Vi Bilägares forum

Voyah siktar på Europa – nytt bilmärke på ingång

Voyah siktar på Europa – nytt bilmärke på ingång

Ännu ett kinesiskt bilmärke är på väg att lanseras i Norge, och sedan ska fler länder följa. Först ut är Volvo XC90-utmanaren Free.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-02-24 12:30

Kommentarer

Jag undrar hur många kinabilar det finns kvar i Sverige om fem år?
Jag tror det är säkrare att inhandla närproducerat.

Uppdaterat: 2022-02-24 14:06
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse
Jag gissar att det bara blir ett par enstaka.

Uppdaterat: 2022-02-24 17:11

Jag gissar på flera och att Japanska märken som Subaru, Honda, Suzuki och kanske till och med Toyota försvinner.

Uppdaterat: 2022-02-24 22:38

junkers, Toyota och Honda ÄR jättekoncerner - försvinner inte. Subaru del av en jättekoncern - försvinner inte.
Suzuki har inte rosat marknaden.....

Formgivningen på Voyah lovar inte gott för framtiden.

Uppdaterat: 2022-02-25 07:49
junkers skrev:

Jag gissar på flera och att Japanska märken som Subaru, Honda, Suzuki och kanske till och med Toyota försvinner.

Intressant att få veta hur du resonerar där...?

Uppdaterat: 2022-02-25 09:48

Därför att dem räknar med att producera uppemot 80% bilar med fossilmotor 2030. De ligger så långt efter i utvecklingen så de får det svårt.

Tekniskt är de underlägsna idag.

Mazda ska adderas också till denna grupp.

Mitsubishi försvann ju till och med ett tag i Sverige men har tagit nya tag. Deras första elbil är en ommärkt Kinaproducerad bil för övrigt. (Miev räknas inte)

Uppdaterat: 2022-02-25 17:26

Junkers
Dock lite otydligt vilken marknad du tror de japanska märkena ska försvinna ifrån. Svenska, europeiska eller globala?

Uppdaterat: 2022-02-25 17:50

Globala om de skulle få för sig att hålla fast vid 80% fossilt 2030.

Uppdaterat: 2022-02-25 19:10

Junkers, Mitsubishi Heavy Industries, del av Mitsubishi Group är INTE en jättekoncern - det är en MEGA koncern, med ett antal skilda verksamhetsområden. Att dom (inte DEM) funderade på att sluta sälja i Sverige, har inte någonting att göra med "dålig ekonomi" - bara rent affärsmässigt övervägande.

Uppdaterat: 2022-02-25 19:13

Om det inte är affärsmässigt riktigt att sälja bilar lär Mitsubishis bilar försvinna. Att resten av koncernen finns kvar är irrelevant i sammanhanget.

Japanska biltillverkare känns som eftersläntrare och jag tror att det är japansk företagskultur som är problemet. Ingen törs berätta för chefen att han tänker fel.

Uppdaterat: 2022-02-25 21:25
saabnisse skrev:

Jag undrar hur många kinabilar det finns kvar i Sverige om fem år?
Jag tror det är säkrare att inhandla närproducerat.

Ja fortsätter det i den här takten så kommer vi ha en hög andel kinesiska elbilar i Sverige, vare sig du vill det eller ej. De flesta går nu på leasing. När 3 år gått och många returneras kommer de sälja som smör på begagnatmarknaden eftersom de troligtvis blir de enda "billiga" elbilarna att tillgå. Vi har flera år kvar innan komponentbristen är över och medans den sker så passar Kina på att etablera medans de stora aktörerna i väst producerar mindre och mindre. Den dagen det är fler elbilar på vägarna än bensinare så har vi garanterat fler Kinesiska bilar på våra vägar än Volkswagen, Audi eller tex Volvo (som iofsig också är kinesiskt). Bilindustrin går in i en ny evolution och där är kineserna tidigt ute, samtidigt som de producerar majoriteten av batterierna, vilket ger de en enorm fördel. Den gamla västländska bilindustrin är snart historia. Bara att gilla läget.

