Vi Bilägares forum

Nya siffror: Sverige har världens högsta dieselpris

Nya siffror: Sverige har världens högsta dieselpris

I nuläget har Sverige det högsta dieselpriset i världen, enligt en ny sammanställning.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-02-14 15:10

Kommentarer

Sinnessjukt och förlamande för stora delar av befolkningen. Men så går det när extremister tillåts fingra på lagar. De som har möjlighet och nära till en gräns hamstrar självklart i bulk från utlandet.

Uppdaterat: 2022-02-14 15:24

Oj, trodde inte det så stor skillnad mot andra länder. Det är kanske lite väl extremt.. och till vilken nytta?

Uppdaterat: 2022-02-14 15:42
hx30 skrev:

Oj, trodde inte det så stor skillnad mot andra länder. Det är kanske lite väl extremt.. och till vilken nytta?

Nyttan är att kunna flexa med det. Alla miljömuppar och miljöorganisationer basunerar ju ut att jorden går under om inte Svensken betlar mest av alla i bränsle-, energi- och inkomstskatter. Östlings citat om vad man får för pengarna börjar bli tydligare för varje dag som går. Behövs en helomvändning i det mesta känns det som.

Lär bli en valfråga.

Uppdaterat: 2022-02-14 15:48

Det finns ingen grund för att ha dessa drivmedelspriser. I Sverige är samhällskostnaderna för att köra betydligt lägre än i de flesta jämförbara länder och detta till följd av investeringar i säkra och moderna fordon, bra vägar samt förhållandevis gles befolkning.

Så egentligen skall drivmedelspriserna ligga bland de lägsta i världen, inte tvärtom.

Men att förklara det för tokstollarna (som tidigare använt detta som en argumentation för att införa andra pålagor på bilister och då var det också motiverat) är att tala för döva öron. De lyssnar bara på sakkunskap när det passar deras syften och agenda. Aldrig annars. Så fungerar tyvärr fanatiker.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-02-14 16:16
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

För att motverka klimatförändringarna behöver vi ha ett högt pris på bränsle - det stimulerar dels att köra mindre med förbränningsmotor, och det stimulerar dels intresset för elbilar. Att klimatförändringarna är en realitet, ja det är ju bara att fråga samerna uppe i Norr som ser klimatförändringarna i sin renskötsel som innebär att renarna har betydligt svårare att hitta mat.
Vi ser även klimatförändringarna i haven genom att syrenivåerna i haven på medeldjupa nivåer är kraftigt minskade, idag är det över 700 områden i haven som har så dåliga syrenivåer så att det marina livet hotas och det blir allt värre år för år.
Och detta beror på stigande havstemperaturer.
Detta drabbar redan och kommer fortsätta drabba fisket och fiskerinäringen plus att fisk i en nära framtid inte kommer finns kvar som näringskälla för människan eftersom fisk som inte finns kan inte infångas.
Här måste vi alla hjälpas åt.
Och tittar vi på utsläppen per capita, dvs i förhållande till befolkning, så är det vi i den rika världen (ja, Sverige ingår i detta) som släpper ut mest i världen. Och därför är det vi rika länder (bl a Sverige) som har störst ansvar för att minska utsläppen.
Att världsmarknadspriserna på råolja går upp kraftigt nu beror på att Putin skramlar med sina vapen vid Ukrainas gräns.
Om Putin skulle invadera Ukraina, ja då kommer priserna på råolja stiga dramatiskt på grund av försämrad tillgång på råolja (Ryssland är en av världens största exportörer av råolja) och det börjar bli dags att fundera på en konvertering av fossilbilar till gengas som vi gjorde förra gången.
Men självfallet är det Miljöpartiets fel, alla vet att det är "miljömupparna" i lilla Svenska Miljöpartiet som påverkar världsmarknadspriset på råolja.
Och det är även Miljöpartiet som bett Putin att invadera Ukraina så att priset på råolja kan stiga.
Ni vet var ni läste det först. Miljöpartiet styr och bestämmer allt i världen.
Så var den sanningen sagt.
Det är rätt imponerande att de kan ha den makt de har. Med tanke på att de är så små, men de får ingen credit för att de bestämmer energipriserna över hela världen.

