Vi Bilägares forum

Uppgifter: Tuffare regler för laddhybrider på gång

Uppgifter: Tuffare regler för laddhybrider på gång

Snart kanske tiden när en laddhybrid kan ha en extremt låg officiell förbrukningssiffra är förbi.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-02-04 14:02

Kommentarer

Tycker det låter vettigt. Är galet att någon som mest puttrar runt på bensinmotorn och kanske nästan aldrig laddar, ska få mycket lägre skatt fast de kanske släpper ut lika mycket eller mer som den som skattar mycket för sin bil.

Uppdaterat: 2022-02-04 14:45
- Peugeot e-208 GT 2022

Vettigt. Förbrukning och utsläpp för el- resp avgasdrift borde redovisas separat för laddhybrider.

Uppdaterat: 2022-02-04 19:13
Power to the people

Hybrider idag känns lite som etanolbilar. Etanolbilarna hyllades och gavs låg skatt för att de var miljövänliga, men folk kunde ju ändå tanka vanlig bensin och det hände allt mer och mer när folk insåg att bilen drog mycket mer på etanol och att man fick nackdelar med etanolen som inte bensinen gav.

Ändå skattades ju alla som om de körde på etanol fast de inte gjorde det.

Nu känns det som samma sak. Hybriderna får skattelättnader fast vissa aldrig laddar batteriet eftersom de inte har laddning hemma och väl ute på långresa så är det bara slöseri med tid att ladda ett litet batteri som dessutom inte en har snabbladdning, så det tar väldigt lång tid för väldigt få mil.

Uppdaterat: 2022-02-04 19:21
- Peugeot e-208 GT 2022

Bonus-malus har ju orsakat dessa abnormiteter. Etanolkonvertering av bilar som aldrig kommer att köras på etanol, stora laddhybrider som aldrig laddas. Samtidigt straffbeskattas småbilar med snåla bensinmotorer. Dags att göra om bilbeskattningen, det här blev inte bra!

Uppdaterat: 2022-02-04 19:44
bejje skrev:

Hybrider idag känns lite som etanolbilar. Etanolbilarna hyllades och gavs låg skatt för att de var miljövänliga, men folk kunde ju ändå tanka vanlig bensin och det hände allt mer och mer när folk insåg att bilen drog mycket mer på etanol och att man fick nackdelar med etanolen som inte bensinen gav.
Ändå skattades ju alla som om de körde på etanol fast de inte gjorde det.
Nu känns det som samma sak. Hybriderna får skattelättnader fast vissa aldrig laddar batteriet eftersom de inte har laddning hemma och väl ute på långresa så är det bara slöseri med tid att ladda ett litet batteri som dessutom inte en har snabbladdning, så det tar väldigt lång tid för väldigt få mil.

Skilj på Hybrid och Laddhybrid. Laddhybriden har ett uttag där du kan ladda bilen från elnätet. Hybriden drivs av sin bensinmotor och tar till var på rörelse energin, jag tror inte det finns någon diesel hybrid.

Uppdaterat: 2022-02-04 20:48
Guran skrev:

bejje skrev:
Hybrider idag känns lite som etanolbilar. Etanolbilarna hyllades och gavs låg skatt för att de var miljövänliga, men folk kunde ju ändå tanka vanlig bensin och det hände allt mer och mer när folk insåg att bilen drog mycket mer på etanol och att man fick nackdelar med etanolen som inte bensinen gav.
Ändå skattades ju alla som om de körde på etanol fast de inte gjorde det.
Nu känns det som samma sak. Hybriderna får skattelättnader fast vissa aldrig laddar batteriet eftersom de inte har laddning hemma och väl ute på långresa så är det bara slöseri med tid att ladda ett litet batteri som dessutom inte en har snabbladdning, så det tar väldigt lång tid för väldigt få mil.

Skilj på Hybrid och Laddhybrid. Laddhybriden har ett uttag där du kan ladda bilen från elnätet. Hybriden drivs av sin bensinmotor och tar till var på rörelse energin, jag tror inte det finns någon diesel hybrid.

