Vi Bilägares forum

Trots löftet: Volvo tar tillbaka smutsiga bränslevärmare

Trots löftet: Volvo tar tillbaka smutsiga bränslevärmare

Volvo har valt att tillfälligt ta tillbaka de bränsledrivna värmarna i flera laddhybridmodeller, trots att de egentligen ska ha fasats ut av utsläppsskäl.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-01-25 09:54

Kommentarer

Tack för att ni jagar på i den här frågan!

Uppdaterat: 2022-01-25 12:03

Vad folk efterfrågar borde väl få levereras, annars var är logiken att sälja bilar överhuvudtaget?
Följer man lagen, måste det vara OK att sälja vad som efterfrågas, allt annat är bara oerhört märkligt.

Uppdaterat: 2022-01-25 13:38

Om man jämför en fossilmotor kontra en bränslevärmare så anser jag att fossilmotorn är kamelen och bränslevärmaren myggan. Då är nog en veteranbil eller en äldre bil fan så mycket smutsigare än en bränslevärmare som går kanske 50 timmar en vintersäsong.

Uppdaterat: 2022-01-25 13:46

Lågvattenmärke !!!. Hoppas att de inte får någon subvention som "miljöbil".

Uppdaterat: 2022-01-25 14:12

Även om denna "artikel" är en storm i ett vattenglas då det verkar vara pga. leveransproblem, så är frågan om inte bränslevärmare är en ganska bra idé på eldrivna bilar ändå? Som ett tillbehör i kalla klimat.

Som i Volvos C30 elbil för 10 år sedan, som hade en etanoldriven brännare för värme. Skulle ju kunna jämna ut skillnaden mellan sommar/vinter räckvidd i kalla klimat, utan att släpa med sig en hel ytterligare drivlina som en laddhybrid.

Uppdaterat: 2022-01-25 14:17

Har denna värmare själv och njuter av dieselstanken varje gång jag kommer ut till bilen i kylan och då värmaren varit aktiv. :-)...

Men som vanligt är det storm i ett vattenglas - med en radda uppjagade suboptimerande Volvohatande fanatiker som skriker sig hesa över saker vars effekt är noll (eller i alla fall så nära man kan komma).

Dock är det ju rimligt att sådana här lösningar blir ersatta av mer moderna lösningar nu när det mesta elektrifieras.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-01-25 14:46
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

AL, åter igen, fräscht språk...

Uppdaterat: 2022-01-25 16:46
*Robban

AL det är ju 2022 och inte 2008. Men det är ju uppenbart desperata åtgärder för marknader med kallt väder.

Uppdaterat: 2022-01-25 16:52
EnannanRobban skrev:

AL, åter igen, fräscht språk...

Jag ser inga fel i mitt språkbruk - som dessutom håller sig till trådens ämne. Dieselvärmaren behövs nämligen så länge man inte har en annan lösning, alldeles oavsett vad extremister anser om saken.. Ganska enkelt egentligen.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-01-25 16:53
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
J.L skrev:

AL det är ju 2022 och inte 2008. Men det är ju uppenbart desperata åtgärder för marknader med kallt väder.

Ja när jag tittar i kalendern är det år 2022, helt rätt.

Och finns det en efterfrågan finns det också en lösning, därav att man sätter dit värmaren.

Svårare är det inte.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-01-25 16:55
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Fin branding av ett märke som satsar seriöst. 2008 var det en okej lösning men inte 2022 men det är ett litet marginalmärke globalt, som inte har råd, cost cut.

Uppdaterat: 2022-01-25 17:05
J.L skrev:

Fin branding av ett märke som satsar seriöst. 2008 var det en okej lösning men inte 2022 men det är ett litet marginalmärke globalt, som inte har råd, cost cut.

För en gång skull rätt svar. Ett litet bilmärke som Volvo har inte och har aldrig haft utvecklingsresurser till att göra stora omställningar.

