Vi Bilägares forum

Regeringen / MP extremt ointelligens?

Regeringen / MP extremt ointelligens?

Noterade idag att det fossila dieselpriset steg med 1,29 kr per liter medans det klimatsmarta HVO100 steg hutlösa 4,20 kr!!! per liter till 24,23 kr!!!! per liter medan otäck klimatvidrig bensin bara ökar ca 50 öre per liter.

- Hur, ursäkta ordvalet, i helvete tänker MP / regeringen?

- OM de ens tänker alls???

Givet att man vill sänka de klimatpåverkande Co2 utsläppen ska man självklart för det första straffbeskatta bensinen och inte dieseln som per ce innehåller mer än tre gånger mer bioandel än vad bensinen gör. Utöver att dieselbilen i sig har ca 30% lägre Co2 utsläpp jmf med bensinbilen. 
 

Till detta straffbeskattas dieselmotorerna flera gånger värre än klimatvidriga bensinare.

Nä, fy fan för denna sosseregering som tillsammans med MP driver svenska folket till ekonomiskt och klimatologiskt vansinne!

 

Så här drivs intelligent klimatpolitik som kapar Co2 utsläpp på ett ansvarsfullt sätt:

1. Sänk dieselpriset under bensinpriset 

2. Sänk HVO100 priset minst en krona under det fossila dieselpriset.

3. Höjskatten på bensinbilarna

4. Sänk fordinsskatten på dieselbilarna under bensinbilarnas fordonsskattenivå.

Ps i vår dieselbil slutar vi tanka HVO100 idag och kommer framförallt att köra merparten med vår / fruns ID3 ds.

Uppdaterat: 2022-01-01 18:37

Kommentarer

Robban:
Här kommer mina svar, givet att målet är att kapa Co2 utsläppen:

1. Ja, skatten / priset på diesel SKA vara lägre på diesel eftersom dieseln är klimatsmartare än diesel dels beroende på att dieselbilen i sig släpper ut mindre Co2 än motsvarande bensinare och numera är dieselbilarna ännu klimatsmartare då dieselbränslet består av ca 40% förnybart innehåll tex HVO100. Bensin innehåller futtiga knappa 10% förnybart i form av etanol.

2. Ja, priset på HVO100 ska subventioneras till den nivån att den är billigare än dels vanlig diesel och framförallt betydligt billigare än bensin.

3. Malus / bonus ska fokusera på reella utsläpp, eftersom dieseln har betydligt lägre utsläpp av fossil Co2 än bensin SKA dieselbilarna ha bonus och klimatvidriga bensinbilar ha malus dvs mycket högre fordonsskatt än de har idag. I praktiken ska skatten på bensin och dieselbilarna byta plats med varandra.

Det är väldigt enkelt att genomföra kloka reformer givet att man använder sitt förnuft men tyvärr verkar somliga politiker ha otur när de tänker…

Uppdaterat: 2022-01-04 22:42

Swensson, du har uppenbarligen inte koll på hur politik fungerar och då är ju allt väldigt enkelt att lösa.

Vi kan ta HVO eftersom det är ditt favoritämne. Vi har redan undantag på att skattebefria det, endast moms tillkommer på priser, vilket det gör på allt vi köper, i olika grad. Vi får inte subventionera HVO enligt EU, vi har som sagt undantag från att ens ha skatt på det.
Så hur tänkte du, som inte har otur när du tänker, att det skulle gå till?

När det kommer till Malus på bensin kontra diesel så är ju inte CO2 från diesel något bättre än CO2 från bensin, det är ju samma och beskattas lika 1:1 när det gäller Malus. Att dieseln har ett tillägg ytterligare vet jag inte orsaken till så den kan man kanske diskutera och det går att ändra om riksdagen så vill, det är ”enkelt”.

Men du är väl medveten om att priset på HVO fullt ut sätts av marknaden och utifrån tillgång och efterfrågan, sk. marknadsekonomi?

Uppdaterat: 2022-01-05 10:35
*Robban

Robban:
I nationalekonomin benämns / ses miljöförstöring som en negativ externeffekt som ska betalas av den verksamhet som orsakar skadan. I fallet bensin / HVO100 / diesel orsakar bensinen den i särklass värsta klimatpåverkan i form av extremt höga Co2 utsläpp som leder till onödigt stor växthuseffekt.

