Vi Bilägares forum

Ny prissmäll på macken – dieselpriset upp 1,50 kr/l

Ny prissmäll på macken – dieselpriset upp 1,50 kr/l

Dieselpriset tar ett jättekliv och blir 1,50 kronor dyrare per liter över en natt. Regeringen utesluter inte någon form av akut åtgärd.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-03-08 09:00

Kommentarer

26,97:- sa dom på morgonnyheterna!! Jävlar anamma.
Nu är det riktigt dyrt på riktigt.

Hög tid att regeringen gör något.
Stackars bönder och åkerinäringen i huvudsak och även en och annan av vi vanliga dödliga.

Uppdaterat: 2022-03-08 10:03
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Tycker mest synd om bönder och åkerier, dvs sådana som MÅSTE köra på Diesel. Andra som köpte dieselbilar har jag svårare att visa medlidanade med.

Uppdaterat: 2022-03-08 09:54

Ja, det gäller att stötta bönderna i år så att de håller sig flytande - sen kommer de att få mer betalt för skörden i höst på grund av den massiva matbrist som kommer uppstå nästa höst/vinter.

Uppdaterat: 2022-03-08 10:51

Stötta alla seriösa företagare som kan redovisa större inköp av bränsle under nuvarande förhållanden så att de överlever. Tycker däremot att vi vanliga bilister får ta den kostnaden-Statens/våra finanser är inte oändliga.

Uppdaterat: 2022-03-08 11:31

Staten höjer skatterna med ena handen och delar ut bidrag med den andra för att kompensera de höjda priserna.

Dubbelfel som det heter i tennis.

Uppdaterat: 2023-03-21 08:26

På TV nyss sa nån att skatten inte var betydande för priset.
Mig vetligen är moms en procentsats på hela summan, och momsen ökar med priset, och personen på TV ljuger.

Uppdaterat: 2022-03-08 18:42

Många glömmer alla dom som MÅSTE ta bilen till jobbet, de som med råge uppfyller de redan urvattnade kraven. Reseavdraget har inte höjts sedan 2009 och ligger således fortfarande på 18:50 per mil.

Sedan är det inga problem för staten att sänka skatterna och höja reseavdragen, eftersom all skatt och moms på de här absurda priserna per automatik kommer att stå för finansieringen.

Uppdaterat: 2022-03-09 00:48
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Är det inte på sin plats att OKQ8, Preem, ST1, Circle K med flera visar på lite hederlighet och minskar sina nu, gigantiska marginaler ? Det kan ju inte kosta mer det bränsle som ligger lagrat i Sverige i distributionsledet idag än förra veckan. Skäms på er ! Alla parter ska dra sitt strå till stacken och kören av entoniga krav på att ta bort skatten får tystna en stund. Det är en rent ut sagt lekstuga i hur politiken och opinionsbildare kortsiktigt försöker vinna billiga poäng, nationell samling tack! För övrigt måste reseavdragen ses över.

Uppdaterat: 2022-03-09 11:11

Berätta gärna vad som är en rimlig rörelsemarginal J.L. Och hur du kommer fram till den.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-03-16 16:52
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Tycker nog att du AL ska presentera vad du tycker är rimlig marginal för oljebolagen. De är mycket svåra att få insyn i.

Uppdaterat: 2022-03-16 22:55
J.L skrev:

Tycker nog att du AL ska presentera vad du tycker är rimlig marginal för oljebolagen. De är mycket svåra att få insyn i.

Så du gissar alltså att oljebolagen gör dessa övervinster och bygger hela din kritik i var och varannan tråd på något du ö.h.t inte vet....

Verkar ju trovärdigt....;-)

Det finns en del studier kring det här dock. Och de överensstämmer inte med dina gissningar, ungefär lika lite som medias s.k rapportering om människans bidrag till klimatförändringarna.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-03-17 00:25
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

AL, menar du på fullaste allvar att ditt försvar av oljebolagen du naivt accepterar de fluktrationer i bränslepriset orsakade av teminshandel beror på ökade kostnader från timme till timme? I verkligheten finns en tröghet men står man på oljebolagens sida så gör man. Dags att gnugga ur ögonen och se verkligheten AL.