Det har å andra sidan inget bilmärke. Bilproduktion är renodlad kapitalism med starkt statsstöd. Det kommer det alltid vara alldeles oavsett vad någon ytterlighet uppe i norra EU anser om saken.

Synpunkter och artiklar av detta slaget andas därför både naivitet som navelskåderi.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-01-25 17:11
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

EnannanRobban skrev:
AL, åter igen, fräscht språk...

Jag ser inga fel i mitt språkbruk - som dessutom håller sig till trådens ämne. Dieselvärmaren behövs nämligen så länge man inte har en annan lösning, alldeles oavsett vad extremister anser om saken.. Ganska enkelt egentligen.
MVH AL

Nä, det förstår jag efter som allt du säger och allt du gör är alltid 100% rätt och perfekt.
Over and out

Uppdaterat: 2022-01-25 19:23
*Robban
EnannanRobban skrev:

A.L skrev:
EnannanRobban skrev:
AL, åter igen, fräscht språk...
Jag ser inga fel i mitt språkbruk - som dessutom håller sig till trådens ämne. Dieselvärmaren behövs nämligen så länge man inte har en annan lösning, alldeles oavsett vad extremister anser om saken.. Ganska enkelt egentligen.
MVH AL

Nä, det förstår jag efter som allt du säger och allt du gör är alltid 100% rätt och perfekt.
Over and out

Japp, allt jag säger är till 100% korrekt, rätt och riktigt. Man kan kalla mig mister facit.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-01-25 19:57
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

Har denna värmare själv och njuter av dieselstanken varje gång jag kommer ut till bilen i kylan och då värmaren varit aktiv. :-)...
Men som vanligt är det storm i ett vattenglas - med en radda uppjagade suboptimerande Volvohatande fanatiker som skriker sig hesa över saker vars effekt är noll (eller i alla fall så nära man kan komma).
Dock är det ju rimligt att sådana här lösningar blir ersatta av mer moderna lösningar nu när det mesta elektrifieras.
MVH AL

+100

Uppdaterat: 2022-01-25 20:13
J.L skrev:

AL det är ju 2022 och inte 2008. Men det är ju uppenbart desperata åtgärder för marknader med kallt väder.

Har du ett bättre förslag på lösning då som fungerar? Och inte enbart gnäll. Anser fortfarande att bränslevärmare är fan så effektivt på vintern, så länge det inte finns bättre ellösningar som fungerar även under körning och inte bara vid laddning. Är värmepumparna (luft/luft?) effektiva ?

Uppdaterat: 2022-01-25 20:18

Ja där håller jag med dig Christer. Det är gott och varmt i våra bilar också när det både är -20 och -25 grader ute. Man hör hur värmepumpen går till och med.

Det hade inte varit lika trevligt och komfortabelt utan, och komfort och bekvämlighet är ju orsaken till att man köper en Volvo (förutom säkerheten så klart).

MVH AL

Uppdaterat: 2022-01-25 21:03
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Jo jag har haft Volvo med dieselvärmare och visst värmer den bra men man får se upp så det inte blir batteritorsk bara. Passatens elektriska tillsatsvärmare fungerade riktigt bra och värmen kom hyffsat fort. Men inget slår den elektriska bilens värme och snabbhet, en klass helt för sig. Men Volvo"talibanerna" har ju bestämt sig på förhand vad som är state of the art på jordklotet :-)

Uppdaterat: 2022-01-25 21:38

På moderna Volvo finns det en spärr som deaktiverar bränslevärmare och fjärrstart när det är dålig spänning eller klent med bränsle i tanken. Så batteritorsk är inget problem, men kan hålla med om att det har förekommit på en del andra bilar med motsvarande lösningar.

