Vi Bilägares forum

Extraavgifter kan stå elbilsägarna dyrt: ”En djungel”

Extraavgifter kan stå elbilsägarna dyrt: ”En djungel”

Elbilsägare som vill snabbladda men använder ”fel” app eller tjänst kan tvingas betala 250 kr mer för laddningen.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-02-07 14:50

Kommentarer

Alltså, Tommy verkar vara en trevlig prick, men tvivlar starkt på att någon gör som Tommy med sina egna pengar! Och mycket riktigt - det var inte Tommys egna pengar!

Uppdaterat: 2022-02-07 16:26

Fel app eller inte, när tillräckligt många har elbilar så kommer det nog hamna runt 5-10 kr/kWh .. varför skulle man inte "vinst maximera" detta som precis allt annat i samhället?

Uppdaterat: 2022-02-07 16:36

Och som jag har blivit hånad inte minst av en viss H*nrik för att inte begripa "hur enkelt det är att ladda". Det kommer bevis efter bevis på vilken djungel detta är. Men det känns i alla fall skönt att vara i ett gott sällskap. Den som hånar mig, hånar också ViBilägares redaktion.

Uppdaterat: 2022-02-07 17:05
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Här är det inte frågan om "vinstmaximering", här är det frågan om att dölja en massa kostnader för att vilseleda och luras. Om alla visar kostnaderna klart och tydligt, då fungerar konkurrensen. Kunden väljer utifrån tydliga kriterier, pris eller andra konkurrensfördelar, och säljaren kan vinstmaximera efter behag. För högt pris, så säljer man mindre, med lägre pris så säljer man mer, men med mindre marginal. Man ser inga bensinmackar som tar 60% högre pris än någon annan, för samma produkt! Varför? Jo man visar klart och tydligt vad det kostar!

Uppdaterat: 2022-02-07 17:10
SnookerPro skrev:

Och som jag har blivit hånad inte minst av en viss H*nrik för att inte begripa "hur enkelt det är att ladda". Det kommer bevis efter bevis på vilken djungel detta är. Men det känns i alla fall skönt att vara i ett gott sällskap. Den som hånar mig, hånar också ViBilägares redaktion.

Henrik har ett landsomfattande nätverk av laddstationer exklusivt för Tesla. Han behöver aldrig leta, aldrig behöva vänta, aldrig få trasig laddare, aldrig behöva mixtra med pluppar och appar. Han kan nog inte förstå, att det skulle vara annorlunda för andra elbilsägare...

Uppdaterat: 2022-02-07 17:22

Att det kan kosta 3,50 kr/kWh eller 13,70 kr/kWh vid samma laddare för "samma ström" är ju helt enkelt horribelt. Det här påminner om de sanslösa roaming-avgifter som fanns tidigare på mobilabonnemang. Enda sättet att få bukt med detta vansinne är förmodligen lagstiftning!

Uppdaterat: 2022-02-07 18:28

Är det inte otroligt märkligt att laddstolp-företag är SÅ dåliga?
Vore en sak om de var först och inte förstod vad kunderna ville ha, eller att tekniken inte fanns - men de har ju en perfekt förebild att studera, Tesla.

Fattar inte.
Någon med insyn, vad säger laddbolagen problemet är?

Uppdaterat: 2022-02-07 18:32
Gillar kurvor och rondeller
Berny skrev:

Enda sättet att få bukt med detta vansinne är förmodligen lagstiftning!

Nä det är för trubbigt.
Överpriser finns överallt.
Skapa debatt = tipsa Uppdrag Granskning!

Uppdaterat: 2022-02-07 18:34
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Berny skrev:
Enda sättet att få bukt med detta vansinne är förmodligen lagstiftning!

Nä det är för trubbigt.
Överpriser finns överallt.
Skapa debatt = tipsa Uppdrag Granskning!

