Vi Bilägares forum

Elbil billigare att köra än bensin- eller dieselbil

Elbil billigare att köra än bensin- eller dieselbil

En ny uträkning visar att en elbil är billigare att köra än en bensin- eller dieselbil – även om elbilen inte kan laddas hemma.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-02-07 09:20

Kommentarer

Det här tror jag är helt korrekt och det stämmer rätt väl överens med den kalkyl jag själv satt upp nu inför att min fru skall byta bil.

Ja, det blir en elbil i någon form. Billigare och bekvämare. Oklart vilken ännu så länge.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-02-07 09:53
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Nu gällde ju detta uttalande bara själva drivmedelskostnaden och speciellt för oss som kan ladda hemma var ju detta ingen nyhet så jag förstår inte riktigt nyhetsvärdet...

Uppdaterat: 2022-02-07 10:37

Gissar att det är en bekräftelse på det som man redan kunna räkna ut själv?

Inköpet av bilen är ju däremot betydande fortfarande, och där har det offentliga hjälpt till att pumpa upp priserna genom en fullkomligt vanvettigt system som bonus/malus.

Men tillverkarna jublar så klart:-)

MVH AL

Uppdaterat: 2022-02-07 10:57
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Det är ju en rätt så förenkald kalkyl. Man har ju helt och hållet bortsett från alla andra kostnader än just förbrukningen. Men visst, beroende på elpriset så är elbilen generellt billigare att framföra sett till förbrukningen.
Nu är ju bilägandet mer komplicerat än just förbrukningen .

Uppdaterat: 2022-02-07 11:33

Vad är det här för tramsnyhet att presentera egentligen? Ja, det är billigare i ren energi/drivmedelskostnad att köra på el än att köra på bensin eller diesel, men det har ju en lågstatieelev kunnat räkna ut sen flera år och ingenting har ändrats i större drag heller?
Så hur tänker man på en seriös (?) publikation som Vi Bilägare när man ens tar upp det som en nyhet?

Uppdaterat: 2022-02-07 11:39

Någon som vet något om service kostnaderna, de borde rimligen vara mycket lägre på en elbil.. jag menar, vad skall de göra på en service?? sparka på däcken? Tesla hade väl inte ens någon service på deras bilar? Just nu leasar jag en elbil.. men kommer köpa inom 2-3 år antagligen. Någon som har någon bra uppfattning om just servicen runt elbilar?

Uppdaterat: 2022-02-07 11:47
hx30 skrev:

Någon som vet något om service kostnaderna, de borde rimligen vara mycket lägre på en elbil.. jag menar, vad skall de göra på en service?? sparka på däcken? Tesla hade väl inte ens någon service på deras bilar? Just nu leasar jag en elbil.. men kommer köpa inom 2-3 år antagligen. Någon som har någon bra uppfattning om just servicen runt elbilar?

Tittar du på en Zoe, så är servicekostanden lika hög eller högre som för en Clio. Samma för Kia Niro, kostnaden är likvärdig mildhybriden. Tesla tar väl 4500kr för de som väljer att utföra service hos dem. Vår Bmw I3 ville Bavaria i Danderyd ha 7800kr för att serva, då med REX-motorn. Lät mekonomen byta luftfiltret, och oljan på bilen för 1200kr istället.

Uppdaterat: 2022-02-07 11:54

Ha ha, är det världens enda bakhjulsdrivna Leaf fortfarande Vargen?

Tror nog mest du åker omkring i en Skoda fortfarande - om det ens är sant:-)

MVH AL

Uppdaterat: 2022-02-07 11:54
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Det finns en dimension till.
Ofta är den intressanta jämförelsen "köra vidare med sin begagnade fossilbil vs köpa ny elbil"

Där är det inte lika självklart att elbilen är vinnaren, då värdeminskningen är liten på en beggad bil, men hög på en ny elbil (som troligen har ett nypris som är mycket högre än den fossilbil den ersätter)
Detta är inte lätt.

Att köpa ny bil och då välja mellan el, hybrid och fossil-drift, är enklare.