Elvärme är förstås bra i elbilen. Men mest så länge man har elektroner. Och där är också skälet till att det bara finns en leverantör av elbilar som passar mig idag. Den leverantören har dock inga bilar tillgängliga som överensstämmer med mina krav på komfort - med möjlighet att köra 100-115 mil på en dag utan att få träsmak, ryggont och bli lomhörd.

Därför fortsätter jag njuta av min V90, med fungerande värme också vintertid.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-01-25 23:06
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

"På moderna Volvo finns det en spärr som deaktiverar bränslevärmare och fjärrstart när det är dålig spänning eller klent med bränsle i tanken."

Finns det nån "modern" bil (med fabriksmonterad värmare) som inte har detta?

Uppdaterat: 2022-01-26 05:59
motorcykelentusiasten skrev:

Vilken elbil tänker du på?

Tesla modell X

MVH AL

Uppdaterat: 2022-01-26 06:16
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
L West skrev:

"På moderna Volvo finns det en spärr som deaktiverar bränslevärmare och fjärrstart när det är dålig spänning eller klent med bränsle i tanken."
Finns det nån "modern" bil (med fabriksmonterad värmare) som inte har detta?

Ja det finns sådana bilar, både från prestigetillverkare som "vanliga" dito.

Ford Focus med 1,6 litersdieseln på 109 hkr är ett exempel. Den satt också i Volvo - om än i nyare årgångar än de som J.L har praktisk erfarenhet av (enligt sig själv).

Vill minnas att i takt med uppgraderingen av den spisen (från 109 till 115 hkr och också då med en modernare lösning av partikelfiltret) så la man in batteriövervakning (BSM), d.v.s en funktion som tog hänsyn till spänningen. Dessförinnan gick värmaren oavsett nivå och bilar som kördes korta sträckor i kall väderlek blev strömlösa.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-01-26 06:41
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Ok, svagt av dessa tillverkare i så fall.

Uppdaterat: 2022-01-26 06:38
A.L skrev:

På moderna Volvo finns det en spärr som deaktiverar bränslevärmare och fjärrstart när det är dålig spänning eller klent med bränsle i tanken. Så batteritorsk är inget problem, men kan hålla med om att det har förekommit på en del andra bilar med motsvarande lösningar. MVH AL

Jag har haft en V70 GLT -97:a som hade denna spärr och den kan knappast kallas modern längre.

Uppdaterat: 2022-01-26 07:31
A.L skrev:

Den leverantören har dock inga bilar tillgängliga som överensstämmer med mina krav på komfort - med möjlighet att köra 100-115 mil på en dag utan att få träsmak, ryggont och bli lomhörd.
Därför fortsätter jag njuta av min V90, med fungerande värme också vintertid.
MVH AL

Har du verkligen testat? Efter 16 000 mil i Tesla rakt efter Volvo V90 så håller jag Tesla som minst lika bra. Kört såna etapper på 100-120 mil minst en gång i månaden under snart 3 års tid och jag kan erkänna jag inte trodde det skulle gå lika bra som i Volvon men Teslas stolar är precis lika bra, iaf för min kroppsbyggnad. Inte ett uns av träsmak eller ryggont, och då har jag en känslig rygg som valt bort flera bilar förr pga. det. Sen kommer du fram mer mentalt utvilad vilket jag vart inne på förr i dessa spalter, kan inte förklara hur men om det är nåt med frekvensen eller småvibrationer från fossilmotorn som tröttat i huvudet innan.
Du blir inte lomhörd i en Tesla heller, testa en nyare så märker du. Jag håller Model Y till att ha ungefär samma ljudnivå som min V90 hade med motsvarande hjul. Däremot när man testar elbil första gångerna tycker man att "oj vad det låter", men det är lite att man luras av frånvaron av motorn med som förstärker det övriga. Och beställer du en nya Model Y nu kommer den vara ännu lite tystare troligtvis då nästa batch kommer med dubbelrutor även bak, inte bara fram som min.
Så om du är sugen på elbil, testa! Det skadar inte...
Jag har kört 2036 mil nu med min Y sen 27:e september så är det nån du vill fråga om praktiska saker för dem som verkligen använder bilen så svarar jag gärna på fler funderingar.
Av detta är 4 resor fram och tillbaks till Norrland från Småland.

