Vi Bilägares forum

Volvo V60 uppdateras: Längre räckvidd i laddhybriden

Volvo V60 uppdateras: Längre räckvidd i laddhybriden

Volvo ska uppdatera S60- och V60-modellerna med nytt infotainmentsystem och längre räckvidd i laddhybriderna.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-03-11 10:19

Kommentarer

Med bränslevärmare förstås. Dags för riktiga elbilar med rätt arkitektur.

Uppdaterat: 2022-03-11 11:00

Beror väl på om de fått tag i rätt chip nu. Var väl därför de åteinförde bränslevärmarna.

Men en v60 t6 skulle man ändå kunna tänka sig. Rätt bra räckvidd på el nu faktiskt.

Uppdaterat: 2022-03-11 13:21

En V60 laddhybrid som klarar uppemot 9 mil på el börjar likna något.

Enda nackdelen är att den ännu inte finns som dieselladdhybrid såsom Mercedes har. Förhoppningsvis kommer även Volvo med dieselhybrider.

Uppdaterat: 2022-03-11 14:23

Bara att fetglömma. Bättre med renodlad elbil än en dyr hybrid med hög totalkostnad.

Uppdaterat: 2022-03-11 14:23
J.L skrev:

Bara att fetglömma. Bättre med renodlad elbil än en dyr hybrid med hög totalkostnad.

Handlar om behov.
För vissa är en elbil inte bra nog.
För andra är elbil perfekt

Uppdaterat: 2022-03-12 04:46
Gillar kurvor och rondeller

Då är det bättre att köra diesel, totalekonomiskt än en laddhybrid.

Uppdaterat: 2022-03-12 08:18

Även om jag inte är nån förespråkare av laddhybrider så skulle jag personligen säkert klara 90 % av min körning rent elektriskt med en bra laddhybrid som inte behöver starta förbränningsmotorn för att få värme och då har jag svårt att se att en dieselbil skulle bli bättre totalekonomiskt. Men det beror givetvis också på prisskillnaden men i så fall skulle jag nog snarare fundera på en snål bensinare.

Uppdaterat: 2022-03-12 09:16
J.L skrev:

Då är det bättre att köra diesel, totalekonomiskt än en laddhybrid.

Inte alls.
10mil på el = de flesta klarar vardagskörningar på el, samt bilen funkar i hög fart på långresan.

Uppdaterat: 2022-03-12 10:52
Gillar kurvor och rondeller

Det beror naturligtvis på ens körprofil, priset för el och priset för bensin eller diesel.
Annars kan man kika på denna genomgång,
https://www.vibilagare.se/kopguide/basta-valet-bensin-diesel-hybrid-eller-el-siffror-16-bilar

Uppdaterat: 2022-03-12 11:33

Man lurar bara konsumenten med dyliga guider, då politikerna inte har en långsiktig stabil politik.
Kan bli lite hur som helst, och sedan ändrar man beslut och drar till med "vi var naiva"
Så rådet skulle vara, köp det du gillar

Uppdaterat: 2022-03-12 12:25
Gillar kurvor och rondeller

MC
Visst. Men köper man det man gillar så ska man heller inte gnälla på höga milkostnader. Om det är så att man gillar V8 som drar 2 liter milen.

Uppdaterat: 2022-03-12 13:25

Min V8 snittade 1,05 de 700 milen förra året.

Jag tror laddhybrid kommer försvinna. Elbilar tar över helt om några år.

Uppdaterat: 2022-03-12 14:59

Ja såklart tar elbilar över på sikt, när de är bra nog

Uppdaterat: 2022-03-12 15:29
Gillar kurvor och rondeller

Bilarna är redan tillräckligt bra. Inte mycket dyrare än en laddhybrid men billigare i drift.

Problemet är tillgången och framförallt mängden snabbladdare.

Uppdaterat: 2022-03-12 15:59
junkers skrev:

Bilarna är redan tillräckligt bra.

Tycker du ja.
Har flera vänner som köper hybrider, och jag väntar på att elbilar ska bli bra nog.
Och kan försäkra dig om att det inte handlar om pengar...de köper vad vill ha.
Jag är något mer ekonomisk och väntar lite till.

Uppdaterat: 2022-03-12 20:12
Gillar kurvor och rondeller

Men vad är det elbilar saknar? Vad är det som ska bli bra nog?

Uppdaterat: 2022-03-12 21:09

Det är väl det vanliga, dragkapacitet som kommer kanske.

Men största problemet är ändå för få snabbladdare.

Uppdaterat: 2022-03-12 21:58

Laddhybrider blir dyra genom att de servas var 1500 mil oavsett om man kört på el eller inte, högre inköpspris och en högre värdeminskning i kronor inte nödvändigtvis i procent. Det är klart att inte alla vill eller har råd köpa/köra Tesla men ska man köra mycket och långt samt bor på landet är alternativen lätträknade. Har dessutom förvånansvärt låg totalkostnad.