Uppdaterat: 2022-03-17 07:43

För övrigt är vi i en extrem situation sedan 3 veckor där priset börjar återkomma till nivåerna före krigsutbrottet, under 100$.

Uppdaterat: 2022-03-17 07:46

Man kanske kan ta fram vilka vinster oljebolagen gör och vad de har för aktieutdelning?

Såg en amerikansk artikel om att oljebolagen tjänar stora miljardbelopp och därför pågår debatten där om oljebolagens vinster.

Uppdaterat: 2022-03-17 09:43
J.L skrev:

AL, menar du på fullaste allvar att ditt försvar av oljebolagen du naivt accepterar de fluktrationer i bränslepriset orsakade av teminshandel beror på ökade kostnader från timme till timme? I verkligheten finns en tröghet men står man på oljebolagens sida så gör man. Dags att gnugga ur ögonen och se verkligheten AL.

Jag menar att kritik som underbyggd med J.L egna gissningar inte är särskilt tillförlitlig.

Att värdet kontinuerligt ändras kopplat till prisändringar är knappast unikt för olja. Det händer i stort sett varje dag oavsett tillgång. Hur många gånger per dag tror exempelvis J.L att värdepapper på börsen ändrar sitt värde - eller varför inte elektricitet ? Guld, valutor, järnmalm eller trä? Kan inte riktigt se varför inte denna förändring också skulle gälla för olja? Eller hänger J.L:s gissningar måhända ihop med hur oljan lagras? Är det när den är lagrad hos oljebolagen som priset inte får förändras? Eller när uppstår J.L:s låsning av priset (enligt gissningsmodellen)?

Jag förstår som sagt inte argumentet, eller rättare sagt, gissningen. För mig är det helt ihåligt, dessutom torde det kräva en ganska omfattande lagändring där värdet på en tillgång låses per automatik så fort det bokförs på oljebolagens tillgångskonto.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-03-17 12:49
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Axa skrev:

Man kanske kan ta fram vilka vinster oljebolagen gör och vad de har för aktieutdelning?
Såg en amerikansk artikel om att oljebolagen tjänar stora miljardbelopp och därför pågår debatten där om oljebolagens vinster.

Är nog inte fel. Oljebolagen gör goda vinster, i alla fall så länge oljan är dyr. Det var dock bara två år sedan som många oljebolag såg ut att gå under. Priset var då nära noll och vi kunde tanka billigt.

Kan dock inte se några solida argument mot att bolag som verkar med syftet att göra vinst också gör det när marknaden medger det.

Och det där med att bestämma pris centralt och allt det där vet vi ju sedan tidigare att det inte är effektivt.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-03-17 12:40
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

AL du blir allt mer desperat i ditt försvar av oljebolagen och den dyslektiska "oligopolmarknaden" oljebolagen skapat. Hur ska folk i Sverige klara sig när viktigare saker än drivmedel ökar i pris och som blir väsentligt kännbarare i plånboken. Då tänker jag på galopperande matpriser, stigande kostnader för boende(räntor), som beror på inflationen. Ja jag vet att energin är en inflationsdrivare du behöver inte klistra in decimeterlång klipp om det AL. Vid krig ökar inflationen beroende på att bristsituationer uppstår genom att handelsflödena störs och råvaror som metaller, konstgödsel odlingsarealer minskar i tillgång. Blir det inte slut på eländet i Ukraina väldigt snart kommer helt andra frågor vara viktigare för folk än diesel/bensinpriser.

Uppdaterat: 2022-03-18 08:04

För näringsidkare skulle energiskatteåterföring vara en lösning tillfälligt likt den på elenergi.