Ja jag skiljer på det. jag snackar inte ens om hybrider som inte är laddbara. Det är bara fjant. Totalt slöseri.
Det jag snackar om är elbilar vs laddbara hybrider och jag tror att de laddbara hybriderna är totalt meningslösa och borde försvinna så fort som möjligt.

Uppdaterat: 2022-02-04 21:43
- Peugeot e-208 GT 2022
bejje skrev:

Tycker det låter vettigt. Är galet att någon som mest puttrar runt på bensinmotorn och kanske nästan aldrig laddar, ska få mycket lägre skatt fast de kanske släpper ut lika mycket eller mer som den som skattar mycket för sin bil.

Så förbaskat okunnigt! Vadå "mest puttrar runt på bensinmotorn och kanske nästan aldrig laddar"? Skärp dig! Elmotorn hjälper till precis hela tiden, OCH den laddar hela tiden - särskilt mycket när man släpper gasen och/eller bromsar. En hybrid sänker förbrukningen med 30 procent i runda slängar. Har du ens kört en hybridbil? Jag hoppas verkligen att folk med bättre vetande håller i det här.

Uppdaterat: 2022-02-05 01:17
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Jag har kört en hybrid ja och jag hatar dom. Ser ingen nytta alls med dom. Kanske mest för att de flesta jag känner som kör hybrid nästan aldrig utnyttjar elbiten.

De jag känner bor några mil bort från arbetet så de borde passa perfekt, men de kör ändå inte med el för att de inte har laddning hemma. så de kör på bensinen. Varför i helvete skaffade de då hybrid? Jo för att det var för att det "förväntades" av dom. Det är det man gör.

Samma med hyrbilar. Hade en hyrbil för ett halvår sedan. Den var hybrid, men de skickade inte ens med en laddkabel. Jag ville ladda den i mitt garage, men de sa att det var bara att köra på bensin trots att den hade ladduttag. De brydde sig inte ens om laddningen trots att det var en hybrid jag lånade.

Uppdaterat: 2022-02-05 01:30
- Peugeot e-208 GT 2022
bejje skrev:

Jag har kört en hybrid ja och jag hatar dom. Ser ingen nytta alls med dom. Kanske mest för att de flesta jag känner som kör hybrid nästan aldrig utnyttjar elbiten.
De jag känner bor några mil bort från arbetet så de borde passa perfekt, men de kör ändå inte med el för att de inte har laddning hemma. så de kör på bensinen. Varför i helvete skaffade de då hybrid? Jo för att det var för att det "förväntades" av dom. Det är det man gör.
Samma med hyrbilar. Hade en hyrbil för ett halvår sedan. Den var hybrid, men de skickade inte ens med en laddkabel. Jag ville ladda den i mitt garage, men de sa att det var bara att köra på bensin trots att den hade ladduttag. De brydde sig inte ens om laddningen trots att det var en hybrid jag lånade.

Men du har ju inte fattat någonting!!!!!!!! En hybrid laddas inte via eluttag! (De bilarna som du tycks tänka på kallas laddhybrider!) En vanlig hybrid (som Toyota Hybrid) laddar sig själv under körningen och portionerar ut elkraften allt eftersom, och det är ingenting som dom du som förare kan påverka. Systemet sköter sig självt. Kom igen.

Uppdaterat: 2022-02-05 03:07
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
SnookerPro skrev:

bejje skrev:
Jag har kört en hybrid ja och jag hatar dom. Ser ingen nytta alls med dom. Kanske mest för att de flesta jag känner som kör hybrid nästan aldrig utnyttjar elbiten.
De jag känner bor några mil bort från arbetet så de borde passa perfekt, men de kör ändå inte med el för att de inte har laddning hemma. så de kör på bensinen. Varför i helvete skaffade de då hybrid? Jo för att det var för att det "förväntades" av dom. Det är det man gör.
Samma med hyrbilar. Hade en hyrbil för ett halvår sedan. Den var hybrid, men de skickade inte ens med en laddkabel. Jag ville ladda den i mitt garage, men de sa att det var bara att köra på bensin trots att den hade ladduttag. De brydde sig inte ens om laddningen trots att det var en hybrid jag lånade.

