Vi Bilägares forum

Efter tuffare reglerna: Tvärnit för förmånsbilar

Efter tuffare reglerna: Tvärnit för förmånsbilar

När regeringen stramade åt reglerna för svenska förmånsbilister störtdök försäljningen av företagsbilar.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-02-03 07:20

Kommentarer

Ja detta har varit ett vansinnig förslag och regelverk från början till slut.

Men man skall akta sig för att dra för stora slutsatser ännu då många av biltillverkarna har leveransproblem, och det har gjort att många givetvis backat ut eller valt att avvakta (jag själv är ett sådant exempel).

MVH AL

Uppdaterat: 2022-02-03 09:03
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Hos oss drog de in mångas förmånsbilar, dels då de kanske inte riktigt behövde bilarna, och dels för att man inte ansåg att det fanns förmånsbilar som inte stack ut för mycket.

Reslutlatet blev att de som hade förmånsbil, nu gått och köpt lite äldre dieseldrivna bilar och drar milersättning på resorna de gör i tjänsten istället.

Uppdaterat: 2022-02-03 09:24

Hahaha, jag förstår fortfarande inte hur Volvo kunde sälja utsläppsrättigheter till andra biltillverkare? Om någon kan förklara hur ett av de tyngsta bilmärkena med sin stora andel SUV modeller kan släppa ut så lite .. jag får liksom inte ihop den ekvationen. Andelen laddbara hybrider var inte heller många.. alltså, de måste lyckats lura alla då eller?

Uppdaterat: 2022-02-03 10:22

hx30. Nej jag har förstått att du ofta har svårt att lösa ut dina ekvationer. Och skälet till det är att du skriver baserat på vad du tror, eller hur du vill att saker skall vara (kryddat med en massa påhitt). Du utgår inte från vad data visar och hur saker och ting är.

Volvo säljer utsläppsrätter eftersom de har lyckats uppfylla de villkor som krävs för att sälja utsläppsrätter. Svårare är det inte.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-02-03 12:13
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Detta är utmärkt, förhoppningsvis sätter det prispress på bilhandeln i det långa loppet, då det inte är lika lätt att bara styra ut bilar till personer som inte bryr sig om priset, utan bara behöver hålla sig inom vissa ramar. Fullkomlig tankevurpa om man nu menat allvar i att minska utsläpp, inkluderat tillverkning och bilar i onödigt stort/dyrt utförande. Givetvis är jag för det fria valet, så har man pengen och vill ha en stor bil, absolut! Men betala med egna pengar som alla. Höj lönen istället, betydligt vettigare för alla, inkl pensionen på sikt. Nåja, inte för bilhandeln kanske...ställ om! Internethandel med fasta priser, lägre än nu. Om inflationen går att hejda, annars upp med lönen och acceptera högre priser på allt, inklusive bilar.

Uppdaterat: 2022-02-03 12:24

Du har kanske missat att förmånsbilen är en del av lönen? Den beskattas precis på samma sätt och kostar företaget precis lika mycket att betala ut (ifråga om sociala avgifter och skatt).

Att det sedan innebär ett slöseri att stoppa förmånsbilarna är det nog inte så många som har tänkt på. Men det är absolut inte i linje med en omställning.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-02-03 12:28
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Det handlar mer om en vilja att försöka göra samhället mer jämnlikt än något annat. Dessama gäller ny ISK skatt, fastighetsskatt som många sossar förespråkar etc mm. En vilja att dom "rika" ska bidra mer till välfärden..

Uppdaterat: 2022-02-03 13:15

Så det är alltså rent fördelningspolitiska argument och överväganden som ligger bakom att vi har en massa apparatur som står oanvänt stora delar av dygnet?

I min värld är det ett vanvettigt slöseri och det brukar oftast missgynna låginkomsttagarna allra mest. Men politik är som bekant de möjligas konst. Det är inte rationella överväganden som ligger bakom besluten utan vad som går att genomföra och samtidigt sitta kvar (och där ryker nu tokstollarna lyckligtvis all världens väg)

MVH AL

Uppdaterat: 2022-02-03 14:23
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Ja, det är väl en del chefer som inte behöver bilen i sitt arbete ( många sköter sitt arbete via datorn) som inte vill betala hela kostnaden för en bil ( vi skattebetalare ska subvensionera.)

