Vi Bilägares forum

Slutkört för Renault Talisman – offer för suv-trenden

Slutkört för Renault Talisman – offer för suv-trenden

Renaults mellanklassmodell Talisman försvinner när allt fler köpare väljer en suv.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-03-05 05:50

Kommentarer

Synd!
Jag reagerar fortfarande när jag ser en och tycker att de är snyggare än det mesta på vägen.

Uppdaterat: 2022-03-05 09:17

Ser nån emellanåt men nästan alla har varit Taxi-bilar så den blev nog ingen favorit bland privat-bilister. Vilket väl även nedläggningen bekräftar.

Uppdaterat: 2022-03-05 09:44

Provåkte en sådan här och trodde jag skulle bli lomhörd. Värre oljud har nog inte upplevts sedan schlager-sm...

MVH AL

Uppdaterat: 2022-03-05 13:10
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Har åkt i en flera gånger. Skön komfort. Men jag är inget fan av låga bilar.

Uppdaterat: 2022-03-05 20:06

Jag är inget fan av höga bilar, men man blir väl kanske tvingad till en bil på styltor i framtiden då det inte finns annat.

Uppdaterat: 2022-03-06 21:06

Ja det är bekvämt att gå in/ut ur höga bilar, men mycket skönare att åka en lågbyggd bil.
Vi får hoppas, Stefan, att NÅGON har sans o vett att bygga riktiga bilar, dvs lågbyggda

Uppdaterat: 2022-03-06 21:23
Gillar kurvor och rondeller

Ni kan nog glömma dessa modeller som nu försvinner.. så länge folket köper SUV kommer normala och furnuftiga modeller att försvinna. Som elbilar kommer vi se 40-80% mindre räckvidd pga denna trenden. Vi kommer också ha elbilar som väger ca 300-600 kg mer än de behöver. Mer slitage på vägarna, dyrare däck (större hjul), mindre räckvidd.. sämre komfort, denna trenden kommer att ge oss "sämre" bilar än vad vi kunna ha bara för att folk "tror" det är lättare att ta sig in/ur en SUV. Jag har whiplash .. och det är inte lättare att ta sig ur en SUV än en vanlig bil bara för att den är högre, en MPV är bra.. mycket bättre för mig.. då är själva dörren högre, och mina ben går lätt att ta in/ur bilen och jag behöver inte böja huvudet. Möjligt att SUV ger bättre överblick i trafiken, men hur länge varar det.. den nollställs när alla har lika höga bilar. Känslan av säkerhet.. finns säkert där idag då själva bilen ser "bulligare" ut.. men om alla kör SUV, tror jag den totala säkerheten minskar tack vare den högre vikten och energin som måste tas bort vid kollsionen.

Uppdaterat: 2022-03-07 13:43

Tråkigt Vargen att höra om din nacke och ryggskada. Just Whiplash är en skadetyp som ökar i trafiken.

Och den ökar faktiskt mer i en liten och modern bil än i en stor. Den ökar också snabbare om du är kvinna än man (i alla fall så länge du inte åker i en Volvo). Whiplash är en skada som inte bara orsakas av kö-krockar utan också vid avåkningar, frontalkrockar och uppkörning från sidan. Den är nästan alltid en faktor i kraftigare kollisioner.

Några fördelar har faktiskt stora SUV:ar också bland olyckorna, vilket också gäller om du kolliderar med vilt.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-03-07 20:10
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

Några fördelar har faktiskt stora SUV:ar också bland olyckorna, vilket också gäller om du kolliderar med vilt.
MVH AL

Njae.
Har man en låg bil som min Miata under 1.20 hög åker man under magen på älgen. ;-)
Rådjur är mindre farliga.

Uppdaterat: 2022-03-07 20:51
Gillar kurvor och rondeller

MC, det finns mindre älgar också och de är lägre!
Sedan får du inte glömma grisarna, men då spelar det knappast någon roll hur hög bilen är.

Uppdaterat: 2022-03-08 07:39
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja, det är nog mera nåt man hoppas på än nåt reellt att man skall "åka under älgen" vid en älgkollision. Skulle detta med en älgkollision inträffa så är nog Miata ett av de sista fordonen jag personligen skulle vilja sitta i. Sen att risken är liten för en sån kollision är ju en annan sak. Man kan inte alltid maximera sina egna möjligheter att gå oskadad ur diverse tänkbara scenarior för man vill ju också kunna leva ett hyggligt praktiskt och trevligt liv.

Uppdaterat: 2022-03-08 08:06