Jämför man bensin med HVO100 är skillnaden ungefär 10 gånger värre till bensinens nackdel.

Är det då rätt att det ska vara billigare att tanka skitig bensin än att tanka betydligt renare HVO100 / diesel som innehåller betydligt mer bioandel?

I min värld är det rimligt att kosta att skita ner miljön / klimatet alltså diesel / HVO100 ska vara betydligt billigare än bensin.

- Har jag rätt?

Uppdaterat: 2022-01-06 17:03

Men hur svårt är det att förstå att det idag ÄR högre skatt på bensin än på diesel och att det inte är någon skatt alls på HVO, bortsett från moms.
Jag håller med om att i den bästa av världar så skulle HVO kosta mindre än diesel, men det finns inte kapacitet för det vilket gör att marknadspriset går upp.
Bensin orsakar inte mer klimatpåverkan än diesel, 1g CO2 är 1g CO2.

Uppdaterat: 2022-01-06 21:21
*Robban

Robban:
1 gr Co2 är självklart 1 gr Co2 där du måste förstå att en liter ekvivalent diesel innehåller inte 1 gr Co2 eftersom dieseln i sig innehåller bara knappt 60 - 70% fossil olja vilket gör att när en dieselbil inte släpper ut lika mycket fossil Co2 som motsvarande bensinbil gör, mätt vid samma transportarbete.

Detta råder det inga som helst tvivel om då det sedan förra sommaren dessutom är angivet på varje bränslepump i hela Sverige.

När du tankar nästa gång så titta gärna på pumpen så ser du hur mycket Co2 ekvivalenter respektive bränsleslag släpper ut.

Jag vidhåller att ju mindre Co2 man släpper ut / skitar ned atmosfären med ju lägre pris ska det vara på utsläppskällan dvs bränslet, diesel ska således beskattas och prissättas betydligt lägre än bensin.

Uppdaterat: 2022-01-06 21:43
Swenssons skrev:

Robban:
1 gr Co2 är självklart 1 gr Co2 där du måste förstå att en liter ekvivalent diesel innehåller inte 1 gr Co2 eftersom dieseln i sig innehåller bara knappt 60 - 70% fossil olja vilket gör att när en dieselbil inte släpper ut lika mycket fossil Co2 som motsvarande bensinbil gör, mätt vid samma transportarbete.
Detta råder det inga som helst tvivel om då det sedan förra sommaren dessutom är angivet på varje bränslepump i hela Sverige.
När du tankar nästa gång så titta gärna på pumpen så ser du hur mycket Co2 ekvivalenter respektive bränsleslag släpper ut.
Jag vidhåller att ju mindre Co2 man släpper ut / skitar ned atmosfären med ju lägre pris ska det vara på utsläppskällan dvs bränslet, diesel ska således beskattas och prissättas betydligt lägre än bensin.

Det är ju enkelt ordnat.
Bara att höja skatten på bensin ytterligare sju kronor och diesel fem kronor, då blir bensin dyrast och HVO100 billigast. Blir en ypperlig inkomstkälla för staten och du blir nöjd i fråga om inbördes priset på drivmedlen.

Uppdaterat: 2022-01-06 21:55

Guran:
Skatt hit och skatt dit, krasst anser jag liksom nationalekonomerna men underligt nog inte sittande regering att det ska kosta mer att skita ner mer.

OM de, regeringen och fd Miljöpartiet vore seriösa i sina antaganden om Co2 utsläppens globala klimatpåverkan på jordens uppvärmning via växthusgaserna skulle de kasta om prispolitiken och omedelbart bums tillse att dieseln är / blir billigare än bensinen för att på så vis bromsa Sveriges utsläpp av fossil Co2.

Eller hur, Guran?

Uppdaterat: 2022-01-06 23:18

Men Swenssons, om du skall uppnå det du vill så är ju Gurans förslag det enda som fungerar, att öka skatten på bensin och diesel så pass att det blir dyrare än HVO, eftersom HVO nu bara kostar produktens marknadspris plus moms och inget som regeringen kan göra något åt. Det handlar inte om att vara seriös eller inte utan det är den marknaden vi lever i.
Du kan ju fråga AL om skatten skall öka på bensin och diesel?

