Vi Bilägares forum

Bilister bländas av suvarnas strålkastare

Bilister bländas av suvarnas strålkastare

6 av 10 som färdas i kombi, sedaner och halvkombi beskyller högbyggda fordonen för störande ljus.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-03-09 15:40

Kommentarer

Stämmer, högre fordon har sin belysning högre upp på fronten av bilen och blir ett problem för oss med lägre fordon. Man bara hoppas SUV trenden kan dö snart... så att vi får samma "formfaktor" på våran bilpark. Sedan har jag väldigt svårt att förstå varför inte MPV blev populärt?.. om man nu vill sitta lite högre, den karossen kan jag förstå fördelarna med (lastar mer och bättre utrymme).

Uppdaterat: 2022-03-09 15:46

Tesla medel 3 (låg bil) bländar ofta, men det beror nog mest när lyktorna är smutsiga och att ljuset "bryts" i smusen och då bländar. Antar att samma fenomen gäller min id.3. Ett satyg att bilar inte har lykttvätt.

Uppdaterat: 2022-03-09 17:08

Obegripligt att halva befolkningen blivit halt och lytt och behöver suv insteg.

Och visst är det så att högt placerade strålkastare riskerar att blända lägre bilar.

Förr fanns det regler men nu ser snart bilarna ut som rullande julgranar i fronten.

Och dessutom så envisas många att köra på starka led dhr belysning i hela fronten ända in på småtimmarna.
Måste vara frän faktorn eller är folk så dumma❓😂😂

Uppdaterat: 2022-03-09 18:02
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

HX30 har du inte noterat att det är mode med SUV? Bilindustrin har skapat en trend som dessutom ger högre vinst per bil. Människan är ett flockdjur och måste likna sin granne eller liknande för att känna tillhörighet. Börjar redan på lågstadiet när någon förälder med för mycket pengar och för liten hjärna köper en Iphone för 10-15 tusen som sen alla ungar ska ha för att inte vara utanför,

Uppdaterat: 2022-03-09 18:46
mso 1000 skrev:

Och visst är det så att högt placerade strålkastare riskerar att blända lägre bilar.

Är faktiskt tvärt om.
Jag i min låga Miata bländar andra mer.

Uppdaterat: 2022-03-09 20:15
Gillar kurvor och rondeller

Tycker också att de blåvita kalla ljusen är bländande, upplevs ibland som starkare i halvljusläge än de gamla gula i helljus läge - hur kan de uppfylla lagkraven på max styrka?

Kan det även vara automatiska avbländningssystem som inte fungerar helt korrekt i alla former av terräng typ uppförsbackar, vägar med mitträcken etc där de inte reagerar och bländar av i tid?

Tycker också att hus på hjul trenden är tråkig, men kanske delvis beror på att standard bilar blivit lägre de senaste decennierna.

Uppdaterat: 2022-03-09 22:08
J.L skrev:

HX30 har du inte noterat att det är mode med SUV? Bilindustrin har skapat en trend som dessutom ger högre vinst per bil. Människan är ett flockdjur och måste likna sin granne eller liknande för att känna tillhörighet.

Har du inte lärt dig här på ViB att bilindutrin enbart bygger de bilar som folk efterfrågar och aldrig tvärtom? Inte heller någon sort växelverkan är det tal om... = )

Uppdaterat: 2022-03-09 22:56
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Korrekt John. Det är bra att du för en gång skull lyssnat på vetenskapen.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-03-09 22:58
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
mso 1000 skrev:

Förr fanns det regler men nu ser snart bilarna ut som rullande julgranar i fronten.
Och dessutom så envisas många att köra på starka led dhr belysning i hela fronten ända in på småtimmarna.
Måste vara frän faktorn eller är folk så dumma❓😂😂

Ja eller så använder man dimljus ihop med halv/ helljus utan att det finns någon som helst dimma. I de flesta fall har man sannolikt ingen aning om hur ens bil ser ut framifrån trots att det borde indikeras på instrumentpanelen och än mindre verkar man förstå vilka regler som finns eller så bryr man sig inte.

Uppdaterat: 2022-03-09 23:02
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
John2008 skrev:

J.L skrev:
HX30 har du inte noterat att det är mode med SUV? Bilindustrin har skapat en trend som dessutom ger högre vinst per bil. Människan är ett flockdjur och måste likna sin granne eller liknande för att känna tillhörighet.