"Uppdrag granskning" en riktigt bra idé 👍

Uppdaterat: 2022-02-07 18:48

Laddbolagen veta att marknaden fortfarande är "vilda västern." Det gäller att gama åt sig så mycket det går, innan kunderna reagerar och lämnar. Tesla är den enda elbilen som funkar överallt, övriga bör helst ha möjlighet till hemmaladdning.

Uppdaterat: 2022-02-07 18:55

Nu har jag inte hört poddavsnittet.
Men Maria nämner kanske något i podden om att strömmen kostar 3,1kr/kWh när hon laddar på IONITY med Hyundais avtal.

Uppdaterat: 2022-02-07 18:56

Jag har sagt det förut, men måste säga det igen. Varför i H är det inte lika enkelt att tanka bilen med el som med bensin/diesel/HVO eller E85?? Det måste bli enklare att se pris och ladda/betala!!

Uppdaterat: 2022-02-07 20:36
Anders Egermo skrev:

Jag har sagt det förut, men måste säga det igen. Varför i H är det inte lika enkelt att tanka bilen med el som med bensin/diesel/HVO eller E85?? Det måste bli enklare att se pris och ladda/betala!!

Det är det, eller till och med enklare.....beror bara på vilken elbil man valt. Jag tänker tvärtom, varför var det inte lika enkelt och smidigt att tanka fossilt som det är att ladda min elbil? ;)

Uppdaterat: 2022-02-07 20:39
40-talisten skrev:

SnookerPro skrev:
Och som jag har blivit hånad inte minst av en viss H*nrik för att inte begripa "hur enkelt det är att ladda". Det kommer bevis efter bevis på vilken djungel detta är. Men det känns i alla fall skönt att vara i ett gott sällskap. Den som hånar mig, hånar också ViBilägares redaktion.

Henrik har ett landsomfattande nätverk av laddstationer exklusivt för Tesla. Han behöver aldrig leta, aldrig behöva vänta, aldrig få trasig laddare, aldrig behöva mixtra med pluppar och appar. Han kan nog inte förstå, att det skulle vara annorlunda för andra elbilsägare...

Precis, det är ju det jag hävdat hela tiden, att hur smidigt det är att ladda elbilen på resande fot är lite beroende på vilket elbil man skaffat sig. Så det är fel som en del här gör, inklusive media ibland, att såga all elbilsladdning utanför hemmet som krånglig.
Snooker är som vanligt bara grälsjuk och vill ha uppmärksamhet så mer än så bemöter jag inte.

Uppdaterat: 2022-02-07 20:42

Helt rätt Henrik ! Personligen vill jag aldrig tillbaka till fossilbilen med alla dess bestyr i form av krånglig tankning, behov av ständig service samt kanske starkaste argumentet med en vridmomentsvag, vibrerande motor. Livet med Tesla är underbart enkelt och bjuder på rolig bilkörning.

Uppdaterat: 2022-02-07 20:48
J.L skrev:

Helt rätt Henrik ! Personligen vill jag aldrig tillbaka till fossilbilen med alla dess bestyr i form av krånglig tankning, behov av ständig service samt kanske starkaste argumentet med en vridmomentsvag, vibrerande motor. Livet med Tesla är underbart enkelt och bjuder på rolig bilkörning.

Detta skulle vara min drömbil:
- gasrespons som en elmotor
- ladda hemma som en elbil
- tanka borta som en fossilbil
- slippa service som en elbil
- lätt som en Miata (fossil ifall någon undrar) och cab!
- billig som en fossilbil
- snabb värme som en elbil
- räckvidd som en fossilbil
- ljud, vibrationer, lukt som en fossibil (avstängningsbart på långresan)
- växellåda och koppling som en fossilbil

Nåt sådant :-)

Uppdaterat: 2022-02-07 21:11
Gillar kurvor och rondeller

Ja alla har vi olika preferenser.......vad du ska med ljud, lukt och vibrationer som en fossilbil till är över mitt förstånd. Nåt av det bästa att vara utan....

Nej jag har länge sagt att den ultimata familje/jobbilen för mig hade vart en fullsmetad S90 Inscription med drivlinan och infotainment från Tesla.