Sedan så besöker ju jag inte längre någon bensinpump, sedan ett och ett halvt år, så jag har inte sett märkningen, men skall kolla nästa gång jag fyller spolarvätska… då skall jag stå länge vid den pumpen och gotta mig ;-)

Uppdaterat: 2022-01-07 08:46
*Robban
Guran skrev:

Du sitter väl inte med Svarte Petter. Sälj den i stället, det lär bli en av dina billigare bilar att äga. Det är all time high nu på begagnade bilar. För jag tror inte det var ditt miljösamvete som gjorde att du köpte din nuvarande XC60.
Det var längesedan jag ägt en bil som blev så billig/mindre dyr som GLC:n som jag sålde för en månad sedan.

Tyvärr så kom ditt förslag om att sälja min bil försent för enligt den här länken "https://affarsliv.com/artikel/jdw84x8r" så rasade begagnatbilmarknaden ihop sista kvartalet 2021 för fossilbilar.

Uppdaterat: 2022-01-07 09:10

Robban:
Jag säger inte att skatten ska öka, det aggregerade uttaget kan / ska vara detsamma men mixen måste reformeras så att det ska kosta mer att skita ner mer.

- Negativa externa effekter kallas detta för i min och ALs värld.

Ju högre andel fossil Co2 ett bränsle innehåller ju högre ska priset vara vid pump och inte tvärt om som det är idag!

Transportarbetet måste av klimatskäl göras med fler diesel, gas, etanol och elbilar som därför ska ha betydligt lägre driftkostnader / bränslepris och fordonsskatt än motsvarande bensinbilar då uppnås inte Paretooptimalitet men något åt det hållet.

Uppdaterat: 2022-01-07 09:23

Swenssons, jag håller med dig sak, men priset på HVO kan ingen annan än producenterna påverka.
Det är alltid väldigt enkelt att skylla allt på en regering som består av folk som har otur när de tänker och själv alltid ha de bästa och enkla lösningarna när man uppenbarligen inte vet hur det fungerar.

Uppdaterat: 2022-01-07 09:26
*Robban

Christer:
Du borde vara en stolt XC60 ägare som dessutom drivs med klimatsmart diesel med lägre fossil Co2 utsläpp än motsvarande bensinmodell.

Uppdaterat: 2022-01-07 09:26

…och snälla Swenssons, kalla aldrig diesel för klimatsmart…

Uppdaterat: 2022-01-07 09:27
*Robban

Robban:
Klimatsmart? Jag ska nog måhända komparera ordet ”smart” till ”klimatsmartare”. Diesel med allt högre andel Co2 neutral biomassa är klimatsmartare än bensin som bara innehåller en knapp fjärdedel 1/4 så mycket fossilfritt innehåll jmf vanlig diesel.

Uppdaterat: 2022-01-07 10:49

Christer:
Jag kan off topic uppmuntra dig med att din fina Volvo XC60 B5 har livstidsgaranti på alla reservdels som bilen är byggd utav.

Det är verkligen förmånligt / lyxigt!

https://www.volvocars.com/se/aga/service/service-och-underhall/livslang-garanti

Uppdaterat: 2022-01-07 10:51

Nja, denna garanti täcker ju vissa av de delar som jag som ägare byter ut men det bästa vore väl att slippa byta delar ö h t - kan man tycka...

Uppdaterat: 2022-01-07 11:07

Swenssons, ja visst är kokain bättre än rökheroin, men likafullt jävligt dåligt…
Sedan så har vi ju redan pratat om huruvida biomassa är bra att elda eller inte… skogsråvara har omloppstid på mellan 30-50år så det gör att vi fortsätter och fylla på co2-halten i atmosfären ytterligare.

Uppdaterat: 2022-01-07 11:14
*Robban

Robban:
Javisst är det så att vi fyller på Co2 halten men som du själv noterar har den Co2 neutrala en betydligt snabbare omloppshastighet några decennier istället för några miljoner år. Det måste väl även du tycka är bra?

