Vi Bilägares forum

Fords plan: Manuell växellåda utan kopplingspedal

Fords plan: Manuell växellåda utan kopplingspedal

Ford kan eventuellt ha planer på en manuell växellåda som saknar kopplingspedal. Istället sköts kopplingen av en elmotor.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-02-15 18:10

Kommentarer

Växelspaken verkar kär för många, vare sig den behövs eller inte. Varför har automatlådor stora spakar mellan framstolarna, när det skulle räcka med enkla knappar? Toyota hade tidigare i sina hybridmodeller diskreta små växelväljare, men i nya modeller är det rejäla spakar liknande för manuella lådor. Kundkrav eller marknadsföringstrick?

Uppdaterat: 2022-02-15 19:02

Fördelen med den "stora" växelväljaren i automater är att den är enkel att hitta - även i mörker. Man behöver liksom aldrig fundera över var man har den...:) Och "kopplingslösa" manuella lådor fanns väl redan på 60-talet - typ Saxomat - vill jag minnas (apropå artikeln). Fanns ju bl a till Ford Taunus på sin tid så Ford borde ju känna till tanken bakom...:)

Uppdaterat: 2022-02-15 19:26

Ja, det finns ju även på nyare SAABar, 900NG eller om det var 9 3 ??

Lite kul i ämnet. TV programmet Wheeler dealer köpte en BMW M3 E46 med SMG låda, där styrenheten/mekaniken var dålig.
Istället för att reparera/byta, tog de bort den, och monterade dit de delar som saknades för att göra bilen manuell, tex pedal, kopplingscylinder, urtrampningslager, växelspak mm. Själva växellådan är en vanlig manuell, så den behövde inte bytas.
Operationen kostade hälften av var det skulle kosta att laga SMG funktionen, och bilen fick ett mycket högre värde.

Uppdaterat: 2022-02-15 20:03

saab 900 sensonic

Uppdaterat: 2022-02-15 21:06

Saab i all ära men bl a Ford var väsentligt före med denna typ av låda.
Sen finns ju principen med en manuell låda som "växlar sig själv" även i dagens bilar - bl a införde Kia/Hyundai detta i sina minsta modeller för ett par år sen som ersättning till den 4-växlade momentomvandlarlådan man hade i dessa tidigare. Den sistnämnda var som växellåda betraktat betydligt trevligare men den nya betydligt snålare på bränsledropparna - men inget jag skulle kunna leva med efter att ha provkört en.

Uppdaterat: 2022-02-15 22:38
40-talisten skrev:

Växelspaken verkar kär för många, vare sig den behövs eller inte. Varför har automatlådor stora spakar mellan framstolarna, när det skulle räcka med enkla knappar? Toyota hade tidigare i sina hybridmodeller diskreta små växelväljare, men i nya modeller är det rejäla spakar liknande för manuella lådor. Kundkrav eller marknadsföringstrick?

De spakar som du nämner för automatlådor försvinner faktiskt alltmer. Men annars är den klassiska spaken invand, lätt att hitta samt tydlig. Skön att vila handen på också.

Den spaken som du nämner på Toyotas tidigare hybrider visade sig vara svår för folk att förstå. Säljarna fick hela tiden visa folk hur de skulle göra. Därför tog Toyota bort den där lilla "plutten" och satte dit en vanlig spak igen - och vips förstod alla hur de skulle göra därför att de kände igen sig! Det är faktiskt sant.

Uppdaterat: 2022-02-16 03:06
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Jag har provat Sensonic - gillade inte!

När jag köpte min första bil med AUTO - för ett antal år sedan - var ett av skälen att få paddlar. Det visade sig att om jag behövde vxl manuellt - ex. förbereda för omkörning av långtradare - använde jag mig hellre av växelspaken i mittkonsolen.
Min nuvarande prestandabil, har "häftiga" stora, rostfria paddlar - ärvda från Ferrari - men jag använder dom aldrig pga av 2,9 V6 med dubbelturbo, 1850 kg och perfekt anpassad ZF8. Jag kan, däremot, glädja mig åt att under fullgas acceleration, i läge Dynamic, över 80kmh, får jag mellangas med öppna spjäll :o).