Uppdaterat: 2022-02-03 14:32
Stefan Eriksson skrev:

Ja, det är väl en del chefer som inte behöver bilen i sitt arbete ( många sköter sitt arbete via datorn) som inte vill betala hela kostnaden för en bil ( vi skattebetalare ska subvensionera.)

Så chefen tar ut en bil istället för lön. Är det en subvention?

MVH AL

Uppdaterat: 2022-02-03 14:43
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Det svenska bilförmånssystemet är mycket generöst för de som åtnjuter detta men för företagen är det dyrt och likaså är det en subvention från staten. I och med detta borde staten styra inköpen av förmånsbilar mot alternativ som är bättre för miljön, vilket bonus malus är ett försök till. Naturligtvis har alla system sina fel och brister men det borde gå att förbättra och justera.

Uppdaterat: 2022-02-03 16:03

Kan du visa mig var subventionen ligger?

Vad jag kan hitta är det en fråga om lön som skall beskattas och betalas sociala avgifter på.

Och bonus/Malus är för övrigt ett av de mer utskällda systemen, helt fjärran från all den samlade kunskap och expertis som finns inom området. Systemet borde följaktligen aldrig ha presenterats eller sjösatts, vilket vi ser mycket tydligt nu. Men så fungerar politisk prestige.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-02-03 16:23
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Skatten på bilförmån utgår från ett förmånsvärde som beräknas på nypris + extrautrustning +- andra faktorer.

Beräkningsmodelllen har varierat genom åren, tex har miljöbiilar periodvis fått ett lägre förmånsvärde än icke miljöbilar. Historiskt sett har nog beräkningsmodellerna gjort det totalt billigare att ha förmånsbil än att äga bilen privat, detta genom att staten får in lägre skatt för samma bilmodell. Bilförsäljarna har utnyttjat luckor i reglerna, tex sålde VAG den första gas-passaten enbart fullutrustad. Den fick samma förmånsvärde som motsvarande bensinbil (som var en 150hk inropare utan utrustning enligt skatteverket) MINUS miljörabatt. Den var så billig att köra så det var skamligt. Förmånsvärdena nu motsvarar den verkliga förmånen, kostnaden att äga bil alltså, bättre än tidigare får man nog säga.

Uppdaterat: 2022-02-03 21:28

Vill inte sjunka till en allt för låg nivå men 1. har du tänkt tanken på vad det kostar att äga motsvarande bil själv och betala allt med beskattade pengar ? 2. Av väldigt märkliga tillfälligheter har Volvos modeller alltid hamnat fördelaktigt med förmånsvärdet och antalet prisbasbelopp som rätt modell kostat.3 Varför har inte tex Danmark lika stort antal förmånsbilar ? Jag har förmånsbil och är oerhört tacksam över att systemet är så fördelaktigt för mig.

Uppdaterat: 2022-02-03 21:33

Fast de som tror och tycker att förmånsbil är så himla förmånligt är de som inte ser helheten, de ser bara förmånsvärdet och förstår inte att de även har en lägre lön och därmed även lägre pensionsavsättning m.m.
Sen att staten får in mindre skatt på en förmånsbil är inte heller sant.

Uppdaterat: 2022-02-03 21:37

VI har en variant med bruttolöneavdrag för personalbilar men i undertecknads fall läggs förmånsvärdet på lönen och beskattas samt arbetsgivaravgifter betalas in. Vet inte om personalbilsfallet du tänker på Henrik ?

Uppdaterat: 2022-02-03 21:45
J.L skrev:

VI har en variant med bruttolöneavdrag för personalbilar men i undertecknads fall läggs förmånsvärdet på lönen och beskattas samt arbetsgivaravgifter betalas in. Vet inte om personalbilsfallet du tänker på Henrik ?

Nej, förmånsbil är en del av lönen, ersättningen du får för ditt jobb. Samma jobb utan förmånsbil hade såklart varit högre, inget företag ger bort bilar gratis till sina anställda. ;)
Sen har de flesta företag jag vet om iaf en trappa där du sen kan välja en bil med högre kost än "basbilen" mot ett för företaget kostnadsneutralt bruttolöneavdrag.

Uppdaterat: 2022-02-03 22:02
Henrik M skrev:

Fast de som tror och tycker att förmånsbil är så himla förmånligt är de som inte ser helheten, de ser bara förmånsvärdet och förstår inte att de även har en lägre lön och därmed även lägre pensionsavsättning m.m.
Sen att staten får in mindre skatt på en förmånsbil är inte heller sant.

