Vi Bilägares forum

Nytt laddtest: Audi och Porsche överlägset snabbast

Nytt laddtest: Audi och Porsche överlägset snabbast

Kinesiska Xpeng överraskar med förvånande låg effekt i ett nytt snabbladdningstest. Inte heller hajpade Hyundai Ioniq 5 eller Kia EV6 får något toppbetyg.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-02-03 09:28

Kommentarer

Ladda till 80 procent är ett dåligt mått. Hellre ladda till 30 mil med uppmätt verklig förbrukning.

Uppdaterat: 2022-02-03 14:09
Gunnar L

Fast tar man inte hänsyn till batteriets storlek så kan ju ett litet batteri med hög laddeffekt ladda ”supersnabbt”.

Uppdaterat: 2022-02-03 16:38

Det tar bara tiondelar att tanka 2 dl bensin i min riktiga bil.

Att ladda till 80% är bara för att dölja batteriteknikens tillkortakommande.
Jag inväntar en mogen teknik innan jag köper en elbil. Nuvarande elfordon är inte färdiga när de dessutom måste laddas med tveksamt producerad el än så länge.

Uppdaterat: 2022-02-03 17:21

Finns de som testar detta mer seriöst = visar laddkurvor från 0 till 100%, med körsträckan 10, 20, 30, 40 mil inlagda.
Då kan varje person jämföra bilars olika aspekter, och sedan dra slutsatser utifrån sitt egna behov.

Att tex mäta 10-80% (vanligt) är ju kass för de som ska åka långt, då man tar bort 30% av batteriets kapacitet (= 30% kortare körsträcka)

Så en bil som är specad till 40mil ska laddas varje 28mil. Kör man sedan fortare än 90...tappar man mycket körsträcka. Ofta 30% vid 120 så då kommer man 20 mil. O sen så är det kallt = nytt tapp.
Trots att elbilar är vanliga ser jag knappt ingen som ligger i 120 på motorväg, utan de håller 90-100.

Så det krävs en batterigeneration till, innan det börjar blir bra

Uppdaterat: 2022-02-03 17:55
Gillar kurvor och rondeller

MC
De gånger man åker långt så finns det ju inga hinder att ladda upp till 100%. Åker man långt regelbundet så skulle jag välja Tesla då deras batterier verkar hålla riktigt bra.

För övrigt kryllar det av räckviddstest där de laddat fullt och kör ner till noll, eller nära noll, och sedan testa att ladda upp fullt.

Uppdaterat: 2022-02-03 18:13

Ja Tesla äger på långresan

Uppdaterat: 2022-02-03 20:04
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Ja Tesla äger på långresan

Nja, nu tror jag du tar i lite. Kolla Teslabjørns 1000km utmaningar.
Har bestämt för mig att Ioniq 5 smiskade Tesla på den testen då den laddar så snabbt, när batteriet är varmt. Dock går den klart kortare, men tar igen det på snabb laddning.
Förövrigt så laddar jag alltid 100% hemmavid. Finns inga instruktioner om att ladda mindre, snarare tvärtom vid AC laddning.

Uppdaterat: 2022-02-03 20:33

Guran
Då får du nog kolla igen. Ioniq 5 slogs av både T3 LR och TY LR samt några till av Teslorna.

Ioniq blev inte så mycket bättre än Enyaq, bara 20 min bättre.

Uppdaterat: 2022-02-03 21:36
Axa skrev:

Guran
Då får du nog kolla igen. Ioniq 5 slogs av både T3 LR och TY LR samt några till av Teslorna.
Ioniq blev inte så mycket bättre än Enyaq, bara 20 min bättre.

För mig är det en helt oväsentlig parameter.
Tesla är onekligen bra, sen kommer resten av elbilarna med fördelar och nackdelar. För mig är inte behovet av att ladda 45kWh på 18 minuter avgörande för bilvalet. I Motors test presterad däremot TY förvånansvärt dåligt. På samma vis som Enyaq tappade så mycket i räckvidd.
Jag tror det mer är individer och tillfälligheter som avgör. Även så verkar snabbbladdarna vara lite lynniga i hur dom kommunicerar med bilen och hur mycket ström dom laddar på med.
Jag såg senast hur TeslaBjørn testade teslas laddar på en Polestar, han bytte laddare ett par gånger innan avhandling fick en som laddade rejält med över 100kW.
Så min slutsats är att det är hugget som stucket, alla elbilar är ungefär lika bra. Med fördelar och nackdelar, Elon har insett att att ensam inte är stark och upplåter även för andra att ladda på Teslas SUC. Men i fråga om energieffektivitet är Tesla riktigt bra.