Uppdaterat: 2022-02-16 08:15

Pi Vilken Ford tänkte du på? Här har du Saabs version.
www.saabplanet.com/how-stuff-works-saab-900-ng-sensonic-clutchless-technology-in-practice/

Uppdaterat: 2022-02-16 11:19

Ford Taunus som jag sa - hade en kompis vars pappa ursprungligen ägde den bilen men som kompisen fick överta på 70-talet.

Uppdaterat: 2022-02-16 17:33

Men manuella lådor utan kopplingspedal fannns på franska bilar på 1960-talet.
Både Renault och Simca hade det.

Uppdaterat: 2022-02-16 18:18
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Tjalle skrev:

Jag har provat Sensonic - gillade inte!
När jag köpte min första bil med AUTO - för ett antal år sedan - var ett av skälen att få paddlar. Det visade sig att om jag behövde vxl manuellt - ex. förbereda för omkörning av långtradare - använde jag mig hellre av växelspaken i mittkonsolen.
Min nuvarande prestandabil, har "häftiga" stora, rostfria paddlar - ärvda från Ferrari - men jag använder dom aldrig pga av 2,9 V6 med dubbelturbo, 1850 kg och perfekt anpassad ZF8. Jag kan, däremot, glädja mig åt att under fullgas acceleration, i läge Dynamic, över 80kmh, får jag mellangas med öppna spjäll :o).

Så olika man är. Jag tyckte Sensonic var riktigt roliga, och de funkade bra när de fått alla uppdateringar...

Jag använder i stort sett alltid paddlarna i min Quadrifoglio. Då växlar ju bilen när man själv vill och man får härliga avgaspuffar vid växlingarna.🥰

Uppdaterat: 2022-02-16 18:26

VW 1200 -1500 en gång i världen, kunde man växla utan koppling de var bara att skjuta växelspaken till den önskade växel men de var bara 3 växlade även SAAB 96.

Uppdaterat: 2022-02-16 21:30
ALDRIG mer AUDI skrev:

VW 1200 -1500 en gång i världen, kunde man växla utan koppling de var bara att skjuta växelspaken till den önskade växel men de var bara 3 växlade även SAAB 96.

Jag har kört VW typ 1 från 1949 års modell, men aldrig mött eller hört talas om någon 3- växlad.
När skulle det ha varit? Före 1940?
Men typ 1 gick ju att få med F&S Saxomat.
Saab 92 till 99 -72, gick ju att växla utan att koppla ur, men pedalen fanns ju.

Uppdaterat: 2022-02-16 21:59
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det flesta bilar som nämns här måste man ha kopplingspedal för att lägga i ettan eller backen när man står stilla.
Trots Saabs sensonic har ca 25 år på nacken är själva konstruktionen modern, med en programmerad box som tar in informationen från flera givare ungefär som dagens system.

Uppdaterat: 2022-02-16 23:06

Anders Egermo: Jag blev ombedd att köra Sensonic i ett tidigt stadium - då var systemet segt, och passade inte min timing - jag är kontrollfreak.

Jag använder vid stadskörning: Normal och landsvägskörning: Dynamic. Jag har aldrig råkat ut för att bilen varit "orkeslös" eller "tråkig". Mina avgaspuffar får jag vid omkörning på landsväg.

Men jag tackar för tipset och kör manuellt nästa gång utanför stadsgränsen.

Uppdaterat: 2022-02-17 07:15

Jag hade velat ha kopplingspedal och riktig växelspak i en smart Roadster. Eller kanske en KTM 1290-motor.

Uppdaterat: 2022-02-17 19:15