Har du inte lärt dig här på ViB att bilindutrin enbart bygger de bilar som folk efterfrågar och aldrig tvärtom? Inte heller någon sort växelverkan är det tal om... = )

Det är många som har problem med att förstå hur allt detta hänger samman, så även AL.

För drygt 25 år sedan fanns inte det som vi idag kallar SUV. Man gör det lätt för sig när man hävdar att bilindustrin bygger "det som kunderna vill ha" ... Om biltillverkarna inte hade erbjudit SUV:ar, hade det heller aldrig byggts respektive sålts några - och världen hade sluppit högbyggda, tunga bilar som generar högre bränsleförbrukning, högre vägslitage, högre däckslitage - och högre krockvåld! Det som hände var att biltillverkarnas marknadsavdelningar började göra undersökningar om hur "det eller det" skulle gillas av kunderna. (Biltillverkarna har ju som bekant hela avdelningar som arbetar enbart med just "marknaden", "marknadspsykologi" och så vidare.) Det måste vara självklart för alla att bilindustrin ville hitta nya sätt att mjölka konsumenterna, och då "tryckte man på" konsumenterna en ny biltyp - som man visste att det gick att tjäna mycket mer pengar på - genom att hävda att diverse undersökningar visade på det. Men biltillverkarna var inte tvungna att göra så här - de ville göra så här.
Biltillverkarna har ett ansvar i dessa miljötider att inte öka främst bränsleförbrukningen, men även vägslitaget, däckslitaget samt krockvåldet. Så vad gör då biltillverkarna? Jo, de gör precis tvärtom! För vinstens skull.

Jag välkomnar den dagen då EU sätter ner foten och genom lagar tvingar bort den här sortens bilar.

Uppdaterat: 2022-03-10 03:23
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Bra där SnookerPro-håller med dig, tyvärr kommer nog inte lagar mot dessa låtsasterrängbilar att ske. Det du & jag och alla andra som tänker själva kan göra är att bidra till opinion och kritik mot denna fåniga trend. lättare att kliva i och ur och skönt att sitta högre-det har sedan länge funnits MPV och andra bilar som man sitter högre i och de har sällan blivit någon succé, varför köpte dessa inte dom bilarna?

Uppdaterat: 2022-03-10 06:55

Bilförare med gråstarr på nivå för operation blir mer störda av LED-lampors kallare ljus.
Operationskön pga covid mm gjorde att vintern innan operation körde jag bara i dagsljus.
Mötande bilars halvljus vid mittvajer var ett h-vete.

Uppdaterat: 2022-03-10 07:02

Jag håller med Stefan Eriksson, hade själv en Honda Jazz ett tag. Dessa MPV:er är ännu bättre när det gäller insteget (högre dörr), normal markfrigång (15 cm) och lite högre bil (5-15 cm högre). Varför kör folk inte en MPV idag? Jag hade säkert irriterat mig på MPV också om de blir för många till antalet (sikten skyms). En XC90 stod bakom mig vid ett rödljus, och bilens lampor lyste rakt in i bakrutan och även med automatisk avbländning på backspegeln.. var det så irriterande så att jag fick vika upp den tillfälligt. Idag är inte bilarnas "formfaktor" lika på vägarna och detta skapar massor med problem. Antingen får väl alla köra SUV helt enkelt.. eller går vi tillbaka till mer sansade och normala bilar? Vägen dit är nog tyvärr endast genom regelverk och lagar misstänker jag!?

Uppdaterat: 2022-03-10 08:56

Naturligtvis är det så att vi konsumenter efterfrågar suv annars hade de inte tillverkats några, så enkelt är det.
Biltrender kommer och går, ena dagen ska det vara kombi och nästa halvkombi, först bensin sen diesel och nu el.
Också beroende på hur de som styr anser vad som för dagen är bra för miljön.

Suv är på väg att fasa ut sig själv med stigande drivmedelspriser och ständigt ökande vägskatter även om det inte går så fort som vissa önskar men det kommer så småningom att ske, och då ersättas av något nytt påfund som vi inte visste att vi ville ha.
Så har bilbranschen alltid fungerat och fortsättningsvis kommer att fungera, med våra kära politikers oantastliga inblandning så klart.

