Vi Bilägares forum

Svenska priser för Aiways U5 – så står den sig mot konkurrenterna

Svenska priser för Aiways U5 – så står den sig mot konkurrenterna

Kinesiska Aiways U5 ska utmana MG Marvel R om köparna. Så här står den sig mot två av konkurrenterna.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-01-21 11:06

Kommentarer

Kan man kalla det annat än "hål i huvudet" att utelämna eluppvärmda stolar i den lägre av de två utrustningsnivåer som erbjuds - i alla fall i ett land som Sverige. Det behövs nog en helt annan prisnivå för att ett nytt och för de allra flesta helt okänt Kina-fabrikat skall ha en rimlig chans att etablera sig i landet långsiktigt.

Uppdaterat: 2022-01-21 11:15

63/40 = 1.57 kWh/mil.. ah, så den drar mindre än en Leaf.. hahaha..

Uppdaterat: 2022-01-21 11:15

Här håller jag helt med Pi, att utelämna eluppvärmda stolar som funnits i Sverige sedan femtio år och lägga det i ett premiumpaket för fyrtiotusen verkar vara just "hål i huvudet"!
I basutbudet ska naturligtvis primär utrustning ingå för det land bilen ämnar säljas i, premiumpaketet kan ju innefatta mer lyx- och bjäfsprylar för de som vill betala för det.
Jag undrar hur premiumpaketet ser ut i t.ex. Spanien, där behövs oftast inte elvärmda stolar, men där kanske ett förstärkt signalhorn ingår.

Uppdaterat: 2022-01-21 11:31
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Dessutom är det flera år sen den testades av EuroNcap och då med 3 stjärnor som resultat. Vad motsvarar det idag - kanske 1 enda eller möjligen 2 ?

Uppdaterat: 2022-01-21 11:46

Där måste man ha bättrat rejält sig annars kommer den att bli en parentes.
Men det kanske inte var samma version som testades då, nu verkar den ju ha allt som hör till det vanliga
https://aiways.se/?gclid=CjwKCAiA0KmPBhBqEiwAJqKK47PJeSGjAUykbIFAOVwZIPx551RTZglMOz9betOD9BMv_SLz3DBbdxoCLogQAvD_BwE

Uppdaterat: 2022-01-21 12:49
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Fast var det inte mera strukturella brister också har jag för mig att jag läst - typ sidokrock-skyddet ? Och en 3:a var ju knappt acceptabelt ens när den testades. Tror tyvärr att den inte på långt när kommer att göra samma försäljnings-succé som MG gjorde förra året - men som kanske även dom får svårt att leva upp till detta år. Det svänger snabbt...

Uppdaterat: 2022-01-21 13:18

Ja, det kommer säkert inte att bli så lätt att få ut alla dessa kineser på marknaden och ska de kunna konkurrera med etablerade märken måste de ju ha något extra att erbjuda för att ha någon chans.

Uppdaterat: 2022-01-21 13:31
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Hade den funnits som sedan så kanske den varit intressant.

Uppdaterat: 2022-01-21 13:41
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Den väger mindre än konkurrenterna samtidigt som den är en av de större. Det går inte ihop. Frågetecken för säkerheten.
Förbrukningen lägre än konkurrenterna men frågetecken även för det.
Hur fungerar den på vintern? Har den värmepump?
Inga värmestolar är ett stort minus. Och att den inte ens har 100 kW laddning eller högre när t o m en småbil som Peugeot e-208 har det, det är ynkligt.
Men priset är lågt.

Uppdaterat: 2022-01-22 10:26
Raphael skrev:

Den väger mindre än konkurrenterna samtidigt som den är en av de större. Det går inte ihop. Frågetecken för säkerheten.

Är en myt att säkerhet kostar vikt.
Det är utrustning och ljudisolering som kostar vikt.

Uppdaterat: 2022-01-22 13:43
Gillar kurvor och rondeller

Elektroniska hjälpmedel kostar inte vikt, men stabila krockstrukturer gör det.
Gällande detta med elvärme i stolarna. Jag kollade runt lite world wide.
Den här bilen säljs i två utrustningsnivåer och de verkar vara samma i hela Europa och USA.
Och i basversionen så ingår varken värme i stolarna eller i ratten. Det är bara i premiumversionen. Det är lika överallt. Så den görs i dessa två utföranden.
Och eftersom de inte specialutrustar versionerna för Norra Europa på de bitarna, så blir jag frågande om detta med värmekapacitet på vintern. Det är troligt det är samma world wide där med.
Annars brukar tillverkare ha särskild vinterutrustning för bilarna i Norra Europa jämfört med Sydeuropa.
Jag såg dessutom ett klipp från snötäckta delar i Tyskland.
Den klarar inte ens av att ta sig över ett gupp i vägen som hade snö på is. Ena hjulet bara snurrar.
Visserligen med europeiska vinterdäck, men ändå.
Så mycket för ”sofistikerat traction control system”…
Så jag är tveksam.
Detta 63 kWh batteri verkar inte vara netto utan brutto så netto ligger runt 58 typ. Och verkar gå 20 mil i mild vinter och strax över 30 på sommaren.
90 kW laddning är snarare 40-50 kW på vintern med denna.
Känns gammal batteri- och laddningsteknik. Men ja, den är billig.

Uppdaterat: 2022-01-22 14:56

Sen är frågan vad som är "billigt"... En produkt i detta utförande och till annonserat pris anser inte jag personligen är "billig" - - möjligen till utförandet men inte på prislappen.

Uppdaterat: 2022-01-22 16:04

Pi
Jag instämmer. 470 000 känns inte billigt för en elbil som är okänd på marknaden. Det finns ju flera andra alternativ som jag anser är bättre och lägger man till lite så finns ju bl.a. Ioniq.
Det finns ju även risk att utlovade funktioner inte alls fungerar som förväntat, och tänker då närmast på AWD i Marveln.

Uppdaterat: 2022-01-22 16:41

470 000 för en elbil i SUV klassen stor som en Volvo XC60 är billigt när konkurrenterna är storleken mindre. Så att det är ett okänt märke gör att man får en större bil till priset av en mindre bil.
Den finns i lager i Sverige och alla har premium-paketet, med elvärme m m. Så basversionen verkar bara existera på papperet.
Men strålkastarna ser väldigt små ut och frågan är över bredd, längd och räckvidd på svenska vintervägar på landsbygden.
Även med LED teknik finns det begränsningar vad man kan åstadkomma utan att brassa på.
Just asiatiska bilar brukar ha dåligt helljus, de känns mer gjorda för tätbebyggda områden än landsbygden där man behöver upptäcka älgar och rådjur som kommer in från skogen.

Uppdaterat: 2022-01-22 21:34

Raphael
En Enyaq 60 och Ioniq 5 med kampanjpris ligger ju där i pris.
De lastar minst lika mycket.
Jag tror fortfarande att det blir en väldigt ovanlig bil i Sverige.

Uppdaterat: 2022-01-22 22:31

Enyaq IV 60 kostar 500 000 kr utan lackering. Jag tror ingen kommer att köpa bilen olackad, så lägg på 9900 - 12 900 kr för att få bilen lackerad så säg 510 000 kr då. Det gör den 40 000 kr dyare än Aiways och dessutom utan öppningsbart soltak.

Ioniq 5 saknar bakrutetorkare och är trängre i baksätet. Kineserna gillar plats i baksätet.
Aiways rymmer mer i bakom baksätet pga formen. Ioniq5 är en halvkombi. Aiways har mer fyrkantigt bakparti så den är mer praktisk.

Men frågetecken kvarstår om värme på vintern. Och om den har eluppvärmda sidospeglar. Men att Ioniq5 saknar bakrutetorkare är en större dealbreaker för mig än att Aiways inte har uppvärmda sidospeglar.

Dock är jag inte intresserad av någon av dem. Jag väntar på e-C4 Aircross.

Uppdaterat: 2022-01-22 23:07

Raphael
Visst, Enyaq må vara lite dyrare men skulle tro att den i basutförande är tillräckligt utrustad och trevligare än U5.

Huruvida kineserna gillar plats i baksätet är kanske inte viktigt för de som väljer bil i EU eller Sverige.

En Ioniq lastar betydligt mer än U5, sett till volym. Även Kia E-Niro har något större lastutrymme.

Har fortfarande svårt att se på vilket sätt U5 är att föredra. Det skulle vara om man är ute efter utrymme till billigt peng. Men läser man en del tester så faller den platt på körupplevelse.

Uppdaterat: 2022-01-22 23:43
Raphael skrev:

Men att Ioniq5 saknar bakrutetorkare är en större dealbreaker för mig än att Aiways inte har uppvärmda sidospeglar.

