för dessa funktioner i större och mycket dyrare bilar.

Uppdaterat: 2022-03-22 09:36

Christer
Det är inte alls ovanligt att man till och med i seriös forskning föreslår vad som kan vara orsaker, utöver att det man faktiskt kan konstatera. Ofta föreslår utredaren/forskaren att fler studier behövs.

Uppdaterat: 2022-03-22 11:09

Tänker att det desto viktigare är att det finns backkamera och autobroms vid backning som standard på SUV. VIB visade att det var flera som saknade back-autobroms i sitt test för ett tag sedan.

Uppdaterat: 2022-03-22 11:11