Uppdaterat: 2022-02-14 16:45

Raphael: Visa klimateffekten kopplad till högre priser på svenska drivmedel.

Sanningen är att den är noll. Som upplysning har Sverige haft en koldioxidskatt på bränsle allt sedan 90-talet.

Under samma period fram tills nu har de globala utsläppen ökat med 30%. Att skicka svenskt bränsle till andra länder är ingen lösning på den globala uppvärmningen. Det har det aldrig varit och det kommer det aldrig att bli.

Vad det gäller tokstollarna har de medvetet drivit upp priserna på bränslet över den nivå som regeringens egen expertis anser är rimligt och som det också finns ett vetenskapligt stöd för - hela vägen upp på Nobelprisnivå. Det är faktorer som man kan påverka genom att just följa de rekommendationer som vetenskapen ställer upp. Vad Putin sedan hittar på (som mp också blundat för med sin något naiva syn på Försvaret) är en annan diskussion.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-02-14 17:40
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

A.L, jag tycker du blandar ihop saker.. det Raphael säger är sant, men bara för de behöver du inte koppla ihop detta med allt vi gör i Sverige. Ja, vi i Sverige bidrar till utsläppen och är också ett land som släpper ut väldigt mycket och vi måste bli bättre. Men globalt sätt är vi en liten spelare.. men detta åsidosätter inte vad som behöver göras. Sedan om det är rätt väg att tro bara vi höjer priset på drivmedel så minskar utsläppen.. så enkelt är det inte. Du som jag, vet att det finns en gräns när många inte ens känner det lönt att köra till jobbet och sparar mer på att gå hemma och drälla runt. Rika människor och företag måste gå före och visa vägen, och här känner jag spontant att vi är dåliga. När någon rik person skall ha en tjänstebil så tas det ut en SUV med högsta möjliga utsläpp. Eller så köper man en stor tung SUV för att visa att man har pengar. De "fattiga" måste sedan köpa dessa bilar som begagnat. Se hur kaos det är idag.. så många SUV:ar det står ute i hallarna som ingen vill äga. Det är inte bra alls. Men det blir såhär när egoismen breder ut sig.. vem skall ta ansvar för våran värld när alla bara tänker på sig själva, eller sin nästa flygresa osv?

Uppdaterat: 2022-02-14 18:10

Håller med nedanstående; bränslepriserna måste upp ytterligare för att en omställning till miljömässigt bättre alternativ skall vara ekonomiskt lönsam.

I Sverige lever vi som om vi hade 4,3 jordklot.

Det är inte hållbart.

Bilen behövs, och kommer fortsätta behövas även framöver, men en avgörande fråga är hur vi kan agera så att vårt transportbehov ligger i linje med vad vår livsviktiga miljö tål?

Och kommentarerna gällande Miljöpartiet; dagens drivmedelskostnader beror till viss del på skatteuttaget, och där har KD, Liberalerna, Centern, SD och tom moderaterna faktiskt varit med och direkt eller indirekt beslutat om skatteuttaget. Det är inget som MP själva kunnat driva igenom. När reduktionsplikten debatterades i Riksdagen
den 21:a juni 2021 ställde sig exempelvis moderaterna, SD, Centern, Vänsterpartiet mfl bakom reduktionsplikten som "ett rimligt styrmedel att gå fram med".

Vidare är konkurrenssituationen mellan drivmedelsbolagen kass. Är det någon som på allvar tror att den pyttelilla prisskillnaden som finns mellan de stora bränslekedjorna bara råkar vara ett rent sammanträffande?

hx30 skrev:

A.L, jag tycker du blandar ihop saker.. det Raphael säger är sant, men bara för de behöver du inte koppla ihop detta med allt vi gör i Sverige. Ja, vi i Sverige bidrar till utsläppen och är också ett land som släpper ut väldigt mycket och vi måste bli bättre. Men globalt sätt är vi en liten spelare.. men detta åsidosätter inte vad som behöver göras. Sedan om det är rätt väg att tro bara vi höjer priset på drivmedel så minskar utsläppen.. så enkelt är det inte. Du som jag, vet att det finns en gräns när många inte ens känner det lönt att köra till jobbet och sparar mer på att gå hemma och drälla runt. Rika människor och företag måste gå före och visa vägen, och här känner jag spontant att vi är dåliga. När någon rik person skall ha en tjänstebil så tas det ut en SUV med högsta möjliga utsläpp. Eller så köper man en stor tung SUV för att visa att man har pengar. De "fattiga" måste sedan köpa dessa bilar som begagnat. Se hur kaos det är idag.. så många SUV:ar det står ute i hallarna som ingen vill äga. Det är inte bra alls. Men det blir såhär när egoismen breder ut sig.. vem skall ta ansvar för våran värld när alla bara tänker på sig själva, eller sin nästa flygresa osv?

Uppdaterat: 2022-02-14 18:55
-------

det måste kosta att smutsa ner planeten
att köra bil är ingen rättighet

Uppdaterat: 2022-02-14 19:37

Finns det någonting i Sverige som inte är högst nu för tiden? Varenda kurva pekar spikrakt uppåt.

Uppdaterat: 2022-02-15 03:46
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
Raphael skrev:

För att motverka klimatförändringarna behöver vi ha ett högt pris på bränsle - det stimulerar dels att köra mindre med förbränningsmotor, och det stimulerar dels intresset för elbilar. Att klimatförändringarna är en realitet, ja det är ju bara att fråga samerna uppe i Norr som ser klimatförändringarna i sin renskötsel som innebär att renarna har betydligt svårare att hitta mat.
Vi ser även klimatförändringarna i haven genom att syrenivåerna i haven på medeldjupa nivåer är kraftigt minskade, idag är det över 700 områden i haven som har så dåliga syrenivåer så att det marina livet hotas och det blir allt värre år för år.
Och detta beror på stigande havstemperaturer.
Detta drabbar redan och kommer fortsätta drabba fisket och fiskerinäringen plus att fisk i en nära framtid inte kommer finns kvar som näringskälla för människan eftersom fisk som inte finns kan inte infångas.
Här måste vi alla hjälpas åt.
Och tittar vi på utsläppen per capita, dvs i förhållande till befolkning, så är det vi i den rika världen (ja, Sverige ingår i detta) som släpper ut mest i världen. Och därför är det vi rika länder (bl a Sverige) som har störst ansvar för att minska utsläppen.
Att världsmarknadspriserna på råolja går upp kraftigt nu beror på att Putin skramlar med sina vapen vid Ukrainas gräns.
Om Putin skulle invadera Ukraina, ja då kommer priserna på råolja stiga dramatiskt på grund av försämrad tillgång på råolja (Ryssland är en av världens största exportörer av råolja) och det börjar bli dags att fundera på en konvertering av fossilbilar till gengas som vi gjorde förra gången.
Men självfallet är det Miljöpartiets fel, alla vet att det är "miljömupparna" i lilla Svenska Miljöpartiet som påverkar världsmarknadspriset på råolja.
Och det är även Miljöpartiet som bett Putin att invadera Ukraina så att priset på råolja kan stiga.
Ni vet var ni läste det först. Miljöpartiet styr och bestämmer allt i världen.
Så var den sanningen sagt.
Det är rätt imponerande att de kan ha den makt de har. Med tanke på att de är så små, men de får ingen credit för att de bestämmer energipriserna över hela världen.

Och ändå står Sverige för ynka 0,5 procent av världens alla utsläpp ... Men (!), i de här utsläppen ingår att vi med vår teknologiska expertis driver utvecklingen framåt i andra delar av världen. Hur skulle det bli utan oss? Att till exempel Sverige ligger i framkant när det gäller högteknologi är faktiskt en förutsättning för att andra länder ska kunna ta avgörande steg framåt i klimatfrågan. Sverigedemokraterna har helt rätt: Det är bättre att Sverige satsar en betydande del av klimatinvesteringarna i de delar av världen som är mest eftersatta klimatmässigt - som Östeuropa. Det betyder självklart inte att vi ska sluta med vårt klimatarbete i Sverige, men nog måste alla begripa att vi gör störst GLOBAL klimatnytta genom att "sälja in" vår teknik och vårt kunnande till länder som är i akut behov av just det?