Men du har ju inte fattat någonting!!!!!!!! En hybrid laddas inte via eluttag! (De bilarna som du tycks tänka på kallas laddhybrider!) En vanlig hybrid (som Toyota Hybrid) laddar sig själv under körningen och portionerar ut elkraften allt eftersom, och det är ingenting som dom du som förare kan påverka. Systemet sköter sig självt. Kom igen.

Du skämtar va?

Hoppas det. Annars blir det pinsamt.

Uppdaterat: 2022-02-05 03:40
- Peugeot e-208 GT 2022

Mercedes har dieseldrivna laddhybrider tex C300 de och E 300de utöver Suven GLE de.

Dessa rejäla Mercedes bilar är betydligt bättre ur klimatsynpunkt än bensinosande hybrider / bensinladdhybrider typ otäckt fula toyota rav4.

Uppdaterat: 2022-02-05 07:53

Bejje skrev: "Du skämtar va? Hoppas det. Annars blir det pinsamt."

Du förstår att Toyotas hybrider är guds gåva till mänskligheten och dom är så effektiva enligt vissa och Toyotas reklam, men inte i verkligheten. Alltså sådana bilar som inte har laddsladd utan är ett slags "perpetuum mobile" och puttrar omkring med sina bensinmotorer och tillverkar sin egen energi som gör att de enligt tester i verkligheten drar någon deciliter mindre. Men fortfarande runt 0,3-0,5 l/mil i verklig körning.
Det du pratar om är laddhybrider med sladd som vissa i okunskap eller lathet inte laddar med el, men de får lägre skatt.

Uppdaterat: 2022-02-05 09:53
Swenssons skrev:

Mercedes har dieseldrivna laddhybrider tex C300 de och E 300de utöver Suven GLE de.
Dessa rejäla Mercedes bilar är betydligt bättre ur klimatsynpunkt än bensinosande hybrider / bensinladdhybrider typ otäckt fula toyota rav4.

Medhåll.
MB har riktigt bra hybrider. C-klass är enl mig den bästa just nu på marknaden. 10mil på el är RIKTIGT bra. E-klass är en generation äldre och klarar 7mil vill jag minnas.
Nu har MB även bensinhybrider, men det är klass-skillnad i stort som smått.
Men tyvärr även klass-skillnad på priset.

Uppdaterat: 2022-02-05 10:57
Gillar kurvor och rondeller

Det har påståtts i åratal att folk har laddhybrider utan att ladda dem, men jag har ännu inte sett något belägg för det. Vi har ett knippe laddhybrider på företaget och samtliga laddas när det finns möjlighet. Jag har en snittförbrukning på 0,23 liter bensin per mil på min bil. Det tror jag är svårt om man har en oladdbar hybrid.

Uppdaterat: 2022-02-05 12:16

Där jag bor i det gemensamma garaget finns det många laddhybrider då rätt många har nya bilar, men antalet laddplatser är rätt få. Därför tar jag för givet att många av dessa nästan aldrig laddar sin bil. Om de inte kan ladda hemma så lär de sällan ladda.

Om de ska köra på någon långresa så lär de knappast stanna och ladda då de flesta laddhybrider inte har snabbladdning så det vore rent ut sagt dumdristigt att stanna och ladda en hybrid längst vägen. Tar helt enkelt allt för lång tid för att få några mil eldrift.

Uppdaterat: 2022-02-05 13:57
- Peugeot e-208 GT 2022
SnookerPro skrev:

bejje skrev:
Jag har kört en hybrid ja och jag hatar dom. Ser ingen nytta alls med dom. Kanske mest för att de flesta jag känner som kör hybrid nästan aldrig utnyttjar elbiten.
De jag känner bor några mil bort från arbetet så de borde passa perfekt, men de kör ändå inte med el för att de inte har laddning hemma. så de kör på bensinen. Varför i helvete skaffade de då hybrid? Jo för att det var för att det "förväntades" av dom. Det är det man gör.
Samma med hyrbilar. Hade en hyrbil för ett halvår sedan. Den var hybrid, men de skickade inte ens med en laddkabel. Jag ville ladda den i mitt garage, men de sa att det var bara att köra på bensin trots att den hade ladduttag. De brydde sig inte ens om laddningen trots att det var en hybrid jag lånade.

