Vi Bilägares forum

Test av sommardäck 2022: Här är bästa valet

Test av sommardäck 2022: Här är bästa valet

Rekordhöga bränslepriser eller oönskade laddstopp. Däck med lägre rullmotstånd lockar mer än någonsin. Men våra tester visar att ”priset” för bättre effektivitet kan vara oroväckande högt. Läs vårt test av tio sommardäck – ett av dem ska du undvika till varje pris.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-03-14 15:10

Kommentarer

Alltså, biltillverkarna silar mygg och sväljer kameler. Varför ens börja med lättrullande däck, för att spara energi när själva bilmodellen är en SUV, tung och med dåliga aerodynamiska egenskaper!? Hallå... när skall de vakna upp??? Det är lite IQ fiskmås över hela bilbranschen just nu.. är det inte dags att släppa in ingenjörerna och slänga ut designers .. och börja rätta till sakerna så att vi får effektiva och säkra bilar? När skall "lekstugan" upphöra? Jag tycker det är väldigt synd att bilmodeller som första Ioniq modellen inte fick styra utvecklingen av framtidens elbilar. Kunden har inte alltid "rätt".. det finns begränsningar att förhålla sig till. Börja bygga A3/A4 som elbilar.. eller Focus/Astra osv. Håll nere vikten till mindre än 1800/1900 kg... helst inte tyngre än 1600 kg. Sedan normala däck och hjulstorlekar på det (16/17 tum).. alltså, "back to basic".. som som vanliga bilar bygges förr i tiden.. och gör bara om de för 100% el-drivlina. Svårare än så behöver det inte vara...

Uppdaterat: 2022-03-14 16:13

Nu kommer ju både nya Opel Astra och Peugeot 308 som elbilar. Även med kombiform. Det återstår att se om kunderna köper dem. Det tillverkas SUV:ar eftersom det är vad kunderna vill ha. Och gör man inte det som kunderna vill ha, så säljer man inte och säljer man inte så tjänar man inga pengar och tjänar man inga pengar ja då kan man lika gärna lägga ner verksamheten.

Elbilarna väger mer pga batteriet, det gör att de behöver däck med högre belastningsindex. De behöver kraftigare däck. Sen har visserligen flera elbilar 17-18" däck, men med smal profil. T ex 195 bredd för 18" eller 19", eller 185 bredd för 16-17". Det får ner luftmotståndet.

Uppdaterat: 2022-03-14 16:28

Däcktester är alltid intressanta eftersom det är så olika resultat i olika tester. Aftonbladet publicerade nyligen sitt test, med helt andra resultat. Men det var annan däckdimension 225/45-17.
Continental, Goodyear, Michelin och Nokian vinner alla testet. Michelin gör utmärkt ifrån sig på alla väglag, bara lite minus för vattenplaning men det vägs upp av det lägre rullmotståndet jämfört med Continental som är trögrullat.

Och Toyo Comfort som ViB prisar hamnar näst sist och sågas fullständigt av Robert Collin (Ab), ett katastrofalt dåligt och trafikfarligt däck med uselt grepp på alla underlag och dessutom trögrullat. Enda positiva är att det klarar vattenplaning okej. Men det får en dödskalle av Robert.

Nu har jag läst flera tester och ser att, ja Toyo Comfort fungerar bättre i de lägre storlekarna där verkar de ha fått ihop mixen. Runt 205 - 215 i bredd ger det medelprestanda som man kan förvänta sig av ett däck i mellanklassen. Helt Ok. Det är när däcket blir bredare som det inte fungerar bättre, och i bredare dimensioner är nog Toyo Proxes Sport ett bättre val (eller hellre något annat däck, t ex Falken).

Jag har förresten själv Continental EcoControl 6 på min bil, det är stötigt och bullrigt, men ja förbrukningen hålls låg. Detta däck togs ju inte fram specifikt för elbilar utan kom innan elbilsboomen, ska nog ses mer som en konkurrent till vanliga Michelin Premacy 4 och där är Premacy 4 klart bättre utan att rulla trögare.

GoodYear Efficient Grip 2 har fått toppbetyg i flera utländska tester, så jag är förvånad över resultatet här. Verkar fungerar bra i olika dimensioner. Bra grepp på alla underlag och stabilt och förutsägbart beteende. Rullar lätt. Och är prisvärt för att vara ett premiumdäck.

Uppdaterat: 2022-03-14 16:36

==> Raphael. Verkligen intressant med andras resultat. Men skiljer det också mycket i ljudtesterna?

Uppdaterat: 2022-03-14 18:41

Continental eller GoodYear brukar jag helst köpa, någon gång har jag provat Dunlop också. Nog mest nöjd med Continental, de brukar ha bra egenskaper...kanske inte bäst på allt, men väldigt bra "overall" däck.

Uppdaterat: 2022-03-14 22:50

Continental EcoContact 6 som jag haft några säsonger på bilen, tycker jag fungerar utmärkt. Dessutom var det enda däcket i rätt dimension som vid inköpet hade betyget B både på rullmotstånd och vått väglag och högre betyg än så fanns inte.

Bra att tänka på är att olika dimensioner av samma däck kan ha olika betyg och det kan alltså bli både bättre och sämre än det som presenteras i tester.

Uppdaterat: 2022-03-14 23:25
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Kör med Michelin på alla mina bilar.
Kvalitet rakt igenom.
Däck ska man inte snåla med

Uppdaterat: 2022-03-15 06:23
Gillar kurvor och rondeller

Jag har fyra Good year Efficient Grip 2 på ingående, till min 308. Borde komma vilken dag som nu.
Jag satte likadana på cabben, och det var ett rejält lyft buller och komfortmässigt jämfört med de Michelin som satt på.
Det är förresten samma dimension som i testet.