Uppdaterat: 2022-02-07 21:23

Mycket kan man lösa med mjukvara, motorljud i högtalarna, stolens massagefunktion att simulera vibrationerna från "motorn" lukt kan pytsas in som Citroen gjorde en gång i tiden. Allt är möjligt med datorkraft och kreativitet.

Uppdaterat: 2022-02-07 21:28

GMA T33 är nog det jag vill ha av en bil. Praktisk med massor av lastutrymme, ordentlig markfrigång och låga servicekostnader.

Uppdaterat: 2022-02-07 21:37
J.L skrev:

Mycket kan man lösa med mjukvara, motorljud i högtalarna, stolens massagefunktion att simulera vibrationerna från "motorn" lukt kan pytsas in som Citroen gjorde en gång i tiden. Allt är möjligt med datorkraft och kreativitet.

Vi behöver inte mer elektronik och konstgjorda funktioner i bilarna. Vi behöver INTE mer elektronisk styrning, utan mer analoga funktioner!

Uppdaterat: 2022-02-07 21:45
Anders Egermo skrev:

Vi behöver inte mer elektronik och konstgjorda funktioner i bilarna. Vi behöver INTE mer elektronisk styrning, utan mer analoga funktioner!

Om det är vad du går och väntar på tror jag du kommer bli ganska besviken....
Så det är nog att antingen vänja dig eller vända med 740:in och köra in i grottan igen........ ;)

Uppdaterat: 2022-02-07 21:56

Facits räknemaskiner är ju ett exempel när utvecklingen springer förbi. Allt blir bättre med elektronik driftsäkerhet, minskat underhåll etc. Är det någon som längtar tillbaka till 500 och 1000 milaservicar med justering av brytarspetsar, tändstift mm.

Uppdaterat: 2022-02-07 22:37

Men nu handlar denna artikel om de som har köpt den elbil som de vill ha. Alla har inte råd med en elbil som företaget köper in och vars kostnad man simpelt fakturerar till kund. (Grävfirmor är inget undantag, tvärtom ...) Ingen ska här i tråden utse sig själv som en gud som vet bäst och som dömer andras val. Nu är det så här det är: Det är en djungel av maffiabolag som gör allt de kan för att skinna folk på pengar genom ett cyniskt beteende. Detta är och förblir ur ett konsumenträttsligt perspektiv fel och djupt omoraliskt. Om man är det minsta mån om konsumenters rättigheter, borde man applådera sådana här granskningar av branschen.

Skönt att slippa att bli "bemött" av en viss användare - vederbörande har ju ovan lovat det! Och att den aktuella användaren dessutom hånade ViBilägares redaktion - trots att jag försökte förekomma just det! - verkar inte vara det minsta bekymmer. Bra jobbat ...

Uppdaterat: 2022-02-08 00:17
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
SnookerPro skrev:

Men nu handlar denna artikel om de som har köpt den elbil som de vill ha. Alla har inte råd med en elbil som företaget köper in och vars kostnad man simpelt fakturerar till kund. (Grävfirmor är inget undantag, tvärtom ...) Ingen ska här i tråden utse sig själv som en gud som vet bäst och som dömer andras val. Nu är det så här det är: Det är en djungel av maffiabolag som gör allt de kan för att skinna folk på pengar genom ett cyniskt beteende. Detta är och förblir ur ett konsumenträttsligt perspektiv fel och djupt omoraliskt. Om man är det minsta mån om konsumenters rättigheter, borde man applådera sådana här granskningar av branschen.
Skönt att slippa att bli "bemött" av en viss användare - vederbörande har ju ovan lovat det! Och att den aktuella användaren dessutom hånade ViBilägares redaktion - trots att jag försökte förekomma just det! - verkar inte vara det minsta bekymmer. Bra jobbat ...

