Vi Bilägares forum

Uppsnack inför långtest 2022

Uppsnack inför långtest 2022

Avsnitt 262: Vi presenterar de fem bilar vi valt att köra kommande 12 månader och går igenom utrustning och specifikationer. Dessutom delar testförarna med sig av första intrycken – det har redan hunnits med en utlandsresa och en krock! Slutligen tippas det vem som står som vinnare när 2022 är slut.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-01-07 14:00

Kommentarer

Det är ett otyg att strålkastartvättarna tas bort (håll ut Skoda!). Att dessutom ta bort bakrutetorkaren känns fattigt.

Uppdaterat: 2022-01-07 16:25

Det är inte bra när en ny elbil har problem i vinter och kyla. Det ger bara dåligt rykte till dem. Det finns elbilar som klarar det bra. Att bakrutetorkaren försvinner ja det kommer allt mer. Tråkig utveckling.

Uppdaterat: 2022-01-07 19:56

Själv pendlar jag i en ID3 och den är verkligen pest när det är vinter och mörkt! Värmen och fläkten får man justera regelbundet för att bilen ska vara imfri och ha en skön temperatur. Helljuset är odugligt. Ser ingenting en bit bort. Alla skärmar i bilen går inte släcka eller dämpa ljuset på tillräckligt. Antisladdsystemet är övernitiskt så man kan inte få något flyt på vintervägarna, och det går inte att koppla ur eller sätta i sportläge som tillåter att baken flyter ut lite. Laddluckan skyddar inget för snö=hela utrymmet runt laddkontakten är fyllt av snö/is när det är snöväder och det blir problem att få ur laddkabeln/stänga laddluckan! Pekskärmen svarar inte på pekningar/svipningar ibland och knapparna under pekskärmen fungerar inte ibland. Rattvärmen aktiverar sig själv ibland och kan då fortsätta vara ruskigt varm ett bra tag efter att man stängt av den. Dessutom tycker jag den är "törstig". Senaste dagarna har den dragit över 3kWh per mil och i snitt under senaste året/3000 milen har den dragit ca 2,2kWh/mil.

Uppdaterat: 2022-01-07 21:45

Det är tydligt att ID.3 lanserades för tidigt, den är ett hafsjobb som rusades ut för att VM ska slippa böter pga för höga utsläpp.

Uppdaterat: 2022-01-07 22:52

Inte mycket jag känner igen Anders. Några få saker stämmer.
Min id.3 har tagit ca 1,9 i snitt på snart 2700mil.

Kanske inte så konstigt att det bli snö i luckan när den är öppen? Tror det kan bli snö där på alla bilar faktiskt.
Helljuset tycker jag är riktigt bra om lyktorna är rena.

Skärmarna har jag ställt in på 50% belysning, det fungerar bra, störs ej.

Uppdaterat: 2022-01-08 08:41
McTar skrev:

Inte mycket jag känner igen Anders. Några få saker stämmer.
Min id.3 har tagit ca 1,9 i snitt på snart 2700mil.
Kanske inte så konstigt att det bli snö i luckan när den är öppen? Tror det kan bli snö där på alla bilar faktiskt.
Helljuset tycker jag är riktigt bra om lyktorna är rena.
Skärmarna har jag ställt in på 50% belysning, det fungerar bra, störs ej.

Om laddluckan hade gångjärnen i ovankant istället skulle den fungera som skyddande tak. Varför har man inte gjort så stället?
Att strålkastarna måste göras rena från is och snö har jag lärt mig. Det är ytterligare en nackdel med LED-ljus. Det jag tycker är uselt är räckvidden. Det lyser starkt nära bilen och sen är det nästan helt mörkt där borta man håller blicken när man har fått upp farten.
Skärmarna har jag ställt ner på MIN och ambient light har jag släckt...

Uppdaterat: 2022-01-08 10:03

Har man börjat hysa agg till sitt fordon så tycks det svårt att omvärdera... Visst - de allra första Id-bilarna var helt klart släppta alltför tidigt m a p programvarubuggar men numera tycks ju många tycka att dom fungerar helt OK. Även motorjournalister verkar det som.

