Nej, de där stora fyrkantiga strålkastarna, även kallade akvarier, har jag aldrig gillat. Och Jaguar insåg designmissen och ersatte dem med dubbla runda igen på X300 och X308. Även bakljusen ändrades från att vara fyrkantiga till en form som påminner om ursprungliga XJ6. Det kom också modeller med längre hjulbas, till glädje för dem i baksätet.
Med XJ8 kom piggare V8-motorer, särskilt XJR med kompressor. Modernare framvagn, bättre säkerhet, modernare instrumentering. Grundkarossen är dock samma, med den låga snygga profilen, som förstås begränsar inneutrymmet.
Efterföljaren X350 som kom 2003 var byggd i aluminium, högre och rymligare. Men, den behöll "3-box" kaross, dvs sedanmodell, till skillnad mot nästa generation som blev fastback.
Ja de var fina bilar. Svårt att toppa den.
Vad hade du efter Sigman?
En Sigma till, fast en simplare kombi.
Finns en historia om det här. Kompisen gillar lyx o flärd, köpte en Volvo 960 3,0. När den behövde nya bromsar fick han låna min bil, en Mazda 929 3,0, en bil som bara är stor och ful.
När han kom tillbaka "Fan, det här trodde jag inte om en Mazda, klart imponerad" Jag körde Volvon och det är ju bara en 940 med större motor kopplad till en seg automatlåda. V6an i Mazdan var svagare, men uppfattades som dubbelt så pigg.
Samma historia upprepar sig när Jaggan var trasig o kompisen fick låna Sigman.
Nu ska man inte sticka under stol med att Jaggan är en underbar glidare med en oslagbar känsla i kupén. Men jag gilla att köra bil, åka är mindre intressant.
Har kört XJ, ja den glider man i.
Underbar bil, om man kan bortse från kvaliteten. Vilket gjort att jag nöjer mig med att drömma och testa en och annan Jagga emellanåt...
Har kört XJ, ja den glider man i.
Underbar bil, om man kan bortse från kvaliteten. Vilket gjort att jag nöjer mig med att drömma och testa en och annan Jagga emellanåt...
Mja, kvaliteten hade jag inga större problem med. Det skulle vara att tyget släppte på innertaket. Kostade mig runt 2500 med ett nytt. För övrigt var det mycket få reparationer under de 11 somrar jag körde den.
Fördelen mot BMW och MB är att delarna ofta är mycket billigare.
Motorn gjorde jag inget med förutom service, en liten slang mellan expansionstank och termostathus bytte jag dock, den gick på runt 100 kr. En underbar motor med härligt klipp, men utan att nånsin låta ansträngd. Kompressorvinandet på höga varv är beroendeframkallande... :-)
Kommentarer
Allt hade den inte.
Känsla i kupén, ja.
Men annars slog min dåtida stora Japan Jaggan på alla punkter.
Kompis har en sån Jagga, och vi jämförde.
Lexus antar jag?
Nä, min bil var snygg oxå.
Mitsubishi Sigma 3,0 V6 24.
Ja de var fina bilar. Svårt att toppa den.
Vad hade du efter Sigman?
Nej, de där stora fyrkantiga strålkastarna, även kallade akvarier, har jag aldrig gillat. Och Jaguar insåg designmissen och ersatte dem med dubbla runda igen på X300 och X308. Även bakljusen ändrades från att vara fyrkantiga till en form som påminner om ursprungliga XJ6. Det kom också modeller med längre hjulbas, till glädje för dem i baksätet.
Med XJ8 kom piggare V8-motorer, särskilt XJR med kompressor. Modernare framvagn, bättre säkerhet, modernare instrumentering. Grundkarossen är dock samma, med den låga snygga profilen, som förstås begränsar inneutrymmet.
Efterföljaren X350 som kom 2003 var byggd i aluminium, högre och rymligare. Men, den behöll "3-box" kaross, dvs sedanmodell, till skillnad mot nästa generation som blev fastback.
En Sigma till, fast en simplare kombi.
Finns en historia om det här. Kompisen gillar lyx o flärd, köpte en Volvo 960 3,0. När den behövde nya bromsar fick han låna min bil, en Mazda 929 3,0, en bil som bara är stor och ful.
När han kom tillbaka "Fan, det här trodde jag inte om en Mazda, klart imponerad" Jag körde Volvon och det är ju bara en 940 med större motor kopplad till en seg automatlåda. V6an i Mazdan var svagare, men uppfattades som dubbelt så pigg.
Samma historia upprepar sig när Jaggan var trasig o kompisen fick låna Sigman.
Nu ska man inte sticka under stol med att Jaggan är en underbar glidare med en oslagbar känsla i kupén. Men jag gilla att köra bil, åka är mindre intressant.
Har kört XJ, ja den glider man i.
Underbar bil, om man kan bortse från kvaliteten. Vilket gjort att jag nöjer mig med att drömma och testa en och annan Jagga emellanåt...
Mja, kvaliteten hade jag inga större problem med. Det skulle vara att tyget släppte på innertaket. Kostade mig runt 2500 med ett nytt. För övrigt var det mycket få reparationer under de 11 somrar jag körde den.
Fördelen mot BMW och MB är att delarna ofta är mycket billigare.
Motorn gjorde jag inget med förutom service, en liten slang mellan expansionstank och termostathus bytte jag dock, den gick på runt 100 kr. En underbar motor med härligt klipp, men utan att nånsin låta ansträngd. Kompressorvinandet på höga varv är beroendeframkallande... :-)
Kul att du trivdes med den!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.