Men du har ju inte fattat någonting!!!!!!!! En hybrid laddas inte via eluttag! (De bilarna som du tycks tänka på kallas laddhybrider!) En vanlig hybrid (som Toyota Hybrid) laddar sig själv under körningen och portionerar ut elkraften allt eftersom, och det är ingenting som dom du som förare kan påverka. Systemet sköter sig självt. Kom igen.

En vanlig hybrid ligger oftast mellan 0,45-0,55 och det är ganska nära vad en modern snål bensin eller diesel tar.
Den som säger 30% snålare , det är i fablernas värld.

En laddhybrid som ägaren är medveten om vad han köper och kan sin körprofil kan i bästa fall köra på ren el hela vintern och till 100% el och dessutom alltid kliva in i varm bil.

Detta fungerar dock inte på Kia och hyundays laddhybrider som inte har elvärme instalerat från fabrik vilket man talar tyst om.
Här startar bensinmotorn varenda dag hela vintern för att få bort imma och is på rutan och för att få värme i bilen!!

Uppdaterat: 2022-02-05 17:16
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Även i detta forum med nördar och experter, är det förvirrning om hybrid, laddhybrid och mildhybrid. Vi borde hålla isär skillnaderna, och inte kalla allt för bara hybrid.

Uppdaterat: 2022-02-05 17:46
40-talisten skrev:

Även i detta forum med nördar och experter, är det förvirrning om hybrid, laddhybrid och mildhybrid. Vi borde hålla isär skillnaderna, och inte kalla allt för bara hybrid.

Jag antar att ingen diskuterar eller tänker mildhybrid.

Uppdaterat: 2022-02-05 18:01
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Jag antar att ingen diskuterar eller tänker mildhybrid.

Nej varför det? Totalt meningslöst om du frågar mig.

Uppdaterat: 2022-02-05 18:05
- Peugeot e-208 GT 2022
bejje skrev:

SnookerPro skrev:
bejje skrev:
Jag har kört en hybrid ja och jag hatar dom. Ser ingen nytta alls med dom. Kanske mest för att de flesta jag känner som kör hybrid nästan aldrig utnyttjar elbiten.
De jag känner bor några mil bort från arbetet så de borde passa perfekt, men de kör ändå inte med el för att de inte har laddning hemma. så de kör på bensinen. Varför i helvete skaffade de då hybrid? Jo för att det var för att det "förväntades" av dom. Det är det man gör.
Samma med hyrbilar. Hade en hyrbil för ett halvår sedan. Den var hybrid, men de skickade inte ens med en laddkabel. Jag ville ladda den i mitt garage, men de sa att det var bara att köra på bensin trots att den hade ladduttag. De brydde sig inte ens om laddningen trots att det var en hybrid jag lånade.
Men du har ju inte fattat någonting!!!!!!!! En hybrid laddas inte via eluttag! (De bilarna som du tycks tänka på kallas laddhybrider!) En vanlig hybrid (som Toyota Hybrid) laddar sig själv under körningen och portionerar ut elkraften allt eftersom, och det är ingenting som dom du som förare kan påverka. Systemet sköter sig självt. Kom igen.

Du skämtar va?
Hoppas det. Annars blir det pinsamt.

På vilket sätt skulle jag skämta?

Uppdaterat: 2022-02-05 20:36
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
SnookerPro skrev:

På vilket sätt skulle jag skämta?

Kanske fel ordval, men jag förstår inte varför någon skulle vilja ha en icke laddbar hybrid likt Toyotas.
Förstår inte vad syftet skulle vara med en sån. Har åkt många gånger i taxi med sådana. De går några meter på el, sedan är det bensin hela vägen. Förstår inte riktigt vad det skulle vara bra för. Om man tror att man räddar klimatet eller så med sådana bilar så kan man tänka om.

Antingen har man väl åsikten att man vill vara miljövänlig eller spara pengar eller att det är kul att köra elbil. Ingen av dessa får man med en sådan hybrid.