Uppdaterat: 2022-03-15 16:21
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Det bör kommas ihåg att EU klassificeringen för våtgrepp är ett standardtest för bromsning på vått. Säger inget om vattenplaning eller köregenskaper på vått. A-B får sägas vara acceptabelt för sommardäck (Michelin e-Premacy har B klassning där).
Vinterdäck brukar ligga på D-F.
Budget-sommardäck kan ha så lågt som C.
Men det är stor variation inom samma klassificering.
Stor spännvidd inom varje klass.
Däck med samma klassning kan alltså vara väldigt olika.
Och i tidningars däcktester så kan resultaten bli väldigt olika från klassificeringen.

Uppdaterat: 2022-03-16 11:48

Fast regelrätta däckstester borde väl inte relatera till nån EU-klassificering utan vara resultatet av faktiska tester kan man tycka.

Uppdaterat: 2022-03-16 11:53

motorcykelentusiasten, håller med dig på allt...tyvärr brukar Michelin vara lite dyrare och min däckhandlare brukar inte ha den dimensionen som funkar till min bil (16 tum). Känns lite som Michelin riktar sig mer mot tjänstebilsförarna.. det är min egen personliga uppfattning, jag kan givetvis ha fel i detta.

Uppdaterat: 2022-03-16 17:47

Michelin är dyra men håller en säsong extra jämfört med konkurrenterna. Och med bra våtgrepp (broms) som slitet, även fast det inte vinner ViB däcktester som nytt så lär det vinna om man skulle testa slitna däck.

Det är vinnare hos Aftonbladet.

GoodYear är vinnare hos Aftonbladet och i flera andra däcktester och har bra pris. Välbalanserade egenskaper. Hög jämnhet. Bridgestone T005 ligger också bra till i många däcktester.

Söker man lågt rullmotstånd och bra våtgrepp så verkar de två vara bästa valen, där GoodYear har bäst komfort.

Toyo fungerar bra t o m 215 i bredd, bredare än så är det inte bra. Toyo har inte samma stora resurser till däckutveckling som premiumtillverkarna. Så inget som förvånar.

Falken håller jag som det bästa japanska däcket i mellanklassen. Bra grepp och tryggt beteende, men högt rullmotstånd och stötiga-bullriga. Att köra dem på våt väg var som att köra på sommarväglag. Hade Falken på min förra bil. Utmärkt motståndskraft mot vattenplaning.

Yokohama är ett märke jag inte förstår mig på. Låg ljudnivå, hög komfort men dåligt resultat i vattenplaningstester och kostar som premiumdäck. Dyrare än GoodYear.

Hankook är prisvärda och välbalanserade, om än bättre på torrt än vått men helt Ok i väta.

UniRoyal är fortfarande regnexperten. Sämre i torrt.

Uppdaterat: 2022-03-22 12:41

Fast Michelin är ju typ 2 mm nedslitna redan när man köper dom...:)

Uppdaterat: 2022-03-22 17:09

De sex senaste har varit Pirelli, Continental, Michelin, Michelin, GoodYear, Dunlop, på samma bil under drygt 20000 mil.
De enda jag reagerade negativt på var Pirelli (buller) och Conti (slitage), övriga märker jag ingen större skillnad på under mina körförhållanden.

Uppdaterat: 2022-03-23 09:23
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nja, Michelin är inte slitna som nya. Nya Primacy 4+ har djupare spår än tidigare generation. Men spårdjup handlar bara om vattenplaning, inte bromsgrepp och köregenskaper.
Michelin prioriterar bromsgrepp i torrt och vått, det har de alltid gjort.
Ett Michelin med 1,6 mm eller redan vid 3 mm som många byter däck vid, bromsar bättre i vått än konkurrenterna.
Hela däcket är konstruerat för optimal prestanda som slitet.
Tittar vi på tyska tester, som även mäter slitage, så har Michelin lägst slitage och ger flest mil.

I tyska tester mäts prisvärdheten utifrån antal mil per inköpspris som man får ut per däck.

Michelin rullar längst, ger flest mil, och hamnar högt på prisvärdhet men inte nr 1. GoodYear Efficient Grip 2 hamnar högst. För de har lyckats ha slitage på Michelinnivå samtidigt som inköpspriset är något lägre. Men vi vet inte hur däcket bromsar som slitet.
Det testas inte av tyskarna och GoodYear ger inga prestandauppgifter för slitet däck, vilket däremot Michelin ger.

Uppdaterat: 2022-03-23 10:39

Fast är det 6,5 mm mönsterdjup på de nya däcken och många bilhandlare kräver 4 mm på inbytesbilen så är det inte mycket att slita på för den som byter bil regelbundet. I det senaste testen jag läste så var det Michelin som hade minst mönsterdjup som nya.

Uppdaterat: 2022-03-23 10:57

Den femte franska bilen jag för länge sedan köpte som ny hade Michelin X som standard, Den var framhjulsdriven och det märkliga var att trots en låg motoreffekt vattenplanade hjulen och tappade driv med en tydlig temporär varvtalshöjning, ganska obehagligt.
Men man lärde sig snabbt begränsningarna, ett plus var att bakdäcken klarade 17000 mil innan de var helt slut.
Visserligen helt utan mönster, men det kollades inte så noga på den tiden, det var före Bilprovningen.
Michelin X var väl det däck som kom närmast efter massiva järnhjul i hårdhet?

Uppdaterat: 2022-03-23 12:17
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre