Vi Bilägares forum

Volkswagen ID.3 Pro S, betalbro och Kia Optima PHEV

Volkswagen ID.3 Pro S, betalbro och Kia Optima PHEV

Avsnitt 265: Vi resonerar hur batteristorlek kan påverka det psykiska välmåendet, delar erfarenheter efter 9000 mil i sydkoreansk laddhybrid och reder ut hur Northvolt kan påverka vägprojekt i Norrland.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-01-28 14:00

Kommentarer

Nu vet jag inte förutsättningarna för era resor i -15, men det måste köras fort.
Om ni har 15mils räckvidd på ett 58kwh-batteri och utnyttjar 80% av kapaciteten då blir det 3kwh/mil. Det kan inte stämma?
Vi pratar ju ändå långkörning.
I dessa temperaturer så brukar jag ligga på 2,2kwh/mil, då är det iof inte motorvägkörning men runt 90km/h. Räckvidden blir då bra mycket längre, över 20mil beräknat på 80% utnyttjande.

Uppdaterat: 2022-01-28 16:23

3kWh per mil i -15 och motorväg är mycket rimligt, många drar mer än så.

Uppdaterat: 2022-01-28 17:40

Tycker med det låter sjukt mycket.
Jag får kämpa för att komma över 2,2 med betydligt större och starkare.

Uppdaterat: 2022-01-28 18:14

Henrik - men du kanske inte så ofta kör i -15 ? Speciellt om man "kallstartar" kan jag tänka mig att förbrukningen drar iväg.
Jag bor ju i Mellansverige med det är ytterst sällan det är -15.

Uppdaterat: 2022-01-28 18:16

Jag var uppe över jul i Ö-vik. 200 mil E4 på 5 dagar. Temperatur mellan -8 och -23 när jag körde. Låg på 208 kWh/km i snitt.

Uppdaterat: 2022-01-28 18:23

Med kall start och 3mils körning i -15grader hamnar jag på ca 2,5kwh/mil i id.3, vid längre körningar blir det lägre. På den 3-milskörningen hamnar medelhastighet lägre (kör ofta den sträckan) kanske 65km/h.
Om nu de kör långkörning på 3kwh/mil så måste det gå fort, för det är en id.3 de diskuterar.

Sedan att förbrukningen stiger med 0,02kwh/mil med 77kwh:s batteriet måste betecknas som försumbart.

Uppdaterat: 2022-01-29 11:46