Den tiden när världsmarknadspriset på olja styrdes av oro i världen är sedan länge förbi. Det som Putin styr däremot är våra elpriser tack vare Tysklands mentala härdsmälta att stänga ner världens kanske bästa kärnkraft, bygga en (naturgas)gasledning (!!!) till Europa och sätta sig i Putins knä.

Och vad har Rysslands oljeproduktion att göra med om Putin invaderar Ukraina? Det hade väl varit värre om Ukraina hade invaderat Ryssland med ditt resonemang.

Nej, Miljöpartiet påverkar givetvis inte världsmarknadspriset på råolja - de påverkar "bara" priset på drivmedel och el i Sverige. Och därför ska Miljöpartiet bort från riksdagen i höst!

Och visst är det imponerande vilken makt Miljöpartiet hade över Stefan Löfven. Varje gång som Miljöpartiet hotade med att hoppa av regeringen, vek sig Löfven. Ett parti som mestadels ligger under fyra procent har satt Sverige i skiten genom ren utpressning!

Uppdaterat: 2022-02-15 04:25
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Det känns i alla fall bra att folket får 70000:- i bonus på en elbil och med det gynnar miljön.

Och jag gråter inte över mina snåla bensin och dieselbil som båda ligger på ca 10:- milen i drivmedelskostnad och och dessutom 382:- och dieseln på 1103:- i skatt.
Och dessutom ganska gynnsama för miljön på grund av att dom är snåla.

Lider inte jättemycke med dom som fortfarande envisas med att behålla en större törstigare suv.

Uppdaterat: 2022-02-15 07:33
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Följ forskningen brukar tokstollarna säga. Lyssna på vad forskarna säger. Vi följer vetenskapen, ni andra skall minsann ha dåligt samvete över att ni inte följer denna sanna läran som kommunicerats ut via observationsstudier och sedan sammanställts via en meta (som ö.h.t inte är ett dugg sann, men det är en annan diskussion).

Ok, låt oss följa vad vetenskapen säger.

Regeringens egen ansvariga utredningsinstans inom bränsleskatter, Väg- och Trafikforskningsinstitutet, har visat att vägtrafiken är överbeskattad med 40-50%. Skatterna på bränslet ligger alltså över den nivå som är forskningsmässigt motiverad. Hur detta går ihop med tokstollarnas intention ovan får någon gärna förklara. Jag ser enbart att det talar emot deras eget påstående.

Hur sätter vi då rätt pris på koldioxid tänker många (oftast tan att reflektera att koldioxid inte är den enda variabeln som skall beskattas i vägtrafiken)... Åter - vi följer forskningen säger tokstollarna och höjer på helt normativa grunder priset med en faktor fyra.... Och då låg redan den föregående värderingen långt över vad det finns forskningsmässsigt stöd för. Idag är koldioxiden beräknad till 7 kr/kg vilket inte bara är högst i världen. Det är en sisådär sex- sjuhundra procent över vad forskningen visar. Här agerar man alltså på nytt helt stick i stäv med det man säger sig sympatisera med.

Hmm, tänker ni alla nu... Men uppvärmningen av jorden då. Skall vi inte ha dåligt samvete över den och visa resten av världen hur de skall leva sina liv? Sanningen är att ingen kan visa på några som helst klimateffekter kopplat till ovan nämnda åtgärder. Det konstateras i utredning efter utredning, oftast genomförd av skribenter med tunga akademiska titlar.

Till syvende och sist handlar således mp:s framfart om att vara extrema. En hållning som överensstämmer med den extremism som man har inom sitt parti - där man sätter personer med terrorkopplingar på ministerposter och där man i visar att man inte ens tvekar för att avskaffa demokratin. Mp är inte ett socialistiskt parti. Mp visar tvärtom upp en totalitär och grön fascism samt en uttalad elitism.

