Vi Bilägares forum

Rörlig ränta vid privatleasing kan ge högre kostnad

Rörlig ränta vid privatleasing kan ge högre kostnad

Om räntan höjs kan det slå mot många som privatleasar sin bil, enligt konsumentorganisationen M Sverige.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-02-23 08:33

Kommentarer

Ja som jag skrivit ett tag, missar många denna detalj i kontraktet.

Uppdaterat: 2022-02-23 10:13
Gillar kurvor och rondeller

Som alltid gäller det att läsa villkoren innan, det gjorde jag. Alternativet är ju att köpa bilen och finansiera via lån som också blir dyrare om räntan höjs.

Uppdaterat: 2022-02-23 11:28

Det är väl stibor som räntan går efter? Eller är det annat i privatleasing?
Utöver den fasta räntan så sätter ju stibor hur räntan förändras när man köper en bil eller något annat för den delen på avbetalning? (ofta då utslagen över 90 dagar)

Uppdaterat: 2022-02-23 12:06
Stefan Eriksson skrev:

Som alltid gäller det att läsa villkoren innan, det gjorde jag. Alternativet är ju att köpa bilen och finansiera via lån som också blir dyrare om räntan höjs.

Ja det smartaste är att öka villalånets bottenlån. Och ha dessa bundna.
Jag kommer troligen köpa en beggad elbil i en lägre prisklass och vänta ut teknikutvecklingen. Vill undvika en massiv värdeminskning.

Uppdaterat: 2022-02-23 18:25
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Jag kommer troligen köpa en beggad elbil i en lägre prisklass och vänta ut teknikutvecklingen. Vill undvika en massiv värdeminskning.

Ett annat alternativ istället för att köpa en begagnad elbil i väntan på något nyare och bättre är att hitta bra deals på utgående modeller. Har sett flera fall där återförsäljare eller bilmärken vill passa på att få bort de sista bilarna innan modellen utgår och erbjuder då ibland kort privatleasing på t.ex. 12 månader till ett rätt lågt pris.

Det såg jag bland annat i somras när en återförsäljare ville bli av med en massa BMW i3 och erbjöd att leasa ut dom för ett lågt pris i endast 12 månader om man slog till snabbt.

Uppdaterat: 2022-02-23 18:51
- Peugeot e-208 GT 2022

Man kan köpa kontant också och skita i ränteläget.

Uppdaterat: 2022-02-23 19:16

+1, Mäkinen...:)

Uppdaterat: 2022-02-23 20:25

Helt rätt Mäkinen och Pi. Detta med att leasa bil har blivit ett sätt för återförsäljarna att locka på folk dyrare bil än man egentligen har råd med.

Uppdaterat: 2022-02-23 20:30

Jag håller inte med.
Jag vari ett tillfälle 2015 då jag hade innan dess riktigt dålig ekonomi. Fanns ingen chans att jag kunde köpa en ny bil med lån.

Men sen ändrades min ekonomi rejält, men det skiter ju de som delar ut krediter i.

Jag gick från att ha riktigt dålig ekonomi till rätt bra, men det syns ju inte på en månad direkt.
Kunde däremot ta privatleasing och få en bra bil direkt. Sedan dess har 6 år passerat och jag har inte förstört min ekonomi sedan dess, bara förbättrat.

Uppdaterat: 2022-02-23 21:53
- Peugeot e-208 GT 2022
bejje skrev:

Jag håller inte med.
Jag varit ett tillfälle 2015 då jag hade innan dess riktigt dålig ekonomi. Fanns ingen chans att jag kunde köpa en ny bil med lån.
Men sen ändrades min ekonomi rejält, men det skiter ju de som delar ut krediter i.
Jag gick från att ha riktigt dålig ekonomi till rätt bra, men det syns ju inte på en månad direkt.
Kunde däremot ta privatleasing och få en bra bil direkt. Sedan dess har 6 år passerat och jag har inte förstört min ekonomi sedan dess, bara förbättrat.

Uppdaterat: 2022-02-23 21:53
- Peugeot e-208 GT 2022

"Det såg jag bland annat i somras när en återförsäljare ville bli av med en massa BMW i3 och erbjöd att leasa ut dom för ett lågt pris i endast 12 månader om man slog till snabbt."

Även KIA e-Soul som jag nappade på just eftersom 12 mån privatleasing erbjuds, perfekt tyckte jag när det börjar lukta räntehöjning, samt för att prova på hur det är att leva med elbil, frågetecknet kring miljöbonusen kvarstår, vilket slår betydligt mer än räntan.

I övrigt trevligt med 12 mån bindning då jag gillar att prova olika bilar, så jag hoppas att fler märken erbjuder detta, till rimliga priser (läs liknande 36 mån i månadsavgift, något högre accepterar jag).

Uppdaterat: 2022-02-24 10:44

Ja jag var väldigt nära på att ta BMW i3 just för att de erbjöd 12 mån, men tyckte den hade så stenålders teknik att jag inte kunde, men var som sagt nära och om jag hade gjort det så hade jag bara behövt leva med det i 12 mån, men tekniken var alltså mycket sämre än den bil jag har nu som är 3 år gammal, så det känndes fel att byta till en annan ny bil, men få märkbart sämre teknik.

Uppdaterat: 2022-02-24 12:02
- Peugeot e-208 GT 2022

Vilken teknik i i3 var sämre?

Uppdaterat: 2022-02-25 01:13
Gillar kurvor och rondeller

En av de saker man direkt märkte var att den inte hade touch screen. Det hade t.o.m. min förra bil som jag hämtade 2015 och då självklart också den jag har nu från 2019.

Att en bil som jag tittade på 2021 inte hade det kändes som stenålder. Hur fan styr man allt utan det? Jo nån pinne, men fan så jobbigt. Självklart hade den då inte heller Android Auto eller Apple Carplay. Hade bilen varit modern i övrigt så hade jag kunnat vara utan det, men eftersom bilen inte har några appar eller uppkoppling så måste man ha Android Auto och Apple carplay.
Mikroskopisk skärm hade den för övrigt.

Uppdaterat: 2022-02-25 06:53
- Peugeot e-208 GT 2022

Är ju tvärt om.

Stenålder att ha så usel ergonomi att man ska tvingas böja sig framåt för att pilla sig igenom obegripliga menyer för att göra de enklaste justeringarna.

Och en säkerhetsrisk.

Prövade en BMW 4-serie i veckan, jag förstod ”rattens” (mellan sätena) funktioner direkt.

Men i3 är föråldrad på andra sätt, körsträcka på el och laddhastighet.
Men som stadsbil är det inget problem
(Ingen elbil är dessutom bra nog som långfärdsbil ännu, men det kommer snart)

Uppdaterat: 2022-02-25 07:48
Gillar kurvor och rondeller

i3 är kul att köra. Den har rätt mycket kraft för att vara liten, men som sagt, den laddar långsamt och har ingen teknik.

Uppdaterat: 2022-02-25 07:49
- Peugeot e-208 GT 2022