Den stora frågan är ju den om huruvida du är dum på riktigt och verkligen inte kan förstå det du läser, eller om du är hittepådum bara för att ställa till bråk? Iofs gissar jag kanske på båda....
Det är väl absolut ingen som dömer andras val här i tråden? Det som jag och en del andra däribland 40-talisten pekat på är att det som målas upp som väldigt tillkrånglat för elbilsägare inte gälla alla elbilsägare, utan att det beror på vilket märke man valt till stor del och att det finns alternativ.

Precis likaså är det ingen som hånat ViB:s redaktion, vilket alla som kan läsa och förstå text inser, utan det som skrivits här var en generell kritik mot att media har en tendens att skriva om detta som ett problem som gäller alla elbilsägare, vilket ju är helt fel och det borde nämnas i artiklarna att alternativ finns som man inte vill drabbas av detta fenomen.

Sen att som du göra kalla laddbolagen för maffiabolag tar jag helt klart stort avstånd till. Du är väldigt duktig på att kritisera andra skribenter här men att göra en sån anklagelse är rätt grovt.

Uppdaterat: 2022-02-08 08:20

Henrik; Alternativen för att som elbilsägare slippa laddstrul är ärligt talat bara ett. Tesla...

Uppdaterat: 2022-02-08 08:47

40-talisten
Det är då inte bilfabrikaten som avgör om det blir strul med laddningen eller inte.
Det är ditt behov kontra laddmöjligheter.
Så viktigast är att tänka genom sitt eget körmönster och behov av att snabbladda.
För det är bara tillgängligheten av ultrasnabb laddning som skiljer, men där utbyggnaden har tagit fart och Tesla börjar öppna sina För andra fabrikat.
Om du står i nån avkrok och behöver ladda är det precis lika enkelt/svårt oavsett om du har en Tesla eller annat fabrikat.

Uppdaterat: 2022-02-08 09:24

Instämmer med Guran. Dessutom kanske man inte vill ha en bil från Tesla. ;-) Men då får man finna sig i ev strul på långresor.

Uppdaterat: 2022-02-08 10:40

Varför skall det var besvärligare att tanka en elbil (snabbaddning) än en förbränningsmotorbil oavsett bilfabrikatet ? Och varför skall priset per kWh variera beroende på vilket bilfabrikat jag valt eller vilken "mack" jag tankar vid ? Har inte sett den prissättningsfilosofin när det gäller fossila bränslen (jo, nåt enstaka öre/l kan det skilja) . Nä - snabbladdnings-marknaden är tyvärr en högst omogen marknad ännu. Tur att man den dag man skaffar en elbil till 95 % kommer att klara sig med tankning vid stugknuten. Och det är ju en klar fördel med elbilen - för de som kan göra detta.

Uppdaterat: 2022-02-08 11:09
Axa skrev:

Instämmer med Guran. Dessutom kanske man inte vill ha en bil från Tesla. ;-) Men då får man finna sig i ev strul på långresor.

Precis det jag menar, alla är fria att välja bilmärke eller laddkedja efter eget huvud. Det viktiga jag tycker som ligger på media är att informera om att det finns olika alternativ, inte bara utmåla det västa scenarion och få det att låta som det är så det är bara, hela tiden.

Uppdaterat: 2022-02-08 11:09
40-talisten skrev:

Henrik; Alternativen för att som elbilsägare slippa laddstrul är ärligt talat bara ett. Tesla...

Det behöver det absolut inte vara, beror på hur ens körmönster ser ut och vart man rör sig. Men ja, för oss som kör 5-6000 mil om året över större delen av landet bitvis så håller jag med dig.
Men vi som kör så är ju en minoritet. Jag tror säkert att för de flesta privatpersoner som skaffar elbil räcker det att kolla upp vilken laddkedja är den som har bäst nät där jag rör mig och skaffa ett abonnemang eller gratiskonto där beroende på hur erbjudanden ser ut. Sen om och när man kommer nån annanstans ett par gånger om året kan man ta en högre avgift utan att vara ansluten hos just dem.