Uppdaterat: 2022-01-08 10:57

Motorjournalister verkar vara köpta av VAG. Deras bilar hamnar alltid bra till i tester och rostbesiktningar när bilarna är nya, men det är få bilar som har så mycket problem och rostar så mycket när man kommer ut i verkligheten...

Uppdaterat: 2022-01-08 23:45

Anders
Jasså, är det så?

Uppdaterat: 2022-01-09 00:03
McTar skrev:

Det är ett otyg att strålkastartvättarna tas bort (håll ut Skoda!). Att dessutom ta bort bakrutetorkaren känns fattigt.

Fast det beror ju på hur bilen är konstruerad, min Model Y har inte torkare bak men formad så att bakrutan aldrig smutsas igen även om bakstammen nedanför är ordentligt smutsig.

Uppdaterat: 2022-01-09 01:09
Anders Egermo skrev:

Om laddluckan hade gångjärnen i ovankant istället skulle den fungera som skyddande tak. Varför har man inte gjort så stället?

Finns smart konstruerande elbilar som har luckan så, så den blir som ett skyddande tak över laddhandsken. Är så på min t.ex.

Uppdaterat: 2022-01-09 01:10

Vår VW ID3 har passerat 2000 mil sedan i september-21 då vi köpte den ny. Vi är väldigt nöjda med bilen som används som pendlarbil. Frun kör ca 38 mil fyra till fem dagar per vecka till / från jobbet.

Bilen är helt felfri och förbrukar nästan precis 19 kWh / 100 km i snitt. Bilen går ca 30 mil per laddning på vintern och nästan 40 mil i september då det var varmt ute.

Uppdaterat: 2022-01-09 08:51

Man kan uppenbarligen uppleva likadana bilar på helt olika sätt - kanske utifrån bl a förväntningarna... Men allt brukar sällan vara helt svart eller vitt.

Uppdaterat: 2022-01-09 08:55

Henrik
Det är sant men Y har en lutning på bakrutan som flack, typ combicoupe. Ju brantare bakruta man har desto större risk för skit verkar det vara.
Jag själv skulle inte välja en bil utan torkare bak om bakrutan kunde liknas vid en kombi, typ Ioniq 5.

Uppdaterat: 2022-01-09 11:10

Oavsett hur rutan lutar så är det aldrig i vägen med torkare på bakrutan men på vissa typer av bilar är det absolut nödvändigt.

Uppdaterat: 2022-01-09 11:23

Pi:
Visst färgas bilupplevelserna genom de förväntningarna man har på sitt (bil)köp samtidigt som man också kan ha otur och fått ett trist ”måndagsexemplar” trots att prylen presterat bra i tester.

På ett generellt plan, tror jag att, man oftast hissar sina egna köp eftersom det svider att erkänna för sig själv och andra att man gått på en mina så undrar hur bra mitt (bil)köp egentligen är…?

Uppdaterat: 2022-01-09 15:11
Henrik M skrev:

McTar skrev:
Det är ett otyg att strålkastartvättarna tas bort (håll ut Skoda!). Att dessutom ta bort bakrutetorkaren känns fattigt.

Fast det beror ju på hur bilen är konstruerad, min Model Y har inte torkare bak men formad så att bakrutan aldrig smutsas igen även om bakstammen nedanför är ordentligt smutsig.

Såklart det beror på utformningen om den drar upp skit från vägen på rutan eller ej. Men gör den inte det så hamnar snö kanske där som kan vara bra att få bort.

Uppdaterat: 2022-01-09 15:55

Jättebra att det gick bra och Calle klarade sig oskadd i krocken, synd på en fin bil-har sett fram emot att följa den i långtestet.

Uppdaterat: 2022-01-11 09:38

Jag har sagt det förr.
Helt jäkla vansinnigt att vi bilägare inte tar in fem testbilar som fyller samma syfte eller målgrupp.

Det går inte att utse en testvinnare när man blandar småbil med sportbil eller som nu en törstig suv i en långtids test.

Det är egentligen så vansinnigt så klockorna nästan stannar.

