Vi Bilägares forum

Ioniq 5 efter 800 mil: Batteristrul och kamerasmuts

Ioniq 5 efter 800 mil: Batteristrul och kamerasmuts

Vissa funktioner på Ioniq 5 borde vara mer genomtänkta. Men strulet med 12-voltsbatteriet är förhoppningsvis löst.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-03-10 08:10

Kommentarer

Inte så ovanligt att en ny modell släpps innan den är riktigt färdig.
Vad det gäller nedsmutsningen av bakruta och kameror visar det ju på att den här bilen inte tagits fram för de förhållanden som gäller på våra skitvägar.

Uppdaterat: 2022-03-10 09:26
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja det är skamligt att fabrikanter sparar in på funktioner som baktorkaren och funktioner som ger kamerafuntion i alla väder för bakåtsikt i alla lägen.
För att inte tala om spolning av strålkastare.

Så kan man tänka på små stadsbilar tänkt för stan men inte på ett landsvägslok för familjen.

Se och lär av tex Skoda. 😂

Uppdaterat: 2022-03-10 21:45
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Det verkar främst vara mjukvaran i nya bilar som ställer till mest problem.

Uppdaterat: 2022-03-11 23:22
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
mso 1000 skrev:

Ja det är skamligt att fabrikanter sparar in på funktioner som baktorkaren och funktioner som ger kamerafuntion i alla väder för bakåtsikt i alla lägen.

I alla tider har icke-nordeuropeiska varit dåliga på just vinteregenskaper, så att Ioniq är likadan, är bara väntat.

Eller så testar man noga innan köp, de egenskaper man tycker är viktiga ;-)

Uppdaterat: 2022-03-12 04:28
Gillar kurvor och rondeller

Visst försöker man vara så noggrann som möjligt men man kan ändå missa saker som under många år varit standard på bilar i alla prisklasser om man provkör och gör bytet under det ljusa och till stora delar torra sommarhalvåret. För att ta ett exempel på hur misstagen kan gå till...

Uppdaterat: 2022-03-12 09:09

Ja, skrev ju att man får var noga.
Eller hålla sig till märken man vet levererar på områden man tycker är viktiga.
Att asiater är dåliga på vinteregenskaper är ingen nyhet, så att bli förvånad över bristen på detsamma är lite konstigt.

Uppdaterat: 2022-03-12 10:59
Gillar kurvor och rondeller

Nåja, vi har haft flera "asiater" och ingen av dessa har saknat saker som strålkastarspolning, bakrute-torkare och fungerande värmesystem.

Uppdaterat: 2022-03-12 18:21

Vinteregenskaper är för mig just egenskaper, inte features.
Immar det igen? Drar det? Bullrar fläkten ock susar det?
Hur bra stolsvärme?
Tinar speglar/bakrutan snabbt och över hela ytan?
Mm

Bara tyskar (främst VW, MB) och svenskar har en hög stabil nivå på allt ovan enl mig.
Men man har olika krav

Uppdaterat: 2022-03-12 20:25
Gillar kurvor och rondeller
saabnisse skrev:

Inte så ovanligt att en ny modell släpps innan den är riktigt färdig.
Vad det gäller nedsmutsningen av bakruta och kameror visar det ju på att den här bilen inte tagits fram för de förhållanden som gäller på våra skitvägar.

Backkameran blir skitig oavsett vilka vägar du kör på ... Bäst är självklart den typen av kamera som fälls ut och in, eftersom den inte blir skitig under färd. Dock kostar den lösningen mycket mer.

När det gäller avsaknaden av till exempel bakrutetorkaren, måste det väl ändå kunna begäras att kunderna förstår lite själva? Fast man kan ju undra hur det ens är lagligt att det inte finns just en bakrutetorkare.

I övrigt är elbilar framhastade i klimathysterins spår, de är långt från färdigutvecklade. Jag är tillräckligt gammal för att kunna fortsätta att köra fossilt livet ut, men jag är samtidigt tillräckligt ung för att kunna köra en elbil när de har utvecklats i ytterligare tio år. Som det är just nu, är det sannerligen inte aktuellt.

Uppdaterat: 2022-03-13 04:19
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Ioniq 5 och elbilar överlag har också en utmärkt vinteregenskap: att man kan slå på värmen i bilen med en app så att den avfrostas och blir behagligt varm innan man sätter sig i den. Oavsett var man har parkerat. Sedan står det något mycket konstigt i artikeln: "Filhållningsfunktionen får bilen att ormlikt slingra sig framåt mellan vägstrecken". Det gör den inte alls. Filhållningsassistenten griper bara in om man kör fortare än 60 och är på väg att passera en streckad linje, då styrs man mjukt tillbaka mot mitten av filen. Sedan finns det en styrassistent som man slår på manuellt och som tar över styrningen av bilen. Den håller bilen fint mitt i filen, men det knycker lite i ratten hela tiden. Avsikten är förmodligen att hålla föraren vaken. Systemet har fått högsta betyg av Euro NCAP.

Uppdaterat: 2022-03-18 08:19
Stephan B
Guthki skrev:

Den håller bilen fint mitt i filen, men det knycker lite i ratten hela tiden.

Det skulle jag inte tåla. Är det verkligen så?
Så funkar det inte på andra bilar med "kör-själv"-funktion

Uppdaterat: 2022-03-18 10:33
Gillar kurvor och rondeller

För en del bilar verkar det viktigt att man åker där vägen är som mest sliten.

Uppdaterat: 2022-03-18 19:33