Uppdaterat: 2022-02-08 11:13

Henrik - tänk om det var it lika struligt när man skall tanka fossila bränslen... Att jag måste välja ett speciellt märke med typ 2 modeller för att enkelt (?) kunna hitta en mack - och till generellt rimliga priser... Nä. omogen marknad helt enkelt !

Uppdaterat: 2022-02-08 11:14
Pi skrev:

Henrik - tänk om det var it lika struligt när man skall tanka fossila bränslen... Att jag måste välja ett speciellt märke med typ 2 modeller för att enkelt (?) kunna hitta en mack - och till generellt rimliga priser... Nä. omogen marknad helt enkelt !

Återigen, läs det som skrivs. Ingen har påstått att marknaden är mogen och färdig. Däremot att det finns alternativ om man inte vill ha det struligt, samt om du läser mitt senaste inlägg troligtvis inte behöver vara så struligt för medelsvensson heller som media gärna blåser upp det till.

Uppdaterat: 2022-02-08 11:15

Nej Tesla insåg tidigt att elbilen bara kommer att kunna konkurrera om det finns en laddinfra värd namnet. Och därför byggde man ut det.

Att resterande biltillverkare inte velat följa efter förrän det är försent har gjort att man släppt hela ledartröjan till Tesla.

Vad är MB; Lexus, BMW och Audi i jämförelse med en Tesla? Svar inget! De är helt enkelt akterseglade och laddnätverket är en av huvudförklaringarna till det.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-02-08 11:19
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Henrik - men varför försvara dessa lösningar ? Vi har en väldigt generell lösning som fungerar för alla bilägare oavsett bilmärke när det gäller fossila bränslen så varför skall det inte kunna vara precis lika enkelt att tanka elektricitet ? Och vi talar generellt nu så inget Tesla-tugg. En bil är en bil oavsett märke och har fram till elbils-eran varit lika enkel att tanka för alla bilägare och man har betalat i stort sett exakt samma pris per liter. Utan krav på abonnemang m m. Sen är jag fullt medveten om att jag personligen troligen skulle kunna tanka min elbil hemma till 95 % men alla kan inte det så varför skall det vara som det är ?

Uppdaterat: 2022-02-08 11:23

Henrik
Precis. Man måste se till sitt eget körmönster, vilket nog är viktigare med val av elbil än med fossilbil.
Själv tittade jag tillbaka ett helt år på dagliga körsträckor och kunde snabbt konstatera att det kommer vara hemmaladdning till 95%. Även en bättre laddhybrid skulle kunna passa mitt körmönster men laddhybrid är för mig inget alternativ av andra anledningar.

Så eventuellt strul med snabbladdning kommer vara precis som parkering på andra orter. Man får i värsta fall ladda ner en app och koppla på en kontokort…

Uppdaterat: 2022-02-08 11:25
Pi skrev:

Henrik - men varför försvara dessa lösningar ? Vi har en väldigt generell lösning som fungerar för alla bilägare oavsett bilmärke när det gäller fossila bränslen så varför skall det inte kunna vara precis lika enkelt att tanka elektricitet ? Och vi talar generellt nu så inget Tesla-tugg. En bil är en bil oavsett märke och har fram till elbils-eran varit lika enkel att tanka för alla bilägare och man har betalat i stort sett exakt samma pris per liter. Utan krav på abonnemang m m. Sen är jag fullt medveten om att jag personligen troligen skulle kunna tanka min elbil hemma till 95 % men alla kan inte det så varför skall det vara som det är ?

Var har jag försvarat det?! Jag har skrivit att jag anser media och vissa skribenter skildrar det lite för ensidigt och generellt. Jag anser precis som dig att det är onödigt tillkrånglat, varför jag kör Tesla istället. Hade alla elbilsmärken haft samma lösning hade jag eventuellt kört annat märke. Jag har vid flera tillfällen vart väldigt tydlig med att laddnätverket är en väldigt stor anledning till det bilvalet.
Så nej, lägg inte ord i min mun att jag skulle försvara krångliga betallösningar.

