Vi Bilägares forum

”Kommer någon köpa begagnad bil istället för att leasa en ny?”

”Kommer någon köpa begagnad bil istället för att leasa en ny?”

Allt fler privatleasar sin bil. Vad innebär det för bilägandet och bilmarknaden, undrar Tommy Wahlström.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-02-12 06:10

Kommentarer

Ja, denna krönika är helt klart tankeväckande. Men allt beror ju på den faktiska, totala leasingkostnaden för nya bilar kontra begagnatpriserna för primärt de 3-åringar som sen kommer ut på marknaden. Men vill inte vi ha dessa så finns ju alltid export-möjligheterna...

Uppdaterat: 2022-02-12 09:37

"Bryr sig någon om saker som rostskydd och driftkvalitet när man inte äger bilen längre än tre år eller kör den längre än 4 500 mil?"

Den frågan är biltillverkarna väldigt intresserade av, eftersom de därmed kan strunta i rostskydd och långsiktig livslängd och därmed göra stora besparingar på tillverkningskostnaden utan att första användaren märker någonting alls hur dramatisk försämringen än görs.

Redan idag bryr man sig lite om begagnatköpares bekymmer och ju fler som kör ny bil desto mer drunknar klagomål på äldre bilar i oceanen av nybilsägares prat om "digitala tjänster" och "programvaror", som är det enda som bekymrar dem.

Uppdaterat: 2022-02-12 13:20

Pi
Ja, det var ju ett inslag på nyheterna för ett tag sedan om att exporten av begagnade bilar har ökat. De besökte bl.a. en bilhandlare i Polen som köper in begagnade bilar från Sverige.

Uppdaterat: 2022-02-12 13:38

N-iklas, du formulerar nästan det så som jag tänkte. Det är så fattigt i hushållen att produktionsmodellen/vinstmodellen ändrats för länge sedan. Den förefaller vara knuten till vedervärdiga slit och släng mentaliteten i nordamerika, sydamerika. T.om numera asien?

Uppdaterat: 2022-02-12 14:41

Jag vill nog iaf helst äga min bil, särskilt som beg.priserna på treåringar troligen kommer att rasa då ”alla” helst vill byta vart tredje år vilket leder till låga priser / driftkostnader på dem givet att inte biltillverkarna underdimensionerar bilarna och dess kvalitet per ce.

Uppdaterat: 2022-02-12 18:40
Swenssons skrev:

Jag vill nog iaf helst äga min bil,

Dito
Annars kan finansbolaget höja räntan då reporäntan skicker iväg.
Ska dock, när jag skaffar elbil, privatleasa.

Uppdaterat: 2022-02-12 20:09
Gillar kurvor och rondeller

"Grattis" till alla de bilköpare som köper sin nya bil kontant för att ha den i många år och som "på köpet" får sämsta tänkbara rostskydd och kvalitet i övrigt. Glöm den tiden när man kunde köpa en bil och ha den i 20 år utan nämnvärda problem.

Uppdaterat: 2022-02-12 21:32
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Hur många är det som leasar en elbil som har läst kontraktet och sett klausulerna om vad som händer om det inte blir någon utbetalning av bonus? Dubblerad kostnad ungefär.

Uppdaterat: 2022-02-13 10:01

Mäkinen - det tror jag inte att så många har läst - om jag får gissa. Är själv fortfarande lite småskeptisk till denna "ägarform" men speciellt om man är intresserad av en modell av ett "nytt" märke så är det nog ändå den enda rimliga finansierings-formen - att köpa dessa märken som är nya på marknaden är nog lite väl chansartat.

Uppdaterat: 2022-02-13 10:48

Ja många kommer köpa beg bil för värdeminskingen första 3 åren är ganska brutal. Du har i princip dubbelt så hög milkostnad på en ny bil mot en lätt begagnad. Leasade själv en billig småbil men kör nu en beg större premiumbil till en lägre kostnad.