Jag har väldigt svårt att se hur detta med en bakrutetorkare kan vara så jäkla viktigt? Det är ju väldigt bra att alla ni som skriker er hesa över dens frånvaro inte kör skåpbil i jobbet.....;)
Ja, den är bra att ha på bilar som är konstruerade på vissa sätt, men det är ju knappast så att bilen blir oanvändbar utan.....finns speglar, kan man inte backa efter dem bör man nog inte ha körkort om jag får ha min åsikt.

Uppdaterat: 2022-01-23 00:55

"finns speglar, kan man inte backa efter dem bör man nog inte ha körkort om jag får ha min åsikt. "

En av flera önskade körkortsåterkallelser från självgoda förare på forumet...

Uppdaterat: 2022-01-23 08:53

Jag var tvungen att lära mig att köra med hjälp av speglar för väldigt många år sedan, har man en lastbil utan bakruta med tillkopplat släp måste man ju använda speglarna speciellt vid backning.
På den tiden fanns ju varken backvarnare eller sensorer och hade man inte en medhjälpare som backningsvakt hände det lätt olyckor.
När det gäller bakrutetorkare har den ju inte funnits så länge, för trettio år sedan var det ju väldigt ovanligt, men det gick ju ändå.
Men har man vant sig vid den är det svårt utan, på min bil gick torkarmotorn sönder och det var ett par månader jag saknade den, men jag saknade inte den lika mycket som när glaset på vänster ytterspegel slogs sönder, då kunde jag knappt köra, jag var tvungen att tejpa fast en liten spegelbit provisoriskt.

Uppdaterat: 2022-01-23 10:26
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Om man kör lastbil (vilket jag har gjort) eller skåpbil (vilket jag oxå gjort) så låt gå att bakåtsikten är dålig. Det är förståeligt.
Men om man har en bil med bakruta så bör man ju kunna se ut genom rutan oavsett väderlek, det är ju själva syftet med en ruta. Att kunna se igenom den.

Uppdaterat: 2022-01-23 10:51

Axa, naturligtvis och det var ju också därför jag saknade möjligheten att se genom bakrutan när torkaren gick sönder, men det gick att klara sig, men utan sidospeglar känner jag mig väldigt osäker även när jag inte backar.

Uppdaterat: 2022-01-23 11:17
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Precis Axa - så har jag också uppfattat det hela...:)

Uppdaterat: 2022-01-23 11:17

Ja, förr kunde man i brist på eluppvärmda speglar klara sig utan sikt bakåt med igensnöade bakrutor och sidospeglar. Det gick oftast bra men det betyder inte att man vill köra så idag. Inte jag. Särskilt inte när tekniken finns och varit självklar i många år.

Men alla biltillverkare har inte nordiska förhållanden i åtanke vid framtagandet av ny bilmodell.
Marveln har AWD som inte är AWD, vilket blir tydligt i ett vintertest. Ioniq saknar torkare bak vilket blir tydligt i snörkörning. Huruvida U5 klarar nordiska förhållanden lär visa sig.

Uppdaterat: 2022-01-23 11:59

Aiways har uppvärmda elspeglar, har läst igenom specifikationerna. Men inte ett ord om värmepump, så den har troligen inte det.
Risk att värmen inte är en höjdare på vintern.

Om man bara har platta paket så är det möjligt att en Ioniq 5 rymmer fler, men formen bak gör att har man större paket är Aiways ett bättre val. Och fäller man sätena så blir den som en skåpbil.

Jag har bakrutetorkare idag och skulle inte klara mig utan. Backar gör jag med backameran. Men jag vill kunna se rakt bakåt.

Aiways har en stor fördel gentemot konkurrenterna: Den kan fås med dragkrok och den tar 1500 kg på kroken.

Aiways pratar om 330 km ”real world driving” men 400 km WLTP. Hmmm…
Vi får väl se hur långt den kommer med husvagn. Och hur många laddstationer som är anpassade för husvagn. Många ska man ju köra in i som en parkering. Och sen får msn backa ut, med husvagn. Enklare haka loss husvagnen och sen parkera vid laddstationen.
Varför kan de inte bygga laddstationer som man kör igenom istället? Jo det finns några men de flesta är ju typ kör in på en parkering och sen backa ut, eller backa in och kör ut.

Men det finns roliga små husvagnar. Min favorit är Go Pod Micro Tourer. 750 kg. Solceller på taket, frys och mikrovågsugn, gasspis.

Uppdaterat: 2022-01-26 23:31