Uppdaterat: 2022-02-08 11:28
Axa skrev:

Henrik
Precis. Man måste se till sitt eget körmönster, vilket nog är viktigare med val av elbil än med fossilbil.
Själv tittade jag tillbaka ett helt år på dagliga körsträckor och kunde snabbt konstatera att det kommer vara hemmaladdning till 95%. Även en bättre laddhybrid skulle kunna passa mitt körmönster men laddhybrid är för mig inget alternativ av andra anledningar.
Så eventuellt strul med snabbladdning kommer vara precis som parkering på andra orter. Man får i värsta fall ladda ner en app och koppla på en kontokort…

Helt rätt tänkt där Axa!

Uppdaterat: 2022-02-08 11:33
Henrik M skrev:

skrev:
Den stora frågan är ju den om huruvida du är dum på riktigt och verkligen inte kan förstå det du läser, eller om du är hittepådum bara för att ställa till bråk? Iofs gissar jag kanske på båda....
Det är väl absolut ingen som dömer andras val här i tråden? Det som jag och en del andra däribland 40-talisten pekat på är att det som målas upp som väldigt tillkrånglat för elbilsägare inte gälla alla elbilsägare, utan att det beror på vilket märke man valt till stor del och att det finns alternativ.
Precis likaså är det ingen som hånat ViB:s redaktion, vilket alla som kan läsa och förstå text inser, utan det som skrivits här var en generell kritik mot att media har en tendens att skriva om detta som ett problem som gäller alla elbilsägare, vilket ju är helt fel och det borde nämnas i artiklarna att alternativ finns som man inte vill drabbas av detta fenomen.
Sen att som du gör kalla laddbolagen för maffiabolag tar jag helt klart stort avstånd till. Du är väldigt duktig på att kritisera andra skribenter här men att göra en sån anklagelse är rätt grovt.

+100

Uppdaterat: 2022-02-08 19:01

Den person som lovade att inte kommentera mina inlägg igen, gjorde precis det - dessutom i ordalag om att jag skulle vara "dum på riktigt" och "hittepådum".

Jag har anmält dig, Henrik, och för säkerhets skulle kommer jag att mejla anmälan till ViBilägares redaktion i förhoppningen att du blir avstängd.

Sedan undrar jag en sak: Var är moderatorerna?

Uppdaterat: 2022-02-10 18:19
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
SnookerPro skrev:

Den person som lovade att inte kommentera mina inlägg igen, gjorde precis det - dessutom i ordalag om att jag skulle vara "dum på riktigt" och "hittepådum".
Jag har anmält dig, Henrik, och för säkerhets skulle kommer jag att mejla anmälan till ViBilägares redaktion i förhoppningen att du blir avstängd.
Sedan undrar jag en sak: Var är moderatorerna?

Suck!!!
Har du ingen självkritik???
Om man sig in i leken ger, så får man leken tåla, som det heter i ordspråket.

Uppdaterat: 2022-02-10 19:51

Fortsatt är det de som inte kör på el som har störst problem med hur laddningen fungerar ute på fältet…

Uppdaterat: 2022-02-11 10:16
*Robban

Dagens sanning Robban!

Uppdaterat: 2022-02-11 10:26
Power to the people
Christer skrev:

SnookerPro skrev:
Den person som lovade att inte kommentera mina inlägg igen, gjorde precis det - dessutom i ordalag om att jag skulle vara "dum på riktigt" och "hittepådum".
Jag har anmält dig, Henrik, och för säkerhets skulle kommer jag att mejla anmälan till ViBilägares redaktion i förhoppningen att du blir avstängd.
Sedan undrar jag en sak: Var är moderatorerna?

Suck!!!
Har du ingen självkritik???
Om man sig in i leken ger, så får man leken tåla, som det heter i ordspråket.

Jag har fått svar från redaktionen - och Henrik M är avstängd. Det som är problemet med Henrik M är att han systematiskt och ytterst utstuderat trakasserar mig. Annars tål jag mycket.

Uppdaterat: 2022-02-12 21:38
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.