Uppdaterat: 2022-03-12 23:26

Junkers
Jo, dragkapacitet är väl en av få egenskaper som många av modellerna saknar.
Vad gäller snabbladdare finns ju dock Tesla.

Frågan är vad det är man förväntar sig ska komma och som är ”bra nog”?

Uppdaterat: 2022-03-12 23:30

Tyvärr så har ju de flesta bilföretagen sett till att ärva 1 år/1500 mils serviceintervall även på elbilarna så där är det ofta ingen skillnad jfr laddhybrider - möjligen i kostnaden.
Beträffande Axa's fråga (?) om dragkapacitet skulle jag personligen klara mig bra med runt 700--800 kg eftersom jag inte brukar dra nån husvagn. Det är "bra nog" för mig i alla fall. Sen finns det givetvis andra egenskaper man också önskar men det jag önskar mest är lite mera pris-spridning och då främst neråt - som det varit på de konventionellt drivna bilarna.

Uppdaterat: 2022-03-13 08:25
Axa skrev:

Men vad är det elbilar saknar? Vad är det som ska bli bra nog?

Det har ju flera skrivit här, räckvidd i högre fart, speciellt i kyla - eller då man drar släp/husvagn.

Håller jag skyltfart på motorvägen, ser jag alltid elbilar som kolonn-kör tillsammans med lastbilarna.
Och ytterst få elbilar håller skyltfart då det är 120.

Uppdaterat: 2022-03-13 10:00
Gillar kurvor och rondeller

Nu är det ju faktiskt så att skyltad hastighet inte är nån min-hastighet utan tvärtom en max-hastighet så jag tycker snarare att det är positivt att inte alla känner sig tvingade att hålla den skyltade max-hastigheten utan kan köra lite lugnare - speciellt som detta också minskar förbrukningen och det borde ju vara positivt för alla som klagar på höga bränslepriser. Men "elbilar i kolonn i lastbilshastighet" har jag aldrig upplevt trots att jag kör relativt långt varje år. Däremot tror jag att en större andel elbilar bland främst förmånsbils-förarna faktiskt drar ner hastigheterna lite i alla fall på våra vägar vilket är positivt.

Uppdaterat: 2022-03-13 10:11

Ja det är positivt. Men jag skrev det för att belysa elbilarnas utmaning med höga hastigheter.
Vet flera som kör elbil och de tvingas sänka tempot. En person har sålt sin Tesla S då han inte fann den lämplig på långfärd.
Ska dock säga att ALLA utom honom är sjukt nöjda med sina Tesla.

Om man jämför elbilsförmågan för 5 år sedan kan man enkelt förstå att om 3-5år kommer denna diskussion troligen vara obsolet.
Då finns förmågan i elbilar.

Uppdaterat: 2022-03-13 14:38
Gillar kurvor och rondeller

Jag tycker det är lite tramsigt. Elbilar är fullt kapabla redan idag enligt mig.

Uppdaterat: 2022-03-13 19:14

Ja enl dig.
Hade du haft rätt, hade alla köpt elbilar. Nu gör dom inte det. Vilken slutsats drar du?

Uppdaterat: 2022-03-14 01:33
Gillar kurvor och rondeller

MC, det kan finnas många orsaker varav okunnighet och utbud säkert är ett par. Kombinerat med prisnivåerna för de som finns och kanske skulle kunna vara intressanta. Sen är ju leveranssituationen inte heller så bra - vem vill vänta 8--9 månader sen man bestämt sig ? Det hinner hända mycket på elbilsmarknaden under den tiden.

Uppdaterat: 2022-03-14 06:34

MC
Det är lätt att skylla på elbilar när egentligen tekniken räcker till för stora delar av befolkningen.
Försäljningen av elbilar skjuter i höjden så det är ju faktiskt många som satsar på laddbart vid nyköp eller byte. Jag tror snarare att det handlar om annat och det är laddmöjligheter hemmavid som gör att folk drar sig lite. Och fördomar om elbilarnas egenskaper.

Uppdaterat: 2022-03-14 17:39
Pi skrev:

MC, det kan finnas många orsaker varav okunnighet och utbud säkert är ett par. Kombinerat med prisnivåerna för de som finns och kanske skulle kunna vara intressanta. Sen är ju leveranssituationen inte heller så bra - vem vill vänta 8--9 månader sen man bestämt sig ? Det hinner hända mycket på elbilsmarknaden under den tiden.

Sant

Uppdaterat: 2022-03-15 00:13
Gillar kurvor och rondeller