Bara för att man själv har andra preferenser, läs vet bättre än majoriteten, så innebär det inte per automatik att det är rätt väg att gå eftersom det finns lika många åsikter som det finns människor.
Sen att älta insteg som tydligen aldrig var ett problem innan suv, vi trillar alla dit på olika trender fast vi inte gärna vill erkänna detta, inte många som fortfarande tittar på en 28-tums tv-apparat fast den fungerat utmärkt i en massa år innan 85-tummarna.
Man vet inte vad man vill ha innan man provat, är man lyckligt ovetande om att det finns styrservo på moderna bilar så rattar man gladeligen vidare med sin gamla härk i tron att den är skapelsens krona.

Finns en massa lull-lull i dagens bilar som vi klarade oss finemang utan förr, alla kan inte gilla alla nya påfund som biltillverkarna vill sälja på oss.
Men att välja ut en bekvämlighetsfiness och sabla ner den, samtidigt som tar alla andra för givet tycker jag tyder på lite snedvriden syn i frågan.

De styrande ska naturligtvis inte bestämma vad vi ska köra för typ av bil, de kan med styrmedel knuffa oss i en viss riktning men att med lagar tala om vilken sorts fordon som är okej att köpa sänder tankarna till ett visst öststatsland som är i ropet just.

Ska det vara på det viset så måste varje bilköp individ-baseras, är man två personer i hushållet får inget större än en Yaris köpas, en familj på fyra får nöja sig med en Golfkombi osv. alla med den minsta motorn naturligtvis om inte rena elbilar står till buds..

För inte är väl tanken bakom detta förslag att regeringarna ska bestämma åt alla utom mig som redan vet bäst...?

Uppdaterat: 2023-03-21 08:26

Provsatt en SUV i XC60-klassen nämligen Aiways U5. För mig som är under medellängd var den synnerligen obekväm att ta sig i och ur. Så att insteg/ursteg "by definition" är bättre i en SUV är helt klart en överdrift - för vissa kan det vara precis tvärtom. Kanske inte för mannen in huset men i många fall för kvinnan...

Uppdaterat: 2022-03-10 10:34

Prestigelös skrev : "Bara för att man själv har andra preferenser, läs vet bättre än majoriteten, så innebär det inte per automatik att det är rätt väg att gå eftersom det finns lika många åsikter som det finns människor."

+100 på hela inlägget och det som du skrev ovan borde vissa läsa och försöka förstå. Men de vill väl ha ett DDR samhälle där alla skall "köpa en Trabant" eller i dag en Skoda Octavia. För det tjatas om att SUV inte är bra för insteget i bilen, utan det har vi SUV-ägare bara inbillat oss och vi har köpt en SUV inte för att vi anser att det är en modell som passar oss, utan för att vi vill skrävla m.m m.m bla bla bla
Jag bara undrar hur de, SUV-hatarna, bara orkar tjata om detta i inlägg efter inlägg. Kan de inte bara gilla sitt eget val och skita i vad andra gjort för val. Skulle det vara så svårt?

Uppdaterat: 2022-03-10 11:18

Man behöver väl inte vara SUV-hatare bara för att man inte håller med om vissa fördelar som gång på gång framställs när det gäller SUV:ar. Det finns ingen "one síze fits all" inom bilvärlden - lyckligtvis får man nog säga.

Uppdaterat: 2022-03-10 11:28
Pi skrev:

Man behöver väl inte vara SUV-hatare bara för att man inte håller med om vissa fördelar som gång på gång framställs när det gäller SUV:ar. Det finns ingen "one síze fits all" inom bilvärlden - lyckligtvis får man nog säga.

Nu var det ju inte dig jag menade Pi. Men du borde nog inse att vissa här på forumet tjatar om detta i inlägg efter inlägg, medans SUV ägare inte i något inlägg har några som helst synpunkter på de som inte väljer SUV p.g.a. insteget i SUVar. Eller hur? Det är detta tjat som blir så störigt.

Uppdaterat: 2022-03-10 13:16

Bilar som är ännu sämre för miljön och säkerheten för oss trafikanter som inte färdas i stadsjeep kommer alltid att kritiseras av mig. En av mina grannar blev häromveckan rejält påkörd i sidan av en Volvo V60. Han klarade sig med små blesyrer tack vare att han själv satt i en modern och säker bil-hans bil blev skrot.
Hade den som körde på kört en tung & hög XC 60 eller XC 90 hade han inte klarat sig lika bra.

