Vi Bilägares forum

Nya siffror: Suvarna fortsätter äta upp mellanklassen

Nya siffror: Suvarna fortsätter äta upp mellanklassen

Volvos suvar går starkt samtidigt som de vanliga sedan- och kombibilarna rasar med 25 procent. Så här är läget märke för märke.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-01-28 06:30

Kommentarer

Ser snarare ut som att vissa märken, genrellt säljer mindre bilar.

Att säga att v90 minskat med 39% och att XC90 ökat med 19% visar ju enbart på att Volvo på totalen sålt mindre bilar. V90 lär väl säljas i större volymer än XC90, så totalt sett blir den en minskning.
Den som lurar på en v90, är nog inte samma kund som köper en XC90 istället. Är ju en helt annan bil, och även annan prislapp.

Nu dras väl alla biltillvekrare med långa leveranstider. Har en bekant som besällt en v60, leveranstiden är nu 7 månader mot utlovade 4, den har hela tiden blivit skjuten på framtiden, nu senast till slutet av mars 2022.

Uppdaterat: 2022-01-28 09:46

Sju månader för en V60..den bilen lär rasa i värde oavsett. Väldigt vågat att köpa en ny fossilt driven idag, den är redan omodern.

Uppdaterat: 2022-01-28 19:46
hx30 skrev:

Sju månader för en V60..den bilen lär rasa i värde oavsett. Väldigt vågat att köpa en ny fossilt driven idag, den är redan omodern.

Nu kan det ju vara en laddhybrid.

Uppdaterat: 2022-01-28 20:37
hx30 skrev:

Sju månader för en V60..den bilen lär rasa i värde oavsett. Väldigt vågat att köpa en ny fossilt driven idag, den är redan omodern.

Du är väl ändå forumets otvivelaktigt mest negativa skribent. Att du över huvud taget orkar hänga på ett bilforum då allt är jämmer och elände.

Uppdaterat: 2022-01-28 20:52
Guran skrev:

hx30 skrev:
Sju månader för en V60..den bilen lär rasa i värde oavsett. Väldigt vågat att köpa en ny fossilt driven idag, den är redan omodern.

Du är väl ändå forumets otvivelaktigt mest negativa skribent. Att du över huvud taget orkar hänga på ett bilforum då allt är jämmer och elände.

Alla forum har sin Krösamaja som bara ser elände och inte kan bärga sig innan alla fått delges den självpåtagna domedagspredikan.

Rätt underhållande ändå på nåt vis.

Uppdaterat: 2023-03-21 08:26

[quote=Guran]hx30 skrev:
Sju månader för en V60..den bilen lär rasa i värde oavsett. Väldigt vågat att köpa en ny fossilt driven idag, den är redan omodern.

Du är väl ändå forumets otvivelaktigt mest negativa skribent. Att du över huvud taget orkar hänga på ett bilforum då allt är jämmer och elände.[/quote

+100
Men av rubriken på tråden, så måste han ju må jävligt illa, våran SUV hatare nummer ett.

Uppdaterat: 2022-01-29 07:34

Jag fattar inte denna suv trend och så lätt att kliva in i.

Det finns suvar som är har ett sjukt bängligt insteg.
Och det finns vanliga kombis som har sjukt bängligt insteg.

Och det finns kombibilar som har bra insteg.
Och det finns suvar som har bra insteg.

Mycket handlar ju om personens längd och kroppshylla.

Ja när man ser smågubbar och smågummor häva upp röven i sportstolen på suven och byxbenen torkar hela sparklåda innan benen skall hävas upp över den höga sparklådan för att sedan vikas ner på golvet.

Jag hävdar att suv till varje pris är ett sjukt beteende som många egentligen blir inlurade i av säljare och den allmänna trenden på garageuppfarten. 😬😂

Uppdaterat: 2022-01-29 10:24
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

MSO
Det var väl en evinnerlig Tur att du tog ditt förnuft till fånga och sålde T-Crossen 🤣

Uppdaterat: 2022-01-29 12:37

Fast det är ju inte monster-SUVarna som ökar mest det är väl mellan-SUV/Crossovers i storlek Qashqai och mindre som plockat andelar. Som jag fattar det.

Uppdaterat: 2022-01-29 12:45
Axa skrev:

Fast det är ju inte monster-SUVarna som ökar mest det är väl mellan-SUV/Crossovers i storlek Qashqai och mindre som plockat andelar. Som jag fattar det.

Jo visst är det så att det är små suvar och crossovers som ökar.
Men det är stor skillnad på insteg även här.

Provade Opels nya elsuv och den var inte bra insteg i för mig medans E-niro var betydligt bättre vad det gäller insteget.
Satt däremot betydligt bättre i opeln.

Uppdaterat: 2022-01-29 13:28
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

En anledning till att tillverkarna föredrar Crossover-modeller är att det blir enkelt att bygga på höjden när batterierna ska in i golvet.
Vi får nog vänja oss vid lite högre bilar framöver.

Uppdaterat: 2023-03-21 08:26

Ja Tesla modell 3 är ett bra exempel på högbygge :-)

Uppdaterat: 2022-01-29 16:30

Ja, men de andra är 5-10 år efter Tesla, så för att snabbt få ut elbilar får de bygga på höjden.

Uppdaterat: 2022-01-30 15:29
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Ja, men de andra är 5-10 år efter Tesla, så för att snabbt få ut elbilar får de bygga på höjden.

Nja, Taycan, Ioniq gen 1, e-Golf etc.....finns väl ändå en hel del lågbyggda elbilar. Inte bara Tesla....anledningen att det kommer många elbilar byggda som crossover är efterfrågan.

Uppdaterat: 2022-01-30 16:37

Ja en del ja, men kolla vad tillverkarna började med? Ombyggda elbilar på fossilchassi, som var...SUV.
Att SUV-köpare kan betala mycket och att biltypen är populär spelar givetvis roll.

Uppdaterat: 2022-01-30 22:17
Gillar kurvor och rondeller