Kinesiska Nio ska lansera sedanmodellen ET5 i Sverige, och på den norska marknaden har den första batteribytesstationen öppnat.
Kinesiska Nio ska lansera sedanmodellen ET5 i Sverige, och på den norska marknaden har den första batteribytesstationen öppnat.
Kommentarer
Vore bra att samsas om en standard, så det inte går mot att alla tillverkare öppnar egna system för batteribyten, annars ett klart steg i rätt riktning.
Min idé att alla samsas om en standardmodul som kan bytas i alla elbilar, alltså en del av hela batteriet, säg 30 % av kapaciteten, så att du snabbt kan komma vidare om du inte hinner ladda eller att laddarna är upptagna/trasiga.
Personligen tycker jag att det är en osäker och teknisk komplicerad lösning som passar bättre i tunga fordon, lastbilar. Kommer bli en del saltlake som letar sig in i glipor och påverkar bland annat elektriska förband.
Batteribyte är ingen ny idé, det provades bl.a. för Renault i Danmark för många år sedan.
Det blev ingen hit.
Att få till en batteristandard är nog väldigt svårt och omöjligt för alla tillverkare att tillämpa.
Det skulle medföra klara designbegränsningar och med den snabba utveckling som sker är det säkert onödigt.
Om man räknar på hur stora/tunga batterier behöver vara för lastbilar (tänker de som ska långt nu) så kommer dessa äta upp lastkapaciteten. Blir svårt med ekonomin då man tappar lastkapacitet. Även om man byter hela batteripacket på långturen
Ev kan H2 bli intressant i tunga lastbilar.
Annars verka el ta över på korta transporter (tätorter) tex bussar, sopbilar, köra ut från centrallager till butiker i stan med mindre lastbilar. Dessa kan ju ladda på destinationerna.
Nej byta batteripack kommer inte flyga, kräver standard vilket ingen kommer enas om
Elbilsmarknaden är fortfarande i sin linda, men utvecklas fort. Liknelsen med pc-marknaden på 80-talet är slående. Men laddningen av elbilarna är fortfarande vilda västern, med avsaknad av standarder och infrastruktur. Tesla ligger fortfarande åratal framför de andra...
Nja - nog finns väl en tämligen etablerad standard när det gäller laddning så nån "vilda västern" tycker jag inte att man kan kalla det.
Det blir intressant att se ifall konceptet med batteristationer kommer bli utbrett.
Själva bilen är riktigt snygg tycker jag.
Måste hålla med här. Just laddningen är inga problem.
MEEEN hur det ska tas betalt är en annan femma. Där är det vilda västern med, appar, taggar, unikt för varje leverantör. Där behövs det att någon sätter ner en fot. Samma skit gäller med betalning av parkering.
Marknaden löser inte alla problem.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.