Uppdaterat: 2022-02-07 12:36
Gillar kurvor och rondeller
lsoderlund skrev:

hx30 skrev:
Någon som vet något om service kostnaderna, de borde rimligen vara mycket lägre på en elbil.. jag menar, vad skall de göra på en service?? sparka på däcken? Tesla hade väl inte ens någon service på deras bilar? Just nu leasar jag en elbil.. men kommer köpa inom 2-3 år antagligen. Någon som har någon bra uppfattning om just servicen runt elbilar?

Tittar du på en Zoe, så är servicekostanden lika hög eller högre som för en Clio. Samma för Kia Niro, kostnaden är likvärdig mildhybriden. Tesla tar väl 4500kr för de som väljer att utföra service hos dem. Vår Bmw I3 ville Bavaria i Danderyd ha 7800kr för att serva, då med REX-motorn. Lät mekonomen byta luftfiltret, och oljan på bilen för 1200kr istället.

Tesla har inget servicekrav på sina bilar

Uppdaterat: 2022-02-07 13:00

Det verkar som att drivmedelspriserna för fossilbilar ökar för var vecka nu och det tror jag medför att de som är i drift sjunker i värde.
Den prisökning som varit på beg.marknaden tror jag är övergående.
Men nu är det ju inte bara drivmedelskostnaden som är lägre för elbilen, även skatten är ju ofta väsentligt lägre och oavsett hur man ser på det bör servicekostnaderna bli lägre.
Däremot tror jag värdeminskningen kan bli avsevärd, det sker ju en snabb utveckling och många nya märken kommer (och försvinner?), men att köpa ett helt nytt relativt okänt elbilsmärke är ju som att köpa grisen i säcken, det kan ju vara ett fynd, men lika gärna en källa till besvikelse.
Ska man våga sig på något okänt måste väl leasing vara det bästa, visar det sig vara ett fynd man verkligen trivs med går den ju ofta att köpa loss.

Uppdaterat: 2022-02-07 13:07
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
A.L skrev:

Ha ha, är det världens enda bakhjulsdrivna Leaf fortfarande Vargen?
Tror nog mest du åker omkring i en Skoda fortfarande - om det ens är sant:-)
MVH AL

Vargen går antingen kvar på dagis, eller så är han fylld av diagnoser, inget annat kan förklara den totalt enkelspårigheten...

Uppdaterat: 2022-02-07 13:45

För övrigt håller jag med att artikeln är rent trams för alla som förstår att 20 kr > 2 kr.
Den är endast intressant för den som får sin bil gratis och har svårt att förstå om bensin eller el är dyrare per mil.

Vilket antagligen inte är någon som lyckats ta körkort, då den bedriften är mycket mer långtgående än artikelns beräkningar. Dessa dumheter hör påsen höjd hemma på kvällstidningsrubriker, inte i en biltidning för faaan, skäms!

Uppdaterat: 2022-02-07 13:51

"Nyheten" har ett värde, och det är att det motsäger katastofrapporteringen om att det var dyrare att ladda elbilen än att tanka diesel.
Den nyheten grundade sig i att en icke påläst reporter skrev att det kostade 6kr/kWh att ladda hemma i december.
Det skulle kunna ha varit sant, om det var möjligt att ladda fullt den dyraste timmen i det dyraste elområdet om man hade rörligt elpris per timme.
Detta var ju omöjligt i praktiken, men fick säkert en del "klick".

Uppdaterat: 2022-02-07 15:47

Ny rubrik imorgon: Cykla är billigare än att ta elbilen!

Hoppas på färre av dessa "goddag yxskaft"-artiklar.

Ska alla självklarheter skrivas ut, så blir det att skaffa glasögon pga all läsning:P

Uppdaterat: 2022-02-07 19:48

Fundamenta säger att det måste vara eftersträvansvärt att ha framdrivningssystem, som har hög verkningsgrad. Elbilar ligger uppåt 95-97 % i verkningsgrad om man använder halvledare av kiselkarbid, som Tesla använder, dock har traditionella IGBT:er verkningsgrad högre än 90 %, vilket är mycket bra. En bensin eller dieselmotor kan som bäst komma upp till 30-40 %, vilket innebär ett energislöseri med 0,4-0,5 liter per mil jämfört med elbilens 0,2 liter per mil.

Uppdaterat: 2022-02-07 21:15