Uppdaterat: 2022-01-07 15:32

Jag tycker att det är bättre med 30-50år än flera tusen år, helt enig, men det löser inte problemet.
Co2-halten i atmosfären kommer inte minska fören vi minskar vår förbränning, oavsett vad vi förbränner…

Uppdaterat: 2022-01-07 15:52
*Robban

Robban:
Då är vi iaf överens om att korta kolkedjor via växtbaserade bränslen är bättre än fossilt kol vis olja.

Berätta för nu mig / oss med vad och hur problemet löses på bästa vis på lång sikt?

Uppdaterat: 2022-01-09 12:26

Vet du, Swenssons, hade jag vetat det så skulle jag inte sitta här nu.
Men vi har en sjujäkla oändlig energikälla som levererar enormt med energi som vi bara inte tar tillvara på ordentligt ännu… solen!
Så länge det eldas så minskar inte koncentrationen i atmosfären, varesig det är bio eller fossilt.

Uppdaterat: 2022-01-09 17:59
*Robban

Solen är den optimala energikällan men svår att nyttja. Har du solceller på taket? Varför inte?

Skulle man täcka ca 8% av Saharas yta med solceller skulle man täcka hela jordens årliga behov av el. Dock blir det meckigt att bygga så mkt solpaneler och dessutom dra kabel därifrån och utöver klotet.

Så tillsvidare måste vi kapa Co2 utsläppen så snabbt som möjligt där korta kolkedjor är nyckeln. De kortaste kedjorna är bioolja tex etanol och HVO100 och indirekt dieseln då dieslar släpper ut lägre Co2 per person / fraktkilometerekvivalent.

Alltså måste dieselandelen med nödvändighet öka och bensinandelen minska i motsvarande grad vilket åstadkoms med inverterade priser mellan bensin och diesel dvs priset på diesel måste vara betydligt billigare än bensinpriset men mest prisgynnat ska elen vara.

Uppdaterat: 2022-01-10 08:08

Du ser Swenssons, du har ju koll!
Inte solceller ännu, men får efter 1/2 på nya boendet.
Ja ettårsgrödor är såklart det som kortar kolkedjorna snabbast, men tar å andra sidan enorma arealer mot vad de ger tillbaka så det är inte något vi har utan som behövs för mathållning till oss och djur. Det är ju därför som palmolja är så effektiv som energikälla, men som sagt, den tar bästa marken och man skövlar regnskog för att få ny yta vilket inte hjälper planeten.
När det gäller pris på bränsle så är det fortsatt så att staten bara kan påverka beskattningen av bränslet, resten är det marknaden som styr och idag är det högre skatt på bensin än på diesel. Att marknadspriset på diesel och framför allt på HVO och RME är högre än diesel beror som sagt på efterfrågan. Sedan kan jag tycka att bio-delen i diesel borde vara skattefri, men det är det inte i dagsläget och det ger ett väldigt högt dieselpris just nu.

Uppdaterat: 2022-01-10 08:37
*Robban

Swensson
Såg ett inslag om Marocko som satsar väldigt mycket på solenergi. De har även börjat diskutera med EU om export av solenergin till Europa.

Uppdaterat: 2022-01-10 20:49
Swenssons skrev:

Solen är den optimala energikällan men svår att nyttja. Har du solceller på taket? Varför inte?
Skulle man täcka ca 8% av Saharas yta med solceller skulle man täcka hela jordens årliga behov av el. Dock blir det meckigt att bygga så mkt solpaneler och dessutom dra kabel därifrån och utöver klotet.
Så tillsvidare måste vi kapa Co2 utsläppen så snabbt som möjligt där korta kolkedjor är nyckeln. De kortaste kedjorna är bioolja tex etanol och HVO100 och indirekt dieseln då dieslar släpper ut lägre Co2 per person / fraktkilometerekvivalent.
Alltså måste dieselandelen med nödvändighet öka och bensinandelen minska i motsvarande grad vilket åstadkoms med inverterade priser mellan bensin och diesel dvs priset på diesel måste vara betydligt billigare än bensinpriset men mest prisgynnat ska elen vara.

