Vi Bilägares forum

Renault utvecklar vätgasdriven förbränningsmotor

Renault utvecklar vätgasdriven förbränningsmotor

Renault hakar på samma trend som Toyota och utvecklar en förbränningsmotor som kan köras på vätgas.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-02-18 09:41

Kommentarer

Vätgas i en Renault? Kommer den förses med GPS så jag kan hålla mig borta när den kommer åkande?

MVH AL

Uppdaterat: 2022-02-18 09:52
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Bra, intressant teknik som kan fungera i framtiden eller skulle ha fungerat redan nu om inte politikerna varit inkompetenta.

Uppdaterat: 2022-02-18 12:36

Tekniken är intressant. Men ny teknik och Renault som utvecklare... Nej nej. Det kan enbart sluta i katastrof.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-02-18 12:53
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Bortkastade pengar, valet är redan gjort, det är batteri som gäller.
Vätgas ger med automatik endriftkostnad som är den dubbla mot batteribil och varför bygga en dyr infrastruktur för vätgas när det är enormt mycket lättare att hantera el.

Uppdaterat: 2022-02-18 18:50

Vätgas kommer - i en rad skilda applikationer. Senaste åren har produktionsmetod utvecklats som gör vätgasen MYCKET konkurrenskraftig i flera applikationer. Basen är billig/lokal elproduktion: vattenkraft, solceller och vindkraft. Lagring kan ske lokalt eller i bergrum.

Toyota/Hyundai har visat att gastankar i bilar är säkra - och ger rimlig aktionsradie: 500+ km.

BMW presenterar snart X5 med bränslecell utvecklad i Sverige.

Bränsleceller är "slöa", varför stödbatterier erfordras. Vätgas i förbränningmotorer, skulle - sannolikt - göra batterier onödiga. Vätgastankarna är - fortfarande - säkra.

Renault har ny VD - "stulen" - med VW:s goda minne- från SEAT - där han drev fram företaget till att ha de mest spännande produkterna inom VW-sfären (näst efter Porsche och Lambo).

PS Man planerar nu en 100 mil lång vätgasledning från norra Finland till Norra Sverige - enbart för smältverken i Norrland. DS

Uppdaterat: 2022-02-19 08:00
N-iklas skrev:

Bra, intressant teknik som kan fungera i framtiden eller skulle ha fungerat redan nu om inte politikerna varit inkompetenta.

Hur kan det vara politikernas fel?
Absolut är vätgas okej i många applikationer, t.ex mellanlagring av energi när man har överflöd med el eller som ersättare för att i LKAB's fall, smälta malm.

Men som tur är så har vi enligt dig inkompetenta politiker.
Om vi haft ett vätgassamhälle idag, vad tror du elen hade kostat då?
Vätgas har som bäst en verkningsgrad på 40% om den ska göras fossilfri. Då räknar man utifrån att vätgasen används i en bränslecell. Används den i en förbränningsmotor så blir det än sämre, plus att man då behöver ha avgasrening motsvarande adblue-system för att ta hand om kväveoxider. För man får aldrig en komplett förbränning i en explossionsmotor.
Dessutom så skulle lagring och distrubition stå för 80% av kostnaden vid pump + vätgasens kostnad.
-Men man kan producera vätgas lokalt. Och det kan man, om man drar fram kablar dit som är kraftigare än de till ett gäng med laddstationer. Sen ska man ha en stor elektrolysör, många många vätgastankar. De ska i sin tur fyllas på när någon tankat, sen ska de fyllas med komprimerad vätgas igen. Så beroende på hur stor elektrolysör, komprimeringsutrustning och hur många gastankar man har.
Detta är beroende av flöde på fordon.
Glöm att mindre mackar kommer att kunna ordna detta, då blir det dom stora mackarna efter stora vägar. Då passerar många bilar och man behöver ha en kraftig anläggning.
För kan man inte tillgodose vätgasen till flödet av fordon. Ja då står man där och får vänta 40minuter på att systemet ska tillverka och komprimera vätgas. Så det med att tanka snabbt kan man glömma i en vätgasanläggning OM man ska ha råd med vätgasen.
Från kraftverk till ladd/tankstation har man samma förluster, men vid laddstation kan man direkt stoppa energin i batteriet och utnyttja det till 90%.
Men politikerna ska istället ha ordnat med en slösaktig framställning av vätgas i en anläggning som kostar många gånger mer än laddstationer?

Så, vätgasbil eller batteribil?

Uppdaterat: 2022-02-20 15:47

Vätgas kommer på bred front - både bilar och andra applikationer. En del problem, som antytts här, "löser sig själva" - andra problem kommer att uppstå.

Batteribilen är här - vätgasbilen - och andra applikationer med vätgas - kommer - på allvar - inom en 10 års period.

Uppdaterat: 2022-02-20 17:18

Tja, det vill jag minnas att man sa på 50--60-talen också när det gäller vätgasbilar, Tjalle.

Uppdaterat: 2022-02-20 17:44

Vätgas har ju alltid varit på gång och lanseras fullt ut om tio år…
Som vätgas-elektrisk lösning kommer det att göra stor nytta för tunga fordon. Att elda det i en förbränningsmotor ger inga som helst fördelar, med alla förbränningseffekter ut ur avgasröret.
Men så länge det är extremt liten produktion av grön vätgas så är det inget vidare oavsett applikation.

Uppdaterat: 2022-02-20 18:02
*Robban

Vätgas kommer att ha en betydande roll i framtiden. Däremot är det inte självklart att den kommer att ha samma "gamechanger"- inverkan på fordon som elbilen redan har.

Uppdaterat: 2022-02-20 18:31