Jag hoppas ni alla förstår att de dörrar som ni låtit öppna upp innehåller ett mänskligt förtryck, lidande och försämrat hälsoläge. Och det ser vi ju nu också i takt med att folk inte har råd att förflytta sig, stigande räntor och urgröpta kommunala budgetar (drivmedel köps också in i kommunal regi)

MVH AL

Uppdaterat: 2022-02-15 08:22
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Nu är strax dieselpriset på 22 kr/litern...

MVH AL

Uppdaterat: 2022-02-15 09:32
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Börjar det bli jobbigt för hushålls-kassan, A.L...:)

Uppdaterat: 2022-02-15 09:58

Snooker
Både råoljepriset och börsen har reagerat på den ökade oron för Rysslands invasionsplaner av Ukraina. Likaså har vi under pandemin sett hur marknaderna reagerat utifrån viruset framfart och graden av restriktioner.

Helt bortkopplade från verkligheten är inte börsen eller oljemarknaden.

Uppdaterat: 2022-02-15 10:08

Lösningen är allt som oftast värre än originalproblemet.
Reduktionsplikten och allt som hör till det är egentligen ett kapitel för sig.

Men för att återkoppla till grundfrågan, Sverige har alltså världens högsta bränslepriser. Frågan man måste ställa sig är således om det är bra eller dåligt? Jag ser ingen vinning privat, för övriga svenska medborgare eller för världen att vi i Sverige, som redan har ett extremt skattetryck, och därutöver har ockerskatter på bränslen och el när vi idag i princip redan är nettonollutsläppare sett till koldioxidutsläpp (sjukt att man enbart tittar på Co2). Världen blir tyvärr inte bättre för att vi har världens högsta skattetryck. Det som kommer hända är att vi förlorar vår konkurrens.
Den som inte förstår det har en väldigt naiv världsbild. Svensk export och handelsvaror blir dyrare förlorar sin internationella konkurrens, priset är avgörande, och när priset är 30-40% dyrare än tex våra Finska, Danska eller Tyska konkurrenter kommer ingen köpa våra då kvaliten är densamma och enbart priset blir skillnaden.

Uppdaterat: 2022-02-15 10:08

Rösta på miljötalibanerna om ni vill att Sverige ska stanna helt och hållet!

Uppdaterat: 2022-02-15 11:10
RR

Hundter - du kan själv ta bort dubblett eller triplett-inlägg...

Uppdaterat: 2022-02-15 12:42

Det vi ser nu är en början på en nedmontering av vår inhemska industri, en kvävning av transportsektorn samt en utarmning av våra bönder kryddat en regelrätt avveckling av landsbygden.
Äntligen kommer allt utanför tullarna att kunna göras om till nationalpark.

Istället ska vi framöver importera varor och livsmedel från utlandet som nio gånger av tio har en orenare tillverkningsprocess jämfört med oss, vidare ska utländska åkerier långväga ifrån importera allt detta till vårt avlånga land med sina lastbilar tankade utanför Sveriges gränser med billigare och skitigare diesel.

Resultatet, dyrare livsmedel, ökad arbetslöshet, skenande räntor, galopperande inflation och minskad statlig inkomst, allt i den heliga koldioxidens namn, amen.

Närodlat, ekologiskt, självförsörjande och klimatsmart är några lustiga ord som kommer att förpassas till historieböckerna för våra barnbarn att läsa om, samma öde som drabbat andra gamla populära inneord såsom skrivmaskin, telefax, statare och varggrop.

Lite raljerande kanske.

Den höga skatten på fossila bränslen kommer naturligtvis att kompensera för nedmonteringen av vårt gamla kära Svedala, och räcker inte det så är det bara att höja den en smula till, så har vi alltid gjort och det har ju funkat finfint hittills...

Uppdaterat: 2023-03-21 08:26

F-låt tripletten! Långsamt bredband och då tror jag inte att det är skickat! Jag SKA skärpa mig!!🙏

Uppdaterat: 2022-02-15 14:27
RR

Som A.L var inne på: Miljöpartiet har inget intresse av demokrati överhuvudtaget. Alla måste ju nu - om inte förr - inse vad det där partiets politik har lett till. Sju år med regeringsmakt var allt som behövdes för att förstöra Sverige. Så länge Miljöpartiet satt instängt i flaskan med korken på gick det an, men så fort den där korken öppnades spred sig deras extremism och revolutionism som en löpeld. Och det var Stefan Löfven som öppnade flaskan. Allt för maktens skull. Och här sitter vi nu. Det här får aldrig hända igen.