Till att börja med är dieselbilar inte så många i bilar med lägst CO2 utsläpp i spritmonitors lista läser man här set till bilars transportförmåga!
https://www.spritmonitor.de/en/evaluation/co2_efficient_cars.html
Och för det andra är inte biobränslen någon sund väg att gå för att minska utsläppen läser man här!
https://www.dagensps.se/motor/darfor-ar-svensk-diesel-dyrast-i-eu-trots-lag-skatt/
Det är bara en tredjedel av Europas länder som håller på med reduktionsplikt samtidigt som vi importerar 2,5 miljoner ton osorterade sopor i plastpåsar per år från Europas alla hörn som eldas upp med medioker rening .

Uppdaterat: 2022-01-11 12:21
Elbil2

Previa, det blev lite rörigt…
Att många dieselbilar är stora är väl orsak och verkan, tack vare diesel har många större och tyngre bilar kunnat komma ut på marknaden. Tror inte att SUV-trenden varit lika stor om det bara funnits bensinbilar.

Sedan pratar du om huruvida det är en sund väg att sänka utsläpp med biobränsle men länkar till en artikel om att reduktionsplikten skapar högt pris, vilket det ju gör och plötsligt är det sopförbränningen som skulle vara bra eller dåligt i relation till reduktionsplikten?

Hänger inte riktigt med här

Uppdaterat: 2022-01-11 18:47
*Robban

Haha ja var fan kom sopförbränning in i bilden? Det har inget med fordonsbränslen att göra.

(off-topic så är det väl lysande att vi i norr som kan använda värmen och ändå skulle eldat något annat eldar upp soporna? Alternativet är nog deponier någonstans..)

Uppdaterat: 2022-01-13 15:39

Swenssons, du kan nu välja mellan lägre pris och mindre bio genom att kroka arm med Ebba…

Uppdaterat: 2022-01-21 19:40
*Robban
EnannanRobban skrev:

Det är inte så lätt med politik som allt för många verkar tro, ”allt tar så lång tid, varför gör regeringen inget…” som det alltid låter från oppositionen… det är alltid lätt att göra andras jobb…

Nej om man saknar kompetens att leda landet så...
Är det för mycket begärt att sveriges ledning är utbildade och jobbat med ämnesområdet de ska bestämma över?
Skandal att de kan komma undan, trots alla idiotiska beslut.

Uppdaterat: 2022-01-22 14:14
Gillar kurvor och rondeller

Kolla vad t ex Kristersson jobbat med tidigare och hur framgångsrik han var i den sysslan...
Sen får du väl engagera dig själv i politiken - gissar att alla partier tar emot dig med öppna armar.

Uppdaterat: 2022-01-22 15:55
Pi skrev:

Kolla vad t ex Kristersson jobbat med tidigare och hur framgångsrik han var i den sysslan...
Sen får du väl engagera dig själv i politiken - gissar att alla partier tar emot dig med öppna armar.

+100

Uppdaterat: 2022-01-22 17:01

MC, in och kör bara, finns behov av din enorma kunskap!

Uppdaterat: 2022-01-22 18:08
*Robban

Nej jag har inte enorm kunskap.

Uppdaterat: 2022-01-22 23:35
Gillar kurvor och rondeller

Skulle tro att man som vanligt blandar ihop klimat och miljö.
Det är egentligen två olika frågor.

Uppdaterat: 2022-01-23 10:19
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

...men att kritisera andra hade du i alla fall kunskap till, MC... Utan att tydligen ha nån kunskap om vad du kritiserade...

Uppdaterat: 2022-01-23 10:41
Pi skrev:

...men att kritisera andra hade du i alla fall kunskap till, MC... Utan att tydligen ha nån kunskap om vad du kritiserade...

Jo jag har kunskap, men inte enorm sådan. Vilket var det jag svarade på.
Har tre examina, bla en Master i Kärn o partikelfysik. Och bott och jobbat internationellt med global business, utvecklat teknik och sålt till de största bolagen. Då inser man att långsiktighet är en förutsättning för att kunna investera.

