Vi Bilägares forum

MG Marvel R: Klimatbekymmer och aggressiva stolpar

MG Marvel R: Klimatbekymmer och aggressiva stolpar

MG:s nya elbil sattes på hårt prov direkt när den rullat ur bilhallen. När det blir riktigt kallt verkar föraren få sitta och frysa i kupén.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-01-24 15:20

Kommentarer

Har en MG ZS. Om man kör med Körläge "E" är det som om den kör värmen på typ 30%. Fungerar bara för att hålla en redan varm kupé någorlunda varm vid minusgrader. I körläge "N" eller "S" upplever jag värmen som bättre än de flesta andra bilar jag kört. Blir varm riktigt snabbt.

Uppdaterat: 2022-01-27 09:32

Vilket körläge använder ni vid era tester?

Uppdaterat: 2022-01-27 09:33

Marvel borde väl ha värmepump medan ZS troligen inte har detta vilket borde innebära att dom uppträder lite olika i detta avseende... Bara en gissning men ändå...

Uppdaterat: 2022-01-27 10:00

Dock stämmer det Olle skriver in på många elbilar, i Eco/snålläge så arbetar klimatanläggningen med nedsatt effekt/funktion. Så att köra med det läget på vintern när det är riktigt kallt kan såklart innebära sämre värme. Men som vanligt står allt i instruktionsböckerna, nåt som det verkar som de flesta motorjournalister idag helt verkar hoppa över. Vet inte hur många saker jag läst att det gnällts om på olika bilar som inte alls stämmer, utan bara är hur de upplever det pga. okunskap.
Läste för ganska många år sen nån krönika eller liknande från nån av de nu pensionerade motorjournalisterna från Teknikens värld där han beskrev det mysiga med hur han när en ny testbil kommit låg och lusläste instruktionsboken i sängen på kvällen för att få reda på nya finesser och funktioner m.m.
Vart tog det engagemanget och intresset vägen? :)

Uppdaterat: 2022-01-27 10:30

Henrik, det är som jag skrivit tidigare, många anser att det mesta går att lösa med förutfattade meningar och då är det bortkastad tid att läsa instruktionsböcker.

Pi, värmepump är ju ingen garanti för att man ska få bra värme i kupén, snarare att värmen skapas energieffektivare så körsträckan blir längre.
De flesta luftvärmepumpar har sin högsta COP mellan+10 och 0, sjunker temperaturen räcker de ofta inte till och speciellt inte de som sitter i billiga elbilar.
Det finns luftvärmepumpar som kan fungera ner mot -25, men då är COP ungefär 1, alltså pumpen förbrukar lika mycket energi som den avger och behövs alltså inte utan kan med fördel ersättas av en brödrost vilket de också oftast kompletteras med..

Uppdaterat: 2022-01-27 10:59
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse - inte helt främmande för hur värmepumpar fungerar men funktionen mellan bilar med och utan värmepump kan ju trots allt skilja lite och det var detta jag resonerade runt.

Uppdaterat: 2022-01-27 11:27

Jo men vad jag menade var att de värmepumpar som elbilar utrustas med hör säkert inte till de effektivaste, det ligger säkert samma ekonomijagande här som inom allt annat i fordonsindustrin.
Man bör nog inse att det trots allt är ytterst få som använder sina bilar i arktiskt miljö mer än vid enstaka tillfällen och att då förse dem med utrustning för detta skulle säkert driva upp priset till en osäljbar nivå.
Men det är min personliga reflektion som grundas på att jag anser det omänskligt att vistas i miljöer där temperaturen understiger +20 grader C.

Uppdaterat: 2022-01-27 12:05
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Man behöver inse att bilar inte designas med tanke på en ytterst liten marknad där det är kallt.
Köp en bil från tyskland/sverige om kraven på lågtempegenskaper är viktiga

Uppdaterat: 2022-01-28 07:01
Gillar kurvor och rondeller

Fast vi är ju inte ensamma om att ha vinterklimat - finns ju även i t ex Nordamerika/Kanada för att ta ett exempel.

Uppdaterat: 2022-01-28 09:48

Och i norra Kina!

Uppdaterat: 2022-01-28 09:55
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Även om elbilen har värmepump så finns ju även en ”brödrost” på 4-5 kW.
Och håller med Henrik till fullo om det uteblivna läsandet av instruktionsboken. Men så klart läser man den och får bilen att fungera så kan man inte skriva braskades rubriker.

Uppdaterat: 2022-01-28 21:47
saabnisse skrev:

Och i norra Kina!

Jo fast det räcker väl att köra lite olika bilar för att inse att svenskar/tyskar har bäst koll på kallt klimat. Få andra bilar har bra sätesvärme, och klimator som inte immar igen på rutorna, trots kraftig kyla och fukt.
Ytterst får bilar har tex elvärme som täcker hela stolen. Många har några trådar i mitten.

Uppdaterat: 2022-01-30 15:23
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Jo fast det räcker väl att köra lite olika bilar för att inse att svenskar/tyskar har bäst koll på kallt klimat. Få andra bilar har bra sätesvärme, och klimator som inte immar igen på rutorna, trots kraftig kyla och fukt.
Ytterst får bilar har tex elvärme som täcker hela stolen. Många har några trådar i mitten.

Märks att du in te testat så många olika bilar kanske.....
Har aldrig haft nån bil med så bra värme som mina två sista amerikanska bilar. :)
Ägt bilar från alla möjliga delar av världen, allt från Italienska till Franska till Svenska till Japaner och Amerikaner och aldrig upplevt att nån bil haft vad man kan kalla dålig värme. Mindre snabb har en del vart....men aldrig upplevt dålig värme i nån.

Uppdaterat: 2022-01-30 16:48

Enda bilen jag haft med dålig värme var en 307 SW med 1,6-liters bensinare. Satt och frös under en tur till huvudstaden men det var å andra sidan -30 så med fartvinden inkluderat orkade väl inte värmepaketet med.

Edit: hade en 307 vilket jag korrigerat ovan.

Uppdaterat: 2022-01-30 17:44

Har en kompis som har en Peugeot 207 (nyköpt) som tyvärr haft undermålig värme hela tiden enligt honom - och verkstan fick ingen ordning på detta under hela garanti-perioden. Apropå Axa's problem ovan...

Uppdaterat: 2022-01-30 17:20
Henrik M skrev:

motorcykelentusiasten skrev:
Jo fast det räcker väl att köra lite olika bilar för att inse att svenskar/tyskar har bäst koll på kallt klimat. Få andra bilar har bra sätesvärme, och klimator som inte immar igen på rutorna, trots kraftig kyla och fukt.
Ytterst får bilar har tex elvärme som täcker hela stolen. Många har några trådar i mitten.

Märks att du in te testat så många olika bilar kanske.....
Har aldrig haft nån bil med så bra värme som mina två sista amerikanska bilar. :)
Ägt bilar från alla möjliga delar av världen, allt från Italienska till Franska till Svenska till Japaner och Amerikaner och aldrig upplevt att nån bil haft vad man kan kalla dålig värme. Mindre snabb har en del vart....men aldrig upplevt dålig värme i nån.

Jodå det har jag.
Men värme är bara EN parameter. I en Volvo är det sällan man upplever drag, det är bara lagom varmt oavsett yttertemp.
Varmt klarar de flesta.
Men dåliga värmespeglar och bakrutevärme finns på många. Och otroligt störande med stolsvärme som inte täcker hela stolen.
Medger, ÄR kräsen på detaljerna. Vill njuta av resan.

Uppdaterat: 2022-01-30 22:27
Gillar kurvor och rondeller