Uppdaterat: 2022-02-15 15:21
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Snooker
Oavsett vilka som får makten efter årets val kommer det inte bli några större skillnader och det kommer förmodligen finnas utrymme att fortsätta gnälla för de som vill det.

Uppdaterat: 2022-02-15 18:02

Axa har tittat i kristallkulan!
Men…. där finns miljötalibanerna kvar!!😱

Uppdaterat: 2022-02-15 21:32
RR
Prestigelös skrev:

Det vi ser nu är en början på en nedmontering av vår inhemska industri, en kvävning av transportsektorn samt en utarmning av våra bönder kryddat en regelrätt avveckling av landsbygden.
Äntligen kommer allt utanför tullarna att kunna göras om till nationalpark.
Istället ska vi framöver importera varor och livsmedel från utlandet som nio gånger av tio har en orenare tillverkningsprocess jämfört med oss, vidare ska utländska åkerier långväga ifrån importera allt detta till vårt avlånga land med sina lastbilar tankade utanför Sveriges gränser med billigare och skitigare diesel.
Resultatet, dyrare livsmedel, ökad arbetslöshet, skenande räntor, galopperande inflation och minskad statlig inkomst, allt i den heliga koldioxidens namn, amen.
Närodlat, ekologiskt, självförsörjande och klimatsmart är några lustiga ord som kommer att förpassas till historieböckerna för våra barnbarn att läsa om, samma öde som drabbat andra gamla populära inneord såsom skrivmaskin, telefax, statare och varggrop.
Lite raljerande kanske.
Den höga skatten på fossila bränslen kommer naturligtvis att kompensera för nedmonteringen av vårt gamla kära Svedala, och räcker inte det så är det bara att höja den en smula till, så har vi alltid gjort och det har ju funkat finfint hittills...

Tyvärr riktig analys

Uppdaterat: 2022-02-15 22:01
Gillar kurvor och rondeller

Hundter
Vad menar du? Som flera här på forumet har påtalat, det finns inget som talar för att politiken på området skulle få en avsevärd förändring oavsett regerande block.

Uppdaterat: 2022-02-15 22:02
SnookerPro skrev:

Som A.L var inne på: Miljöpartiet har inget intresse av demokrati överhuvudtaget. Alla måste ju nu - om inte förr - inse vad det där partiets politik har lett till. Sju år med regeringsmakt var allt som behövdes för att förstöra Sverige. Så länge Miljöpartiet satt instängt i flaskan med korken på gick det an, men så fort den där korken öppnades spred sig deras extremism och revolutionism som en löpeld. Och det var Stefan Löfven som öppnade flaskan. Allt för maktens skull. Och här sitter vi nu. Det här får aldrig hända igen.

Och även här, klockrent!

Uppdaterat: 2022-02-15 22:02
Gillar kurvor och rondeller

Nu kan det inte bli värre, sa’ pessimisten!!!
Jorå’ sa’ optimisten! Mycke’ värre!
7 månader kvar till valet och då, om inte förr, gäller det att rösta rätt! Borr med dessa fanatiska miljötalibaner!😡

Uppdaterat: 2022-02-15 22:14
RR

Detta var också klockrent!

Uppdaterat: 2022-02-15 22:15
RR

Tja, tydligen många som tror på Tomten här...:)

Uppdaterat: 2022-02-15 22:40

Och vad tror du på då, Pi?

Uppdaterat: 2022-02-15 23:15
RR
Axa skrev:

Snooker
Oavsett vilka som får makten efter årets val kommer det inte bli några större skillnader och det kommer förmodligen finnas utrymme att fortsätta gnälla för de som vill det.