Uppdaterat: 2022-02-06 02:57
- Peugeot e-208 GT 2022
bejje skrev:

SnookerPro skrev:
På vilket sätt skulle jag skämta?

Kanske fel ordval, men jag förstår inte varför någon skulle vilja ha en icke laddbar hybrid likt Toyotas.
Förstår inte vad syftet skulle vara med en sån. Har åkt många gånger i taxi med sådana. De går några meter på el, sedan är det bensin hela vägen. Förstår inte riktigt vad det skulle vara bra för. Om man tror att man räddar klimatet eller så med sådana bilar så kan man tänka om.
Antingen har man väl åsikten att man vill vara miljövänlig eller spara pengar eller att det är kul att köra elbil. Ingen av dessa får man med en sådan hybrid.

+100

Uppdaterat: 2022-02-06 09:02
mso 1000 skrev:

SnookerPro skrev:
bejje skrev:
Jag har kört en hybrid ja och jag hatar dom. Ser ingen nytta alls med dom. Kanske mest för att de flesta jag känner som kör hybrid nästan aldrig utnyttjar elbiten.
De jag känner bor några mil bort från arbetet så de borde passa perfekt, men de kör ändå inte med el för att de inte har laddning hemma. så de kör på bensinen. Varför i helvete skaffade de då hybrid? Jo för att det var för att det "förväntades" av dom. Det är det man gör.
Samma med hyrbilar. Hade en hyrbil för ett halvår sedan. Den var hybrid, men de skickade inte ens med en laddkabel. Jag ville ladda den i mitt garage, men de sa att det var bara att köra på bensin trots att den hade ladduttag. De brydde sig inte ens om laddningen trots att det var en hybrid jag lånade.
Men du har ju inte fattat någonting!!!!!!!! En hybrid laddas inte via eluttag! (De bilarna som du tycks tänka på kallas laddhybrider!) En vanlig hybrid (som Toyota Hybrid) laddar sig själv under körningen och portionerar ut elkraften allt eftersom, och det är ingenting som dom du som förare kan påverka. Systemet sköter sig självt. Kom igen.

En vanlig hybrid ligger oftast mellan 0,45-0,55 och det är ganska nära vad en modern snål bensin eller diesel tar.
Den som säger 30% snålare , det är i fablernas värld.
En laddhybrid som ägaren är medveten om vad han köper och kan sin körprofil kan i bästa fall köra på ren el hela vintern och till 100% el och dessutom alltid kliva in i varm bil.
Detta fungerar dock inte på Kia och hyundays laddhybrider som inte har elvärme instalerat från fabrik vilket man talar tyst om.
Här startar bensinmotorn varenda dag hela vintern för att få bort imma och is på rutan och för att få värme i bilen!!

Eller så talar man av erfarenhet angående förbrukningen.

Uppdaterat: 2022-02-06 18:15
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

När jag körde Toyotas hybrid hamnade jag på under 0,3 l/milen. Men det var ju baserat på min närmiljö.

Så jag håller med om.att de är snåla. Toyota själva anger ju en verkningsgrad på över 40 procent.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-02-06 18:59
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Hybrid är kanon i stan, är bara då bilen kan ladda batteriet de blir effektiva. På landsväg är hybriden mest bara extra dödvikt.
Jag brukar snacka med taxiförarna då jag åker om de gillar bilen och hur mycket den drar. Samt favvobilen.
Intressanta svar då de JOBBAR i olika bilar.
Ingen slump att Toyya hybrider är populära. Snåla och håller bra.
Tesla sågas, då de ska laddas = tappar intäkt.
MB E-klass är de flestas favoriter.

Uppdaterat: 2022-02-06 19:15
Gillar kurvor och rondeller
bejje skrev:

Hybrider idag känns lite som etanolbilar. Etanolbilarna hyllades och gavs låg skatt för att de var miljövänliga, men folk kunde ju ändå tanka vanlig bensin och det hände allt mer och mer när folk insåg att bilen drog mycket mer på etanol och att man fick nackdelar med etanolen som inte bensinen gav.