Uppdaterat: 2022-02-25 23:20

MrMartin, kineserna klarar sig inte undan komponentbristen, de är också drabbade, även om de har egen produktion.
Sedan gäller att av alla nya kinesmärken är ett fåtal levnadsglada, men många är stolpskott som kommer att försvinna eller modifieras och hamna i en högre kostnadsnivå.
Kom ihåg att det blir allt dyrare att producera i Kina trots i praktiken centralstyrd ekonomi.
Och jag gillar inte läget, jag gillar inte något som styrs av en diktatur!

Uppdaterat: 2022-02-26 11:31
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Helt enig med Saabnisse. Gillar verkligen inte att vi ska få in bilar från en diktatur. Se bara vad som hänt denna vecka? Sen att killgissa som Junker gör tar man inte på allvar.

Uppdaterat: 2022-02-26 11:37

Jag undrar vad som skulle vara framgångsfaktorn för kinamärkena att lyckas i Sverige eller Europa?
Som jag ser det har inte de nya kinesiska modellerna något särskilt övertag mot konkurrenterna.

Uppdaterat: 2022-02-26 11:54

Ha ha…
MG5 kostar 70000:- mindre i andra länder.
Privatleasing 3200 i månaden blir ca 114000 på tre år.
Hedin får alltså 114000 + 70000 i miljöbonus på en bil med 70000 för högt riktpris.
Det betyder att de kan sälja den för 254000:- under riktpris minus omkostnader efter tre år. Allt över detta är vinst utöver den normala vinsten. Eller så exporterar dem.

Hedin är en mycket lurig importör.

Xpeng kommer däremot sköta allt själva men har avtal med Bilia för service, utlämning och reparationer, gissar att deras priser kommer vara betydligt bättre än motsvarande icke Kinabil.

Nio kommer så långt jag sett också sköta allt själva ungefär som Tesla.

Nio och Xpeng har betydligt bättre teknik än de flesta, dock inte laddning ännu men Xpeng har modeller på gång med 800V och 480kW laddning vilket är helt överlägset bra. Många kineser har liknande laddning på gång och som sagt infotainment i många av dessa är överlägset traditionella tillverkares.

Japanbilarna är ett skämt jämförelsevis.

Uppdaterat: 2022-02-26 13:12

Junkers
Grejen är att de kinesiska märkena inte har något att erbjuda utöver det som redan finns på elbilsmarknaden och som särskilt efterfrågas av konsumenterna.
Priset skulle kunna vara en faktor men tittar man på kommande Kinabilar så är inte dessa fruktansvärt mycket billigare än konkurrenterna.
Vad gäller MG så får man vad man betalar för, vilket är tydligt i tester.

Uppdaterat: 2022-02-26 15:19

Ja men i Sverige betalar vi för mycket för MG och det är även en av de sämre Kinabilarna.

Uppdaterat: 2022-02-26 17:09

Nåja, det gick ju inte speciellt dåligt för MG ZE i ViBs test i nr 3 av papperstidningen.
Men Marvel har man ju skrivit ner hittills, vi får väl se om det ändrar sig.

Uppdaterat: 2022-02-26 17:27
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja om en av de sämre gör bra ifrån sig så vet ni vad som är på väg…

Uppdaterat: 2022-02-26 18:19

Det är ju bara att gratulera kineserna till all teknologi som den fria världen skänkt till dem, som hjälpt dem till en framstående position på elbilar. Att dessutom köpa bilarna i godan tro smakar riktigt illa men det är så vi vill ha det.

Uppdaterat: 2022-02-26 19:25

Exakt J.L., även om man kan luras att köpa dessa bilar pga lite lägre pris så bör vi avstå! Inte enbart pga av diktatur utan kinakvaliteten kommer visa sig inom kort…..

Uppdaterat: 2022-02-26 20:08

Men man bör komma ihåg att de främst gör elbilarna för den inhemska marknaden.
Och det är främst inte av miljöskäl!

Uppdaterat: 2022-02-26 20:34
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

MrMartin, kineserna klarar sig inte undan komponentbristen, de är också drabbade, även om de har egen produktion.
Sedan gäller att av alla nya kinesmärken är ett fåtal levnadsglada, men många är stolpskott som kommer att försvinna eller modifieras och hamna i en högre kostnadsnivå.
Kom ihåg att det blir allt dyrare att producera i Kina trots i praktiken centralstyrd ekonomi.
Och jag gillar inte läget, jag gillar inte något som styrs av en diktatur!