Men det är inte det som vi har diskuterat. Vi har diskuterat hur Miljöpartiet har fått trasa sönder hela Sverige med sina galna idéer och vedervärdiga beteende. Varje gång som Miljöpartiet inte fick som de ville om klimatet eller invandringen, hotade de med att hoppa av regeringen - och maktgalne Löfven vek ner sig ... Alla som inte förstod detta innan, måste förstå det nu samt dra lärdomar, även om de lärdomarna är jobbiga att ta in! Aldrig mer ska ett parti som Miljöpartiet - som dessutom under nästan hela tiden under de sju åren i regeringsställning hade långt under fyra procent! - få sitta i regeringsställning. Och helst inte sitta i riksdagen heller. De skador som Miljöpartiet hann orsaka är tyvärr mer eller mindre permanentade samt omöjliga att laga.

Uppdaterat: 2022-02-16 02:58
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Löfven ville behålla makten = behövde stöd av MP = de fick makt.
När sen MP hoppade av så ser ni hur S beslutar annorlunda.

Enkelt!
Makten var viktigare än Sveriges bästa.

Uppdaterat: 2022-02-16 07:17
Gillar kurvor och rondeller
SnookerPro skrev:

De skador som Miljöpartiet hann orsaka är tyvärr mer eller mindre permanentade samt omöjliga att laga.

Ja, men se mitt förra inlägg.

Uppdaterat: 2022-02-16 07:20
Gillar kurvor och rondeller

Ja och frågan är hur (s) kan se sig själva sig spegeln när de så flagrant arbetar mot sina egna väljargrupper i och med samarbetet med mp?

Men maktfullkomligheten är uppenbar, det är alldeles sant.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-02-16 08:04
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Mera kostnadsökningar som kopplas till höga transportpriser - även om det är på global nivå den här gången. Jag hoppas ni alla inser vart vi är på väg? Det enda som återstår är att göra oss av med tokstollarna.

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/0GJ466/heineken-flaggar-for-dyrare-ol

MVH AL

Uppdaterat: 2022-02-16 10:20
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Snooker
Jo, jag förstår vad du menar men hur partier söker stöd för att behålla regeringsmakt är ju en del av svensk politik. Att alla partier vill ha makt och inflytande är väl inget konstigt? Det är väl alla partiers utgångspunkt?

Även högerblocket plockar ju gärna in småpartier som L och KD i sina regeringsalternativ eller söker stöd där. Förmodligen skulle även en högerregering vara ganska beroende av L och KD, och därmed skulle småpartier få oproportionerligt stort inflytande även med högerregering.

Uppdaterat: 2022-02-16 11:19

Sedan har vi ju också den skaran som inte bryr sig om demokratin, utan helt sonika anser att ändamålen helgar medlen.

Där är mp just i en klass för sig, där man sparkar experter, försöker påverka forskningsresultat och har terrorister uppe på ministerposter.
https://www.mitti.se/nyheter/wanngard-kraver-svar-om-trafikdirektorens-avsked/lmsah!5334951/
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6ny4dQ/har-ar-mehmet-kaplan-pa-middag-med-hogerextrem-ledare

Det är ju ingen hemlighet att en viss Axa heller inte vill ta avstånd från dessa gärningar, trots att jag påpekat det vid flera tillfällen och också formulerat det som en rak fråga till honom. Det enda han har lyckats med är att komma med okvädningsord och förolämpningar. Varför får han själv redogöra för.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-02-16 13:05
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Jag är snart bara ett fattigpensionär men vad jag vet var alla partier överens om reduktionsplikten och nivån när den bestämdes.
Eller kanske någon kritiserade nivån vad vet jag.

Klippte ut detta.
”Skatten strax över EU-snitt

Sanningen, som politikerna själva inte verkar känna till, är att Sveriges dieselskatt är relativt låg och bara strax över EU-snittet. Vår dieselskatt är 4,74 kronor per liter, medan genomsnittet i EU ligger på 4,38 kronor. Sju EU-länder har högre dieselskatt än Sverige.

Allra högst är skatten i Italien, 6,30 kronor liter. Ändå är vår diesel 3,44 dyrare än Italiens. En liter diesel kostar just nu 19,42 kronor i Sverige. Tyskland har lika hög dieselskatt som Sverige, men vår diesel är fyra kronor dyrare än den tyska.