Ja och etanolen fick oförtjänt dåligt rykte tack vare falsk ryktesspridning som handlade om direkta faktafel och detta kombinerat med ren snålhet hos bilisterna, raserade en hel del av marknaden för E85 i Sverige. Tragiskt när det skapas myter på detta sätt om något som faktiskt är bättre för miljö och klimat och som tekniskt sett för det allra mesta fungerar utmärkt väl.

Uppdaterat: 2022-02-06 23:30
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

john2008 skrev : "ren snålhet hos bilisterna, raserade en hel del av marknaden för E85 i Sverige"

Ja den normale bilisten är ju närmast sin egen plånbok eftersom de blir hutlöst beskattade av politikerna med MP i spetsen. Då är det ju helt normalt och sunt att inte tanka E85 om det blir dyrare än bensin. Samma med HVO100 när det är dyrare än med diesel. Så fungerar marknadsekonomi. Man köper det som ger mest för pengarna och fungerar lika bra. Inget märkligt med det.

Uppdaterat: 2022-02-07 08:32

Nu var det väl inte MP som såg till att E85 blev dyrt. Det var EU som påtalade att Sverige inte fick ha undantag med att inte beskatta etanolen i E85. Samma med Diesel i dag. och HVO100 har man sökt att få undantaget från beskattning. Så enklast är väl att göra som Boris och begära utträde ur EU. Speciellt som Sverige skall följa allt till punkt och pricka helst med betydligt högre krav än övriga EU-stater, och det kan du tacka MP för.

Uppdaterat: 2022-02-07 09:08

Guran skrev : " Speciellt som Sverige skall följa allt till punkt och pricka helst med betydligt högre krav än övriga EU-stater, och det kan du tacka MP för."

Ja det är ungefär det jag menade med MP (nog har de varit med och petat i försöken att göra bränslet dyrare) och den överdrivna reduktionsplikten och dessutom moms på det. Men det verkar ju som om vissa politiker börjar svänga i den frågan och om hur transporter, mat och människors privatekonomi påverkas i allt för negativ riktning.

Uppdaterat: 2022-02-07 11:12

Ja det är fullkomligt vanvettigt det som pågår och som har pågått i åratal i Sverige. Vi knäcker bransch efter bransch.

https://www.lrf.se/mitt-lrf/nyheter/riks/2021/10/lrf-om-hoga-dieselpriserna-regeringen-maste-sakerstalla-jordbrukets-konkurrenskraft/

Och allt detta utan att det ö.h.t påverkar något annat än vår egen plånbok.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-02-07 11:34
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Åkerierna varnar för en våg av konkurser.

https://carup.se/konkursvag-hotar-svenska-akerier-dieselpriset-storre-kris-an-pandemin/

För alla oss konsumenter innebär de ökade kostnaderna att vå får dyrare livsmedel, bränsle, konsumtionsvaror, mediciner, offentliga transporter. Ja i stort sett allt där transporterna är en del av verksamheten.

Jag hoppas ni som förespråkade det här känner er stolta nu. Sjöälv tycker jag mest synd om de som lever på marginalen och som inte kommer mäkta med kostnadsökningarna.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-02-07 13:30
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Ja och ökningen av priserna på drivmedel ger ju också ökad inflation, när de som drabbas och kan höjer sina priser för att kompensera. Det får vi antagligen betala med högre räntor.

Uppdaterat: 2022-02-07 16:02

Grattis Sverige, vinsten kommer sen.

Uppdaterat: 2022-02-07 18:11
Gillar kurvor och rondeller

Grattis Sverige, vinsten kommer sen.

Uppdaterat: 2022-02-07 18:11
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Grattis Sverige, vinsten kommer sen.

Du menar i form av ökad arbetslöshet och lägre ekonomisk utveckling?

Eller är det det varmare klimatet du tänker på?

MVH AL

Uppdaterat: 2022-02-07 18:38
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

Eller är det det varmare klimatet du tänker på?

Nej, men det hade varit skönt iof.
Enda bra bieffekten skulle jag säga. Oavsett om människan har påverkat det eller om det är en naturlig variation.
Efter att ha bott 5år i södra frankrike saknar jag klimatet.