Uppdaterat: 2022-01-26 07:40

Konstig rubriksättning, tar man tillbaka smutsiga bränslevärmare borde det innebära att man slutar med dem.
Det borde ha varit, Volvo fortsätter med smutsiga bränslevärmare osv.
Oavsett vilket är det ju en piss i Missisippi, det är fånigt att som man gör i Sverige, jaga mygg med elefantstudsare samtidigt som det vräks ut avgaser från tusentals tjockoljeeldade fraktfartyg och enorma mängder CO2 från koleldade kraftverk i Kina för att ge energi till deras miljöriktiga elbilar.

Uppdaterat: 2022-01-26 09:43
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Konstig rubriksättning, tar man tillbaka smutsiga bränslevärmare borde det innebära att man slutar med dem.
Det borde ha varit, Volvo fortsätter med smutsiga bränslevärmare osv.
Oavsett vilket är det ju en piss i Missisippi, det är fånigt att som man gör i Sverige, jaga mygg med elefantstudsare samtidigt som det vräks ut avgaser från tusentals tjockoljeeldade fraktfartyg och enorma mängder CO2 från koleldade kraftverk i Kina för att ge energi till deras miljöriktiga elbilar.

+100

Uppdaterat: 2022-01-26 11:07

När jag läser alla inläggen förstår jag att detta med värmare är ett kärt ämne, av alla kommentarer att döma.

Uppdaterat: 2022-01-26 11:16

Den Volvo som jag refererar till är den sista och sämsta bil jag någonsin haft i raden av elva nya Volvobilar V70II 2009. Körde 14000 mycket struliga mil där det i princip var klippkort hos Volvoverkstaden. Ja bilen hade ett underspänningsskydd men den den kapacitet som var kvar i batteriet räckte inte för glödning och start, sorry AL Dessutom var stolarna inte allt i den klass som V70n hade där man kunde köra 50 mil besvärsfritt. Har inga problem att köra 50-100 mil i Tesla och precis som Henrik skriver blir man inte lika trött tack vare avsaknad av de låga frekvenser som en dieselmotor bland annat alstrar. Jag var lika stor Volvofantast som du AL till dess att måttet var rågat och valde ett annat märke på grund av strul och höga driftskostnader.

Uppdaterat: 2022-01-26 12:23

J.L - men man kan gissa att A.L har en betydligt hårdare knytning till företaget Volvo än du har...:)

Uppdaterat: 2022-01-26 12:33

Jo han får sin lön därifrån, antingen direkt eller som konsult.

Uppdaterat: 2022-01-26 14:16

Man behöver inte vara Volvofantast för att förstå att AL skulle göra en större björntjänst mot miljön om han bytte till en elbil än om han fortsätter pluttra på i sin Volvo med en dieselvärmare som går dygnet runt.

Sen begriper jag inte heller varför de som ägt en kass bilmodell måste såga hela märket i fråga jämte fotknölarna ideligen.

Har ägt kassa modeller av många märken men aldrig känt just det behovet.

Å andra sidan har jag även ägt fantastiska modeller av många märken men aldrig känt behovet att okritiskt hylla märket i fråga.

Ett bilköp är ett lotteri, ibland vinner du och i bland förlorar du, det finns inga helgarderingar som garanterar jackpotten varje gång.