Uppdaterat: 2022-03-10 13:18
Christer skrev:

Prestigelös skrev : "Bara för att man själv har andra preferenser, läs vet bättre än majoriteten, så innebär det inte per automatik att det är rätt väg att gå eftersom det finns lika många åsikter som det finns människor."
+100 på hela inlägget och det som du skrev ovan borde vissa läsa och försöka förstå. Men de vill väl ha ett DDR samhälle där alla skall "köpa en Trabant" eller i dag en Skoda Octavia. För det tjatas om att SUV inte är bra för insteget i bilen, utan det har vi SUV-ägare bara inbillat oss och vi har köpt en SUV inte för att vi anser att det är en modell som passar oss, utan för att vi vill skrävla m.m m.m bla bla bla
Jag bara undrar hur de, SUV-hatarna, bara orkar tjata om detta i inlägg efter inlägg. Kan de inte bara gilla sitt eget val och skita i vad andra gjort för val. Skulle det vara så svårt?

Du verkar inte förstå att de stora, tunga SUV:arna blir mitt problem av många orsaker. SUV:arna är just:

Stora - de skymmer sikten.
Tunga - de sliter mer på vägarna, drar mer bränsle, släpper ut mer avgaser och ökar krockvåldet.

Därför "skiter" inte jag i vad andra gör för val, eftersom de valen drabbar mig praktiskt (de fysiska måtten, särskilt höjden), ekonomiskt (i form av högre vägunderhåll) och hälsomässigt (drar mer bränsle, släpper ut mer avgaser, sliter mer däck och ökar krockvåldet). Och av nämnda anledningar kritiserar jag också biltillverkarna som gör allt de kan för i detta klimatkrisens tidevarv prångla ut så många av de här SUV:arna som möjligt. Bilar som är sämre än nödvändigt för miljön för alla medborgare samt sämre för säkerheten för andra trafikanter som inte färdas i en SUV, ska ifrågasättas.

Uppdaterat: 2022-03-10 13:40
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

För det första är det inte SUVarna som sliter mest på vägarna utan den tunga trafiken som Guran försökte förklara för dig men du tydligen inte fattade i din enögda värld.
För det andra så tror jag inte du med ditt tjat kan ändra på att flertalet av bilköparna väljer SUV och det måste väl göra ont i din själ. Lev du i din egen perfekta värld men dit tjat förändrar ingen ting Snooker Pro.

Uppdaterat: 2022-03-10 14:10

Säkerhet och miljö, bort med suv för dessa ädla ändamål.

Med samma resonemang ska ingen köra bilar i storleken Mercedes E-klass, ty vad händer med en stackars VW Up om den blir påkörd i sidan av en sådan bjässe?
Och vikten på MB:n sen, tänk vad den sliter på vägarna jämfört med en Yaris, som förresten 99,5 procent av alla svenskar skulle kunna klara sig med efter lite planering och offervilja.

Men där går väl gränsen om man själv tvingas till de uppoffringar som man kräver av andra.

Uppdaterat: 2023-03-21 08:26

Ja, att en stor del av oss skulle klara sig med minst ett nummer mindre bil är nog helt sant. Om bara viljan funnits och det inte funnits så många förmåns-bilar.

Uppdaterat: 2022-03-10 15:38
Christer skrev:

För det första är det inte SUVarna som sliter mest på vägarna utan den tunga trafiken som Guran försökte förklara för dig men du tydligen inte fattade i din enögda värld.
För det andra så tror jag inte du med ditt tjat kan ändra på att flertalet av bilköparna väljer SUV och det måste väl göra ont i din själ. Lev du i din egen perfekta värld men dit tjat förändrar ingen ting Snooker Pro.

Men nu är det personbilar som vi jämför här ... "Normala" bilar mot stora tunga SUV:ar. Och där de sistnämnda - bland annat! - står för ett avsevärt högre slitage på vägarna jämfört med "normala" bilar.

Vet du vad jag tror, Christer? Jag tror att du känner dig kränkt för att du har valt just en SUV.