Uppdaterat: 2022-02-07 21:18
Gillar kurvor och rondeller

Det är ju bra med lite klimatförändring så det går åt mindre olja att värma som farbror Trump sa.

Uppdaterat: 2022-02-07 21:21

Bekanta med en Mitsubishi Outlander laddhybrid och fördelaktigt dagligt körmönster tankade bilen 2 gånger på ett år.
Saaben de hade innan tankade de 52 gånger om året.

Uppdaterat: 2022-02-07 22:52

Enligt källorna kan de tuffare reglerna träda i kraft 2025. Det finns inga uppgifter om exakt hur de ska utformas.

Ja det har varit helt sjukt att producenterna fått räkna WLTP som dom har gjort hitils.

En laddhybrid kan vara lika snål och gå på 100% el som en elbil kan vara om man har dom optimalaste körprofilen och om den är utrustad med inbyggd elvärme från fabrik.

En laddhybrid kan också dra lika mycket som en snål bensin bil om körprofilen är helt fel.
Kortkörning på vintern och en bil som inte har inbyggd elvärme som tex Kia kan ha en förbrukning på över halvlitern och mer.

Många har nog känt sig lurade på sin laddhybrid när dom upptäcker att bensinmotorn startar varenda morgon på vintern fast dom har fullt batteri och laddsladden varit i hela natten.
Och detta bara för att en del fabrikat inte har någon elvärme från fabrik.

Det är hög tid att beräknings normen WLTP görs om och kompletteras med en mer verklighetsförankrad metod så att köparna förstår vad dom köper.

Uppdaterat: 2022-02-08 08:17
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Håller med om att förbrukningsberäkningen oavsett bränsle bör mer spegla verkligheten.
Istället används den för att skönmåla resp teknologi.

Avseende hybrider, precis som för alla andra bilar, finns det bra och dåliga hybrider.
Testa en C-klass hybrid. Den funkar som en elbil. Accar hårt och kan marcha i 130-40. Går 10mil på en laddning. Otroligt imponerande bygge!

Uppdaterat: 2022-02-08 08:29
Gillar kurvor och rondeller

Varför detta evinnerliga klankande på laddhybrider? Om dom används på rätt sätt så är dom lysande. Jag tankade senast i november, och har fortfarande i princip full tank trots att jag kör nästa varje dag men korta körningar. För oss som nån enstaka gång kör långkörningar i Norra Sveriges inland är rena elbilar en utopi om man är beroende av att kunna lita på bilen. Ett litet batteri gör att tyngden inte är så avskräckande. Förbrukningen på min MB C300e ligger på ca 0,7 på ren bensin dom enstaka gånger när jag behöver det. Men den normala dagliga körningen gör man ju på el. Att det sen finns korkskallar som inte utnyttjar el-driften ska väl vi laddhybridägare inte behöva klä skott för?? Det finns cyklister som inte använder cykelbanorna men inte hör man några ramaskrin om det.

Uppdaterat: 2022-02-09 17:22
stellann skrev:

Varför detta evinnerliga klankande på laddhybrider? Om dom används på rätt sätt så är dom lysande. Jag tankade senast i november, och har fortfarande i princip full tank trots att jag kör nästa varje dag men korta körningar. För oss som nån enstaka gång kör långkörningar i Norra Sveriges inland är rena elbilar en utopi om man är beroende av att kunna lita på bilen. Ett litet batteri gör att tyngden inte är så avskräckande. Förbrukningen på min MB C300e ligger på ca 0,7 på ren bensin dom enstaka gånger när jag behöver det. Men den normala dagliga körningen gör man ju på el. Att det sen finns korkskallar som inte utnyttjar el-driften ska väl vi laddhybridägare inte behöva klä skott för?? Det finns cyklister som inte använder cykelbanorna men inte hör man några ramaskrin om det.

Helt sant.
Med genomtänkt och rätt körprofil så är det ett bra val.
Jag körde ofta 1-2 månader på vintern och dessutom alltid varm och skön med min laddhybrid utan att motorn startade en enda gång.

Men ett ej genomtänkt köp med fel körprofil så blir det inte så bra 😊

Uppdaterat: 2022-02-09 17:53
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html