I dagens läge 2022 så skulle minimum kravet varit minst någon typ elektrifiering på alla testbilar.
Och ändamålet för brukarna bör vara i samma inriktning.

Jag tycker det är obegripligt med denna spridning av biltyp i ett årslångt test.
Bilarna måste ju kunna matcha varandra i samma kund kategori.

Helt värdelöst och dessutom att utse en vinnare när ni gör som ni gör.

Annars tack för en bra tidning.

Uppdaterat: 2022-01-20 00:23
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso 1000 - fast vi bilköpare har ju helt olika krav på våra bilar så jag tycker inte riktigt som du i denna fråga.

Uppdaterat: 2022-01-20 10:26

Samma sorts bilar i långtesten för en enda målgrupp? Mycket intressant för just den målgruppen, men rätt ointressant för alla andra.

Uppdaterat: 2022-01-20 11:20

Exakt, 40-talisten !

Uppdaterat: 2022-01-20 11:21

Bra med olika biltyper!🤓

Uppdaterat: 2022-01-20 13:34

Man har ju ofta jämförande tester av bilar i samma klass och även om där ofta förekommer äpplen och päron och inte innebär långtest, ger det ju ändå en viss vägledning.

Uppdaterat: 2022-01-21 09:30
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag står fast vid min hållning.

Det är ju biltester i varje nummer på alla olika varianter och fabrikat.

En ett år lång test av fem bilar bör ju vara i samma biltyp eller användnings område typ en familj ska kunna ha den eller på nåt sätt att alla är någorlunda kompatibla.

Helt vansinne att försöka kora en vinnare av fem testa bilar när tex en bil är utan tak en är en törstig suv en är elbil och en är en låg lyx kombi och en är en 98000:- snik bil.

Nä det hjälps inte.
Helt sjukt.

Uppdaterat: 2022-01-21 15:27
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Jag står fast vid min hållning.

Det är ju biltester i varje nummer på alla olika varianter och fabrikat.

En ett år lång test av fem bilar bör ju vara i samma biltyp eller användnings område typ en familj ska kunna ha den eller på nåt sätt att alla är någorlunda kompatibla.

Helt vansinne att försöka kora en vinnare av fem testa bilar när tex en bil är utan tak en är en törstig suv en är elbil och en är en låg lyx kombi och en är en 98000:- snik bil.

Nä det hjälps inte.
Helt sjukt upplägg med uttagningen av dessa bilar.

Uppdaterat: 2022-01-21 15:28
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Då kanske vi kan konstatera att vi tycker olika, mso 1000.

Uppdaterat: 2022-01-21 15:34

Fast nu är det ju ingen "vinnare" av de fem de egentligen utser, utan mer vilken som är de inblandade reportrarnas favorit.

Självklart ska de i ett sådant här test vara olika biltyper, däremot anser jag det bör vara lite mer röd tråd än vad det är för tillfället.

Uppdaterat: 2022-01-21 15:39

Subban hade ju varit intressant i ett vanligt test med två andra suvar med awd och kanske diesel och bensin.

En vintervecka med olika typer av körning i kylan med 18000kg häst släp det hade varit nåt att bita i och hade säker varit riktigt uppskattat.

Ett lång test med typ tre buggande ”vanliga” elbilar i familjeklass tillsammans med två nya kineser hade varit riktigt intressant över ett långtest.
Och kul att höra verkligheten över en vinter när lyset är borta av is och buggarna tar över och dörrhandtag och laddluckor som inte går upp i minus 22.
Och kina värme i norr om det nu finns värme i dom.
Det hade varit riktigt intressant för framtida spekulanter.

Och när 95 % är allvarligt intresserade av el nuförtiden fast många vägrar erkänna det. 😂

Uppdaterat: 2022-01-21 16:32
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Jag vet att det är ett skrivfel men ett släp på 18 ton? :)

Uppdaterat: 2022-01-21 16:28
L West skrev:

Jag vet att det är ett skrivfel men ett släp på 18 ton? :)

😂. Jo det blev fel och 1800kg eller 2 ton är väl vanligt på ett häst släp😊

Uppdaterat: 2022-01-21 16:35
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html