Vi Bilägares forum

Milersättningen har inte höjts på 15 år: ”Läget är akut”

Milersättningen har inte höjts på 15 år: ”Läget är akut”

Att använda en privat bil i jobbet kan bli en förlustaffär. Trots skenande bränslepriser har milersättningen inte höjts på 15 år. ”Läget är akut”, säger tjänstebilskonsulten Ronny Svensson.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-02-10 06:30

Kommentarer

Det skulle vara intressant att få någon förklaring från politiken varför man låtit ersättningarna hamna i permafrost under 15 år. Det är ju olika färg på de som styrt landet under perioden dessutom.

Uppdaterat: 2022-02-10 07:43

J.L, det är nästan så med alla ersättningar ifrån staten.. dessa höjs inte varje år.

Uppdaterat: 2022-02-10 09:05

Här gäller ju samma sak. Vi skall inte ha några arbetsresor. Det är vad man siktar mot från ansvarigt håll.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-02-10 09:13
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Ja, detta håller jag helt klart med om att det är närmast en skandal.

Uppdaterat: 2022-02-10 09:48
hx30 skrev:

J.L, det är nästan så med alla ersättningar ifrån staten.. dessa höjs inte varje år.

De allra flesta ersättningar från staten är väl ändå indexerade genom koppling till t.ex. prisbasbelopp. Men jag fattar inte varför man sätter vissa, t.ex. milersättningen i ett fast belopp och inte kopplat till något indexreglerat. Det blir ju bara antingen mer jobb att besluta om nya nivåer eller en ersättning som sjunker och till slut inte fungerar som tänkt.

Uppdaterat: 2022-02-10 10:16

Tror att milersättning är något som staten motvilligt betalar. Det politiskt korrekta är numera att vi ska minska bilåkandet (helst helt), och åka kollektivt eller cykla. Någon indexreglerat milersättning lär vi inte få se.

Uppdaterat: 2022-02-10 11:20

Det finns inget hinder för arbetsgivaren att betala ut högre reseersättning. Själv har jag 40kr/mil, för 15 år sedan hade jag 32kr/mil. 18,5kr är skattefritt och resten skattas som lön enligt artikeln.
Med 50% marginalskatt så blir ersättningen 29,25kr/mil, ungefär lika mycket som bilen jag har kostar.

Uppdaterat: 2022-02-10 12:10

Man får väl lägga på några mil så att ekvationen går ihop. Oärligt och ohederligt är det ju, men tänker om man går back på nuvarande system, så har man inte så många val om man är illa tvingad att använda sin privata bil i tjänsten.

Förmånsbilar anser jag är tillräckligt subventionerade för brukarna redan. Det är många kostnader förmånsbilsbrukarna slipper som de med egen bil har.

Uppdaterat: 2022-02-10 13:05

Visa mig den subventionen och ställe den gärna mot kostnaden och framförallt pensionsförlusten så ser du att förmånsbilen inte är speciellt förmånlig utan snarare ett nödvändigt ont för många.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-02-10 13:10
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

Visa mig den subventionen och ställe den gärna mot kostnaden och framförallt pensionsförlusten så ser du att förmånsbilen inte är speciellt förmånlig utan snarare ett nödvändigt ont för många.
MVH AL

Tänkte mer på att de idag slipper skatten, försäkringskostnaden, servicekostnaden, kostnad för däck/slitatege, underhåll (typ tvätt och sådant). De har även allt som oftast subventionerat bränsle (skattefritt).

Uppdaterat: 2022-02-10 14:02

Javisst och för detta betalar man förmånsskatt, både för bil som bränsle. Slår man ihop förmånsskatten och pensionsförlusten är en förmånsbil inte speciellt förmånlig längre. Det rör sig om en rejäl peng varje månad och miljonbelopp i utebliven tjänstepension nuvärdesräknat över en längre period.

Så det man konsumerar idag kan man inte köpa imorgon.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-02-10 14:53
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

ISO, du vet att alla dessa kostnader du räknar upp faktiskt är inkluderade i förmånsvärdet?

När det kommer till milersättningen som företaget betalar ut så är det den skattefria delen som ligger still sedan Ulf K gick i kortbyxor, men det hindrar inte att företaget betalar ut mer, även om allt utöver blir ganska dyrt för företaget

Uppdaterat: 2022-02-10 14:55
*Robban

Är medveten om det, dock är förmånsvärdet rejält mycket lägre än vad det kostar att köpa samma bil.

https://bavariabil.se/Bilguiden/Infor-bilkopet/formansbil-eller-privatbil/

Uppdaterat: 2022-02-10 15:24
lsoderlund skrev:

Är medveten om det, dock är förmånsvärdet rejält mycket lägre än vad det kostar att köpa samma bil.
https://bavariabil.se/Bilguiden/Infor-bilkopet/formansbil-eller-privatbil/

Fast bara om man privat köper en ny bil, var tredje år.
Vem gör det?
Dvs man luras till en hög kostnad, om man väljer förmånsbil.

Uppdaterat: 2022-02-10 15:51
Gillar kurvor och rondeller

Att ersättningen inte höjts beror ÄVEN troligen på att det upplevs som "orättvist" av de som inte kan ta del av detta. (tjänstemän vs arbetare)

Uppdaterat: 2022-02-10 15:54
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

lsoderlund skrev:
Är medveten om det, dock är förmånsvärdet rejält mycket lägre än vad det kostar att köpa samma bil.
https://bavariabil.se/Bilguiden/Infor-bilkopet/formansbil-eller-privatbil/

Fast bara om man privat köper en ny bil, var tredje år.
Vem gör det?
Dvs man luras till en hög kostnad, om man väljer förmånsbil.