Din Tesla S var väl inte alls fördelaktig som dig som förmånstagare?
Skulle tro att det var en av de mest förmånliga förmånsbilar du haft i fråga om prestanda och komfort gent emot kostnad.
Inte för att jag unnar dig det, men visst har systemet varit lite skevt?
Att peka på,Pensionsavsättningar blir lite löjligt, det är 30% av lönen som avsätts i tjänstepension. Avstår du 5000 kr/månad i lön, är det 18000kr/år mindre som inbetalas i tjänstepension som sedan skall beskattas som lön då du tar ut det, säg 10000kr netto eller 750kr/månad netto då du blir pensionär, visserligen oräknat tillväxt. Betydligt mindre än vad att hålla sig med en ny bil kostar. Och som man garanterat kan spara för ålderdomen.

Uppdaterat: 2022-02-03 22:04
Guran skrev:

Din Tesla S var väl inte alls fördelaktig som dig som förmånstagare?
Skulle tro att det var en av de mest förmånliga förmånsbilar du haft i fråga om prestanda och komfort gent emot kostnad.
Inte för att jag unnar dig det, men visst har systemet varit lite skevt?

Vet du hur mycket extra jag kunde begärt i lön om jag istället valt en Nissan Leaf? Troligtvis inte....

Uppdaterat: 2022-02-03 22:06
Henrik M skrev:

Guran skrev:
Din Tesla S var väl inte alls fördelaktig som dig som förmånstagare?
Skulle tro att det var en av de mest förmånliga förmånsbilar du haft i fråga om prestanda och komfort gent emot kostnad.
Inte för att jag unnar dig det, men visst har systemet varit lite skevt?

Vet du hur mycket extra jag kunde begärt i lön om jag istället valt en Nissan Leaf? Troligtvis inte....

Vet väl bara du, men låt mig gissa på 7000kr
Edit.
3000 kr är ungefär vad du måste avstå mer för Tesla Y jämfört med en Leaf.
Totalt ca. 6000-7000kr beroende på företagets policy. Det är min gissning

Uppdaterat: 2022-02-03 22:21

Nej, jag vet inte heller.....så jag kan inte säga om den var nåt direkt förmånlig eller inte. Den bilen var en del av uppgörelsen när de headhuntade mig, jag vet inte hur mycket högre jag kunde pressat lönen med en snikbil istället.

Uppdaterat: 2022-02-03 22:14
Henrik M skrev:

Nej, jag vet inte heller.....så jag kan inte säga om den var nåt direkt förmånlig eller inte. Den bilen var en del av uppgörelsen när de headhuntade mig, jag vet inte hur mycket högre jag kunde pressat lönen med en snikbil istället.

Se min editerade kommentar, en förmånsbil har länge varit en morot vid rekrytering av eftertraktad personal, det har varit en en förmånlig lösning för båda parterna. Men den förmånen/möjligheten har man strypt åt.

Uppdaterat: 2022-02-04 09:56
tobbe_50 skrev:

Skatten på bilförmån utgår från ett förmånsvärde som beräknas på nypris + extrautrustning +- andra faktorer.
Beräkningsmodelllen har varierat genom åren, tex har miljöbiilar periodvis fått ett lägre förmånsvärde än icke miljöbilar. Historiskt sett har nog beräkningsmodellerna gjort det totalt billigare att ha förmånsbil än att äga bilen privat, detta genom att staten får in lägre skatt för samma bilmodell. Bilförsäljarna har utnyttjat luckor i reglerna, tex sålde VAG den första gas-passaten enbart fullutrustad. Den fick samma förmånsvärde som motsvarande bensinbil (som var en 150hk inropare utan utrustning enligt skatteverket) MINUS miljörabatt. Den var så billig att köra så det var skamligt. Förmånsvärdena nu motsvarar den verkliga förmånen, kostnaden att äga bil alltså, bättre än tidigare får man nog säga.

Ja det heter ju förmån.

Har du kollat hur mycket staten får in på förmånsvärde, plus sociala avgifter?

MVH AL

Uppdaterat: 2022-02-03 22:36
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
J.L skrev:

Vill inte sjunka till en allt för låg nivå men 1. har du tänkt tanken på vad det kostar att äga motsvarande bil själv och betala allt med beskattade pengar ? 2. Av väldigt märkliga tillfälligheter har Volvos modeller alltid hamnat fördelaktigt med förmånsvärdet och antalet prisbasbelopp som rätt modell kostat.3 Varför har inte tex Danmark lika stort antal förmånsbilar ? Jag har förmånsbil och är oerhört tacksam över att systemet är så fördelaktigt för mig.

Det har ingen med subvention att göra. Du har missuppfattat terminologin.

Vad förmånsbilarna handlar om är en löneväxling. Jag väljer bort fn del av min lön och pension och får en bil för det.

Att ha hög lön är som sagt ingen subvention och i Sverige heller inte speciellt förmånligt.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-02-03 22:39
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Det är alltid förmånligare med högre lön än med lägre, A.L. Även om man betalar lite högre skatt.

Uppdaterat: 2022-02-03 22:46

Men jag skall hjälpa dig lite på vägen J.L så att du får fortsätta hata Volvo lite mer..

Den subvention du tänker på rör momsen på bilen, som till hälften är avdragsgill om företaget leasar bilen. Väljer man att köpa bilen bokförs den som en tillgång, och hela den samlade avskrivningen blir avdragsgill för företaget (precis som hos annan apparatur)

Men det är fortfarande inte en subvention.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-02-03 22:46
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

J.L skrev:
Vill inte sjunka till en allt för låg nivå men 1. har du tänkt tanken på vad det kostar att äga motsvarande bil själv och betala allt med beskattade pengar ? 2. Av väldigt märkliga tillfälligheter har Volvos modeller alltid hamnat fördelaktigt med förmånsvärdet och antalet prisbasbelopp som rätt modell kostat.3 Varför har inte tex Danmark lika stort antal förmånsbilar ? Jag har förmånsbil och är oerhört tacksam över att systemet är så fördelaktigt för mig.

Det har ingen med subvention att göra. Du har missuppfattat terminologin.
Vad förmånsbilarna handlar om är en löneväxling. Jag väljer bort fn del av min lön och pension och får en bil för det.
Att ha hög lön är som sagt ingen subvention och i Sverige heller inte speciellt förmånligt.
MVH AL

Exakt, hög lön är förenligt med hög procentuell skatteinbetalning, även rörande förmånsvärdet.

Uppdaterat: 2022-02-03 22:47
Pi skrev:

Det är alltid förmånligare med högre lön än med lägre, A.L. Även om man betalar lite högre skatt.

Förstår inte vad du menar med förmånligare?

Eller menar du att de som kan sälja sin tid till högre pris än andra har det bättre rent ekonomiskt (oftast?)?. Det är nog sant.

Men det är inte riktigt samma sak som förmånligare. De gör ju oftast ganska stora uppoffringar som ofta och många gånger överstiger den marginella intäkten efter skatt. En effekt som är beräknad kostar samhället många miljarder varje år i minskad produktion.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-02-03 22:50
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Guran skrev:

A.L skrev:
J.L skrev:
Vill inte sjunka till en allt för låg nivå men 1. har du tänkt tanken på vad det kostar att äga motsvarande bil själv och betala allt med beskattade pengar ? 2. Av väldigt märkliga tillfälligheter har Volvos modeller alltid hamnat fördelaktigt med förmånsvärdet och antalet prisbasbelopp som rätt modell kostat.3 Varför har inte tex Danmark lika stort antal förmånsbilar ? Jag har förmånsbil och är oerhört tacksam över att systemet är så fördelaktigt för mig.
Det har ingen med subvention att göra. Du har missuppfattat terminologin.
Vad förmånsbilarna handlar om är en löneväxling. Jag väljer bort fn del av min lön och pension och får en bil för det.
Att ha hög lön är som sagt ingen subvention och i Sverige heller inte speciellt förmånligt.
MVH AL

Exakt, hög lön är förenligt med hög procentuell skatteinbetalning, även rörande förmånsvärdet.

Ja det slår extra hårt för de som ligger och slår på brytpunkten. Då blir bilen mycket dyr.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-02-03 22:53
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Jag anser för övrigt att bilarna som finns idag Och rullar hos både myndigheter, företag och i kommunerna används ineffektivt. Det vore mer rationellt att låta de anställda disponera dem också privat. Det ger samordningsfördelar som både miljön som samhället tjänar på.

Förmånsskatterna bör ur det hänseendet sänkas, och regelverket lättas upp.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-02-03 22:56
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

Du har kanske missat att förmånsbilen är en del av lönen? Den beskattas precis på samma sätt och kostar företaget precis lika mycket att betala ut (ifråga om sociala avgifter och skatt).

Tidigare var det ofta mer lönsamt att ha förmånsbil än att betala för samma bil privat och syftet med regeländringarna är att jämna ut den skillnaden.

Uppdaterat: 2022-02-03 23:42
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Jo det är ett fördelningspolitiskt argument som används, där de som arbetar hårt och lägger extra tid på arbete och studier skall straffas ner till den nivån som de som kanske går hem tidigare eller inte lägger extra tid på naturvetenskapliga studier (som kräver mer jobb). Allt enligt det marxistiska klasskampsperspektivet.

Hårdare beskattning skall man dock inte blanda ihop med en subvention.

Och att det dessutom innebär ett slöseri (Men väl i linje med tokstollarnas ambitioner att göra transporterna dyrare) både på ett ekonomiskt som miljömässigt plan har uppenbarligen många av er missat.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-02-04 00:14
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Vad säger att man har en lägre lön. Lägre pensionsavsättning gäller i huvuds

Uppdaterat: 2022-02-04 07:38

Förmånsbilen ingår i lönesumman som företaget betalar ut. Löner är ofta den största utgiftsposten för ett företag.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-02-04 08:33
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

A.L - det var ett allmänt konstaterande att de flesta säkert hellre väljer en högre lön än en lägre - alltså bedömer man en högre lön som förmånligare.
Och det hade f ö inget med s k förmånsbilar att göra utan bara som en kommentar till din kommentar att högre lön i Sverige inte var speciellt förmånligt.

Uppdaterat: 2022-02-04 09:53

Värt att nämna är att många med tjänstebil använder bilen mycket i arbetet (exklusive till och från jobbet).
Arbetsgivaren kanske vill ha en viss profil och erbjuder därför den anställda en ny bil.
Du ska inte betala en enda krona från din lön när du använder bilen i tjänsten.

Det blir en win-win. Den anställda slipper köp en till bil för att åka privat (tänk även på miljön här) och arbetsgivaren slipper att Kalle åker med en rostig octavia från 2005 till kundmötet.

Att det ska vara mer förmånligt om man använder bilen i tjänsten är bra.
De som enbart pendlar till&från jobbet bryr jag mig inte lika mycket om.

Uppdaterat: 2022-02-04 13:46

GRbba, visst är det så.
Som tidigare flackande landet runt med bilen som arbetsplats så är det såklart givet att jag skall ha ett bra, säkert och representativt ”kontor” men samtidigt behövde jag ju betala ett antal tusenlappar per månad för att kunna utföra mitt jobb och ha mitt kontor… men då fick jag ju också använda det när jag inte jobbade för all del, annars hade ju kunnat välja att ha en tjänstebil som bara använts i tjänsten…

Uppdaterat: 2022-02-04 14:15
*Robban

Robban: Det är att ha bilar "som bara används i tjänsten" som är rena dumheter.

Borde som sagt vara tvärtom. Bilarna skall rulla så mycket som möjligt under dygnet för att både betala sig ekonomiskt- som miljömässigt.

Det är mot den bakgrunden som jag anser att dagens förmånsbilsbeskattning borde luckras upp och att regelverket borde göras mer flexibelt. På så vis undviker vi att ha en massa bilar parkerade på företagens bakgårdar på kvällar och helger till ingen som helst nytta.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-02-04 14:30
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

AL, du slutar aldrig att förvåna. Vad är förmånligast att du köper och äger bilen privat med alla kostnader eller att du har förmånsbil? Och inget trams om att du avstått lön av med offerkoftan.

Uppdaterat: 2022-02-04 14:35

Visst är det så AL, en bil står är en belastning, tar plats, kostar kapital och ger inget värde.
Det är också därför som det vi också behöver hitta bättre möjligheter för bilpooler och liknande då många har en bil men kör ganska lite, men det har i sig inget med tråden att göra.
Vet dock att några kommuner har testat att låta deras bilar också ingå som poolbil för allmänheten under tider då den annars skulle stått, skall försöka hitta tillbaka till var jag läste det.