Uppdaterat: 2022-02-03 22:45

Guran
Det har du rätt i. Det finns fler faktorer som påverkar laddhastighet, tex batteritemperatur.
För de som inte ofta åker särskilt långt och laddar mest hemma så är hypersnabb laddhastighet förmodligen inte det viktigaste.
Förmodligen kommer vi dock se bättre laddhastigheter i framtiden.

Uppdaterat: 2022-02-03 23:37

[quote=Guran]motorcykelentusiasten skrev:
Ja Tesla äger på långresan

Nja, nu tror jag du tar i lite. Kolla Teslabjørns 1000km utmaningar.
Har bestämt för mig att Ioniq 5 smiskade Tesla på den testen då den laddar så snabbt, när batteriet är varmt. Dock går den klart kortare, men tar igen det på snabb laddning.
/quote]
Fast ska man åka långt gäller klart högre hastighet. Och där gör Teslas aerodynamik de ännu mer överlägsna

Uppdaterat: 2022-02-04 18:19
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten][quote=Guran skrev:

motorcykelentusiasten skrev:
Ja Tesla äger på långresan
Nja, nu tror jag du tar i lite. Kolla Teslabjørns 1000km utmaningar.
Har bestämt för mig att Ioniq 5 smiskade Tesla på den testen då den laddar så snabbt, när batteriet är varmt. Dock går den klart kortare, men tar igen det på snabb laddning.
/quote]
Fast ska man åka långt gäller klart högre hastighet. Och där gör Teslas aerodynamik de ännu mer överlägsna

Nu är det med 100mil motorvägskörning som TeslaBjørn utför sin test på.
Men förstår inte att det finns ett samband mellan att åka långt och att du då måste åka mycket fortare.

Uppdaterat: 2022-02-05 13:27

Det finns ju otaliga test av förbrukning eller räckvidd på autobahn. Om man nu är intresserad av skillnaderna mellan olika elbilar.

Hittar bl.a. ett tyskt test där tex Kona är i paritet med Tesla ifråga om förbrukning vid 130 km/h. Dock har ju Konan kortare räckvidd pga batteristorlek.

Uppdaterat: 2022-02-05 14:12
Guran skrev:

Men förstår inte att det finns ett samband mellan att åka långt och att du då måste åka mycket fortare.

Ska förklara.
Ska man korta sträckor spar man bara lite grann så då kan man såsa lite, men ska man 100 mil så tar det 10tim om kan kör 100 km/h.
Men i 140 knyck tar det dryga 7 tim.
Ska man då ned till södra europa, 250-300 mil så blir skillnaden en eller två övernattningsr på hotell.

I sverige över 40 mil (som jag kör ofta) är skillnaden mellan 100 och 130, ca 60min.
Så lite moms på 120-väg kontra den fart som de flesta elbilar såsar runt i för att spara batteriet blir det skillnad.
Till vardags ca 10 mil kan man softa och glida fram. 60min mot trekvart. Ingen större skillnad.

Uppdaterat: 2022-02-05 23:02
Gillar kurvor och rondeller
Axa skrev:

Det finns ju otaliga test av förbrukning eller räckvidd på autobahn. Om man nu är intresserad av skillnaderna mellan olika elbilar.
Hittar bl.a. ett tyskt test där tex Kona är i paritet med Tesla ifråga om förbrukning vid 130 km/h. Dock har ju Konan kortare räckvidd pga batteristorlek.

Tack ska googla.
Dock är Kona inget alternativ, imponerade inte på mig vid provkörningen.

Uppdaterat: 2022-02-05 23:05
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Axa skrev:
Det finns ju otaliga test av förbrukning eller räckvidd på autobahn. Om man nu är intresserad av skillnaderna mellan olika elbilar.
Hittar bl.a. ett tyskt test där tex Kona är i paritet med Tesla ifråga om förbrukning vid 130 km/h. Dock har ju Konan kortare räckvidd pga batteristorlek.

Tack ska googla.
Dock är Kona inget alternativ, imponerade inte på mig vid provkörningen.

Det är väl framförallt energieffektiviteten som är det imponerande med Kona.
Annars en ganska liten bruksbil

Uppdaterat: 2022-02-05 23:15