Dock, framför allt kan jag läsa in mig tillräckligt mycket inom olika områden, för att förstå vad det viktiga är.
Men att bygga upp ett lands elförsörjning på vindkraft som inte kan leverera el 24/7/365, behöver man dock inte vara raketforskare för att inse.

Uppdaterat: 2022-01-23 15:37
Gillar kurvor och rondeller
Lason1 skrev:

Skulle tro att man som vanligt blandar ihop klimat och miljö.
Det är egentligen två olika frågor.

Ja det är det.
Bra inspel.
Som jag ser det, påverkar vi människor miljön som leder till klimatpåverkan.
Hur stor del i dagens klimatpåverkan som människan är ansvarig för, och vad som är positiv resp negativ påverkan, är vad jag har förstått, det som vetenskapsmän/kvinnor diskuterar.
Är det så du tänker med?

Uppdaterat: 2022-01-23 15:47
Gillar kurvor och rondeller
Lason1 skrev:

Skulle tro att man som vanligt blandar ihop klimat och miljö.
Det är egentligen två olika frågor.

I praktiken och speciellt i dagens värld är klimat- och miljöfrågor mer eller mindre oskiljaktiga.

Uppdaterat: 2022-01-24 23:51
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Vår miljö alltså den luft vi andas är och blir allt bättre medan klimatet dvs makroperspektivet blir allt sämre vilket med nödvändighet gör att vi måste använda alltmer förnybara drivmedel tex el, etanol, klimatsmart diesel för att kapa Co2 utsläppen. Detta görs genom grön skatteväxling där bränslen med låga Co2 utsläpp ska subventioneras genom högre priser på bränslen med högre fossilt innehåll och inte tvärtom som det har blivit idag.

Uppdaterat: 2022-01-28 08:24

Fast Swenssons, det ÄR ju inte som du säger, HVO100 ÄR skattebefriat och kostar det leverantörerna, dvs marknaden tar betalt för dem plus moms.
Däremot är det hög bränsleskatten på bensin och diesel plus moms.
Vill du att vi subventionerar HVO med pengar och ökar skatten på B/D?
Hur skall det gå till, då det kommer ses som tillbörligt statsstöd på en produkt som HVO och det är inte i dagsläget hörbart, hur önskvärt det än skulle vara.

Uppdaterat: 2022-01-28 09:58
*Robban

Ja jag är bara en vanlig Svensson och mina för tillfället två bilar (diesel/bensin) drar under 10:- milen på årsbasis och jag klagar inte.

Det som jag får dåligt samvete för är det vi ska lämna över till dom små barnbarnen.

Det är väl därför jag sneglar på elektrisk bil.

Och jag är av den uppfattningen att kör man är så dum att man fortfarande kör omkring med en bil som drar upp mot 20:- milen eller mer får man skylla sig själv.

Och inga snyft historier här tycker jag utan det är ett fritt val för 90% av befolkningen att byta till en snålare och kanske mindre bil. 😊

Uppdaterat: 2022-01-30 16:42
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Och jag är av den uppfattningen att kör man är så dum att man fortfarande kör omkring med en bil som drar upp mot 20:- milen eller mer får man skylla sig själv.
Och inga snyft historier här tycker jag utan det är ett fritt val för 90% av befolkningen att byta till en snålare och kanske mindre bil. 😊

Tror de flesta här på forumet har möjligheter finansiellt som de flesta i sverige inte har.
Att pynta upp ca 400k för en elbil är tyvärr inte möjligt för 90%

Uppdaterat: 2022-01-30 22:22
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

mso 1000 skrev:
Och jag är av den uppfattningen att kör man är så dum att man fortfarande kör omkring med en bil som drar upp mot 20:- milen eller mer får man skylla sig själv.
Och inga snyft historier här tycker jag utan det är ett fritt val för 90% av befolkningen att byta till en snålare och kanske mindre bil. 😊

Tror de flesta här på forumet har möjligheter finansiellt som de flesta i sverige inte har.
Att pynta upp ca 400k för en elbil är tyvärr inte möjligt för 90%

Men dom flesta kan byta till en snålare bil.

Eller leasa en Opel elbil med 34 mils räckvidd för 2590:- /1500 mil och sedan betala 3 kronor milen i ström kan säker många göra om dom bara vågade.