Uppdaterat: 2023-03-21 08:26

Nej skulle man såga ett helt bilmärke bara för man ägt en dålig modell vore det inte mycket kvar att välja på....:)
Då hade bland annat Opel, VW, Audi, Dodge, Ford, Saab, Citroen m.fl. vara döda för mig....
Sen är det kul hur en del sågar en bilmodell jäms med fotknölarna med bara för att den inte passar just dem och deras behov, det är ännu knäppare. Det innebär ju inte att det är en dålig bil, bara att den är tänkt för nån med andra behov.
Roligast är de som provkört en bilmodell av ett märke för typ 5 år sen under 30 minuter, och de inte gillade den, då är hela det märket uselt i all framtid typ. För utveckling och uppdatering sker ju inte.....

Uppdaterat: 2022-01-26 16:50
Mr.Wheeler skrev:

Jag har haft en V70 GLT -97:a som hade denna spärr och den kan knappast kallas modern längre.

V70 från denna tid hade inte en sådan funktion.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-01-26 20:00
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Henrik M skrev:

A.L skrev:
Den leverantören har dock inga bilar tillgängliga som överensstämmer med mina krav på komfort - med möjlighet att köra 100-115 mil på en dag utan att få träsmak, ryggont och bli lomhörd.
Därför fortsätter jag njuta av min V90, med fungerande värme också vintertid.
MVH AL

Har du verkligen testat? Efter 16 000 mil i Tesla rakt efter Volvo V90 så håller jag Tesla som minst lika bra. Kört såna etapper på 100-120 mil minst en gång i månaden under snart 3 års tid och jag kan erkänna jag inte trodde det skulle gå lika bra som i Volvon men Teslas stolar är precis lika bra, iaf för min kroppsbyggnad. Inte ett uns av träsmak eller ryggont, och då har jag en känslig rygg som valt bort flera bilar förr pga. det. Sen kommer du fram mer mentalt utvilad vilket jag vart inne på förr i dessa spalter, kan inte förklara hur men om det är nåt med frekvensen eller småvibrationer från fossilmotorn som tröttat i huvudet innan.
Du blir inte lomhörd i en Tesla heller, testa en nyare så märker du. Jag håller Model Y till att ha ungefär samma ljudnivå som min V90 hade med motsvarande hjul. Däremot när man testar elbil första gångerna tycker man att "oj vad det låter", men det är lite att man luras av frånvaron av motorn med som förstärker det övriga. Och beställer du en nya Model Y nu kommer den vara ännu lite tystare troligtvis då nästa batch kommer med dubbelrutor även bak, inte bara fram som min.
Så om du är sugen på elbil, testa! Det skadar inte...
Jag har kört 2036 mil nu med min Y sen 27:e september så är det nån du vill fråga om praktiska saker för dem som verkligen använder bilen så svarar jag gärna på fler funderingar.
Av detta är 4 resor fram och tillbaks till Norrland från Småland.

Nej, min poäng är att jag vill ha en modell X eller möjligen en S, precis som du hade tidigare. Modell Y - om du ursäktar - verkar vara lite väl mycket småbil för mig? Går väl inte att få "aktiv ljuddämpning" i den ens och utifrån vad jag har läst på nätet låter den en hel del från däcken? Men, jag dömer ingen utan att ha provat så klart.Kontraktet på V90 går ut om 1,5 år så då blir det troligtvis en Tesla - mest för laddnätverket och att det är en tekniktung bil.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-01-26 20:07
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
J.L skrev:

Den Volvo som jag refererar till är den sista och sämsta bil jag någonsin haft i raden av elva nya Volvobilar V70II 2009. Körde 14000 mycket struliga mil där det i princip var klippkort hos Volvoverkstaden. Ja bilen hade ett underspänningsskydd men den den kapacitet som var kvar i batteriet räckte inte för glödning och start, sorry AL Dessutom var stolarna inte allt i den klass som V70n hade där man kunde köra 50 mil besvärsfritt. Har inga problem att köra 50-100 mil i Tesla och precis som Henrik skriver blir man inte lika trött tack vare avsaknad av de låga frekvenser som en dieselmotor bland annat alstrar. Jag var lika stor Volvofantast som du AL till dess att måttet var rågat och valde ett annat märke på grund av strul och höga driftskostnader.