Uppdaterat: 2022-03-18 08:05

Att sitta och klistra på andra åsikter och bemöta de egenpåhittade argumenten i samma inlägg är väl om något en desperat handling J.L. Då är det ju bättre att du pratar med dig själv. ;-)
Jag frågade dig hur du kommer fram till övervinsterna och på vilket sätt de avviker från andra verksamheter. Du svarade att du gissar och inte vet. Du bygger således hela din kritik på spekulationer.

Därefter fick vi en ny märklig utläggning om att just lagerförd olja skall ha ett fixerat värde,(jfr det oljebolaget och dess transaktionsled betalat när ägarbytet skedde). På vilka grunder som ett förändrat lagervärde inte skall gälla i fallet bränslen vill inte J.L bemöta. Men om det skulle göras generellt lär vi få problem i flera branscher - den saken är klar. Men måhända att det hänger ihop med det J.L anser om frihandel och informationsbyte generellt. Tips: planekonomin är död min vän;-).

Att J.L sedan missar att det förändrade värdet inte bara gäller vid höjningar utan också vid sänkningar speglar ganska väl J.L gissningametodik. Tips nummer två. Tänk igenom det du skriver innan du skriver det - även om det bara är en gissning;-)

Så jag upprepar frågan.

På vilka grunder skall oljebolagens priser vara låsta och när i transaktionskedjan skall denna låsning ske?

MVH AL

Uppdaterat: 2022-03-18 14:22
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Ja, det är synnerligen intressant att man försvarar oljebolagen när a) det inte skett några större förändringar i produktion b) oljepriserna har sjunkit c) bränslepriserna ligger kvar på den nivå som senaste höjningen innebar d) oljebolagen fortsätter plocka ut vinster.

Uppdaterat: 2022-03-18 15:42

Axa: Visa vilka vinster och huruvida de har ökat eller minskat?

Eller är det åter gissningar?

MVH AL

Uppdaterat: 2022-03-18 17:26
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Det rapporteras en hel del i USA om oljebolagens vinster.
Här är en artikel
https://www.ft.com/content/2852b800-4a03-4cf6-a47f-65c306a22657

Det intressanta är att både Rysslands invasion och oljebolagens girighet kommer avsevärt skynda på omställningen till grön energi.

Uppdaterat: 2022-03-18 19:04

Tack Axa. Då var det ungefär som förväntat.

Det är de amerikanska bolagen som verkar på den amerikanska marknaden som man tittar närmare på. Dessa har på kort sikt ökat sin lönsamhet kopplat till att oljepriset återhämtat sig. Bara för två år sedan gick dock många av dem omkull - och flertalet var oroliga för en ny finansiell härdsmälta. Efter påtryckningar gick därför OPEC med på att minska på sin produktion, så att oljepriset kunde återhämta sig. Ty priset sätts som bekant i relation till tillgången.

Nu ser vi ju ett rakt motsatt förhållande. Nu får de bolag som överlevde krisen bra betalt eftersom efterfrågan och priset är stark. Det gör att deras marginalintäkt ökat samtidigt som kostnadsmassan är mer eller mindre intakt. Däri ligger också den högre lönsamheten-.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-03-18 23:18
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Uppenbarligen har du AL inte förstått att oljebranschen inte är en fri marknad utan extremt reglerad med få aktörer, oligopol. Förstår inte att du orkar försvara en sådan oligopolbransch med tydliga inslag av planhushållning, det vill säga hur mycket aktörerna bestämmer kvoterna till. Knappast en frimarknad ? Med de påhopp som du gör AL är jag ganska övertygad om att du aldrig varit företagare och ännu mindre arbetat med logistik/inköp av varor till företag.