Uppdaterat: 2022-01-31 02:57
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

MSO1000:
+ för din kommentar.

Uppdaterat: 2022-01-31 02:40
mso 1000 skrev:

Men dom flesta kan byta till en snålare bil.
Eller leasa en Opel elbil med 34 mils räckvidd för 2590:- /1500 mil och sedan betala 3 kronor milen i ström kan säker många göra om dom bara vågade.

Ja.
Samt får ok vid kreditprövningen.
Leasingföretaget vill se en marginal för andra utgifter relaterat till bilägandet, fast jobb under några år och inga andra "jobbiga skulder".
Då många leasingföretag har en paragraf där avtalsräntan är kopplat ill ref-räntan och sticker den iväg...kommer månadskostnaden att rusa i höjden.
Därför räknar dessa leasingföretagen in en extra marginal så bilköparen klarar en högre ränta.
10-12%, dvs nivån för blanco-lån är inte ovanligt.

Dvs, är inte så enkelt att bara se på månadskostnaden

Uppdaterat: 2022-01-31 21:58
Gillar kurvor och rondeller

Swenssons, nu ser det äntligen ut som om även delkomponenten i diesel som är bio kan bli skattebefriad även om den blandas i diesel, vilket skulle göra att bio-komponenten inte både belastar priser med sitt eget höga pris och sedan bränsleskatt på det.
Tydligen EU som äntligen håller på att ändra det.

Uppdaterat: 2022-02-02 13:06
*Robban

Omställningen från fossila bränslen kommer bli en slitsam process och en rysare rent psykologiskt. Det har börjat nu men sättet det genomförs på blev nog kanske inte vad de beslutande tänkt sig. Miljöpartiet trodde nog inte att de skulle få en allierad i en person som Putin i sitt arbete att avsluta privatbilism i Sverige. Detta är ju väldigt nära nu för många. Igår kostade en liter diesel 24.27:-/litern. 50 liter kostar därmed 1230:- Det var inte jättelänge sen dieseln kostade 18.50:-, då var det istället 925:- för samma mängd. Det talas ofta om "smärtgräns" och tidningen skrev häromdagen, "ny höjning, har du råd att köra bil?". Vi närmar oss den verkligheten med stormsteg, där vanligt folk, inte längre kan köra bil.

Miljörörelsen jublar förstås. Nu kan alla cykla!

Bilhandlare utomlands, har insett att Sverige har en fin bilflotta. Sönderskattad men synnerligen välservad och i fantastiskt bra skick. När luften gått ut ur den inhemska marknaden lär dessa bilar bli billiga i ivern att rädda nån form av ekonomi. Ingen har ju vare sig råd eller lust att hålla dem igång. Toppen, då blir ju Sverige rent från alla dessa stillastående (?) förhatliga fossilbilar. De lämnar landet och körs till en annan planet. Där förpestas luften och folk dör, där istället. Problemet löst. Nä just det, det fanns ingen annan planet, bilarna flyttade bara till andra sidan Östersjön (eller Afrika?). Dessutom körs de då på ett helt annat bränsle än det reduktionspliktiga miljöanpassade elixir som vi antagligen kommer köpa på apoteket inom nått år i schampooliknande förpackningar på nån deciliter styck...

Då gjorde det ju ingen som helst nytta att vi slutade använda våra dieselbilar i andan att rädda det globala klimatet? Bilarna lever vidare, i många år. Istället gör omställningen i Sverige att vi förbrukar ÄNNU mer av jordens resurser i produktionen av elbilar medan vi samtidigt tror att vi är planetens samvete och gör en välgärning. I slutänden har vi bara åstadkommit en inlåsning av ett tidigare fritt och rörligt folk där den sista verkliga individuella friheten vanligt folk kunnat åtnjuta, offrats, egentligen inte till nån nytta alls?

Uppdaterat: 2022-03-04 10:53
/Hilife

Hilife:
Bra skrivet!

Uppdaterat: 2022-03-06 01:50

Bra skrivet Hilife.
Det är dags att man börjar reagera från högre instanser och inser verkligheten.
Det slår ju liksom både här och där i samhället.

Uppdaterat: 2022-03-06 07:57
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html