Uppdaterat: 2022-02-13 17:19

Fundering: Är restvärdet på dagens leasing garanterat ??
Vad händer om nu räntor och inflation sticker iväg fortare än tänkt, klarar man sig ändå, kan man om tex 3 år bara lämna tillbaka sin bil om man skött om den.
Finns det inga hållhakar ??

Uppdaterat: 2022-02-13 20:57
SnookerPro skrev:

"Grattis" till alla de bilköpare som köper sin nya bil kontant för att ha den i många år och som "på köpet" får sämsta tänkbara rostskydd och kvalitet i övrigt. Glöm den tiden när man kunde köpa en bil och ha den i 20 år utan nämnvärda problem.

Menar du i Sverige, saltade vägar och våra årstider.
Vilken bakgrundsfakta och statistik förlitar du dig på?
Jag kan bara referera till anekdotiska berättelser. Det är fåtal bilar som överlever så länge i vårt klimat och är bruksbilar dag ut och dag in.
Men nog kommer konstruktionsingenjörerna bli beodrade att använda ännu billigare komponenter. Alllt för att passa i den ekonomiska modellen. Så vi riskerar att gå den framtiden till mötes. Om vi inte redan gjort det. De är sannolikt på väg in i produktion.

Uppdaterat: 2022-02-13 21:31
Rikard skrev:

Fundering: Är restvärdet på dagens leasing garanterat ??
Vad händer om nu räntor och inflation sticker iväg fortare än tänkt, klarar man sig ändå, kan man om tex 3 år bara lämna tillbaka sin bil om man skött om den.
Finns det inga hållhakar ??

Flera stycken.
Du får läsa avtalet noga. Vanligt är att räntan kryts till reproräntan så när riksbanken höjer räntan följer leasingräntan med.
Restvärdet brukar vara garanterat men vid inlämnandet kommer ALLA skador innebära reparationskostnad för dig.
"normalt slitage" brukar det stå i avtalet. Kan bli dyrt med lite smårepor, skador på inredning mm.

Uppdaterat: 2022-02-13 23:27
Gillar kurvor och rondeller

Föredrar nog äga min bil. Både ett särskilt märke, årgång mm. Vill kunna göra någon "styling" eller annat när "jag" vill.
Ska jag leasa något som drivs på el, lär det aldrig bli en bil med de ogenomtänkta problemen. När det finns
https://www.carpixx.ch/sv/jetson-one-bemannte-flugdrohne-geht-in-serie/

Uppdaterat: 2022-02-14 10:12

Många tar upp eventuella kostnader i samband med återlämning av en leasingbil. Det är ingen skillnad mot en inbytesbil som du själv äger. Skador och kostnader bedöms på samma sätt, är det en leasingbil får du betala och är det din inbytesbil så dras kostnaden från inbytespriset. Min son arbetar sedan flera år som bilmekaniker och gör nästan dagligen inspektioner på inbytesbilar och leasingbilar.

Uppdaterat: 2022-02-18 19:49

Fast som ägare till bilen kan jag använda vilken verkstad jag vill för t ex rep av bilplåt vilket knappast gäller vid leasing.

Uppdaterat: 2022-02-18 22:47

Stefan.. de tittar inte ens på din begagnade bil, de kollar årtal och milen och sedan ger de dig ett pris. Jag åkte till Skoda med min Octavia, ville visa det fina skicket bilen var i.. han gick inte ens ut ur byggnaden och tittade på den. Jag frågade honom om han ändå inte skulle titta på bilen, "nej.. jag har siffrorna här" (han googlade liknande bilar på blocket mm). Jag blev riktigt arg på honom, och sade att det inte är intressant att föra mer diskussioner.. och gick därifrån. Så nää, jag upplever inte att någon som vårdar sin bil idag får betalt för detta jobbet när man säljer den. Min bil är handtvättad och pedantiskt skött, inga fläckar inne i bilen.. och inga märken på utsidan. Man kan inte ens tro att bilen är 8 år gammal.. ser nästan ut som ny.

Uppdaterat: 2022-05-06 10:51

Tänk om du haft en stor tung SUV, då hade du garanterat fått ett bra pris hx30.

Uppdaterat: 2022-05-06 22:21