Uppdaterat: 2022-03-19 14:10
J.L skrev:

Uppenbarligen har du AL inte förstått att oljebranschen inte är en fri marknad utan extremt reglerad med få aktörer, oligopol. Förstår inte att du orkar försvara en sådan oligopolbransch med tydliga inslag av planhushållning, det vill säga hur mycket aktörerna bestämmer kvoterna till. Knappast en frimarknad ? Med de påhopp som du gör AL är jag ganska övertygad om att du aldrig varit företagare och ännu mindre arbetat med logistik/inköp av varor till företag.

Det är intressant att du vill diskutera olika marknadsformer J.L. Ett tips är dock att man då i förväg läser på vad det innebär.

Så jag lånar lite av din egen inledning och skriver att Uppenbarligen har du J.L inte koll på vad som kännetecknar en fri marknad eller för den delen ett oligopol. Väldigt få marknader är helt perfekt konkurrensutsatta - utan de innehåller alla barriärer av olika slag (jag kan i stort sett bara komma på två där det råder perfekt konkurrens). I fallet energi (eller kommunikation, IT, livsmedel) är det frågan om oligopol till följd av att det inte finns utrymme för fler aktörer. Faktum är att detta är ofta situationen hos de flesta marknader över tid. De mindre företagen köps upp, slås ihop och transformeras om till större enheter. I slutändan brukar det finnas två eller i bästa fall tre aktörer kvar. Tack vare synergier blir då marginalpriset lägre (transaktions/investeringskostnaderna per enhet pressas). En del omnämner det också som naturliga oligopol (precis som att det finns naturliga monopol - flygplatser, vägar, hamnar etc). Detta betyder dock inte per automatik att det inte förekommer konkurrens eller att priserna ligger högre än produktionspriset.

Oljemarknaden har dock på senare år frångått det du tänker på (OPEC). Idag finns det betydligt fler fristående aktörer, främst i USA och Kanada samt Ryssland som gör att marknaden differentieras. Man har också kunnat se en prispress - kopplat till ny teknologi som gör att utbudet ökat. OPEC:s kvotsystem är således inte längre den dominerande faktorn bakom priserna, om än inte betydande då man fortfarande står för ungefär 40% av den globala oljeproduktionen (c:a). Under Corona slogs en del aktörer ut från den amerikanska marknaden - även om USA:s regering gjorde vad man kunde för att rädda dem kvar (därav min parallell till en potentiell finanskris större än Lehman Brothers). Man påverkade då OPEC att minska på sina volymer. Ryssland däremot vägrade då man är intresserade av att skapa instabilitet i USA. När efterfrågan sedan ökade fanns det inte lika hög produktionskapacitet kvar för att producera 100-105 miljoner fat olja per dag - och priserna ökade igen. Eftersom det är frågan om terminer kommer detta förhållande sannolikt kvarstår i alla fall fram till 2023 - men det är svårbedömt i nuläget då kriget kommer att pressa ner den globala tillväxten parallellt med en galopperande inflation som gör att vi får mindre att spendera och det vi ändå vill köpa blir dyrare.

Så J.L missförstår tyvärr marknadsmekanismerna här. Det finns möjlighet att konkurrera också med ett pris på dagens oljemarknad och det har också inträffat historiskt Studera data från 2010 fram tills idag).

Noterar för övrigt att J.L senaste inlägg helt väljer att bortse från frågan jag tidigare ställde - kanske för att han inser att den typen av planekonomi inte går ihop med det han formulerar i detta inlägg: Men jag frågar åter: "På vilka grunder skall oljebolagens priser vara låsta och när i transaktionskedjan skall denna låsning ske"? Jag lägger dessutom till om detta bara skall gälla för oljemarknaden eller om vi skall ha motsvarande lösning inom andra sektorer där antalet aktörer inte är tillräckligt många?

Angående inköp har jag en mycket gedigen erfarenhet av det. Men skall man pyssla med sådana saker är det bra att förstå hur saker och ting hänger ihop, att ha ordning på begreppen kan ju då vara en bra början :-)

MVH AL

Uppdaterat: 2022-03-21 10:33
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”