Producera bilar i Kina är väsentligt mycket billigare än i Europa eller USA. Maeginalerna de har är höga, men det är inget man pratar om högt. Vet själv då jag jobbat i flera år inom utveckling av kinesiska produkter som säljs till övriga kontinenter.
Komponentbristen råder överallt, men Kina lider inte lika mycket utav det. Dessutom tillverkas batterierna där i hög grad och nya fabriker smälls upp på ett par månader. För oss tog det exakt 2 månader och 10 dagar att få igång en ny fabrik bara några mil från Shanghai. Det är något västvärlden varken har resurser till eller har råd med, såvida de själva inte baserar sin produktion i Kina.

Jag säger inte att Kinesiska bilar är bättre än andra märken. Jag menar på att utvecklingen är som störst där nu, och kommer att totalt förändra hela industrin de närmaste 5-10 åren. Oss konsumenter gynnar det bara, med lägre priser och mer konkurrens. Det ser vi redan nu när flera västländska aktörer sänker sina priser i panik, då de vet att de är tvungna för att förbli relevanta.

En vanlig svensson må vara märkes-kär och trogen åt Europeiska bilmärken ett tag till, men när vi väl kan få en kinesisk bil istället för en mindre peng, mer utrustad och dessutom väsentligt snabbare levererad, ja då skiter svensson i om det är en MG/Xpeng logga eller VW på ratten. Diktatur eller inte, kineserna har vänt marknaden upp och ner. Sen ska vi komma ihåg att det inte finns något svenskt bilmärke längre. Inte på grund av Kineserna, men på grund av Sveriges skattebestraffning på företag som får se alla att konka, fly eller bli uppköpta. Det är inte längre lönt att ha en tillverkning i Norden. Snart så även i övriga Europa. Där kan vi bara skylla på socialismens framfart.

Som sagt. Vare sig vi till det eller inte, så kommer de flesta utav oss rulla i en kinesisk elbil förr eller senare.

Om inte jag minns fel så var Volkswagen stämplat med nazist-stämpeln och en föraktad aktör i begynnelsens tid. Vad hände sen, kan man undra? Svensson rullar stolt i sin Das Auto. Det är vad det är. Bara att acceptera.

Uppdaterat: 2022-02-27 11:47

Alla skrattade åt japanska bilar, resultat de tog över.
Alla skrattade åt koreanska Hyundai och Kia, resultat de har extremt stor marknadsandel nu
Alla skrattar åt kinesiska bilar, resultat, gissa tre gånger…

Ironiskt nog blir de första som tar skada av det just japanska märken.

Uppdaterat: 2022-02-27 18:43

Junker
Det är fortfarande oklart vilka marknader du menar.
I Europa har japanska märken inget övertag. Visst har de plockat andelar men till exempel har Toyota ca 6% marknadsandel i Europa. Sammantaget de asiatiska märkena ligger på drygt 15% av europamarknaden.

Uppdaterat: 2022-02-27 19:40

Läs en gång till…
Japaner var stora på 90-talet och 00-talet.
Kia Hyundai på 10-talet.
20-talet gissar jag kommer bli kinesernas.

Uppdaterat: 2022-02-27 21:48
junkers skrev:

Alla skrattade åt japanska bilar, resultat de tog över.
Alla skrattade åt koreanska Hyundai och Kia, resultat de har extremt stor marknadsandel nu
Alla skrattar åt kinesiska bilar, resultat, gissa tre gånger…
Ironiskt nog blir de första som tar skada av det just japanska märken.

Exakt så!

Uppdaterat: 2022-02-27 21:48
Gillar kurvor och rondeller

Junkers
Det stämmer inte riktigt. 1995/1996 hade de japanska märkena tillsammans ca 10% av europamarknaden.
2006 hade Hyundai ca 2% av europamarknaden och Toyota ca 6%.

Uppdaterat: 2022-02-27 23:15

Du är medveten om att Toyota är 1:a eller 2:a i världen sedan ett bra tag.
Lägger man ihop Kia och Hyundai som i grunden är samma företag så ligger de högt också.

Uppdaterat: 2022-02-28 15:31

Junkers
Oklart hur du tänker. Men om vi bortser från den globala marknaden och fokuserar var vi är, Europa, så även om man slår ihop siffror så har inte asiatiska märken dominerar europamarknaden.

