Vi Bilägares forum

Renault 4CV var en storsäljare i litet format

Renault 4CV var en storsäljare i litet format

Renault 4CV var en sensation som bröt både med märkets tradition och alla dittills kända normer för hur en småbil skulle se ut och vara konstruerad.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-02-06 06:20

Kommentarer

Det var lite som att köra Go-Kart, men fartkänslan berodde mest på ljudet och att den var så lätt.
Att den var lätt berodde mest på underdimensionerade detaljer, allt var klent, t.ex. pendelbakaxeln som genom sin konstruktion pendlade även i längdled, det dröjde många år innan det kom till ett stabiliserande krängningshämmarestag och det ofta förekommande bytet av foder och ringar, visserligen billigt , men lite onödigt ofta. Jag undrar hur den motorn skulle klarat sig idag med moderna oljor?

Uppdaterat: 2022-02-06 10:16
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Minns att i franska bilar framhävdes fördelen med utbytbara cylinderfoder. Dåtidens motorer slets ner fort, kunde man köra 10 000 mil med samma bil, så fick man medalj! När slutade man installera dessa lösa cylinderfoder?

Uppdaterat: 2022-02-06 11:05

Uttalat "modern" är den ju inte, vid en närmare granskning uppvisar den minst lika många gammalmodiga lösningar som "moderna", karossen inte minst är allt annat än modern.

Uppdaterat: 2022-02-06 13:27

40-talisten, man har inte slutat med utbytbara foder, i block av aluminium var det ju länge en nödvändighet innan man hittade på en nötningsbeständig ytbehandling i cylinderloppet, men foder finns kvar som alternativ.
Det som är struligt är ju att eftersom det är olika material i block och foder måste hänsyn tas till temperaturutvidgningen och det ställer krav både på konstruktion och material i packningar.
Där är det intressant att franska bilar ofta har papperspackningar medan t.ex. italienska har gummipackningar som tål betydligt större rörelser.
Det här var ett vanligt fel på PRV-motorn B28E som satt i Volvo 760 även om inte alla drabbades av läckande cylinderfotsfoder.
Det roliga med fodren till CV4 var att de var så billiga, det gick att renovera motorn för en tusenlapp!
Men motorn var inte det stora problemet, den var lättjobbad och lättrimmad, men bakaxelrörens infästning till växellådan var inte rolig.

Uppdaterat: 2022-02-06 13:44
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Måste vara en av dom vackraste bilarna

Uppdaterat: 2022-02-06 16:51

Tur vi slipper våta foder nuförtiden. 😂😂
Nuförtiden slits inte kolvar och foder på samma sätt som före 60-70 talet.

Jag körde en 2001a 2,5tdi utan några problem med motorn och den såldes av mig med 52000:- mil på mätaren.
Smålänningen som köpte den ställde av den för nåt år sedan och då stod mätaren på 64000 mil.
Och ej rört motorn.

Det är nog bättre oljor och bättre grejer i dag om konstruktörerna dimensionerat rätt från fabrik.

Uppdaterat: 2022-02-06 20:36
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso, det var ingen aluminiummotor eller hur?

Uppdaterat: 2022-02-07 09:33
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre