Vi Bilägares forum

Det närmar sig vinter, årets vinterdäcksdiskission

Det närmar sig vinter, årets vinterdäcksdiskission

Intressant resultat i årets däcktest i TV, argumenten för dubbade verkar nu vara utraderade. Är väl endast slamret som kan skänka en viss falsk trygghet.
Bästa dubbdäcket kommer först på fjärde plats!
Två nordiska dubbfria i topp och ett mycket bra presterande mellaneuropeiskt på bronsplats.

Uppdaterat: 2020-09-09 20:37
Guran

Kommentarer

christer_1 skrev:

Guran wrote:Söker man argument för att köpa det ena eller andra så hittar man alltid, och presentera, de som stödjer ens egen uppfattning.
Jag baserar mitt val, precis som Pi, på egen erfarenhet av både dubbat, odubbat och ”äkta” åretruntdäck. Enda jag inte prövat ännu är mellaneuropeiska. Kanske blir sådana vid nästa byte. Snö och is verkar det som helt kommer lysa med sin frånvaro.
Men jag skulle heller inte vara rädd för att köra på åretruntdäck, det har jag gjort några år på tidigt 90-tal. Och dom har också blivit betydligt bättre på 30 år.
Min point var att det inte går att jämföra friktionstester rak av mot dubbdäckstester, för det blir ju att jämföra äpplen mot päron liksom.
Men givetvis gör var och en sitt val, när man jämför respektive däcks för och nackdelar.

Nej så klart, inte om du inte är klar över isens beskaffenhet. Men med samma förutsättningar på underlaget så går det att jämföra rätt av.
Men inte på ett så variabelt underlag som is.
TV redogör tydligt för beskaffenheten på isunderlaget som testen är genomförd på.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Guran skrev:

christer_1 wrote:Guran wrote:Söker man argument för att köpa det ena eller andra så hittar man alltid, och presentera, de som stödjer ens egen uppfattning.
Jag baserar mitt val, precis som Pi, på egen erfarenhet av både dubbat, odubbat och ”äkta” åretruntdäck. Enda jag inte prövat ännu är mellaneuropeiska. Kanske blir sådana vid nästa byte. Snö och is verkar det som helt kommer lysa med sin frånvaro.
Men jag skulle heller inte vara rädd för att köra på åretruntdäck, det har jag gjort några år på tidigt 90-tal. Och dom har också blivit betydligt bättre på 30 år.
Min point var att det inte går att jämföra friktionstester rak av mot dubbdäckstester, för det blir ju att jämföra äpplen mot päron liksom.
Men givetvis gör var och en sitt val, när man jämför respektive däcks för och nackdelar.

Nej så klart, inte om du inte är klar över isens beskaffenhet. Men med samma förutsättningar på underlaget så går det att jämföra rätt av.
Men inte på ett så variabelt underlag som is.
TV redogör tydligt för beskaffenheten på isunderlaget som testen är genomförd på.

Ja är det något som är hart när omöjligt att veta något om så är det isens beskaffenhet. Det är väl 100-tals olika parametrar allt ifrån svartis till is i 30 minusgrader och olika grader av väta,snö m.m. Mina prioriterade egenskaper vid val av däck är svartis och hur dom klarar av våta saltade vägar.

Uppdaterat: 2020-11-13 12:19
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
christer_1 skrev:

Guran wrote:christer_1 wrote:Guran wrote:Söker man argument för att köpa det ena eller andra så hittar man alltid, och presentera, de som stödjer ens egen uppfattning.
Jag baserar mitt val, precis som Pi, på egen erfarenhet av både dubbat, odubbat och ”äkta” åretruntdäck. Enda jag inte prövat ännu är mellaneuropeiska. Kanske blir sådana vid nästa byte. Snö och is verkar det som helt kommer lysa med sin frånvaro.
Men jag skulle heller inte vara rädd för att köra på åretruntdäck, det har jag gjort några år på tidigt 90-tal. Och dom har också blivit betydligt bättre på 30 år.
Min point var att det inte går att jämföra friktionstester rak av mot dubbdäckstester, för det blir ju att jämföra äpplen mot päron liksom.
Men givetvis gör var och en sitt val, när man jämför respektive däcks för och nackdelar.
Nej så klart, inte om du inte är klar över isens beskaffenhet. Men med samma förutsättningar på underlaget så går det att jämföra rätt av.
Men inte på ett så variabelt underlag som is.
TV redogör tydligt för beskaffenheten på isunderlaget som testen är genomförd på.
Ja är det något som är hart när omöjligt att veta något om så är det isens beskaffenhet. Det är väl 100-tals olika parametrar allt ifrån svartis till is i 30 minusgrader och olika grader av väta,snö m.m. Mina prioriterade egenskaper vid val av däck är svartis och hur dom klarar av våta saltade vägar.

Svartis och våta vägar. Då blir mitt val nordiska dubbfria. Skulle jag däremot behöva köra på våta isiga vägar på landsbygden så blev valet dubbade. Mem på svartis biter odubbade däck riktigt bra. Och dom senaste årens har även fått riktigt bra egenskaper på våta vägar. Förövrigt inget jag haft några problem med på alla tiotusentals mil jag kört på odubbade däck. Det är endast den våta isen som ställt till problem.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Guran wrote: "Svartis och våta vägar. Då blir mitt val nordiska dubbfria."

Och ändå är det på dessa underlag som dubbat är bättre än nordiska dubbfria !?!?

Uppdaterat: 2020-11-13 13:09
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
christer_1 skrev:

Guran wrote: "Svartis och våta vägar. Då blir mitt val nordiska dubbfria."
Och ändå är det på dessa underlag som dubbat är bättre än nordiska dubbfria !?!?

Därom tviste de lärde. Skillnaden har utraderats mellan de bästa dubbfria och dubbade. Men man läser in det man själv vill se i testerna.
Och jag skall villigt erkänna att jag körde tre vintrar dubbat på en BMW520D, 2012-2014 min första bakhjulsdrivna bil så jag tog det säkra före det osäkra tänkte jag. Men ingen skillnad mot de tidigare dubbfria jag hade på Audin. Och inget speciellt störande skrammel då premiumvagnen hade väldigt bra ljudisolering :) men sedan dess har det blivit tre uppsättningar dubbfria och 4wd. Och kommer så förbli, kanske till och med europeiska.
Speciellt som det är piggdekkgebyr i Oslo kommune. Kostar 1400kr/år. Det vill jag inte betala.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Guran wrote: "Därom tviste de lärde. Skillnaden har utraderats mellan de bästa dubbfria och dubbade. Men man läser in det man själv vill se i testerna."

Det tyckte inte Nils Svärd på VIB i nr 15 som jag refererade till i inlägg #198. Och deras visdom på VIB är väl lika mycket värd som TV:s.

Uppdaterat: 2020-11-13 14:23
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
christer_1 skrev:

Guran wrote: "Därom tviste de lärde. Skillnaden har utraderats mellan de bästa dubbfria och dubbade. Men man läser in det man själv vill se i testerna."
Det tyckte inte Nils Svärd på VIB i nr 15 som jag refererade till i inlägg #198. Och deras visdom på VIB är väl lika mycket värd som TV:s.

Läste du inte inledningen på mitt inlägg?
Om inte så åter ger jag det här:
Därom tviste de lärde.
Sen så kan du ansluta till vilken religion du vill.
Jag är ateist och bestämmer därför helt själv baserat på egna erfarenheter.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Guran skrev:

christer_1 wrote:Guran wrote: "Därom tviste de lärde. Skillnaden har utraderats mellan de bästa dubbfria och dubbade. Men man läser in det man själv vill se i testerna."
Det tyckte inte Nils Svärd på VIB i nr 15 som jag refererade till i inlägg #198. Och deras visdom på VIB är väl lika mycket värd som TV:s.
Läste du inte inledningen på mitt inlägg?
Om inte så åter ger jag det här:
Därom tviste de lärde.
Sen så kan du ansluta till vilken religion du vill.
Jag är ateist och bestämmer därför helt själv baserat på egna erfarenheter.

Själv har jag gått ifrån ateist till tvivlare, så någon religion har jag inte anslutit mig till, möjligtvis humanismen. Däremot så försöker jag "tro" på vetenskapen och inte på något troende. Learn by doing är nog min ledstjärna och där är nog vi människor helt olika.

Uppdaterat: 2020-11-13 17:30
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
christer_1 skrev:

. Learn by doing är nog min ledstjärna och där är nog vi människor helt olika.

Exakt, det är det jag gjort.
Då jag ”jobbat på vägen” på 80/90-talet och varit tvungen att kört på alla upptänkliga väglag, så har jag verkligen lärt vi att testa allt från dåtidens dubbade däck, regummerade med volframkarbid iblandning till äkta åretruntdäck (Goodyear Vector) på bilar utan några som helst moderna hjälpsystem. I modern tid testat både dubbat och odubbat. Och visst är dubb bra i vissa väglag, läs underkylt regn och våt is, där finns inget som slår hårdmetallspikar som ger lite fäste i den släta halkiga isen. Men för allt annat så klarar jag mig fint med odubbade sulor.

Men för att dra en historia från tidigt 90-tal då jag jobbade på Vägverket. Jag hade utökad jour, det fanns då på den tiden då vägunderhållet inte var utlagt på entreprenad. Utökad jour betydde att man biträdande Vägmästare skulle vara på plats på vägstationen kl 02:00 för att hinna kalla ut saltbilar och plogar innan morgontrafiken startade. Jag låg och sov på soffan i lunchrummet när SOS alarm ringde till resväskan till bärbar mobiltelefon och väckte mig, det var dom som kallade på uppmärksamhet då, visst det fanns plåtvägmästare man kunde ringa till som talade om luft och vägtemperatur och eventuell nederbörd vi hade även en PC man kunde kolla på.
Det regnade för fullt, -5 grader ute. Ringde så klart in alla chaufförer som hade jour så dom kom och kunde börja salta. Men även om man då skruvar på maxgiva ( vill minnas att det ör ca 40gram/m2) på saltspridaren så räcker det inte när det underkylda regnet vräker ner. Tog en tur för att kolla med min bil, utrustad med Åretruntdäck, och det var rejält halkigt, eller rättare sagt osedvanligt halt. Enda möjligheten att ta sig fram var att ha höger framhjul ute på grusstödremsan på vägen. Så blev att ta sig tillbaka till vägstationen och ha kontakt med chaufförerna via komradion. Det absolut mest jäklga väglag jag kört i. Tog till efter lunch innan långtradarna kunde börja rulla på nytt. Blev även några säckar sommarsalt (Kalsiumklorid för att snabbast möjligt tina bort isen på Rv45, det smälter isen så det knakar i den, vanligt vägsalt NaCl kräver trafik för att det skall bli effektivt och lösa upp isen)
Ja det var en skröna appropå behov av dubbade däck. Men i detta fall fungerade bara snökedjor, var ett par grusbilar som kanade i diket trotts snökedjor denna sena natt och tidiga morgon.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Guran skrev:

christer_1 wrote:. Learn by doing är nog min ledstjärna och där är nog vi människor helt olika.
Exakt, det är det jag gjort.
Då jag ”jobbat på vägen” på 80/90-talet och varit tvungen att kört på alla upptänkliga väglag, så har jag verkligen lärt vi att testa allt från dåtidens dubbade däck, regummerade med volframkarbid iblandning till äkta åretruntdäck (Goodyear Vector) på bilar utan några som helst moderna hjälpsystem. I modern tid testat både dubbat och odubbat. Och visst är dubb bra i vissa väglag, läs underkylt regn och våt is, där finns inget som slår hårdmetallspikar som ger lite fäste i den släta halkiga isen. Men för allt annat så klarar jag mig fint med odubbade sulor.
Men för att dra en historia från tidigt 90-tal då jag jobbade på Vägverket. Jag hade utökad jour, det fanns då på den tiden då vägunderhållet inte var utlagt på entreprenad. Utökad jour betydde att man biträdande Vägmästare skulle vara på plats på vägstationen kl 02:00 för att hinna kalla ut saltbilar och plogar innan morgontrafiken startade. Jag låg och sov på soffan i lunchrummet när SOS alarm ringde till resväskan till bärbar mobiltelefon och väckte mig, det var dom som kallade på uppmärksamhet då, visst det fanns plåtvägmästare man kunde ringa till som talade om luft och vägtemperatur och eventuell nederbörd vi hade även en PC man kunde kolla på.
Det regnade för fullt, -5 grader ute. Ringde så klart in alla chaufförer som hade jour så dom kom och kunde börja salta. Men även om man då skruvar på maxgiva ( vill minnas att det ör ca 40gram/m2) på saltspridaren så räcker det inte när det underkylda regnet vräker ner. Tog en tur för att kolla med min bil, utrustad med Åretruntdäck, och det var rejält halkigt, eller rättare sagt osedvanligt halt. Enda möjligheten att ta sig fram var att ha höger framhjul ute på grusstödremsan på vägen. Så blev att ta sig tillbaka till vägstationen och ha kontakt med chaufförerna via komradion. Det absolut mest jäklga väglag jag kört i. Tog till efter lunch innan långtradarna kunde börja rulla på nytt. Blev även några säckar sommarsalt (Kalsiumklorid för att snabbast möjligt tina bort isen på Rv45, det smälter isen så det knakar i den, vanligt vägsalt NaCl kräver trafik för att det skall bli effektivt och lösa upp isen)
Ja det var en skröna appropå behov av dubbade däck. Men i detta fall fungerade bara snökedjor, var ett par grusbilar som kanade i diket trotts snökedjor denna sena natt och tidiga morgon.

Jaha så detta var din religion?

Uppdaterat: 2020-11-13 23:55
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Råkat ut för det Guran skriver 4 ggr i mitt 40 åriga bil liv, det är så extremt att den som inte råkat ut för det kan föreställa sig hur halt det är.
Att vi överlevde första gången är bara ren tur. Vi var påväg till Gävle i min Opel Ascona med sommardäck "Stanna, jag måste pissa" säger passageraren bredvid mig, jag börjar bromsa, men det händer ingenting !!! Det tog flera hundra meter innan vi fick stopp på bilen med ena hjulparet ute i vägkanten. Kompisen kliver ur, benen försvinner och han slår bakhuvudet i sparklådan.
Vi tar oss ur allihopa med stora problem. När vi står på rad i diket o pinkar, glider bilen 2 dm i sidled av sig själv !!
Vi lyckades dock ta oss iväg och sista biten till Gävle. Det blev övernattning i en student kvart på 15 kvm, det var inte riktigt läge för att åka hem i det väglaget.

Senaste gången är ju väl känt, det var då hela Stockholm stod still i nästan ett dygn, och folk bajsade på Essingeleden. Då slog vädret om från några plusgrader och regn, till 7 minus på en timme.

Värst var dock en resa från Sala i slutet på 90 talet, jag har aldrig sett så många bilar i diket, det var typ lika många bilar i diket som det fanns vägkäppar mellan Sala och Enköping.
Jag hade dubbade Gislaved Nordfrost, dåtidens "Bäst i test" men det hjälpte inte, man fick åka i tomgångsfart med hjulen utanför asfalten.

Uppdaterat: 2020-11-14 12:22
Rikard skrev:

Råkat ut för det Guran skriver 4 ggr i mitt 40 åriga bil liv, det är så extremt att den som inte råkat ut för det kan föreställa sig hur halt det är.
Att vi överlevde första gången är bara ren tur. Vi var påväg till Gävle i min Opel Ascona med sommardäck "Stanna, jag måste pissa" säger passageraren bredvid mig, jag börjar bromsa, men det händer ingenting !!! Det tog flera hundra meter innan vi fick stopp på bilen med ena hjulparet ute i vägkanten. Kompisen kliver ur, benen försvinner och han slår bakhuvudet i sparklådan.
Vi tar oss ur allihopa med stora problem. När vi står på rad i diket o pinkar, glider bilen 2 dm i sidled av sig själv !!
Vi lyckades dock ta oss iväg och sista biten till Gävle. Det blev övernattning i en student kvart på 15 kvm, det var inte riktigt läge för att åka hem i det väglaget.
Senaste gången är ju väl känt, det var då hela Stockholm stod still i nästan ett dygn, och folk bajsade på Essingeleden. Då slog vädret om från några plusgrader och regn, till 7 minus på en timme.
Värst var dock en resa från Sala i slutet på 90 talet, jag har aldrig sett så många bilar i diket, det var typ lika många bilar i diket som det fanns vägkäppar mellan Sala och Enköping.
Jag hade dubbade Gislaved Nordfrost, dåtidens "Bäst i test" men det hjälpte inte, man fick åka i tomgångsfart med hjulen utanför asfalten.

Din beskrivning känns väldigt bekant, fast i en annan del av Sverige.

Uppdaterat: 2020-11-14 15:36
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
christer_1 skrev:

Rikard wrote:Råkat ut för det Guran skriver 4 ggr i mitt 40 åriga bil liv, det är så extremt att den som inte råkat ut för det kan föreställa sig hur halt det är.
Att vi överlevde första gången är bara ren tur. Vi var påväg till Gävle i min Opel Ascona med sommardäck "Stanna, jag måste pissa" säger passageraren bredvid mig, jag börjar bromsa, men det händer ingenting !!! Det tog flera hundra meter innan vi fick stopp på bilen med ena hjulparet ute i vägkanten. Kompisen kliver ur, benen försvinner och han slår bakhuvudet i sparklådan.
Vi tar oss ur allihopa med stora problem. När vi står på rad i diket o pinkar, glider bilen 2 dm i sidled av sig själv !!
Vi lyckades dock ta oss iväg och sista biten till Gävle. Det blev övernattning i en student kvart på 15 kvm, det var inte riktigt läge för att åka hem i det väglaget.
Senaste gången är ju väl känt, det var då hela Stockholm stod still i nästan ett dygn, och folk bajsade på Essingeleden. Då slog vädret om från några plusgrader och regn, till 7 minus på en timme.
Värst var dock en resa från Sala i slutet på 90 talet, jag har aldrig sett så många bilar i diket, det var typ lika många bilar i diket som det fanns vägkäppar mellan Sala och Enköping.
Jag hade dubbade Gislaved Nordfrost, dåtidens "Bäst i test" men det hjälpte inte, man fick åka i tomgångsfart med hjulen utanför asfalten.

.
Din beskrivning känns väldigt bekant, fast i en annan del av Sverige.

Ja det är dom gångerna man ska stanna hemma när den underkylda vatten halkan slår till som värst.

Har också upplevt det några gånger i modern tid.

Men jag skriver under på det Guran argumenterar på i denna tråd efter att skälv ha kört typ 10000 mil sista 6 åren med dom bästa nordiska dubbfria utan några problem i halva Norrland. :)

Uppdaterat: 2020-11-14 15:56
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Och jag kör numera växelvis mot min vilja med dubb och vad det gäller svarthalka så är min upplevelse att dubbdäcken inte är nämnvärt bättre på det underlaget utan det ända som skiljer är att dom ger ett jädra oväsen när dubben glider på asfalten.

Ren polerad is där dubben sjunker ner har den typen däck ett övertag men jag ser inget problem med ett nordiskt dubbfritt om man använder huvudet i vissa extrema situationer.
Ja det är min erfarenhet.

Uppdaterat: 2020-11-14 16:05
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Råkade ut för samma sak som Rikard på E4:an men norr om Gävle - troligen under 2:a halvan av 70-talet. Det var så attans halt så när jag av nån anledning var tvungen att stanna och gå ur bilen så gled den sen sidledes ner mot högerkanten... Inte kul alls... Hade visserligen dubbdäck men de skitdäck jag redan talat om nån gång nämligen Barum-däcken.

Uppdaterat: 2020-11-14 16:55

Tänkte på hur lokalt och fort halka kan slå till.
En bekant körde tankbil på 70 talet, han körde nån olja som järnverken använde, och kördes uppvärmd i isolerade tankar.
Han berättade att han körde E4an uppåt landet fulltankad med släp och det regnade. Sen förklarade han hur det var ett långt motlut, ett krön, lite nerför och en lång raksträcka, typ 2-3 km efter det.
Han laddade så mycket det gick uppför, när han kommer över krönet är hela rakan full med stillastående bilar i hans fil, långt fram blinkar varningsljus där det är en olycka.
När han skulle börja bromsa gled bara bilen och släpet började svänga, han styr över bilen i mötande där det inte finns några bilar, jobbar så mycket det går för att få stopp på ekipaget utan att köra av vägen. När han får stopp har han passerat alla bilar på rakan och själva olyckan. Som tur var hade en polis med röd lampa hoppat undan i sista sekund innan han blev överkörd.
Han konstaterade då att det inte var halt uppför backen, då hade jag börjat slira, och det kan inte varit halt på rakan en stund tidigare, för då hade alla bilar på den varit krockade.

Uppdaterat: 2020-11-14 17:07

Kan även nämna även om det är OT: Han blev många timmar försenad pga denna halka och flera olyckor, så när han kom fram hade oljan kallnat/stelnat. De hade på plats (tror det var Sundsvall) inte nån möjlighet att värma oljan, för att pumpa ur den, så han fick åka hem igen med ogjort ärende.

Nån här kanske vet vilken typ av olja det kan ha handlat om ??

Uppdaterat: 2020-11-14 17:14
Pi skrev:

Råkade ut för samma sak som Rikard på E4:an men norr om Gävle - troligen under 2:a halvan av 70-talet. Det var så attans halt så när jag av nån anledning var tvungen att stanna och gå ur bilen så gled den sen sidledes ner mot högerkanten... Inte kul alls... Hade visserligen dubbdäck men de skitdäck jag redan talat om nån gång nämligen Barum-däcken.

Med tanke på Opeln jag åkte i, så var det vintern 1981-82.

Uppdaterat: 2020-11-14 17:16
Rikard skrev:

Kan även nämna även om det är OT: Han blev många timmar försenad pga denna halka och flera olyckor, så när han kom fram hade oljan kallnat/stelnat. De hade på plats (tror det var Sundsvall) inte nån möjlighet att värma oljan, för att pumpa ur den, så han fick åka hem igen med ogjort ärende.
Nån här kanske vet vilken typ av olja det kan ha handlat om ??

Det var väl helt vanlig tjockolja. Den måste vara varm för att vara flytande.
Har ett svagt minne om att jag var med farsan på slutet av 60-talet och servade oljebrännare för tjockolja i hyreshus. Svart och kletig

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Guran skrev:

Rikard wrote:Kan även nämna även om det är OT: Han blev många timmar försenad pga denna halka och flera olyckor, så när han kom fram hade oljan kallnat/stelnat. De hade på plats (tror det var Sundsvall) inte nån möjlighet att värma oljan, för att pumpa ur den, så han fick åka hem igen med ogjort ärende.
Nån här kanske vet vilken typ av olja det kan ha handlat om ??
Det var väl helt vanlig tjockolja. Den måste vara varm för att vara flytande.
Har ett svagt minne om att jag var med farsan på slutet av 60-talet och servade oljebrännare för tjockolja i hyreshus. Svart och kletig

Aha. Vi eldade med koks till -73, sen diesel då farsan hade eget åkeri, så jag har ingen erfarenhet av tjockolja.

Uppdaterat: 2020-11-14 17:44

Industrin använde denna billiga tjockolja.
Och som skrivs så behövde den värmas för att vara pumpbar.
Allt annat än miljövänlig.

Uppdaterat: 2020-11-14 17:52
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Industrin använde denna billiga tjockolja.
Och som skrivs så behövde den värmas för att vara pumpbar.
Allt annat än miljövänlig.

Tjockolja är väl fortfarande drivmedel till fartyg. En ”restprodukt” vid raffinering av råolja.
Då det är den tyngsta oljeprodukten så har den ju även högst energiinnehåll per viktenhet och massor av svavel.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Tjockolja

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Jag har städat under ugnarna i ett stålverk där det hade läckt eldningsolja. Oljan användes för att hetta upp göt innan första valsningen. Vi öste oljan med spade till Hägglundlådor och eftersom vi fyllde på från samma sida så blev nivån ojämn.
Det var en intressant syn att oljeytan lutade även en vecka senare.

Uppdaterat: 2020-11-14 18:59

Slog på vinterdäcken i går kväll, och provkörde i morse, med gott och ont som resultat.
Lättstyrd.
Tyst.
Mjukt.
Går rakt fram på vägen.
Svänger inte i kurvorna.

Okej, det sista är lite överdrivet, men det svänger inte som sommardäcken.

Uppdaterat: 2020-11-23 15:20

Tänkte höra med er kunniga hur mycket begagnade däck + fälg är värda? Ska ju byta bil snart och de vinterdäck jag har på nuvarande bil passar inte till den nya även om båda är Peugeot, tyvärr, så måste göra mig av med dom.

Jag försöker inte sälja något här, bara få ett hum om vad man kan sälja däcken för.

Däcken köptes hösten 2019 för ca 16 000 kr med Peugeot original lättmetallfälg 17"
Däcken är Michelin X-Ice XI3 (friktion)

Då det varit pandemi så har jag avstått från att köra några längre sträckor och inte åkt någonstans långt alls under vintrarna. Svårt att veta hur lång däcken har gått, men väldigt lite skulle jag säga. Säkert inte mer än 300 mil på 2,5 år.

Jag antar att värdet rasar snabbt, men vad tror ni?

Uppdaterat: 2022-02-02 16:50
- Peugeot e-208 GT 2022

Varför säljer du dom inte med bilen?
Passar dom andra bilar?
Är inte den mest vanliga bilmodellen så efterfrågan är nog inte så stor.
Men däcken är väl helt vanliga 225 45 17” ?
Kan kanske vara bättre att försöka sälja dom var för sig?

Uppdaterat: 2022-02-02 19:48

Kör själv med Goodyear. Haft nordman däcken tidigare. En dum fråga, någon här som vet om BBS fälgar är anpassat för vinterbruk? BBS XR tänker jag på. Se länken i texten, scrolla till sidan 29, satin bronze är färgen.

Uppdaterat: 2022-02-03 08:40

Jag vet inte riktigt vilka bilar de passar. Finns någon bra sida där man kan ange märke på bil, modell och mer specifik modell/trim på bilen samt antal tum och få få reda på exakt vilka bilar de passar till. Minns dock inte vad sidan heter. Något med bult i namnet har jag för mig.

Uppdaterat: 2022-02-03 08:57
- Peugeot e-208 GT 2022

Kanske denna https://www.bultcirkel.org/dack-till

Edit, man måste klicka sig in på fälgar för att hitta rätt, tydligen passar de mest till Peugot och en Opel.

Opel Grandland X (Z) 17-
Peugeot 407 04-10
Peugeot 308 (L) 13-
Peugeot 308 (L) GT 15-
Peugeot 308 (L) sw 14-
Peugeot 308 (L) sw GT 15-
Peugeot 407 coupe 05-10
Peugeot 407 sedan 04-10
Peugeot 407 sw 04-10
Peugeot 508 (F) sedan 18-
Peugeot 508 (F) sw 18-

Uppdaterat: 2022-02-03 09:02
- Peugeot e-208 GT 2022