Vi Bilägares forum

Bilfrågan: Kamremsbrott = motorhaveri?

Bilfrågan: Kamremsbrott = motorhaveri?
Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-02-23 07:00

Kommentarer

Förutom att kamkedjan har generellt bättre livslängd än kamrem, den är t.ex. inte åldersbegränsad, så varnar den högljutt när det är hög tid för byte.
Men med rätt olja och rätt service håller den väldigt många mil, ofta är det något annat som annat hutlöst dyrt som knäcker bilen.

Uppdaterat: 2022-02-23 08:54
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Förutom att kamkedjan har generellt bättre livslängd än kamrem, den är t.ex. inte åldersbegränsad, så varnar den högljutt när det är hög tid för byte.
Men med rätt olja och rätt service håller den väldigt många mil, ofta är det något annat som annat hutlöst dyrt som knäcker bilen.

Bytte inte VAG från kedja till kamrem?

Uppdaterat: 2022-02-23 11:51
40-talisten skrev:

Bytte inte VAG från kedja till kamrem?

Jo, men det berodde på att VAG inte klarade av att tillverka en vettig kedjetransmition.

Uppdaterat: 2022-02-23 11:59

Riktigt så är det inte, VAG kan tillverka en riktig transmission, det har de gjort tidigare, men som alltid när bönräknarna kommer in gäller det att dra in på det ena och det andra.
Man utgick från att den dimensionerade kedjan och spännarna var tillräckliga, men den är känslig, kräver ren olja för att inte kedjan ska slitas i förtid och det innebär att man absolut inte får slarva med servicen.
I efterhand kan man ju konstatera att småsnålhet och dumhet som vanligt går hand i hand, den här konstruktionen kostade säkert VAG mer än om man lagt lite mera pengar på en kraftigare konstruktion.
Kedjetransmission är avsevärt dyrare än rem och de allra flesta med den konstruktionen har inga problem.
Rem fungerar utmärkt, men den måste bytas i tid, obs. tid viktigare än mil!

Uppdaterat: 2022-02-23 17:54
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Oljebyten och bra oljekvalite är viktigt och extra viktigt när man har kamkedja.
Det finns nästan alltid nåt exempel på alla fabrikat där man fått byta kamkedjekit i förtid och antagligen på grund av bristande service.
Sedan har nog vag haft kvalitets problem på sina komponenter tror jag då många motorer rullat 30000 mil utan problem och vissa enstaka fått byta vid 10-15000 mil.

Och kamrem.
Vag har i dag 25000 mil utan ålder på nyare motorer.

Och tex Fiat husbilen har rembyte komplett vart fjärde år och här pratar vi ofta 1000 mil.
Och en kostnad för Fiat ägaren på allt från 7000-15000:-
Även om en hb ofta står still över vintern i 5 månader så är det ändå lite konstigt dåligt kan jag tycka.

Uppdaterat: 2022-03-08 10:00
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html