Uppdaterat: 2022-03-10 17:56
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
Prestigelös skrev:

Säkerhet och miljö, bort med suv för dessa ädla ändamål.
Med samma resonemang ska ingen köra bilar i storleken Mercedes E-klass, ty vad händer med en stackars VW Up om den blir påkörd i sidan av en sådan bjässe?
Och vikten på MB:n sen, tänk vad den sliter på vägarna jämfört med en Yaris, som förresten 99,5 procent av alla svenskar skulle kunna klara sig med efter lite planering och offervilja.
Men där går väl gränsen om man själv tvingas till de uppoffringar som man kräver av andra.

Även du bortser från att SUV:arna är stora och skymmer sikten. Det är skit när man får en SUV bredvid sig i till exempel en korsning. Och när man har valt en parkeringsplats utanför Ica mellan två vanliga bilar och sedan kommer ut igen och upptäcker att man - i bästa fall! - har fått bara en SUV på den en sidan om sig - ja, då blir det genast problem när man ska backa ut.

Sedan var det alla de där miljö-, klimat- och hälsoaspekterna med SUV:arna, men jag tror att det blir för många parametrar samtidigt för vissa att hålla i huvudet.

Uppdaterat: 2022-03-10 18:01
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
SnookerPro skrev:

Christer skrev:
För det första är det inte SUVarna som sliter mest på vägarna utan den tunga trafiken som Guran försökte förklara för dig men du tydligen inte fattade i din enögda värld.
För det andra så tror jag inte du med ditt tjat kan ändra på att flertalet av bilköparna väljer SUV och det måste väl göra ont i din själ. Lev du i din egen perfekta värld men dit tjat förändrar ingen ting Snooker Pro.

Men nu är det personbilar som vi jämför här ... "Normala" bilar mot stora tunga SUV:ar. Och där de sistnämnda - bland annat! - står för ett avsevärt högre slitage på vägarna jämfört med "normala" bilar.
Vet du vad jag tror, Christer? Jag tror att du känner dig kränkt för att du har valt just en SUV.

Men slitaget på vägarna är lik förbannat peanuts jämfört med den tunga trafiken. Däremot sliter dubbar ytskiktet på vägarna men förstör inte vägkroppen under asfalten som den tunga lastbilstrafiken gör. Tänk och du förstår.
Ja du, om jag känner mig kränkt som du påstår, så är jag i gott sällskap med en stor majoritet som köpt SUV de sista åren, så jag säger som det heter" den som sa det han var det". Jag är faktiskt nöjd med min SUV som är den bästa bil jag ägt av alla mina bilar sedan 70-talet. Det kanske är du som är kränkt i ditt korståg mot SUVar ihop med hx30, som det verkar med ditt tjat?

Uppdaterat: 2022-03-10 18:53

Åter till ljus.
Tänkte på en sak i kväll.
Mötte en ID4 där ju hela fronten lyser.
Bakom låg en äldre Volvo med 3 extraljus som hade glödljus (P-ljuslampor i extraljusen)
Volvon är olaglig, VWn laglig.
Man undrar varför ??

Uppdaterat: 2022-03-10 21:33
Christer skrev:

SnookerPro skrev:
Christer skrev:
För det första är det inte SUVarna som sliter mest på vägarna utan den tunga trafiken som Guran försökte förklara för dig men du tydligen inte fattade i din enögda värld.
För det andra så tror jag inte du med ditt tjat kan ändra på att flertalet av bilköparna väljer SUV och det måste väl göra ont i din själ. Lev du i din egen perfekta värld men dit tjat förändrar ingen ting Snooker Pro.
Men nu är det personbilar som vi jämför här ... "Normala" bilar mot stora tunga SUV:ar. Och där de sistnämnda - bland annat! - står för ett avsevärt högre slitage på vägarna jämfört med "normala" bilar.
Vet du vad jag tror, Christer? Jag tror att du känner dig kränkt för att du har valt just en SUV.

Men slitaget på vägarna är lik förbannat peanuts jämfört med den tunga trafiken. Däremot sliter dubbar ytskiktet på vägarna men förstör inte vägkroppen under asfalten som den tunga lastbilstrafiken gör. Tänk och du förstår.
Ja du, om jag känner mig kränkt som du påstår, så är jag i gott sällskap med en stor majoritet som köpt SUV de sista åren, så jag säger som det heter" den som sa det han var det". Jag är faktiskt nöjd med min SUV som är den bästa bil jag ägt av alla mina bilar sedan 70-talet. Det kanske är du som är kränkt i ditt korståg mot SUVar ihop med hx30, som det verkar med ditt tjat?