Den okända anledningen till att Sverige har Europas dyraste diesel är i stället att svensk diesel har en lag, reduktionsplikten, som gör att vi måste blanda dieseln med 35-40 procent biobränslen.

Oftast är det HVO100 och RME som blandas i dieseln, bränslen som är cirka tre gånger så dyrt som rent fossilt diesel. Det höjer det svenska literpriset med flera kronor. Biodiesel har kritiserats för att skövla regnskogar. När biodrivmedel blandas med diesel får de samma beskattning som fossil diesel.

– Det är flera länder som har reduktionsplikt, men Sverige har de mest ambitiösa klimatmålen och därmed dyrare drivmedel”

Eller är detta fel.

Uppdaterat: 2022-02-16 12:54
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Som sagt, vissa kan inte låta bli att peka finger åt andra på forumet samt göra felaktiga tillskrivningar…

Uppdaterat: 2022-02-16 13:21

Mso: Skatten på en liter bränsle är inte 4,74 kr/litern utan 9,09 kr/litern.

Väg- och Trafikforskningsinstitutet (VTI) som på uppdrag av regeringen jämfört de samhällsekonomiska kostnaderna med skatteuttaget konstaterar att överbeskattningen är minst 40%. Man poängterar också "att överbeskattningen av biltrafik utanför tätorter är ännu högre" (VTI rapport 989, s 27) än de genomsnittsvärden som man redovisar i sin rapport.

Vad andra länder tillämpar hos sig saknar faktiskt relevans. Resorna i Sverige skall vara billigare, kopplat till att vi har lägre olycks-, och miljökostnader, och ändå ligger alltså priset på tok för högt om man utgår från vad forskningen visar.

Ett korrekt dieselpris vore därför istället 18,60 kr/litern, om vi nu utgår från att vi skall fortsätta ha en den höga nivån på reduktionsplikten som politikerna har valt (vilket förstås är renodlad idioti - vilket forskarna också kunnat konstatera).

MVH AL

Uppdaterat: 2022-02-16 13:42
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Axa skrev:

Som sagt, vissa kan inte låta bli att peka finger åt andra på forumet samt göra felaktiga tillskrivningar…

Och vissa kan tydligen inte ta avstånd från diktatur och totalitarism, trots att det inte är speciellt svårt ö.h.t. Men det är under förutsättning att man verkligen vill och det är ju uppenbarligen där skon klämmer:-)

MVH AL

Uppdaterat: 2022-02-16 13:45
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Du verkar verkligen vara en väldigt långsint person, A.L. Dags att släppa ev tidigare oförrätter och gå vidare.

Uppdaterat: 2022-02-16 17:36
Axa skrev:

Som sagt, vissa kan inte låta bli att peka finger åt andra på forumet samt göra felaktiga tillskrivningar…

Ja, men vänta dig inga modereringar...

Uppdaterat: 2022-02-17 05:46
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
A.L skrev:

Mso: Skatten på en liter bränsle är inte 4,74 kr/litern utan 9,09 kr/litern.

Räknar man bort momsen i de olika länderna och enbart med energi- och koldioxidskatt är skatten på diesel i Sverige strax över EU-snitt och sju andra EU-länder har högre skatt än Sverige.

https://www.dagensps.se/motor/darfor-ar-svensk-diesel-dyrast-i-eu-trots-lag-skatt/

Uppdaterat: 2022-02-17 05:52
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
John2008 skrev:

A.L skrev:
Mso: Skatten på en liter bränsle är inte 4,74 kr/litern utan 9,09 kr/litern.

Räknar man bort momsen i de olika länderna och enbart med energi- och koldioxidskatt är skatten på diesel i Sverige strax över EU-snitt och sju andra EU-länder har högre skatt än Sverige.
https://www.dagensps.se/motor/darfor-ar-svensk-diesel-dyrast-i-eu-trots-lag-skatt/

Vilket alltså fortfarande är långt över (mer än 40%) nivån på de externa kostnaderna som skall internaliseras.

Momsen är sedan ett annat resonemang, och så även momsen på skatten.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-02-17 07:01
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”