Det kommer säkert finnas några få kinesiska märken som etableras i Europa men att de skulle ta över europeiska marknaden är långsökt.
Det skulle vara ifall europeisk bilindustri helt kollapsar vilket jag inte tror de gör.

Uppdaterat: 2022-02-28 17:50

Enda möjligheten att kinesiska tillverkare blir störst är väl om det fortsätter som med Volvo och delar av Mercedes, man tar över allt fler etablerade tillverkare, men då är det ju inte längre kinatillverksae bilar det handlar om.
Och det tror jag inte kommer att ske, av Kinas hundratals elbilstillverkare blir det nog bara en handfull som kommer att vara kvar i Europa om några år.

Uppdaterat: 2022-02-28 18:03
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Är ju bara att googla de största inom elbilar globalt, jag har tidigare skrivit om det. (BYD är en av tre största efter Tesla och VW)
Och ni kan även få fram prognos över utvecklingen. Kina kommer bli stora på elbilar!

Uppdaterat: 2022-03-01 12:31
Gillar kurvor och rondeller

Motorcykel…, ” Och ni kan även få fram prognos över utvecklingen. Kina kommer bli stora på elbilar!”
Det är de redan! De har ju hundratals fabriker som tillverkar fossila elbilar, men det var ju inte det mina funderingar var om, det handlar om hur många som finns kvar om fem år!

Uppdaterat: 2022-03-01 19:19
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

MC
Ja, och om man googlar så är tydligen SAIC större än BYD.

Men det råder lite förvirring här. Det är ingen som ifrågasätter de kinesiska elbilsmärkenas framväxt. Men att tex BYD säljer många bilar beror på gigantisk hemmamarknad.

Om vi håller oss till Europa så är det fortfarande ingen som kan förklara på vilket sätt kinesiska elbilsmärken skulle kunna ta över och dominera i Europa.

Uppdaterat: 2022-03-01 19:34

Kill-gissar dessutom att det i Kina finns väldigt många enkla och billiga elbils-modeller som håller uppe försäljningsstatistiken för de märken som har sådana i sitt sortiment.

Uppdaterat: 2022-03-01 19:38

Din killgissning är helt fel.
BYD är enormt stora och det är inga billiga bilar. BYD Han och Tang som är storsäljare är bilar på 5 meter med 300-500hk.
BYD och Toyota samarbetar pga att Toyota inte kan elbilar.
BYD skrev nyligen avtal med Tesla om batterileverans till 204000 bilar, deras LFP-batteier är billiga och säkra samt håller 2-3 ggr längre samt kan laddas 0-100% i stort sett utan att skadas,
BYD är en av världens topp 3 både på batterier för bilar och mobiltelefoner.
BYD tillverkar det mesta själva vilket är en enorm fördel.
Kolla deras försäljningssiffror månad för månad.
Kinas bilmarknad är den största i världen och det är sant att de flesta säljs inhemskt.
Warren Buffet har satsat på rätt Kinesiska bolag.

I Australien, Thailand och Indien börjar försäljningen nu komma igång från flera Kineser.

Jag hoppas att våra europeiska tillverkare kan hänga med men just nu ser det oerhört mörkt ut.

Jag tror Volvos räddning med produktion här är just att det är Kinesiska ägare, skrämmande med tyvärr…

Uppdaterat: 2022-03-01 21:54

Nu avsåg jag inte specifikt BYD utan lite mera generellt, junkers. Och som sagt - fortfarande en kill-gissning. För nog måste det tillverkas mängder av billiga/enkla elektriska fordon i Kina för jag antar att de flesta Kineser knappast är miljonärer - även om det finns gott om sådana också.

Uppdaterat: 2022-03-01 22:15

Självklart är det billiga som säljer mest, dessa elbilar kostar motsvarande 4000$
Men det säljs väldigt många dyra elbilar också, var 5:e såld bil i Kina är elektrisk numera.
De traditionella tillverkarna tappar stort och Kinesiska elbilar i högre prisklasser anses vara mer premium än tex BMW, Porsche och Mercedes. Det kan jag hålla med om efter att ha sett mängder med filmer av provkörningar.