Förvisso sant, men tycker oavsett, att milersättningen skall höjas. Behöver inte vara så som våra grannländers exempel, men någon 10:a högre skulle inte skada.

Uppdaterat: 2022-02-10 16:07

Bekant jobbade för landstinget med bilersättning för många år sen. De på hans avdelning tävlade om vem som kunde åka billigast, och hur mycket de kunde tjäna mot vad bilen kostade.
Ingen skulle väl idag åka 5-7000 mil om året, landet runt i en 10 år gammal Corolla som gått 40" mil, men det gjorde han.

Uppdaterat: 2022-02-10 16:32

MC, vad i milersättningen skulle vara orättvis mellan tjänstemän och arbetare? Den är ju lika för alla, vad som kan betalas ut skattefritt, sedan blir det ju billigare för företaget att ge en ersättning som plingar bättre i plånboken till den som tjänar mindre eftersom den bara betalar lågskatt medan tjänstemannen troligen betalar högskatt.
Nu pratar vi alltså om milersättningen för körning med privat bil i tjänsten

Uppdaterat: 2022-02-10 16:55
*Robban
lsoderlund skrev:

Är medveten om det, dock är förmånsvärdet rejält mycket lägre än vad det kostar att köpa samma bil.
https://bavariabil.se/Bilguiden/Infor-bilkopet/formansbil-eller-privatbil/

Ja fast då inkluderar du ju inte pensionsförlusten i kalkylen. Det är den som gör att bilen blir orimligt dyr.

Säg att du är 30 år (tjänar över 46 000 kronor i månaden) och betalar 5 000 kronor i månaden för din tjänstebil. Om du har din tjänstebil i 35 år så kommer du förlora nästan 630 000 kronor i pensionsavsättning (30 %*5 000 kr*12 mån*35 år). Om du hade investerat dessa 1 500 kronor i månaden i 35 år med 8 procents avkastning (snittet på börsutvecklingen) så skulle du ha 3 349 858 kronor vid 65 års ålder.

Det ger dig 3 349 858/35*12=7 976 kr/mån

Dessa 7 976 kr extra per månad (utöver förmånsbeskattningen) kommer man rätt långt med om man vill köpa en egen bil istället.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-02-10 17:03
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Varför då inte köpa bil privat och få mera i lön och pension istället ? Då har man inget att klaga på sen för då får man ju tydligen ett billigare bilägande...:)

Uppdaterat: 2022-02-10 17:57

Pi. En anledning kan ju vara att det inte är så många som känner till pensionsförlusten och ännu mindre vill ta hänsyn till det när man har möjlighet att plocka ut en ny V90 istället för att åka i något (på pappret) billigare.

Men att påstå att förmånsbilen är förmånlig får inte jag ihop ekonomiskt. Den är tvärtom dyr, precis som de flesta nya bilar.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-02-10 18:33
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Det finns olika typer av bilförmån, bruttolöneavdrag, att förmånsvärdet läggs på befintlig bruttolön. Citat från FortNox "Bilförmån Här adderas bilförmånen till den beskattningsbara inkomsten. Underlaget för sjukpenninggrundande inkomst, pensionsgrundande inkomst och föräldrapenninggrundande inkomst baseras på bruttolönen och sjunker därmed inte som vid ett bruttolöneavdrag, eftersom bruttolönen är oförändrad." Reglerna varierar från företag till företag.

Uppdaterat: 2022-02-10 21:46
EnannanRobban skrev:

MC, vad i milersättningen skulle vara orättvis mellan tjänstemän och arbetare?

Vem kan dra nytta av den?

Uppdaterat: 2022-02-10 23:36
Gillar kurvor och rondeller

Det finns andra regler (3:12) för småföretagare J.L, det är sant. Men de gäller inte förmånsbilen specifikt.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-02-11 08:10
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
motorcykelentusiasten skrev:

EnannanRobban skrev:
MC, vad i milersättningen skulle vara orättvis mellan tjänstemän och arbetare?
Men ingen drar nytta av milersättningen i att köra privat bil i tjänsten mer än någon annan, eller vad menar du?

Vem kan dra nytta av den?

Uppdaterat: 2022-02-11 10:06
*Robban

Du får fixa citeringen som blev fel.

ok jag förtydligar.
Tjänstemän kan i högra grad är arbetare, dra nytta av milersättningen i att köra privat bil i tjänsten.
= inget som partier med stor andel icke-tjänstemän vill premiera.

Uppdaterat: 2022-02-11 18:05
Gillar kurvor och rondeller

Men det är väl inget att dra nytta av, att tvingas använda sin egen bil i tjänsten för en allt för ofta låg milersättning. Var glad att du slipper, om det var där skon klämde.

Uppdaterat: 2022-02-12 12:33
*Robban

Nej min sko klämmer inte alls.
Har jobbat hårt hela livet och har nu ett chefsjobb där min arbetsgivare betalar både parkering vid jobbet och ersätter mig för hela kostnaden att åka till/från jobbet med bil inkl ersättning för tullarna.
Jag beskrev i denna tråd en rimlig anledning till att ersättningen inte höjts.
Oavsett om en förmån är fördelaktig eller ej, kommer de som inte använder den att vara avundsjuka.

Uppdaterat: 2022-02-12 14:11
Gillar kurvor och rondeller