Vi Bilägares forum

Tesla Model 3: Fyra bakdäck utslitna efter bara 5 000 mil

Tesla Model 3: Fyra bakdäck utslitna efter bara 5 000 mil

Elbilen som ingår i Vi Bilägares begagnatstall har visat sig slita däck snabbt. Efter bara två år behöver vi köpa nya bakdäck till både sommardäcken och vinterdäcken.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-03-01 05:50

Kommentarer

Låt mig gissa, gasglada förare.
I en bil som accar till 100 på ca 5s är det inget märkvärdigt att det sliter däck om prestanda nyttjas

Uppdaterat: 2022-03-01 06:36
Gillar kurvor och rondeller

Man ska inte förringa energiåtervinningens påverkan av däckslitaget, bromsar rejält på drivhjulen.

Uppdaterat: 2022-03-01 07:30
J.L skrev:

Man ska inte förringa energiåtervinningens påverkan av däckslitaget, bromsar rejält på drivhjulen.

Rätt.
Även det är ett ”felbeteende” av föraren enl mig.
Att köra mjukt är en konst som få behärskar.
Hur ofta har man inte sagt åt en taxiförare ”gas/bromspedaler är inte AV/PÅ-kontakter”

Uppdaterat: 2022-03-01 08:07
Gillar kurvor och rondeller

Mer vikt och mer vrid.. ingen bra kombination för däcken. Samma sak händer om du kör MC och lastar den för semestern, så kan bakdäcket vara slut redan efter 600-800 mil. Talar om egna erfarenheteter nu.

Uppdaterat: 2022-03-01 08:41

Behövs en bättre förklaring varför motorbroms hos elbilar som oftast är framhjulsdrivna skulle nöta mer på bakhjulen än broms med skivbromsar?
Snarare är det nog den höga vikten på bilarna som nöter på däcken både vid inbromsning och kurvtagning samt körning rakt fram!
Som exempel väger en liten Hyundai Kona lika mycket som en tung Lexus LS med V-8 fast med mycket klenare däck på Hyundai!

Uppdaterat: 2022-03-01 09:58
Elbil2

Fel, tydligen det högre vridmomentet redan från start, och även en hybridbil har 20 % högre slitage på drivhjulen än motsvarande bil utan hybridsystem enligt Toyota!
https://www.quora.com/Is-it-true-that-electric-cars-wear-out-tires-faster-than-fossil-fuel-cars

Uppdaterat: 2022-03-01 10:10
Elbil2

Både gas och bromsning är ju kopplat till föraren. Så också hur man tar kurvor. Som någon påpekade, det behöver ju inte användas utefter vad bilen har för möjligheter. Äter den däck på det viset, lär ju det vara mycket On/Off på pedalen. Vi kör en 3LR har inte i närheten av det slitaget. Skulle vara intressant att redovisa snittförbrukningen.
Ger ju en liten fingervisning om körstil..
I kombination med däckslitaget. Vår tidigare Volvo käkade ungefär samma mängd däck som Teslan..

Uppdaterat: 2022-03-01 11:14

Sanningen ligger väl som vanligt nånstans mittemellan och att ägare försvarar sitt val är ju inte helt ovanligt..:)

Uppdaterat: 2022-03-01 11:20

Vår Quattro och Porsche slet ut mer däck än vår första elbil för 25 år sedan..
- Har noll med försvar av bilköp att göra. Mer körstil och vad bilarna är kapabla till.. Ganska självklart..
( Jag behöver inte försvara ett bilköp vare för mig själv, eller någon annan). Har ju dessutom egna erfarenheter av vår Tesla.. :-) Vart nyfiken på Tesla och köpte den utan att ha vare sig provsuttit eller provkört någon av deras bilar innan. Går ju alltid att sälja om jag inte skulle gillat den.. Dessutom lika underbart enkelt som att köpa något via Amazon.. Kryssa i några rutor på nätet.. tar några minuter..
Vore jag inte störtnöjd, fick den finna sig att bli såld på samma sätt..

Uppdaterat: 2022-03-01 11:48

Ökat däckslitage leder väl till ökad mängd partiklar vilket är ett hälso och miljö problem.
Några "specifika" elbilar har kritiserats för att upplevas som en helt vanlig bil att köra utan elbilskänsla när man trampar på gasen, uppenbarligen en fördel och ingen nackdel.

Uppdaterat: 2022-03-01 12:18

Jag har tagit upp det här problemet många gånger, senast igår under "Tydliga trenden: Allt fler överviktiga bilar på vägarna" - en artikel som märkligt nog låstes efter bara några inlägg, dessutom utan det minsta tjafs.

Jag skrev då att däcktillverkarna har tvingats att konstruera nya däck till elbilarna just för att de går så hårt åt däcken på grund av det höga vridmomentet redan vid start. Det är framför allt stommarna i däcken som har behövts konstrueras om. Själva slitytan är svår att göra något åt.

Vad många inte tänker på är att vi har en kombination av "slitfaktorer" som visar sig fort i just momentstarka elbilar. Dels är det just det höga vridmomentet redan vid start, dels är det den generellt högre vikten. Och den högre vikten bjuder på en för många bilägare ovälkommen överraskning i särskilt specifika situationer, nämligen det högre däckslitaget vid kurvtagning, särskilt i cirkulationsplatser! Att ta en cirkulationsplats i 50 km/h i stället för i 25 km/h ökar i vanliga fall däckslitaget med ofattbara 1 600 procent (!) och då mest på högerdäcken - och självklart särskilt på höger framdäck. Lägger vi då dessutom på ytterligare en himla massa kilon i en elbil förstår ju alla resten själva.

Och hur många fler hälsovådliga asfalt- respektive gummipartiklar som hamnar i vägkanten behöver jag väl inte ens nämna?!

Uppdaterat: 2022-03-01 12:39
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Hihi. Jag har 6mm kvar på min 1325 kg tunga octavia som snurrat 8000 mil.
Iofs ca 4000 mil per vinter/sommar. 😊

Uppdaterat: 2022-03-01 17:23
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

En bakhjulsdriven elbil behöver man skifta om däcken mellan fram och bak (i tid) för att få jämnt däckslitage.
Bättre med framhjulsdriven elbil eller fyrhjulsdriven.
Bromsning/regenerering på bara bakhjul är inte idealiskt.

Uppdaterat: 2022-03-01 23:34

Vågar påstå det är bättre med drivning bak på elbilar med tanke på det höga vridmomentet. Framhjulsdrivna elbilar får "ledproblem" samt ryck i ratten och problem med att få ner kraften i backen. VW och Tesla med flera elbilar har en bra grundtopologi. Dessutom vid regenerering på en framhjulsdriven bil riskerar man att köra rakt vid halt väglag.

Uppdaterat: 2022-03-02 22:54

Framhjulsdrift är en tanke driven av ekonomer och inte av ingenjörer. Nu när man inte monterar paket på samma sätt försvinner alla fördelar.

Uppdaterat: 2022-03-03 08:48

Skifta däck mellan fram o bakaxel löser många problem. Då kan man byta samtliga i lugn o ro när säsongen är slut....ofta billigast dessutom att köpa sommardäcken i början på vintersäsongen.

Uppdaterat: 2022-07-21 20:31