Det såldes 3 miljoner NEV:s i Kina 2021 och det blir nog 5 miljoner 2022 varav merparten numera helt elektriska. (NEV = New energy vehicles)

The Shenzhen-based BYD, backed by Warren Buffett, grabbed pole position, shipping 603,783 units—up 218% on the year before. Meanwhile Tesla came in second place in China last year, selling an estimated 240,000 vehicles during 2021, accounting for 26% of the Texas-based company’s global sales.

Uppdaterat: 2022-03-01 22:27

Junkers
Det verkar som att du är lite väl optimistisk. Det kanske är säljsnack?

Om vi tittar på Kina så stämmer det att försäljningen av elbilar (inklusive hybrider) har skjutit i höjden. Elbilar och hybrider (NEV) har ca 16% marknadsandel i Kina.

Tittar man på marknadsandelar för förra året bland bilmärken så hade VW 10% vilket gav dem förstaplatsen.
BYD ökade förvisso med 77% men hamnade på 10:e plats med 3,5% marknadsandel.

Av de kinesiska märkena är det Geely som är storsäljaren på hemmamarknaden med 5,1% marknadsandel.

När det gäller Tesla så ökade dem med ca 250% och sålde ca 470 000 bilar under 2021 vilket ger en marknadsandel på 2,2%.

Siffrorna finns på carsalesbase.

Uppdaterat: 2022-03-01 22:57
Axa skrev:

MC
Ja, och om man googlar så är tydligen SAIC större än BYD.
Men det råder lite förvirring här. Det är ingen som ifrågasätter de kinesiska elbilsmärkenas framväxt. Men att tex BYD säljer många bilar beror på gigantisk hemmamarknad.
Om vi håller oss till Europa så är det fortfarande ingen som kan förklara på vilket sätt kinesiska elbilsmärken skulle kunna ta över och dominera i Europa.

Ja statistiken är inte helt entydig.
Dominera i EU, ja kanske.
Jag talade om global marknad.
Ett är dock helt klart.
Tex BYD med sina egna batterifabriker och högautomatiserade tillverkningsfabriker har ett stort försprång idag, då europeiska tillverkare mestadels säljer uppsminkade fossilbilar med instoppade batterier/elmotorer.

Uppdaterat: 2022-03-02 07:16
Gillar kurvor och rondeller
Axa skrev:

Junkers
Det verkar som att du är lite väl optimistisk. Det kanske är säljsnack?
Om vi tittar på Kina så stämmer det att försäljningen av elbilar (inklusive hybrider) har skjutit i höjden. Elbilar och hybrider (NEV) har ca 16% marknadsandel i Kina.
Tittar man på marknadsandelar för förra året bland bilmärken så hade VW 10% vilket gav dem förstaplatsen.
BYD ökade förvisso med 77% men hamnade på 10:e plats med 3,5% marknadsandel.
Av de kinesiska märkena är det Geely som är storsäljaren på hemmamarknaden med 5,1% marknadsandel.
När det gäller Tesla så ökade dem med ca 250% och sålde ca 470 000 bilar under 2021 vilket ger en marknadsandel på 2,2%.
Siffrorna finns på carsalesbase.

Dina siffror är fel, läs en gång till…
Teslas fabrik i Kina tillverkade 470000 bilar varav 240000 såldes i Kina så som jag skrev,

Uppdaterat: 2022-03-02 15:53

MC
Nåja, det är ju flera europeiska tillverkare men även koreanska som har elbilsmodeller som är konstruerade från grunden.

Visst kan BYD ha ett försprång vad gäller tillverkning och tillgången till egna batterier men frågan är om det kommer vara till fördel på europeiska marknaden.
Sedan misstänker jag att Putins invasion kommer ge ett läge där europeisk industri kommer röra sig åt att vara mindre beroende av import, tex batterier och chip. Det är en gissning men vi har ju redan sett tecken på att man inom EU vill satsa på egna batterifabriker, utöver de som redan finns, och egen chiptillverkning.

Junkers
Du har rätt vad gäller Tesla. De exporterar en hel del av den siffran jag angav.
Dock kvarstår att flera slåss om kakan i Kina och hur det ser ut där är inte samma sak som en prognos för hur det kommer se ut i Europa.

Uppdaterat: 2022-03-02 18:32