BMS kom 2011.... Så om din påstådda bil var från 2009 kan jag förstå varför du stod strömlös.

Sedan tycks det finnas ett inbyggt behov av att framhäva ditt (påstådda) val av billeverantör som bättre än mitt. Vad du dock missar i ett sådant resonemang är att jag känner mina behov bäst - likväl som du känner dina. Att sitta och skriva ner andra - ja till och med hela bilmärken - med utgångspunkt i de egna referensramarna är både inskränkt, omoget som okunnigt.

Var och en känner som bekant sina behov bäst. Lär dig respektera det.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-01-26 21:13
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Bilval är ett extremt subjektivt område baserat på känslor så där har du en poäng AL. Sen att påstå att jag uppträder under alias och försöker med din härskarteknik hävda att jag inte haft någon V70 II så får du tro det. MIsstänker att jag kört väsentligt fler mil i Volvo och totalt än vad du gjort i och med att du verkar vara en söndagsbilist med hatt :-)

Uppdaterat: 2022-01-26 21:16

Ja precis J.L, det är individen själv som bäst avgör sitt bilval. Det kan inte formuleras av något annan extern part - i alla fall inte utan stora matchningsförluster. Och det handlar inte bara om känslor.

Det är mot den bakgrunden som jag inte kan tala om för dig vilken bil som du skall ha, lika lite som du kan berätta för mig vilken bil jag skall ha. I de fall där man sitter och definierar bilbehovet central har det i princip alltid resulterat i sämre lösningar än när individen själv sätter sin standard.

Resterande infantila påhopp lämnar jag därhän, då de saknar relevans.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-01-26 21:49
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

Nej, min poäng är att jag vill ha en modell X eller möjligen en S, precis som du hade tidigare. Modell Y - om du ursäktar - verkar vara lite väl mycket småbil för mig? Går väl inte att få "aktiv ljuddämpning" i den ens och utifrån vad jag har läst på nätet låter den en hel del från däcken? Men, jag dömer ingen utan att ha provat så klart.Kontraktet på V90 går ut om 1,5 år så då blir det troligtvis en Tesla - mest för laddnätverket och att det är en tekniktung bil.
MVH AL

Model S och X är äldre konstruktioner på gott och ont, men med deras luftfjädring så har de en bättre fjädringskomfort. Ljudnivåmässigt skulle jag säga jag inte märker nån skillnad alls mellan min Model S och min nuvarande Y. Däremot tycker jag stolarna är skönare i Model Y, men kan tänka mig att man upplever de i S som bättre om man är överviktig då de nog är lite bredare.
Förstår däremot inte vad du menar att Model Y skulle vara för mycket småbil? Den är nästan 4,70 m lång och rymligare invändigt än de flesta konkurrenterna.
Men nej, aktiv ljuddämpning går inte att få, men det är väl ganska få bilar det går att få till.
Den låter inte mer från däcken än övriga mellanklassuvar jag kört med liknande hjulstorlek. Jag har 20" med 255 på, ja det låter mer än en lågbyggd bil på 18" och ja du reflekterar mer över däcksljud i en elbil än en fossilbil. Men låter mer, nej det skulle jag inte säga jag upplever. V90:n jag hade var en kanonbil på massa sätt men jag ska ju inte säga jag upplevde den som en direkt slående tyst bil, så klarar du dig med den fixar du nog valfri ny Tesla med. :)

Uppdaterat: 2022-01-26 22:57
A.L skrev:

Mr.Wheeler skrev:
Jag har haft en V70 GLT -97:a som hade denna spärr och den kan knappast kallas modern längre.

