Vi Bilägares forum

Nytt rekord för Saaben som bara rullat 7 km

Nytt rekord för Saaben som bara rullat 7 km

En halv miljon kronor. Så dyr blev en Saab 96 som körts in i en lada när den var ny – och sedan fått stå kvar.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-01-25 09:24

Kommentarer

Varför vill någon betala en halv mille för en 25-årig bil, som redan 1996 som ny var urgammal ? Saabnisse, förklara!

Uppdaterat: 2022-01-25 09:31
40-talisten skrev:

Varför vill någon betala en halv mille för en 25-årig bil, som redan 1996 som ny var urgammal ? Saabnisse, förklara!

Mycket enkelt att svara på, för att det var en Saab så klart!
Men nu var det ju en modell från 1960 som levererades 1979, alltså i princip sista året den tillverkades, 1980 gjorde man ett fåtal.
Det här är en bil som väl hänger med i dagens trafik och som är avsevärt roligare att köra än många moderna bilar, men då ska den köras!
Det här exemplaret kommer väl inte att rulla många fler mil, det blir förmodligen ett utställningsobjekt som ställs ut i ett överpolerat skick.
Den kanske inhandlats av en köpare där en halv mille är lika försumbar som en flyktig hönsfjärt!
En 96 av den här årsmodellen ska köras och är den i hyfsat skick kostar den 70-100000:-, men de senare årsmodellerna är svåra att hitta, vrak finns det ganska gott om ännu, men de som går att restaurera börjar också bli dyra.
Så är det med gamla bilar, speciellt de som varit populära och inte tillverkas längre.

Uppdaterat: 2022-01-25 09:58
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Humor att 40-talisten tror att en SAAB 96 är tillverkad 1996.

Uppdaterat: 2022-01-25 10:20

Om gamla bilar är "roligare" att köra, varför inte en ännu äldre med helt osynkad växellåda? Då får man ju dubbeltrampa vid varje växling (googla på detta, kära spolingar på forumet...). Då får man ju verkligen KÖRA bil, och "roligheten" borde öka rejält.

gmogmo, jag läste artikeln, och jag vet att Saab 96 slutade tillverkas på 70-talet. Så gammal är jag...

Uppdaterat: 2022-01-25 10:52

Endast en tokig SAABfanatiker med för mycket pengar betalar så mycket för en så tråkig och dålig bil.

Uppdaterat: 2022-01-25 11:28

Helt sjukt att betala de pengarna för en bil som inte är i toppskick, vem vet massor av prylar kanske behöver bytas när man börjar syna den lite närmre.

Uppdaterat: 2022-01-25 11:36
chilli2006 skrev:

Helt sjukt att betala de pengarna för en bil som inte är i toppskick, vem vet massor av prylar kanske behöver bytas när man börjar syna den lite närmre.

Märkligt att många tror att denna och andra "garagefynd" är som nya bilar. En 25-årig bil som körts och skötts är en bättre bil, än en lika gammal som stått oanvänd.

Uppdaterat: 2022-01-25 11:44

40-talisten, som jag skrev tidigare kommer nog inte den här bilen att köras utan bli något "dra ögonen åt sig"-objekt för att locka till sig publik i annat syfte.
Men jag står fast vid att en körklar 96 med V4 är väldigt rolig och enkel att köra och den hänger med bra i modern trafik, det gör även tvåtaktaren men den kräver ändå lite mer, men för en riktig fantast är den ännu roligare.
Sedan att köra trettiotalare eller ännu äldre är ju knepigare speciellt om de har osynkad låda, handgas och manuell tändningsinställning, mekaniska bromsar för ett hjul i taget.
Men dessa kör man inte gärna i nutida trafikmiljö.
Den äldsta jag kört var en Jowett från mitten av tjugotalet. Den hade en tvåcylindrig boxer och lät som en gräsklippare. Den krävde verkligen att man koncentrerade sig på körningen och det förvånade mig att den var så långt efter en nästan samtida A-Ford i utveckling, men det var en gammal konstruktion och A var ny.

Uppdaterat: 2022-01-25 12:30
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Hur som helst, jag kan tänka mig hellre använda en halv mille till nånting roligare.

Uppdaterat: 2022-01-25 13:13

Exakt en sådan grönmetallic SAAB 96:a hade min mamma som sin sista ägda bil. Kanske skulle ha behållit den efter hon lämnade in, den hade bara rullat 3000mil. Håller med Saabnisse, dessa bilar skall köras. Med en liten spak på motorväggen kunde man välja mellan frihjul eller motorbroms. 4-växlad, med växelspaken på rattstången. Men som jag skrivit i en annan tråd för länge sedan, så har jag letat efter en Saab V4 som tillverkades i ett mindre antal. Var orange till färgen, de typiska fotbollsfälgarna, hottat motor från fabrik, 2 tums avgassystem m.m. De gick riktigt fort på sin tid, och skulle inte göra bort sig idag. Men de är så få och svåra att finna.