Men nu är det likt förbaskat så att vi jämför personbilar här (!), och alla förstår att en SUV på 2 100 kilo sliter mer på vägarna än en "vanlig" bil som väger in på 1 570 kilo. Och lika självklart sliter en 2 500 kilo tung elbil mer på asfalten än vad SUV:en på 2 100 kilo gör. Och på allt detta lägger vi lika självklart också miljö- och klimataspekterna. Och den försämrade sikten. Och det högre krockvåldet - som dessutom också träffar högt upp ...

Sedan har du helt rätt om att dubbdäcken sliter ordentligt på beläggningen jämfört med odubbade däck, och givetvis är det också så att en tung bil med dubbdäck sliter mer på beläggningen än vad en "vanlig", lättare bil gör. Dessutom har de flesta SUV:ar starkare motorer än vad "vanliga" bilar har, vilket ytterligare förvärrar situationen.

Allt det här är busenkel fysik att förstå - om man vill och kan, alltså ...

Uppdaterat: 2022-03-10 23:27
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
Pi skrev:

Provsatt en SUV i XC60-klassen nämligen Aiways U5. För mig som är under medellängd var den synnerligen obekväm att ta sig i och ur. Så att insteg/ursteg "by definition" är bättre i en SUV är helt klart en överdrift - för vissa kan det vara precis tvärtom. Kanske inte för mannen in huset men i många fall för kvinnan...

Jag håller med dig och känner exakt samma sak med mina 174 centimetrar.
Jag har en granne tvärs över gatan där både gumman och gubben måste häva upp röven över stolsvalken.
Det ser så otroligt fel ut när man ser det men dom har hakat på trenden då grannen har samma suv.

Uppdaterat: 2022-03-11 00:26
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Rikard skrev:

Åter till ljus.
Tänkte på en sak i kväll.
Mötte en ID4 där ju hela fronten lyser.
Bakom låg en äldre Volvo med 3 extraljus som hade glödljus (P-ljuslampor i extraljusen)
Volvon är olaglig, VWn laglig.
Man undrar varför ??

Jag har fått böter för 5 wattare i extraljusen för några tiotal år sedan.

Nu ser det ut som julgranar i hela fronten och det är det ingen polis som bryr sig om.

Könstiga tider 🙄

Uppdaterat: 2022-03-11 00:30
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
John2008 skrev:

Har du inte lärt dig här på ViB att bilindutrin enbart bygger de bilar som folk efterfrågar och aldrig tvärtom? Inte heller någon sort växelverkan är det tal om... = )

SnookerPro skrev:

Det är många som har problem med att förstå hur allt detta hänger samman, så även AL.

För drygt 25 år sedan fanns inte det som vi idag kallar SUV. Man gör det lätt för sig när man hävdar att bilindustrin bygger "det som kunderna vill ha" ...

Det som hände var att biltillverkarnas marknadsavdelningar började göra undersökningar om hur "det eller det" skulle gillas av kunderna. (Biltillverkarna har ju som bekant hela avdelningar som arbetar enbart med just "marknaden", "marknadspsykologi" och så vidare.) Det måste vara självklart för alla att bilindustrin ville hitta nya sätt att mjölka konsumenterna, och då "tryckte man på" konsumenterna en ny biltyp - som man visste att det gick att tjäna mycket mer pengar på - genom att hävda att diverse undersökningar visade på det.

Snooker, det med var med ironi jag skrev det högst upp, för givetvis är verkligheten inte så svart-vit... = )

Uppdaterat: 2022-03-12 00:20
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
SnookerPro skrev:

Och av nämnda anledningar kritiserar jag också biltillverkarna som gör allt de kan för i detta klimatkrisens tidevarv prångla ut så många av de här SUV:arna som möjligt.

Jag har läst på ViB att "Hade inte SUV-trenden varit den näst största källan bakom växande klimatutsläpp, hade något annat ändå orsakat minst det samma, så SUV eller ej spelar alltså ingen roll...". ; )

Uppdaterat: 2022-03-12 00:31
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Med det resonemanget kan vad som helst försvaras - och förminskas! Fast det krävs onekligen en väldigt låg analysförmåga för att hamna där.

Uppdaterat: 2022-03-12 20:08
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.