V70 från denna tid hade inte en sådan funktion.
MVH AL

Det hade i alla fall min. Om den var eftermonterad eller inte vet jag inte, bilen köptes begagnad och hade en Ebenssprächer med tidur som man vred på.
Hade problem med att värmaren inte startade med tiduret och fick rådet att byta batteri och då fungerade värmaren. Min slutsats är att någon funktion som förhindrade att batteriet tömdes fanns på bilen för den gick att starta med det dåliga batteriet.

Uppdaterat: 2022-01-27 08:22

Henrik. Ja om ljudisoleringen är ok även på Y har jag inga direkta invändningar. Men av testerna att döma är det en svaghet i den mindre versionen.

Såg nu också ett test av modell Y och tar tillbaka det där med att den skulle vara liten. Men det är nog ändå en bit kvar upp till Modell X storlek.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-01-27 12:51
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Mr.Wheeler skrev:

A.L skrev:
Mr.Wheeler skrev:
Jag har haft en V70 GLT -97:a som hade denna spärr och den kan knappast kallas modern längre.
V70 från denna tid hade inte en sådan funktion.
MVH AL

Det hade i alla fall min. Om den var eftermonterad eller inte vet jag inte, bilen köptes begagnad och hade en Ebenssprächer med tidur som man vred på.
Hade problem med att värmaren inte startade med tiduret och fick rådet att byta batteri och då fungerade värmaren. Min slutsats är att någon funktion som förhindrade att batteriet tömdes fanns på bilen för den gick att starta med det dåliga batteriet.

Ok. Jag har själv haft V70 GLT - om än från årsmodell 98. Där fanns inga sådana funktioner.

Så jag gissar att värmaren var eftermonterad och troligtvis inte aktiverades när spänningen var för låg.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-01-27 12:54
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Verkningsgraden på värmaren är ju hög men utsläppen av diverse "godsaker" är hög. Inget bra om man har kallgarage och vill värma bilen före avresa.

Uppdaterat: 2022-01-29 16:41
J.L skrev:

Verkningsgraden på värmaren är ju hög men utsläppen av diverse "godsaker" är hög. Inget bra om man har kallgarage och vill värma bilen före avresa.

Det tillhör ju inte en av de mest lysande ideerna att starta bränslevärmaren i ett kallgarage. Är det verkligen någon som gör så? Dödslängtan genom koloxidförgiftning.

Uppdaterat: 2022-01-29 16:49

Jag tror säkert bilen hinner bli varm innan koloxidhalten blir dödlig, men är man inte helt genomkorkad kan man ju ha dörrarna öppna eller hålla sig själv utanför garaget.

Uppdaterat: 2022-01-29 17:08
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Är det en säkerhetsrisk med andra ord om bilen har sin ivägkörningstimer förprogrammerad.

Uppdaterat: 2022-01-29 18:23

Det räcker att starta en bensinvärmare i en carport för att inse att det är en del osunt som sprids från dem.

Uppdaterat: 2022-01-29 18:26
saabnisse skrev:

Jag tror säkert bilen hinner bli varm innan koloxidhalten blir dödlig, men är man inte helt genomkorkad kan man ju ha dörrarna öppna eller hålla sig själv utanför garaget.

Är man inte helt dum i huvudet, så kör man väl ut bilen ur garaget innan man startar bränslevärmaren, på det ena eller andra sättet.
Å andra sidan så är nog en bränslevärmare inte ett dugg värre än en bil som står på tomgång i typ 10 minuter (30 minuter om det är typ 20 minus) på vintern när man skrapor rutor eller går in och dricker en kopp kaffe, som många av mina grannar gör varje vinter. Dom har garage men har aldrig fått in bilen där, för de har sina garage som skräpsamlare och har inte förstått vad ett garage är till för.

Uppdaterat: 2022-01-29 18:36

Jag har aldrig min vardagsbil i garaget. Det är fullt av en annan bil och ett knippe motorcyklar. Hustrun har en carport till sin bil. Jag byggde den så hon inte ska få för sig att gå in i garaget

Uppdaterat: 2022-01-29 19:21