Uppdaterat: 2022-02-04 14:38
*Robban
J.L skrev:

AL, du slutar aldrig att förvåna. Vad är förmånligast att du köper och äger bilen privat med alla kostnader eller att du har förmånsbil? Och inget trams om att du avstått lön av med offerkoftan.

Offerkofta? Att förmånsbilen är en del av lönesumma är enkel fakta. Den beskattas, bokförs och på precis samma sätt.

I många organisationer har man därför också möjligheten at välja mellan högre lön och förmånsbil. Det kan röra sig om mellan 5000 och 8000 kr/månad i skillnad.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-02-04 14:53
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
EnannanRobban skrev:

Visst är det så AL, en bil står är en belastning, tar plats, kostar kapital och ger inget värde.
Det är också därför som det vi också behöver hitta bättre möjligheter för bilpooler och liknande då många har en bil men kör ganska lite, men det har i sig inget med tråden att göra.
Vet dock att några kommuner har testat att låta deras bilar också ingå som poolbil för allmänheten under tider då den annars skulle stått, skall försöka hitta tillbaka till var jag läste det.

Nej det är precis min poäng. Att ha bilar parkerade på en bakgård är slöseri.

Är också helt övertygad om att bilpooler skulle kunna användas i högre omfattning än idag. Som du säkert vet är jag mycket positiv till det framförallt i stora städer. Kanske man skulle kunna titta på något sådant i en del fall, d.v.s att de anställda kan samåka till och från arbetsplatsen i företagets/kommunens fordon och detta till en reducerad kostnad?

MVH AL

Uppdaterat: 2022-02-04 14:56
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

AL, absolut är en samåkningslösning bra på pappret, problemet är ju som vanligt tidsineffektivitet, det tar ju längre tid att samåka än att köra egen bil och varje bortkastad minut är ju av ondo 😉
Jag samåkte med en jobbarkompis alla dagar vi skulle till kontoret, mellan Uppsala och Stockholm. Det tog en kvart längre i varje riktning den dagen man körde, men det halverade trängseln, nästan halverade utsläppen och ökade trivseln med att kunna snacka skit med någon isf sitta där själv på E4:an…

Uppdaterat: 2022-02-04 15:22
*Robban

Fortfarande inget svar på vad det kostar att äga motsvarande förmånsbil privat, AL.

Uppdaterat: 2022-02-04 18:39

ökad trivsel för mig är att vara ensam och ösa järnet på stereon ;-)

Uppdaterat: 2022-02-04 18:49
Gillar kurvor och rondeller
J.L skrev:

Fortfarande inget svar på vad det kostar att äga motsvarande förmånsbil privat, AL.

Det enkla svaret är att tidigare var det ofta billigare att ha förmånsbil än samma bil privat.

Uppdaterat: 2022-02-04 19:50
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
John2008 skrev:

J.L skrev:
Fortfarande inget svar på vad det kostar att äga motsvarande förmånsbil privat, AL.

Det enkla svaret är att tidigare var det ofta billigare att ha förmånsbil än samma bil privat.

Skall man vara riktigt petig går det inte att formulera ett sådant påstående då vi alla har olika ekonomiska förutsättningar och alternativa sätt att konsumera eller investera våra pengar på.

Men det kanske lät bra, vad vet jag.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-02-04 20:15
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Skrämmande hur många som inte har koll på hur verkligheten fungerar.....

Uppdaterat: 2022-02-04 20:16

Hur svårt kan det vara? Köp bilen själv och anpassa den skattefria milersättning till en rimlig nivå som motsvarar kostnaden för att hålla sig med en vettig bil.
Jag är såpass gammal att jag kört egen bil i tjänst och fått en skattefri ersättning som mer än nog motsvarade kostnaden för bilen.
Kunde välja att köra med tjänstebil, dvs en bil som fanns parkerad på arbetsplatsen och enkom användes i tjänst. Men då milersättningen gav mig möjlighet att hålla mig med en bra bil som jag ville ha så valde jag det.

Uppdaterat: 2022-02-04 20:23

Om AL ska köpa sin V90 privat och köra låt oss säga 2000 mil per år så har han en nettokostnad på 100 000 kr/år. Det betyder att AL avstått storleksordningen 130000 kr/år i lön eller +10000kr/mån. Tror AL:s offerkofta måste streta hårt på honom. Ja det är inte exakta tal men enklare att diskutera storleksordningar. Så visst är det förmån med förmånsbil.

Uppdaterat: 2022-02-05 09:59