Uppdaterat: 2022-01-25 13:47

Gamla saker köps ofta som investering. Det som ökar i värde drar till sig investerare. Det tråkiga blir att entusiasterna inte ha råd att köpa för att köra med dom. Och de som redan har en bil som ökat mycket i värde...vill inte köra då varje mil innebär att värdet sjunker.

Samma sak med allt gammalt. Vissa saker "blir inne" och vips kommer investerare. Sedan blir vissa saker "ute" och då flyr investerare. Frimärken?

Det som kommer hända (tror jag) är att intresset för gamla bilar kommer dö ut, då dagens ungdomar skiter i fossilbilar.
Kvar blir investerarna.
Problemet blir om allt för många entusiaster försvinner (som jag tror), mättas marknaden av "gammelbilar" = värdet sjunker = investerarna flyr = värdet sjunker ännu mer.

Konst får hela tiden nya anhängare, men dagens ungdomar ogillar det som förstör miljön.

Dagens spaning :-)

Uppdaterat: 2022-01-25 14:05
Gillar kurvor och rondeller

Marknaden har ju bedömt att den är värd en halv mille så då är den det. Sen att den var stenålder sista åren med dålig passiv säkerhet men med vägegenskaper som slog Volvo med hästlängder. Hoppas att den nya ägaren sköter om den nu.

Uppdaterat: 2022-01-25 14:10
Optimus skrev:

Exakt en sådan grönmetallic SAAB 96:a hade min mamma som sin sista ägda bil. Kanske skulle ha behållit den efter hon lämnade in, den hade bara rullat 3000mil. Håller med Saabnisse, dessa bilar skall köras. Med en liten spak på motorväggen kunde man välja mellan frihjul eller motorbroms. 4-växlad, med växelspaken på rattstången. Men som jag skrivit i en annan tråd för länge sedan, så har jag letat efter en Saab V4 som tillverkades i ett mindre antal. Var orange till färgen, de typiska fotbollsfälgarna, hottat motor från fabrik, 2 tums avgassystem m.m. De gick riktigt fort på sin tid, och skulle inte göra bort sig idag. Men de är så få och svåra att finna.

Ja skitkul att köra!
Framtunga och driver fram, med otroligt bra balans = man kan köra på grusväg med uppställ i varje kurva.
Kört en del på gamla skjutfält, magiskt

Men jag gillar nya bilar som är roliga. Min Miata är otroligt mycket roligare. Utvecklingen går framåt.
Nostalgi är inte min grej, älskar ny teknik.
Men fattar varför andra gör det.

Uppdaterat: 2022-01-25 14:12
Gillar kurvor och rondeller
J.L skrev:

Marknaden har ju bedömt att den är värd en halv mille så då är den det.

Exakt.

Uppdaterat: 2022-01-25 14:13
Gillar kurvor och rondeller

motorcyk....,"Problemet blir om allt för många entusiaster försvinner (som jag tror), mättas marknaden av "gammelbilar" = värdet sjunker = investerarna flyr = värdet sjunker ännu mer.

Konst får hela tiden nya anhängare, men dagens ungdomar ogillar det som förstör miljön."

Tror inte det, det finns trots alla trädkramare, som tack ock lov faktiskt minskat i antal, fortfarande ungdomar som är intresserade av teknikhistoria och det är ett intresse som intensifieras med stigande ålder.
Det finns t.ex. många som jobbar med 150 år gamla ånglok och det är inte bara gamla gubbar!

Uppdaterat: 2022-01-25 14:22
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag vet vem det är som har köpt den här gamla SAAB:en för 500.000 kr och det är lite lustigt att samme man försökte köpa några småsaker av min syster för något år sen och då var så känslig för några kronor upp eller ner på priset att det då inte blev någon affär.

Uppdaterat: 2022-01-25 19:47

SKF,
Det är väl inte konstigt. Det är små utgifter som gör att man kan ha råd med stora.

Uppdaterat: 2022-01-25 20:42

Enligt mig den sista ”coola” Saaben. Minns att jag med nytaget körkort skulle ha en första bil och provkörde en beg 96:a som var till salu. Tyvärr blev det ingen affär, var alldeles för mycket som behövde fixas.

Hade dock inte lagt så mycket pengar för ett monterexemplar. Bilar är ju till för att användas.

Uppdaterat: 2022-01-25 22:51

Jag hade haft mer förståelse för priset om det hade varit en SAAB 900 turbo som började säljas 1979-samma år som denna bil köptes.

Uppdaterat: 2022-01-26 07:13